امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279897
۸۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

5 توصیه غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

5 توصیه غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

توصیه غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی در کودکان

راه های زیادی برای مراقبت از دهان فرزندانتان وجود دارد. با این توصیه های غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی در کودکان آشنا شوید.

بسیاری افراد از آسیب هایی که شیرینی ها و رفتارها به دندان ها وارد می کنند آگاه هستند. اما آیا با رعایت برخی توصیه های غذایی می توان از پوسیدگی در کودکان پیشگیری کرد؟

حقیقت این است که برای جلوگیری از تخریب دندان‌ها، مراقبت از آن‌ها به روش‌های مختلف مهم است، زیرا حفره‌ها یک بیماری چند عاملی هستند. بنابراین، توجه به تمام شرایطی که باعث ایجاد حفره ها می شود، خطر ابتلا به آن ها را کاهش می دهد.

حفره ها لکه ها و سوراخ هایی روی مینای دندان هستند که به دلیل از بین رفتن مواد معدنی طبیعی آن ایجاد می شوند. این توسط عمل اسیدهایی که از متابولیسم قندها در رژیم غذایی به وجود می آیند تولید می شود.

بنابراین، برخی از غذاهایی که می خوریم می توانند به رشد، تکثیر و تکثیر میکروب هایی کمک کنند که قندها را به اسید تبدیل می کنند. و با این کار تخریب قطعات دندانی را افزایش دهید.

در عین حال، سایر غذاها می توانند باعث شوند که باکتری ها بستر لازم برای زنده ماندن را نداشته باشند و به همین دلیل توصیه می کنیم این اقدامات غذایی را برای جلوگیری از پوسیدگی در کودکان انجام دهید.

1. غذاهای غنی از کلسیم را بگنجانید

در دوران کودکی، دندان ها و استخوان ها در حال رشد و تکامل کامل هستند. تامین منابع کافی کلسیم به شکل گیری مناسب این ساختارها و پیشگیری از بیماری های ساختاری آینده کمک می کند.

بنابراین وجود کلسیم در رژیم غذایی یکی از توصیه های غذایی است که به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان کمک می کند. دندان هایی با بافت های توسعه یافته و بدون ناهنجاری در ترکیب آنها کمتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

در اینجا غذاهای غنی از کلسیم به کودکان ارائه می شود:

  • شیر و مشتقات آن
  • سبزیجات برگ سبز
  • کلم بروکلی
  • برخی از مغزها مانند بادام

شیر کلسیم را تامین می کند و همچنین به قلیایی کردن PH دهان کمک می کند. این باعث کاهش غلظت اسیدهای موجود در دهان برای باکتری ها می شود.

مهم است که در صورت مصرف شیر در بطری، از افزودن شکر، عسل یا سایر مواد شیرین کننده خودداری شود.

همچنین، مهم است که کودک به خواب نرود یا برای مدت طولانی با نوک پستان در دهان خود بماند، زیرا این عوامل باعث ایجاد حفره های اولیه در دوران کودکی می شود.

از سوی دیگر، ماست‌ها بسیار مفید هستند، زیرا علاوه بر تامین کلسیم، حاوی باکتری‌هایی هستند که اثرات مثبتی برای سلامتی از جمله سلامت دهان و دندان دارند.

ماست های طبیعی کیفیت بهتری نسبت به ماست های تجاری دارند، زیرا ماست های تجاری علاوه بر پروبیوتیک ها، حاوی قند اضافه نیز هستند و این خوب نیست.

پنیر یکی دیگر از مواد غذایی غنی از کلسیم است که می تواند از سطوح دندان محافظت کند. بر اساس یک مطالعه اخیر، ترکیب کازئین (پروتئین موجود در پنیر) در رژیم غذایی رشد باکتری ها را کاهش می دهد و به بازسازی مجدد دندان ها کمک می کند.

2. از دریافت فیبر مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی در کودکان اطمینان حاصل کنید

ارائه محصولاتی که سرشار از فیبر و کربوهیدرات های پیچیده هستند، یکی دیگر از توصیه های غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی در کودکان است. علاوه بر این، آنها برای سایر جنبه های سلامتی بچه های کوچک مفید هستند.

غذاهایی که هنگام جویدن به کار بیشتری نیاز دارند، تولید بزاق را تحریک می کنند و این مایع خوراکی به عنوان یک سد محافظ عمل می کند که سطوح دندان را تمیز کرده و اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها را خنثی می کند.

فیبر را می توان در سبزها، سبزیجات و میوه ها یافت. همچنین در غلات مانند بلغور جو دوسر و برنج قهوه ای و در حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا یافت می شود.

داشتن میوه ها و سبزیجات خام در خانه گزینه خوبی برای ارائه میان وعده های سالم به کودکانتان است.

کربوهیدرات های پیچیده در غلات کامل یافت می شوند، اما در همتایان تصفیه شده آنها وجود ندارد. اینها سرشار از ویتامین ها، آهن و سایر عناصر کمیاب هستند که از لثه محافظت می کنند. آنها همچنین منیزیم را تامین می کنند که همراه با کلسیم، رشد مناسب استخوان ها و دندان ها را تضمین می کند.

3. برای مراقبت از دندان ها پروتئین کافی دریافت کنید

دادن غذاهای پروتئینی به کودکان ضروری است، زیرا آنها در مرحله رشد عالی هستند. این مواد مغذی به فرآیندهای کانی سازی و خنثی سازی pH کمک می کنند.

ارائه مرغ، ماهی و تخم مرغ راهی برای تامین پروتئین مورد نیاز کودکان است. علاوه بر این، این محصولات حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و کلسیم هستند که به کاهش مواد معدنی کمک می‌کنند و در نتیجه از ایجاد حفره جلوگیری می‌کنند.

4. مصرف شیرینی ها را محدود کنید

محصولات با محتوای قند بالا برای سلامت دهان و دندان مضر هستند، زیرا این ماده ای است که باکتری های موجود در دهان از آن برای تکثیر و تولید اسیدهای مضر استفاده می کنند.

بنابراین، اگرچه وسوسه انگیز و خوشمزه است، اما شیرینی ها، آب نبات ها، شکلات ها و شیرینی ها مضر ترین محصولات برای دندان ها هستند. و در این موارد، چسبنده ترین گزینه ها، که به سطوح دندانی می چسبند، آسیب رسان ترین هستند.

اجتناب از این محصولات ساده حاوی شکر ایده آل خواهد بود، اما اگر مسئولانه ارائه شوند، بچه ها می توانند هر چند وقت یکبار از آن لذت ببرند.

بنابراین، اگر می خواهید به کودکان شیرینی بدهید، بهتر است این کار را گهگاهی انجام دهید. آنها را برای جشن تولد، مهمانی ها یا رویدادهای مهم بگذارید. آنها نباید محصولات مصرف معمولی باشند. بهتر است آنها را در زمان غذا ارائه کنید و در طول روز پخش کنید.

هنگام انتخاب، ترجیحاً شکلات‌هایی را انتخاب کنید که سریع‌تر حل می‌شوند و برای مدت طولانی مواد قندی تولید نمی‌کنند. در عین حال از آبنبات چوبی یا آب نبات های سفت که برای مدت طولانی در دهان می مانند خودداری کنید.

آب نبات های چسبنده مانند آب نبات های جویدنی و لثه ای به سطوح دندان می چسبند و می توانند برای مدت طولانی در آنجا بمانند و باکتری ها می دانند که چگونه از این مزیت استفاده کنند.

یکی دیگر از توصیه های غذایی مهم برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان این است که از فرو بردن نوک بطری یا پستانک در شکر یا عسل خودداری کنید. شیرین‌کننده‌ها و نوشیدنی های شیرین را نیز نباید به شیشه شیر اضافه کرد، زیرا این روش‌ها خطر پوسیدگی در اوایل دوران کودکی را افزایش می‌دهند.

5. همیشه آب را به عنوان نوشیدنی مورد علاقه خود انتخاب کنید

نوشیدن آب بهترین گزینه برای هیدراته ماندن کودکان است. مصرف مکرر آن به رشد صحیح کمک می کند و از مشکلات دیگر جلوگیری می کند.

در سطح خوراکی، نوشیدن آب فراوان، تولید بزاق کافی را حفظ کرده و از خشکی دهان جلوگیری می کند. همانطور که قبلاً به شما گفتیم، این مایع نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دارد.

علاوه بر این، در صورت امکان، آب آشامیدنی کودک شما باید حاوی فلوراید باشد. در برخی کشورها، این یک عمل بهداشت عمومی برای تضمین دسترسی به این عنصر برای کل جمعیت است. در این موارد با عمل ساده هیدراتاسیون، این ماده معدنی وارد می شود که از سطوح دندانی در برابر حفره ها محافظت می کند.

و در مورد نوشیدنی ها، پرهیز یا کاهش مصرف نوشابه ها، آب میوه ها و نوشابه های گازدار یکی دیگر از توصیه های غذایی است که به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان کمک می کند. اینها مایعات بسیار شیرین و اسیدی هستند که به تکثیر باکتری ها کمک می کنند، به دندان ها می چسبند و به تخریب آنها کمک می کنند.

همانطور که در مورد شیرینی ها، اگر می خواهید این نوع نوشیدنی را به کودکان ارائه دهید، باید گهگاه این کار را انجام دهید. و به طور روزانه، برای کوچولوها بهتر است آب بنوشند.

همچنین استفاده از نی هنگام نوشیدن محصولات شیرین برای کودکان به منظور کاهش تماس با سطوح دندانی ترجیح داده می شود و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بطری ها نیز نباید با این نوع نوشیدنی ها پر شوند.

عادات دیگر را تکمیل کنید

مراقبت از رژیم غذایی عامل بسیار مهمی در پیشگیری از پوسیدگی است. اما این تنها چیزی نیست که باید در نظر گرفت.

همچنین مراقبت از مسواک زدن برای از بین بردن پلاک باکتریایی بسیار مهم است. بزرگسالان مسئول تمیز کردن دهان کوچولوهای خود هستند تا زمانی که بتوانند این کار را برای خود انجام دهند، یعنی بین 6 تا 8 سالگی.

به محض ظاهر شدن دندان ها در دهان نوزادان، زمان شروع مسواک زدن آنها است. استفاده از مسواک کودک و دوز مناسب خمیر دندان حاوی فلوراید به تمیز نگه داشتن دهان آنها کمک می کند.

همانطور که دندان های بیشتری ظاهر می شوند، اضافه کردن نخ دندان به برنامه بهداشت دهان و دندان شما بسیار ارزشمند خواهد بود. این ابزار به شما اجازه می دهد تا نواحی تماس قطعات دندانی با یکدیگر را تمیز کنید.

در نهایت، بازدید منظم از دندانپزشک اطفال نیز ضروری است. معاینات دندانپزشکی باید از سال اول کودک شروع شود و هر 6 ماه یکبار ادامه یابد.

متخصص به نظارت بر رشد فک ها و رویش دندان کودک کمک می کند و اگر مشکلی وجود داشت می‌توان آن را زود تشخیص داد و درمان کرد. علاوه بر این، متخصص توصیه های لازم را برای مراقبت از دهان کوچولوی شما با توصیه هایی که به بهترین وجه مناسب مورد آنها است ارائه می دهد.

تغذیه سالم در دوران کودکی

دادن رژیم غذایی متنوع، مغذی و سالم به کودکان کلید رشد و تکامل صحیح آنهاست. عدم آگاهی از اهمیت غذایی که به فرزندانمان می دهیم، خطر ابتلا به بیماری های متعدد از جمله حفره های دندان را افزایش می دهد.

با این توصیه های غذایی می توانید از پوسیدگی در کودکان خود جلوگیری کنید. اما همچنین، به آنها یاد خواهید داد که مسئولانه و به روشی سالم غذا بخورند، چیزی که فواید زیادی برای سلامت کلی آنها به همراه خواهد داشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید