امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279603
۶۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

7 فواید چشمگیر ماست برای سلامتی

7 فواید چشمگیر ماست برای سلامتی

ماست صدها سال است که توسط انسان مصرف می شود.

بسیار مغذی است و خوردن منظم آن ممکن است چندین جنبه از سلامتی شما را تقویت کند.

به عنوان مثال، ماست خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش می دهد و همچنین به مدیریت وزن کمک می کند.

این مقاله به بررسی 7 مزیت علمی ماست برای سلامتی می‌پردازد.

1. سرشار از مواد مغذی مهم است

ماست حاوی تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما است.

به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم، یک ماده معدنی ضروری برای دندان ها و استخوان های سالم شناخته شده است. فقط یک فنجان 49 درصد نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین می کند.

همچنین سرشار از ویتامین های B، به ویژه ویتامین B12 و ریبوفلاوین است، که هر دو ممکن است از بیماری های قلبی و برخی از نقص های مادرزادی لوله عصبی محافظت کنند.

همچنین یک فنجان 38 درصد از نیاز روزانه شما به فسفر، 12 درصد به منیزیم و 18 درصد به پتاسیم را تامین می کند. این مواد معدنی برای چندین فرآیند بیولوژیکی مانند تنظیم فشار خون، متابولیسم و سلامت استخوان ضروری هستند.

یکی از مواد مغذی که ماست به طور طبیعی حاوی آن نیست ویتامین D است، اما معمولاً با آن غنی می شود. ویتامین D سلامت استخوان و سیستم ایمنی را تقویت می کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و افسردگی را کاهش دهد

2. سرشار از پروتئین است

ماست مقدار قابل توجهی پروتئین با حدود 12 گرم در هر 7 اونس (200 گرم) را فراهم می کند.

ثابت شده است که پروتئین با افزایش مصرف انرژی یا تعداد کالری هایی که در طول روز می سوزانید از متابولیسم حمایت می کند.

قبلاً اعتقاد بر این بود که چربی اشباع شده باعث بیماری قلبی می شود، اما تحقیقات فعلی نشان می دهد که اینطور نیست. با این وجود، انواع ماست بدون چربی و کم چرب هنوز در محبوب هستند.

دریافت پروتئین کافی برای تنظیم اشتها نیز مهم است، زیرا باعث افزایش تولید هورمون هایی می شود که سیگنال سیری را نشان می دهند. ماست ممکن است به طور خودکار تعداد کالری مصرفی شما را کاهش دهد که برای کنترل وزن مفید است

در یک مطالعه، آزمودنی‌هایی که میان‌وعده ماست می‌خوردند، نسبت به افرادی که میان‌وعده‌های کم‌پروتئین با همان کالری مصرف می‌کردند، کمتر گرسنه بودند و 100 کالری کمتر در شام مصرف کردند.

اگر ماست یونانی بخورید، که نوع بسیار غلیظی است که صاف شده است، اثرات تقویت کننده سیری ماست حتی بیشتر می شود. ماست یونانی نسبت به ماست معمولی پروتئین بیشتری دارد.

نشان داده شده است که ماست یونانی بر کنترل اشتها تأثیر می گذارد و احساس گرسنگی را بیشتر از ماست معمولی با پروتئین کمتر به تاخیر می اندازد.

3. برخی از انواع ممکن است برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد

برخی از انواع ماست حاوی باکتری‌های زنده یا پروبیوتیک‌هایی هستند که پس از پاستوریزه شدن به آن اضافه شده‌اند. اینها ممکن است هنگام مصرف برای سلامت گوارش مفید باشند.

متأسفانه، بسیاری از ماست ها پاستوریزه شده اند، که یک عملیات حرارتی است که باکتری های مفید موجود در آنها را از بین می برد.

برای اطمینان از اینکه ماست شما حاوی پروبیوتیک‌های موثر است، به دنبال ماست‌ای باشید که حاوی کشت‌های زنده و فعال باشد که باید روی برچسب ذکر شود.

برخی از انواع پروبیوتیک‌های موجود در ماست، مانند بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس، علائم ناراحت‌کننده سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را کاهش می‌دهند که یک اختلال رایج است که روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یک مطالعه نشان داد که بیماران IBS به طور منظم شیر یا ماست تخمیر شده حاوی بیفیدوباکتری را مصرف می کنند. پس از تنها سه هفته، آنها بهبودهایی را در نفخ و دفعات مدفوع گزارش کردند - اثراتی که پس از شش هفته نیز مشاهده می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که ماست حاوی بیفیدوباکتریا علائم گوارشی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را در بین زنانی که بیماری گوارشی تشخیص داده شده نداشتند بهبود می بخشد.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است از اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک و همچنین یبوست محافظت کنند.

4. ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

مصرف ماست - به خصوص اگر حاوی پروبیوتیک باشد - به طور منظم ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

نشان داده شده است که پروبیوتیک ها التهاب را کاهش می دهند، که با چندین بیماری مرتبط است، از عفونت های ویروسی گرفته تا اختلالات روده.

تحقیقات نشان می دهد که در برخی موارد، پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش بروز، مدت و شدت سرماخوردگی کمک کنند.

علاوه بر این، خواص تقویت کننده سیستم ایمنی ماست تا حدودی به دلیل منیزیم، سلنیوم و روی آن است که مواد معدنی کمیاب هستند که به دلیل نقشی که در سلامت سیستم ایمنی دارند شناخته شده اند.

ماست های غنی شده با ویتامین D ممکن است سلامت سیستم ایمنی را حتی بیشتر تقویت کنند. ویتامین D به دلیل پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مورد مطالعه قرار گرفته است.

5. ممکن است در برابر پوکی استخوان محافظت کند

ماست حاوی برخی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت استخوان ها از جمله کلسیم، پروتئین، پتاسیم، فسفر و گاهی اوقات ویتامین D است.

همه این ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند، وضعیتی که با ضعیف شدن استخوان ها مشخص می شود. در افراد مسن شایع است.

افراد مبتلا به پوکی استخوان تراکم استخوان پایینی دارند و در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان قرار دارند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف حداقل سه وعده لبنیات، مانند ماست، به صورت روزانه ممکن است به حفظ توده و استحکام استخوان کمک کند.

6. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

محتوای چربی ماست یکی از دلایلی است که سلامتی آن اغلب بحث برانگیز است. بیشتر حاوی چربی اشباع شده با مقدار کمی اسیدهای چرب تک غیراشباع است.

قبلاً اعتقاد بر این بود که چربی اشباع شده باعث بیماری قلبی می شود، اما تحقیقات فعلی نشان می دهد که اینطور نیست. با این وجود، انواع ماست بدون چربی و کم چرب هنوز محبوب هستند.

هیچ مدرک روشنی مبنی بر مضر بودن چربی موجود در ماست برای سلامتی شما وجود ندارد. در واقع، ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چربی‌های اشباع شده از محصولات شیر کامل، کلسترول HDL «خوب» را افزایش می‌دهد که ممکن است از سلامت قلب محافظت کند. مطالعات دیگر دریافته اند که مصرف ماست باعث کاهش بروز کلی بیماری قلبی می شود.

علاوه بر این، نشان داده شده است که محصولات لبنی مانند ماست به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. به نظر می رسد که این اثرات در افرادی که قبلاً فشار خون بالا تشخیص داده شده است، بارزتر است.

7. ممکن است مدیریت وزن را ارتقا دهد

ماست خواص متعددی دارد که ممکن است به کنترل وزن کمک کند.

برای شروع، پروتئین بالایی دارد که همراه با کلسیم برای افزایش سطح هورمون های کاهش اشتها مانند پپتید YY و GLP-1 کار می کند.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف ماست با کاهش وزن بدن، درصد چربی بدن و دور کمر مرتبط است.

یک بررسی نشان داد که مصرف لبنیات پرچرب، از جمله ماست، ممکن است بروز چاقی را کاهش دهد. این برخلاف آن چیزی است که قبلاً در مورد مصرف چربی و افزایش وزن تصور می شد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که کسانی که ماست می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند، به طور کلی بهتر غذا می‌خورند. این تا حدودی به دلیل محتوای بیشتر مواد مغذی آن در مقایسه با محتوای کالری نسبتاً کم آن است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید