امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280411
۷۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

5 افسانه قاعدگی که باید پشت سر بگذارید

5 افسانه قاعدگی که باید پشت سر بگذارید

تقریباً نیمی از جمعیت جهان قاعدگی را تجربه می کنند، تجربه خواهند کرد یا تجربه کرده اند، و با این حال افسانه ها در مورد این فرآیند بیولوژیکی هنوز فراوان است. در این مطلب برخی از رایج‌ترین تصورات غلط قاعدگی را از بین می‌بریم.

تا سال 2017، جمعیت جهان 7.53 میلیارد نفر بود که از این تعداد 3.73 میلیارد با اندام تناسلی زنانه متولد شدند.

تقریباً همه آنها قاعدگی (پریود) را انجام می دهند، دارند یا می گذرانند، بخشی از چرخه قاعدگی که در آن رحم بافت مخاطی را همراه با خون از طریق واژن می ریزد.

پریودها می تواند بین 3 تا 7 روز طول بکشد و معمولا هر 28 روز یکبار رخ می دهد، اگرچه طول چرخه قاعدگی می تواند متفاوت باشد.

اگرچه این فرآیند بیولوژیکی تقریباً نیمی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، بسیاری از افسانه ها و تصورات نادرست در مورد آن همچنان وجود دارد.

فرهنگ‌های سراسر جهان هنوز قاعدگی را بدنام می‌کنند و خون پریود را «کثیف» و «نجس» و خود قاعدگی را یک موضوع تابو می‌دانند.

به عنوان مثال، اگرچه این عمل در حال حاضر عمدتاً غیرقانونی است، برخی از جوامع - همانطور که مجموعه‌ای از تراژدی‌های اخیر در نپال نشان می‌دهند - هنوز به اصطلاح کلبه‌های قاعدگی دارند که در آن زنان در دوران قاعدگی روزهایی را که در آن خونریزی می‌کنند در انزوا کامل می‌گذرانند.

اگرچه این یک مثال افراطی است، بسیاری از افسانه‌ها و باورهای نادرست در مورد قاعدگی وجود دارد که در سراسر جهان در گردش هستند.

1. رابطه جنسی در پریود

برخی از رایج‌ترین افسانه‌ها در مورد قاعدگی حول رابطه جنسی در دوران قاعدگی شما می‌چرخد، و احتمالاً مهمترین آن این است که شما نمی‌توانید در حین قاعدگی باردار شوید. با این حال، این ایده کاملا نادرست است. در حالی که درست است که در بسیاری از افراد، قاعدگی دوره ای است که کمترین باروری را دارند، اما واقعاً به طول دوره های ماهانه آنها بستگی دارد.

اوج باروری در مرحله تخمک گذاری اتفاق می افتد - که معمولاً در حدود 12 تا 16 روز قبل از شروع دوره بعدی آغاز می شود - زمانی که تخمدان ها تخمک تازه تولید و آزاد می کنند. و در حالی که بیشتر سیکل‌های قاعدگی حدود ۲۸ روز طول می‌کشند، برخی از سیکل‌ها می‌توانند تا ۲۱ روز کوتاه باشند، که بر زمان تخمک‌گذاری نیز تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اسپرم می تواند تا 5 روز یا به گفته برخی منابع حتی 7 روز در داخل دستگاه تناسلی زندگی کند.

بنابراین، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده واژینال در طول قاعدگی می تواند به این معنی باشد که اسپرم به اندازه ای باقی می ماند که همزمان با تخمک گذاری باشد و تخمک را بارور کند و منجر به بارداری شود.

علاوه بر این، اگر در طول قاعدگی بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی داشته باشید، به دلیل تغییرات هورمونی که در این زمان رخ می دهد، خطر ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) - از جمله HIV - یا عفونت قارچی افزایش می یابد.

رابطه جنسی واژینال-آلت تناسلی در طی یک دوره می تواند در برخی موارد باعث التهاب سر آلت تناسلی - نوعی عفونت به نام "بالانیت" شود.

با این حال، تا زمانی که تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری های مقاربتی انجام می دهید، دلیلی ندارد که از رابطه جنسی در دوره قاعدگی لذت نبرید – برعکس، در واقع، رابطه جنسی می تواند به تسکین گرفتگی عضلات و بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

2. آیا ادامه پریود نشدن شما امن نیست؟

یکی دیگر از تصورات غلط رایج این است که استفاده از قرص‌های ضدبارداری برای مدت طولانی ناامن است.

با این حال سرکوب کردن قاعدگی از طریق قرص‌های ضدبارداری خوب است، و اکثر متخصصان زنان موافقند که این روش معمولاً بی‌خطر است. برخی افراد حتی استدلال می کنند که خارج از نقش آنها در تولید مثل، پریودها غیرضروری هستند و می توانند بیش از ارزششان دردسر ساز شوند.

به عنوان مثال، جیمز سگارز، از دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور گفت: داشتن یک دوره ماهانه اطمینان بخش است، اما مطمئناً ضروری نیست.

برای بسیاری از افراد، علائم قاعدگی می تواند شدید باشد و در عملکرد طبیعی و کیفیت زندگی آنها اختلال ایجاد کند. آنها ممکن است خونریزی شدید، درد ناتوان کننده و سایر علائم ناخوشایند مانند میگرن و حالت تهوع را تجربه کنند.

کسانی که دچار دیسمنوره (قاعدگی های دردناک) یا شرایط خاصی هستند که باعث علائم دردسرساز مانند آندومتریوز می شوند، ممکن است با توافق با پزشک خود تصمیم بگیرند که حذف چندین دوره یا پریود مداوم قاعدگی بهترین گزینه برای سلامت و بهره وری آنها است.

3. نباید حمام کرد

برخی فکر می کنند که حمام کردن یا حتی دوش گرفتن در طول قاعدگی خطرناک است. این به این دلیل است که آب داغ باعث تحریک خونریزی می شود یا به این دلیل که آب از خونریزی شما جلوگیری می کند که می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

در حالی که آب گرم می تواند به تحریک جریان خون کمک کند، این در واقع می تواند به تسکین دردهای قاعدگی و کاهش تنش عضلانی کمک کند.

پس از غوطه ور شدن کامل در آب، خونریزی متوقف نمی شود. با این حال، فشار آب ممکن است به طور موقت از خروج خون از واژن جلوگیری کند.

هیچ دلیلی برای عدم حمام یا دوش گرفتن در طول قاعدگی وجود ندارد. به احتمال زیاد، استراحت در یک حمام کفی و احساس تمیزتر شدن در نتیجه آن، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا کمی بهتر با علائم قاعدگی کنار بیایید.

علاوه بر این، استفاده از آب و صابون ملایم و بدون عطر برای تمیز کردن فرج بهتر و سالم‌تر از دستمال مرطوب یا سایر محصولات است. این به این دلیل است که بسیاری از محصولات مراقبت می‌توانند تعادل باکتریایی ظریف در ناحیه تناسلی را مختل کنند و عفونت‌ها را آسان‌تر کنند.

مطالعه‌ای که مدیکال نیوز تودی در سال گذشته گزارش داد، همبستگی قوی بین استفاده از محصولات مراقبت، مانند ضدعفونی‌کننده‌های ژل و پاک‌کننده‌های واژن و افزایش خطر عفونت را نشان داد.

به علاوه، داشتن حمام آب گرم می‌تواند فواید سلامتی دیگری نیز به همراه داشته باشد. یک مطالعه که در سال گذشته نشان داد که حمام ممکن است التهاب را کاهش دهد و قند خون را بهبود بخشد.

4. همگام سازی پریودها

یک سوال فراگیر پیرامون دوره ها این است که آیا آنها واقعاً می توانند همگام شوند یا خیر. به عنوان مثال، اگر دو یا چند زن زمان کافی را با هم بگذرانند، شاید به عنوان هم اتاقی، آیا همزمان پریود خواهند شد؟

مفهوم همزمانی دوره برای اولین بار به عنوان یک ایده علمی در مقاله Nature در سال 1971 ظاهر شد. این مقاله استدلال می‌کرد که زنانی که در محله‌های نزدیک زندگی می‌کردند - هم اتاقی‌ها در یک خوابگاه دانشگاه - یا دوستان صمیمی بودند، افزایش همزمانی قاعدگی را تجربه کردند.

نویسندگان این مطالعه بر این باور بودند که این احتمالاً به این دلیل اتفاق افتاده است که زنانی که خیلی نزدیک با هم زندگی می‌کردند در طول زمان فرومون‌ها (یک ماده شیمیایی که توسط یک حیوان به ویژه پستاندار یا حشره تولید و در محیط منتشر می شود و بر رفتار یا فیزیولوژی سایر گونه های آن تأثیر می گذارد.) را «تبادل» کردند که در نهایت منجر به این پدیده شد.

با این حال، مطالعات بعدی تردیدهایی را در مورد روش شناسی مورد استفاده محققان برای تحقیق 1971 ایجاد کرد. مطالعات بعدی کاستی‌ها و عوامل اصلاح‌کننده متعددی را که محققین اولیه آن را در نظر نگرفته بودند، برجسته کردند. آنها همچنین به «فقدان شواهد تجربی برای همگامی در مطالعات پیشین در مورد جمعیت غربی و غیر غربی اشاره کردند».

علاوه بر این، مطالعات بعدی هرگز نتوانستند یافته‌های تحقیق اولیه را تکرار کنند. منبع معتبر تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده است، درنیافته است که هم اتاقی های دانشگاه همزمانی قاعدگی را تجربه کرده اند. از آن زمان محققان تمایل بیشتری به این باور پیدا کردند که این تصور چیزی جز یک افسانه ماندگار نیست و هر همگامی کاملاً تصادفی است.

الکساندرا آلورگن، دانشیار انسان‌شناسی زیست‌فرهنگی در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفت: «به عنوان انسان، همیشه داستان‌های هیجان‌انگیز را دوست داریم. ما می خواهیم آنچه را که مشاهده می کنیم با چیزی که معنی دارد توضیح دهیم و این ایده که آنچه ما مشاهده می کنیم به دلیل شانس یا تصادفی است، چندان جالب نیست.

5. افسانه های تامپون

در نهایت، برخی از مداوم ترین باورهای غلط به استفاده از تامپون برای جذب خون پریود اشاره دارد. از آنجایی که فرد مجبور است تامپون را در واژن قرار دهد، برخی از افراد ممکن است نگران باشند که این ممکن است باعث آسیب شود.

یکی از نگرانی های اصلی این است که قرار دادن تامپون می تواند پرده بکارت را پاره کند، که، همانطور که تصور غلط رایج می گوید، نشان باکرگی است.

در حقیقت، پرده بکارت یک غشای کششی است که معمولاً دهانه واژن را نمی‌پوشاند. اگر چنین بود، پرده بکارت مانع خروج خون قاعدگی و دیگر انواع ترشحات از بدن می شد در غیر اینصورت این امر خطرناک خواهد بود و برای اصلاح نیاز به مداخله جراحی دارد.

از آنجایی که پرده بکارت کشدار است، قرار دادن جسمی به کوچکی تامپون باعث پارگی نمی شود و از آنجایی که در طول قاعدگی، خون واژن را روان می کند، قرار دادن تامپون اگر به درستی انجام شود نباید ناراحت کننده باشد.

اگر باز هم ناراحت هستید، سعی کنید از یک روان کننده برای کمک به کشیدن تامپون به داخل استفاده کنید. یک فرد باید همیشه تامپون ها را به طور منظم، همانطور که توصیه می شود، تقریبا هر 4 تا 8 ساعت تعویض کند. ضروری است که فرد این کار را انجام دهد، در غیر این صورت خون، بافت و باکتری انباشته شده می تواند باعث سندرم شوک سمی شود.

دومین افسانه ای که بسیاری از کاربرانی که برای اولین بار تامپون استفاده می کنند، این است که یک تامپون ممکن است در داخل واژن گم شود.

این درست نیست زیرا جایی برای تامپون وجود ندارد. دهانه رحم در بالای واژن قرار دارد و دهانه آن برای نفوذ تامپون بسیار کوچک است. علاوه بر این، واژن به طور متوسط تنها حدود 3.77 اینچ (9.6 سانتی متر) عمق دارد و تامپون ها دارای رشته هایی هستند که به برداشتن آنها کمک می کند. بنابراین، اگر تامپون تا حدودی بالا رفت، همیشه می توانید به راحتی رشته را جستجو کنید و تامپون را با دقت بیرون بکشید.

اگر زمانی با اطلاعاتی مواجه شدید که در مورد آن مطمئن نیستید، یا به نظرتان نگران کننده است، با یک پرستار یا دکتر صحبت کنید تا بتواند آن را برای شما بررسی کند. افسانه ها و باورهای غلط جایی در مراقبت های بهداشتی ندارند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید