امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278537
۳۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

6 مهارت مذاکره که همه حرفه ای ها می توانند از آن سود ببرند

اگر به توانایی خود برای دستیابی به یک توافق موثر اطمینان ندارید یا می خواهید نتیجه مذاکرات آینده را بهبود ببخشید، مهارت های انگشت شماری در عملکرد خود نیاز دارید

6 مهارت مذاکره که همه حرفه ای ها می توانند از آن سود ببرند

به عنوان یک حرفه ای کسب و کار تقریباً تضمین می شود که هر از گاهی لازم است صرفنظر از گرفتن عنوان شغل یا صنعت خود در مذاکرات شرکت کنید.

در واقع به احتمال زیاد شما قبلاً بیشتر از آنچه تصور می کنید در مذاکرات شرکت کرده اید. مذاکره در مورد پیشنهاد کار، درخواست افزایش حقوق، ایجاد زمینه برای افزایش بودجه، خرید و فروش اموال یا تجهیزات و بستن فروش با مشتری تنها چند نمونه از معاملات زیادی است که ممکن است در آن درگیر باشید.

در خارج از محیط های حرفه ای به احتمال زیاد مهارت های مذاکره خود را در زندگی شخصی خود نیز تقویت خواهید کرد.

اگر به توانایی خود برای دستیابی به یک توافق موثر اطمینان ندارید یا می خواهید نتیجه مذاکرات آینده را بهبود ببخشید، مهارت های انگشت شماری در عملکرد خود نیاز دارید.

سرمایه گذاری بر روی زمان و انرژی برای توسعه آنها می تواند شما را برای به حداکثر رساندن ارزش خود و همکارانتان در چانه زنی در میز مذاکره آماده کند.

در اینجا لیستی از شش مهارت ضروری برای تسلط بر هنر مذاکره، همراه با راه هایی که می توانید دانش و اعتماد به نفس خود را توسعه دهید ، آورده شده است.

مهارت های مذاکره

1. ارتباطات

برای دستیابی به نتیجه ایده آل خود در میز مذاکره ، ضروری است که به طور واضح آنچه را که می خواهید و مرزهای شما در آن نهفته است ، بیان کنید.

مهارت های ارتباطی موثر به شما این امکان را می دهد که با دیگر مذاکره کنندگان در یک بحث مدنی شرکت کرده و به دنبال راه حلی مناسب باشید. معامله به طور طبیعی نیاز به دادن و گرفتن دارد، بنابراین مهم است که افکار خود را بیان کنید و به طور فعال به ایده ها و نیازهای دیگران گوش دهید. بدون این مهارت، اجزای کلیدی بحث نادیده گرفته می شود و این باعث می شود که همه از مذاکرات راضی نباشند.

2. هوش هیجانی

احساسات چه خوب و چه بد در مذاکره نقش دارند. در حالی که مهم است که اجازه ندهید احساسات از رسیدن به یک معامله سودمند جلوگیری کنند، می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید.

درجه بالایی از هوش هیجانی برای خواندن احساسات طرفین مورد نیاز است. این می تواند به شما این امکان را بدهد که به آسانی آنچه را که دلالت می کنند بفهمید ولی نه به صراحت بیان کنید. هوش هیجانی علاوه بر درک آنچه شما و دیگران در طول مذاکره تجربه می کنید، می تواند به شما در مدیریت و استفاده از احساسات کمک کند.

3. برنامه ریزی

برنامه ریزی برای آینده با ایده ای روشن از آنچه که شما امیدوار هستید به دست آورید و جایی که مرزهای شما قرار دارد گامی اساسی در هرگونه مذاکره است. بدون آمادگی کافی، می توانید شرایط مهم معامله خود را نادیده بگیرید.

ابتدا منطقه توافق احتمالی (ZOPA) بین خود و سایر طرفهای مذاکره کننده را در نظر بگیرید.

 منطقه توافق احتمالی که گاهی اوقات منطقه مذاکره نیز نامیده می شود، به محدوده ای از مذاکره اشاره می کند که در آن دو یا چند طرف می توانند زمینه های مشترک را پیدا کنند.

یک منطقه چانه زنی مثبت زمانی ایجاد می شود که شرایطی که هر دو طرف مایل به توافق با یکدیگر هستند، ایجاد شود.

از سوی دیگر، زمانی که شرایط هیچ یک از طرفین با یکدیگر اشتراک نداشته باشد، یک منطقه چانه زنی منفی وجود دارد.

در مرحله بعد، درک بهترین جایگزین خود برای توافق مذاکره سودمند است.

اگر بحث شما در یک منطقه چانه زنی منفی قرار گرفت،  شما همان اقدامی است که اگر مذاکره ناموفق بود ، قصد انجام آن را دارید.

4. ایجاد ارزش

ایجاد ارزش در مذاکره یکی از قوی ترین مهارتهایی است که می توانید به مجموعه ابزارهای مذاکره خود اضافه کنید.

برای نشان دادن اهمیت آن، این قیاس را در نظر بگیرید: هنگام شرکت در مذاکره، هر یک از طرفین معمولاً به دنبال دستیابی به بزرگترین "برش کیک" ممکن هستند. هریک از طرفین برای به حداکثر رساندن تکه خود رقابت می کنند و این به این معنی است که برخی مجبور می شوند با یک قطعه بسیار کوچکتر مذاکره را ترک کنند.

برای رهایی از این ایده سنتی مذاکره، کارشناسان پیشنهاد می کنند که اهداف خود را از کسب تکه ی کیک به بدست آوردن کل کیک تغییر دهید. مزایای این امر دو چیز است: اول، هر طرف می تواند ارزش بیشتری را تحقق بخشد. دوم احساس رابطه و اعتماد ایجاد می شود که می تواند به نفع بحث های بعدی باشد.

5. استراتژی

علاوه بر آمادگی کامل و توانایی ایجاد ارزش، شما نیاز به درک روشنی از تاکتیک های موثر مذاکره دارید. دانستن اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی نمی تواند به شما این امکان را می دهد که برای هر مذاکره ای که در آن شرکت می کنید یک استراتژی مناسب ایجاد کنید.

برای توسعه یک استراتژی مذاکره قوی، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • نقش خود را مشخص کنید
  • ارزش خود را درک کنید
  • مزیت همتای خود را درک کنید
  • خود را بررسی کنید

پیروی از این روند قبل از هر مذاکره می تواند به شما این امکان را بدهد که یک برنامه عملی واضح برای میز مذاکره تنظیم کنید. با درک نقش افراد درگیر، ارزش ارائه شده توسط هر طرف و مزایای همتای خود می توانید بهتر برای کار در جهت رسیدن به یک هدف مشترک آماده شوید.

بررسی خود در طول بحث همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مسیر موفقیت باقی بمانید.

6. بازتاب

سرانجام برای تکمیل مهارت های مذاکره و توسعه مهارت خود باید در مورد مذاکرات گذشته تأمل کنید و زمینه هایی را برای بهبود مشخص کنید.

پس از هر مذاکره - موفق یا غیر موفق - در مورد آنچه خوب پیش رفت و اینکه چه چیزی می توانست بهتر پیش برود تأمل کنید.

انجام این کار می تواند به شما این امکان را بدهد تا تاکتیک هایی را که به نفع شما عمل کرده و آن هایی را که ناکام مانده اند ارزیابی کنید.

پس از ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود ، مناطقی را که می خواهید روی آنها کار کنید مشخص کنید و یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید