امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283088
۶۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

4 اثر روانی زندگی با درد

4 اثر روانی زندگی با درد

وقتی فردی از درد مزمن رنج می برد، این درد می تواند بر تمام جنبه های زندگی او تأثیر بگذارد. گاهی اوقات ممکن است مانند یک سنگریزه در کفش فرد شروع شود و بسته به شدت آن به خار یا تکه شیشه تبدیل شود. تفاوت در این است که وقتی یک جسم خارجی در کفش ما وجود دارد، به راحتی می‌توان کفش را درآورد. با این حال، وقتی صحبت از زندگی با درد می شود، درمان آن بسیار دشوارتر از برداشتن سنگریزه از کفش است. رنج مداوم می تواند به طرق مختلف بر ذهنیت فرد تأثیر بگذارد. این می تواند بر افکار، احساسات، الگوهای خواب، حافظه، تمرکز و حتی ارتباطات با دیگران تأثیر بگذارد.

اثرات درد مداوم ممکن است شدید، گسترده و شاید حتی اغراق آمیز به نظر برسد. اما کسانی که آن را تجربه می کنند واقعاً می دانند که چقدر می تواند ناتوان کننده باشد. تحقیقاتی که روش‌های مختلف پردازش درد را در مغز پوشش می‌دهد به ما نشان می‌دهد که واکنش مغز به درد کوتاه‌مدت متفاوت از درد طولانی‌مدت است.

1. چگونه درد بر خلق و خو تأثیر می گذارد

متأسفانه، زندگی با درد می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد، زیرا فرد را در برابر تغییرات عاطفی حساس تر می کند که می تواند افسردگی، اضطراب و ترس را تقویت نماید. چنین اختلالات خلقی همچنین می تواند وابستگی فرد را به داروهای تجویزی طراحی شده برای درمان درد، افزایش دهد.

هرچه بیشتر احساس ترس، تنهایی یا غمگینی کنید، احتمال اینکه از برخی داروها سوء استفاده کنید، بیشتر می شود، که به طور موقت درد را با ایجاد یک احساس سرخوشی پنهان می کند. با این حال، هنگامی که این اثرات از بین می روند، احساس ناامیدی و ناراحتی دوباره باز می گردد، بنابراین به زودی می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود.

2. چگونه درد بر خواب تأثیر می گذارد

علاوه بر تغییرات در خلق و خوی افراد، زندگی با درد می تواند به طور جدی الگوهای خواب فرد را مختل کند. اغلب برای فرد سخت است که زمانی که درد بی امان یا پراکنده را تجربه می کند، برای 7 تا 9 ساعت کامل بخوابد. بر اساس گزارش بنیاد ملی خواب، تخمین زده می‌شود که ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها درد مزمن را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود هر فرد مبتلا ۴۲ دقیقه (به طور متوسط) در هر شب کمبود خواب داشته باشد.

3. چگونه درد بر حافظه و تمرکز تأثیر می گذارد

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه آلبرتا نشان می دهد که درد نه تنها بر حالات فیزیکی، عاطفی و روانی فرد تأثیر می گذارد، بلکه می تواند بر حافظه و تمرکز فرد نیز تأثیر بگذارد و با حافظه مورد نیاز برای نگهداری اطلاعات برای پردازش و ذخیره سازی طولانی مدت تداخل می کند. این نه تنها بر توانایی فرد برای به خاطر سپردن، بلکه بر تمرکز در لحظه تأثیر می گذارد.

4. چگونه درد بر روابط تأثیر می گذارد

بر کسی پوشیده نیست که عوارض جانبی زندگی با درد به روابط شخصی فرد با همکاران، خانواده و دوستان سرایت می کند. محدودیت‌های فیزیکی و همچنین تمایل فرد به کمتر صبور بودن در هنگام درد، می‌تواند توانایی فرد را برای تعامل و همدلی با دیگران محدود کند. این می تواند منجر به وقفه در زندگی اجتماعی فرد شود، زیرا ممکن است فرد تمایل بیشتری به ماندن در خانه به جای بیرون رفتن و بودن در جمع داشته باشد. همچنین می تواند در روابط جنسی، کارهای خانگی یا حین کار، تربیت و تعامل با کودکان تداخل ایجاد کند.

زندگی با درد یک نبرد دائمی برای مبارزه با ناراحتی جسمی و همچنین عوارض جانبی روحی و عاطفی است. تلاش برای حمله به همه علائم در یک زمان ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. اما با حمایت خانواده، دوستان و مراقبت های پزشکی مناسب، امید به زندگی با درد کمتر امکان پذیر است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید