امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284099
۷۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

8 موضوع جذاب برای گفتگو؛ از چه موضوعاتی اجتناب کنیم

بهترین موضوعات برای گفت‌وگو

پیداکردن موضوع برای گفت‌‌وگو یکی از چالش‌هایی است که معمولا هنگام آشنایی با فردی جدید با آن مواجه می‌شویم. به‌جای اینکه از گفت‌وگو بترسید یا فرار کنید، باید بر ترس از آن غلبه کنید. یکی از راهکارهای خوب برای کاهش اضطراب این است که بدانید درباره چه چیزهایی صحبت کنید و از صحبت درباره چه چیزهایی اجتناب کنید.

بهترین موضوعات برای گفت‌وگو

1. آب‌ و هوا

اگرچه ممکن است صحبت درباره آب‌وهوا پیش‌پاافتاده به نظر برسد، موضوع خنثی خوبی است که همه می‌توانند درباره آن صحبت کنند و نظر بدهند. مثلا در فصل زیبای بهار می‌توانید با این سؤالات مکالمه را شروع کنید:

• روز دوست‌داشتنی و زیباییه، نه؟

• به نظر می‌رسه می‌خواد بارون بباره، تو بارون دوست داری؟

• هوای دل‌انگیزیه، تو هم از این آب‌وهوا لذت می‌بری؟

دفعه بعد که سکوتی ناخوشایند بر فضا حکم‌فرما شد، با پرسیدن یکی از این سؤالات درباره آب‌وهوا سکوت را بشکنید. با شروع صحبت کم‌کم موضوع گفت‌وگو تغییر خواهد کرد و مکالمه طولانی‌تری شکل خواهد گرفت.

2. هنر و سرگرمی

موضوعات هنری و سرگرمی شروع‌کننده خوبی برای گفت‌وگو هستند. برخی از این موضوعات عبارت‌اند از:

• فیلم و سریال

• رستوران محبوب

• سلیقه موسیقی

• کتاب موردعلاقه

چند نمونه از سؤالاتی که می‌توانید بپرسید عبارت‌اند از:

• اهل کتاب‌خواندن هستی؟

• اهل پادکست گوش‌کردن هستی؟ معمولا چه پادکستی رو گوش می‌کنی؟

• تازگی‌ ها برنامه یا بازی جدیدی رو امتحان کردی که واقعا دوستش داشته باشی؟

از صحبت درباره فیلم‌ها یا کتاب‌هایی که طرف مقابل ندیده یا نخوانده است، صرف‌نظر کنید. صحبت‌کردن درباره جزئیات فیلم یا کتابی که او ندیده و نخوانده و تصور ذهنی درباره‌شان ندارد، فکر خوبی نیست. نقطه مشترکی پیدا کنید و بحث را از آنجا ادامه بدهید.

افراد دوست دارند درباره سرگرمی‌هایشان صحبت کنند و احتمالا به سرگرمی‌های شما هم علاقه‌مند می‌شوند. صحبت‌کردن درباره سرگرمی باعث می‌شود با سرگرمی‌های مفرح دیگران آشنا شوید و با امتحان‌کردن آنها لحظات لذت‌بخشی برای خودتان بسازید.

هنگام گوش‌دادن به صحبت‌های فرد درباره سرگرمی‌هایش، حتما سؤالاتی را که برایتان مطرح می‌شوند، بپرسید. مثلا اگر او می‌گوید: «این آخرین باری بود که به اسکی رفتم»، دلیل آن را بپرسید.

3. ورزش

موضوعات ورزشی نقطه شروع خوبی برای صحبت با افرادی هستند که خیلی آنها را نمی‌شناسید. موضوعات ورزشی می‌توانند شامل این موارد باشند:

• تیم ورزشی موردعلاقه

• رویدادهای ورزشی

• مسابقات قهرمانی

اگر طرف مقابل از تیم رقیب حمایت می‌کند، برایش کری نخوانید؛ در عوض درباره مواردی مانند عملکرد تیم یا بازیکن‌ها نظرش را بپرسید و بحث را ادامه بدهید. ممکن است از اینکه او طرف‌دار تیم رقیب شماست ناراحت شوید یا توی ذوقتان بخورد، اما این طبیعی است. کم‌کم همین رقابت باعث صحبت‌ها و کل‌کل‌های جذابی بینتان خواهد شد.

4. خانواده

صحبت درباره خانواده هم ممکن است نقطه شروع خوبی باشد. می‌توانید با این سؤالات گفت‌‌وگو را شروع کنید:

• چند تا خواهر و برادر داری؟

• خانواده‌ات کجا زندگی می‌کنن؟

خودتان هم برای این نوع سؤالات آماده باشید. این نوع صحبت‌های کوتاه مهارت‌های ارتباطی شما را ارتقا می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی اطلاعات زیادی درباره این فرد کسب کنید.

اگرچه صحبت درباره خانواده می‌تواند آغازگر مکالمه‌ای عالی باشد، هنگام صحبت‌کردن درباره موضوعات حساس احتیاط کنید. مثلا در صورتی که فرد مشکل ناباروری داشته باشد، پرسیدن اینکه آیا او بچه دارد یا قصد بچه‌دارشدن دارد، سؤال خوبی نیست.

5. غذا

غذا یکی از موضوعات عالی برای گفت‌وگوست به‌شرطی که به علایق طرف مقابل احترام بگذارید و دنبال ایرادگرفتن از سلیقه غذایی او نباشید. چند نمونه از سؤالات مربوط به غذا عبارت‌اند از:

• تازگی رستوران جدیدی رو امتحان کردی؟

• غذایی که دوست داری توی خونه درست کنی، چیه؟

• از آشپزی لذت می‌بری؟

6. شغل

یکی از موضوعات رایج صحبت‌های کوتاه و خودمانی شغل است. ممکن است از شما بپرسند که چه شغلی دارید یا اینکه شغلتان را دوست دارید یا نه. اگر کاری انجام می‌دهید که توضیح آن سخت است، همیشه کارت ویزیت در کیف پولتان داشته باشید.

همیشه در صحبت‌هایتان روی چیزهایی تمرکز کنید که دوست دارید درباره دیگران بدانید و از صحبت‌کردن درباره آنها لذت می‌برید. این باعث می‌شود که روند صحبت‌های کوتاه بیشتر شبیه سرگرمی باشد تا صحبت‌های تخصصی درباره شغل.

7. سفر

بیشتر افراد از صحبت‌کردن درباره طبیعت و مناطق زیبای گردشگری لذت می‌برند. اگر اهل سفر و گردشگری هستید، آماده پاسخ به سؤالات و ارائه نظرات خود درباره سفرهایتان باشید.

از دیگران درباره مکان‌های موردعلاقه‌شان برای سفرکردن بپرسید. بسیاری از افراد دوست دارند در این باره صحبت کنند و خوشحال خواهند شد که تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. صحبت‌کردن درباره سفر راهکاری عالی برای شکل‌دادن مکالمه‌ای شادی‌بخش و هیجان‌انگیز است.

8. زادگاه

صحبت‌کردن درباره زادگاه فرد هم می‌تواند موضوع مناسبی برای شروع مکالمه باشد. مثلا می‌توانید بپرسید:

• زادگاهت کجاست؟

• چرا به اینجا نقل‌مکان کردی؟

• جایی که بزرگ شدی با جایی که الان زندگی می‌کنی چه فرقی دارد؟

معمولا هنگام صحبت‌کردن درباره زادگاه، افراد حکایت‌ها و داستان‌های جالبی برای هم تعریف می‌کنند.

گفت‌وگو

بدترین موضوعات برای گفت‌وگو

1. امور مالی

سؤال‌کردن درباره اوضاع مالی فردی که به‌تازگی با او آشنا شده‌اید، کار خوبی نیست. صحبت‌کردن درباره شغل خوب است، اما سؤال‌کردن درباره مقدار حقوق کار درستی نیست. به‌نظر بیشتر افراد این سؤال شخصی است و در صورتی که حقوق کمی دریافت کنند یا اوضاع مالی خوبی نداشته باشند، این سؤال احساس بدی در آنها ایجاد می‌کند.

2. سیاست و مذهب

مذهب و سیاست موضوعاتی شخصی هستند که بهتر است درباره‌شان صحبت نکنید. به‌خاطر اینکه ممکن است گرایش مذهبی و سیاسی متفاوتی داشته باشید، ممکن است صحبت درباره این موضوعات باعث دلخوری و مشاجره شود.

3. رابطه جنسی

صحبت‌‌‌کردن درباره رابطه جنسی یا پرسیدن سؤالاتی خودمانی در این باره کار ناخوشایندی است. هنگام صحبت با کسی که هنوز به‌خوبی او را نمی‌شناسید، سؤالات جنسی نپرسید و درباره گرایش‌ها و تجربیات جنسی خودتان هم صحبت نکنید. هر دوی اینها باعث ناراحتی طرف مقابل خواهند شد.

4. مرگ

مرگ یکی دیگر از موضوعات سنگینی است که نباید مکالمه را با آن شروع کنید یا حتی ادامه بدهید. این یکی از موضوعات عاطفی است که امکان دارد جوی غمگین و ناراحت‌کننده ایجاد کند، پس بهتر است با صحبت درباره آن فضا را به این سمت و سو نکشانید.

5. ظاهر

تا زمانی که کسی را خوب نمی‌شناسید، سن او را نپرسید. اگرچه ممکن است این سؤال برای شما ساده به نظر برسد، برای برخی افراد ناخوشایند است.
علاوه بر این، از صحبت‌کردن درباره ظاهر هم خودداری کنید. هرگز درباره افزایش یا کاهش وزن صحبت نکنید. شما هرگز دلیل کاهش یا افزایش وزن طرف مقابل را نمی‌دانید، درنتیجه با صحبت درباره این موضوعات ممکن است او را در موقعیتی ناراحت‌کننده قرار دهید.

6. جوک‌ها و شوخی‌های توهین‌آمیز

شوخی‌های جنسیتی یا نژادپرستانه راهی سریع برای پایان‌دادن به مکالمه‌اند. گاهی اوقات افراد شوخی‌هایی می‌کنند که نمی‌دانند ممکن است دیگران را آزار دهد. اگر شوخی یا جوکی که می‌خواهید تعریف کنید طوری است که نژاد، فرهنگ، جنس یا گرایش جنسی کسی را مسخره می‌کند، از گفتن آن صرف‌نظر کنید.

7. روابط گذشته

هیچ‌وقت درباره روابط گذشته افراد از آنها سؤال نکنید. وقتی رابطه عاطفی جدیدی برقرار می‌کنید، مقایسه‌کردنش با رابطه گذشته ممکن است باعث شود رابطه شما به قرار دوم نکشد.

صحبت درباره روابط گذشته باعث می‌شود او اتفاقات تلخ و غم‌انگیزی را به یاد بیاورد که در گذشته تجربه کرده است و این بسیار ناخوشایند است.

8. سلامتی

مسائل مربوط به سلامتی گزینه خوبی برای گفت‌وگو نیستند. ممکن است وسوسه شوید درباره بیماری یا دردی که به‌‌تازگی دچارش شده‌اید، صحبت کنید، اما معمولا افراد تمایل زیادی به شنیدن این‌گونه تجربیات ندارند. برخی از موضوعاتی که باید از صحبت درباره آنها اجتناب کنید، عبارت‌اند از:

• احساستان درباره بیماری فعلی او

• ارائه راهکارهای درمانی برای مسائل پیچیده پزشکی

• توصیه‌ هایی برای کاهش وزن یا تناسب اندام

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید