امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279220
۶۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

9 گام برای ریشه کنی نابرابری جنسیتی در محل کار

9 گام برای ریشه کنی نابرابری جنسیتی در محل کار

علیرغم همه پیشرفت‌هایی که در طول سال‌ها به دست آورده‌ایم، نابرابری جنسیتی در محیط کار هنوز در کشورهای مختلف یک واقعیت است. از دستمزد نابرابر گرفته تا تبعیض و آزار، زنان با همه اینها روبرو بوده اند.

در سال های اخیر، بسیاری از شرکت ها علاقه خود را به ترویج تنوع و شمول در محیط کار نشان داده اند. و آنها با دادن فرصت های برابر به زنان، زنان سیاه پوست، زنان رنگین پوست به آن دست می یابند. چنین مواردی از تنوع جنسیتی چیزی است که ما برای افزایش مشارکت کارکنان و حفظ کارکنان در محل کار خود به آن نیاز داریم.

فقدان برابری جنسیتی در محل کار برای شرکت‌های جهانی به یک دردسر تبدیل شده است، زیرا می‌تواند با ایجاد فرسودگی، جابجایی و فرسودگی کارمندان به کسب‌وکار شما آسیب برساند. بنابراین، رهبران کسب و کار باید اهمیت برابری جنسیتی در محل کار خود را درک کنند.

این مقاله به توضیح نابرابری جنسیتی می پردازد و اینکه چگونه مدیران می توانند با انجام 9 گام قاطع این شر را از بین ببرند. شروع کنیم.

نابرابری جنسیتی در محیط کار چیست؟

سازمانی که برابری جنسیتی را ترویج و اجرا می‌کند، با مردان، زنان، تراجنسیتی‌ها و سایر هویت‌های جنسیتی برابر و منصفانه رفتار می‌کند. در مقابل، برعکس، نابرابری جنسیتی است که شامل یک محیط کاری تحت سلطه مردان و تبعیض‌آمیز است که اقلیت‌های جنسیتی را نابرابر یا پست‌تر در نظر می‌گیرد.

ما درک می کنیم که ممکن است شرکت شما به دلیل فرهنگ قدیمی شرکت، عملیات خاص صنعت، تعصبات و نگرش های شخصی و غیره، مسائل مربوط به نابرابری جنسیتی را نادیده گرفته باشد. اما اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.

شرکت شما باید با هر جنسیتی به طور مساوی رفتار کند، چه مرد، چه زن و چه ترنس. صرف نظر از نمایندگی جنسیتی در هر صنعتی، همه سزاوار فرصت های برابر و منصفانه همراه با شناخت هستند. برخی از حقوق برابری عمده عبارتند از:

  • حذف شکاف دستمزد جنسیتی و اعطای حقوق و مزایای برابر برای همه جنسیت ها.
  • شما باید نیازهای همه را به یک اندازه در نظر بگیرید.
  • در مقایسه با همتایان مرد آنها، شما باید فرصت ها، ترفیعات و پاداش های برابر را برای زنان سفیدپوست، زنان سیاه پوست و غیره ایجاد کنید.

همچنین، هیچ کارمندی نباید به دلیل جنسیت یا تغییر جنسیت در محل کار با تبعیض مواجه شود.

ترویج برابری جنسیتی در محل کار

بهترین راه برای از بین بردن نابرابری جنسیتی این است که به طور فعال در مورد آن صحبت کنید. نابرابری می تواند استخدام یا آموزش فقط یک جنسیت برای یک نقش خاص، بدون مزیت برای مادران باردار، یا آزار جنسی در محل کار باشد.

اقلیت های جنسیتی می توانند ناراحتی های واضحی در محل کار داشته باشند. شما باید چنین ناراحتی هایی را از بین ببرید و یک محیط کاری امن برای همه ایجاد کنید.

در اینجا چند مرحله ساده برای ایجاد یک محل کار متفاوت و برابر با جنسیت وجود دارد:

  • به هر کارمندی در مورد جنسیت و تمایلات جنسی آموزش و آگاهی لازم بدهید.
  • تسهیلات مراقبت از کودک، مزایای بارداری و حمایت از مراقبت از کودک را فراهم کنید.
  • سهم زنان در سطوح ورودی را به رسمیت بشناسید و زنان را در نقش های رهبری مورد توجه قرار دهید.
  • برای هر کارمند صرف نظر از جنسیت، کاست، نژاد، جنسیت، قومیت و غیره، پاداش‌ها و به رسمیت شناختن منصفانه و برابر اعمال کنید.

آمارهای مربوط به نابرابری جنسیتی در محل کار

برای اینکه ایده ای منصفانه در مورد نابرابری جنسیتی به شما بدهیم، آمارهای مهمی را از نظرسنجی اعتماد زنان جوان که توسط EquallyYours فهرست شده است، جمع آوری کرده ایم. بیایید نگاهی به یافته های تکان دهنده و ناراحت کننده بیندازیم.

سی و یک درصد از زنان کمتر از همتایان مرد خود برای کارهای مشابه درآمد داشتند.
تنها 8 درصد از زنان آزار جنسی را گزارش کرده اند و 15 درصد با آن مواجه شده اند.
43 درصد از مادران با تبعیض زایمان روبرو بودند.
52 درصد از زنان در محل کار با مشکلات روانی روبرو هستند، در حالی که این میزان در مردان 42 درصد است.
چنین آماری ثابت می کند که نابرابری جنسیتی هنوز در محیط های کاری رواج دارد و ما باید همین الان جلوی آن را بگیریم.

نمونه ها و نشانه های نابرابری جنسیتی در محیط کار

حفظ تعادل بین کار و زندگی برای هر کارمندی ضروری است، اما زمانی که با تبعیض و نابرابری در محل کار مواجه می شوند، مشکل ساز می شود. بنابراین، ما چند نمونه و نشانه از نابرابری جنسیتی را فهرست می کنیم تا بتوانید بلافاصله پس از مشاهده آن، به آن عمل کنید.

  • پرداخت نابرابر- شکاف دستمزد جنسیتی واقعیتی است که شرکت ها باید به زودی از شر آن خلاص شوند. هر کارمند باید برای مشاغل مشابه دستمزد برابر دریافت کند.
  • استراتژی استخدام جانبدارانه- این می تواند نشانه های زیادی داشته باشد، به عنوان مثال، ترجیح دادن مردان به زنان، پرسش از زنان در مورد ازدواج یا فرزندانشان، یا کلیشه ای کردن نقش های جنسیتی برای تعیین نام.
  • فرصت‌های نابرابر: هر شرکتی باید برای هر کارمند بدون در نظر گرفتن جنسیت، فرصت‌های برابر داشته باشد.
  • فراوانی: اخراج زنان در محل کار (یا هر اقلیت جنسیتی) به دلیل شکایت از رفتار نابرابر بدون اطلاع از حقیقت.
  • تعصب ناخودآگاه - نشان دادن طرفداری نسبت به یک جنسیت خاص. همچنین اگر می‌بینید که زنان کمتر از مردان ترفیع می‌شوند و با زنان شوخی می‌کنند، چنین مواردی مورد تعصب قرار می‌گیرد.
  • آزار و اذیت جنسی- یک رفتار نادرست غیراخلاقی و شرم آور است که نابرابری جنسیتی را در محل کار فریاد می زند، به خصوص اگر نادیده گرفته شود. شما باید به آزار جنسی در محل کار نه بگویید و سیاست های سختگیرانه ضد آزار و اذیت را اجرا کنید.
  • جنسیت گرایی- تبعیض جنسی در محیط کار نمونه ای از نابرابری است. کلیشه‌سازی، تمسخر، و گفتن اینکه زنان نمی‌توانند کارهای خاصی مرتبط با کار، کدنویسی و غیره انجام دهند. این گونه کلیشه‌های جنسیتی باید متوقف شود.

9 گام برای ریشه کن کردن نابرابری جنسیتی در محیط کار

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی 2021، شکاف جنسیتی در محیط کار تا 135 سال آینده کاهش نخواهد یافت زیرا این بیماری همه گیر زنان (از جمله زنان سیاه پوست، مادران و زنان سالمند) را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار داده است.

این‌ها پیش‌بینی‌هایی هستند، اما اگر قدم‌های معنی‌داری برای پر کردن شکاف برداریم، می‌توانیم این پیش‌بینی‌ها را تغییر دهیم. بنابراین در اینجا 9 راه برای از بین بردن نابرابری جنسیتی وجود دارد.

1. به همه درباره سوگیری جنسیتی ناخودآگاه آموزش دهید

بسته به جغرافیا، افراد مختلف انواع مختلفی از تعصبات و تعصبات ناخودآگاه در مورد افراد یا گروه های قومی دارند.

این به آنها کمک می کند تا موقعیت های تبعیض آمیز را شناسایی کرده و از چنین رفتارهایی نسبت به اقلیت اندی اجتناب کنند. همچنین، آنها باید نظر خود را در مورد برابری جنسیتی بیان کنند و آن را با اشتیاق ترویج کنند.

2. یک تیم استخدامی متنوع تعیین کنید

تیم استخدام شما باید ذهنیتی متنوع و فراگیر داشته باشد و بر فهرست کوتاه زنان بیشتری در موقعیت‌های برتر و مشاغل سطح مقدماتی تمرکز کند. طبق تحقیقات، فهرست کوتاه گسترده‌ای از نامزدهای پست‌های باز، تنوع جنسیتی را ارتقا می‌دهد، زیرا به مدیران اجازه می‌دهد فراتر از کلیشه‌های مرتبط با نقش شغلی فکر کنند.

شما باید به متخصصان منابع انسانی خود آموزش دهید تا در حین استخدام، چنین لیست کوتاه‌تری را تهیه کنند. این امر برای نقش‌های مردانه معجزه می‌کند و از زنان بیشتری در پست‌های برتر استقبال می‌کند.

همچنین، در حین بررسی پروفایل ها و رزومه ها، سطح تنوع استخدام کننده خود را پیگیری کنید. مطمئن شوید که از همان ابتدا هیچ نوع تبعیضی وجود ندارد.

3. انجام ممیزی به موقع و شفاف سازی حقوق ها

اطمینان حاصل کنید که شرکت شما قانون پرداخت برابر را اجرا می کند. شروع به انجام ممیزی های به موقع در سراسر شرکت برای بررسی حقوق های داده شده به مردان و زنان در نقش های مشابه. این شما را یک قدم به برابری محل کار و افزایش تنوع و شمول در محل کار نزدیک تر می کند.

به عنوان یک رهبر، باید مطمئن شوید که هیچ کس تنها به دلیل هویت جنسی خود دستمزد کمتری دریافت نمی کند. و در نتیجه قادر خواهید بود نابرابری جنسیتی را در محل کار از بین ببرید.

4. ارائه کار انعطاف پذیر

همه‌گیری نشان می‌دهد که کار از راه دور به همان اندازه کارکرد فیزیکی در اداره کارآمد است. بنابراین، ارائه کار منعطف برای کارکنان یک راه عالی برای ترویج برابری در محل کار است.

چنین انعطاف پذیری به عنوان یک استراتژی حفظ برای زنان کارمند عمل می کند زیرا به آنها اجازه می دهد تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنند. برای مادران شاغل، والدین مجرد و کارمندانی که با مشکلات روانی مواجه هستند مناسب است.

5. فرصت های یادگیری و توسعه برابر را فراهم کنید

معمولاً ما تمایل داریم مردان بیشتری را در فرصت‌های توسعه برای ارتقای مهارت‌های خود شرکت کنند. اما، ما از شما می‌خواهیم زنان بیشتری را برای یادگیری مهارت‌های جدید و پیشرفته‌تر شدن از نظر فناوری، فراهم کرده و تشویق کنید.

اگر یک شرکت پیشرفت زنان را در اولویت قرار دهد، مزایای زیادی دارد زیرا شامل رشد درآمد بالاتر، افزایش نوآوری در محل کار و افزایش رضایت مشتری می شود. همچنین، زمانی که زنان فرصت‌های فراوانی را در زمینه یادگیری و توسعه دریافت می‌کنند، تمایل دارند در اداره نقش‌های رهبری اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

6. توانمندسازی زنان

کووید- 19 زنان را در مقایسه با مردان بسیار تحت تأثیر قرار داده است و در چنین سناریویی، سازماندهی جلسات مربیگری به شما در توانمندسازی زنان کمک می کند. این باعث می شود که آنها در محل کار با انگیزه و کارآمد باشند.

شما باید این آموزش را به طور منظم ارائه دهید تا زنان و سایر اقلیت های جنسیتی بتوانند مهارت هایی را در نقش های رهبری ایجاد کنند. توانمندسازی زمانی اتفاق می افتد که مربیان خود زن باشند. این الگوی مردانه بودن در موقعیت قدرت را می شکند و منجر به اختلاف قدرت می شود.

7. بر رفاه و سلامت روان کارکنان تمرکز کنید

زمان آن فرا رسیده است که روی رفاه کارکنان و مسائل مربوط به سلامت روان تمرکز کنیم. بسیاری از کارمندان به دلیل فشار کاری یا تبعیض در معرض استرس، اضطراب و افسردگی هستند.

شما باید چنین مسائلی را حذف کنید و به کارکنان کمک کنید تا از نظر جسمی و روحی سالم بمانند. آمادگی جسمانی و ذهنی را بخشی از فرهنگ شرکت خود قرار دهید و یک فرهنگ همدلانه در محل کار ایجاد کنید.

به زنان، زنان رنگین پوست و انواع اقلیت ها برای رشد در حرفه خود، حمایت شخصی ارائه دهید. اقلیت های جنسیتی با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند که رهبران باید به آنها پاسخ دهند. گروه های حمایتی خاص برای چنین افرادی تشکیل دهید و علناً از چنین سرمایه گذاری هایی حمایت و ترویج کنید.

8. بر روابط مربی تمرکز کنید

به کارگران خود اجازه دهید در برنامه های مربیگری شرکت کنند. چنین برنامه‌های مربیگری به نفع مربی و همچنین منتی است.

به اقلیت‌ها و زنان اجازه دهید تا برای ارتقای مهارت‌های رهبری خود در سمت‌های مربیگری قرار گیرند. همچنین، وقتی زنان به مردان راهنمایی می‌کنند، تعصبات جنسیتی، کلیشه‌ها و زن‌ستیزی در محل کار را از بین می‌برد. چنین نقش های جنسیتی معکوس نشان دهنده تنوع، برابری، و شمول است.

9. مرخصی والدین بدهید

اگر نه برای مدت بسیار طولانی، حداقل چهار ماه مرخصی با حقوق والدین ارائه دهید. مرخصی با حقوق برای پرورش یک کودک مزایای زیادی برای سلامتی و شغل دارد. برای مرخصی های مادری و پدری خط مشی هایی تنظیم کنید و حداقل آن را چهار ماه تعیین کنید.

مردان را به گرفتن مرخصی والدین تشویق کنید زیرا این امر مردان را تشویق می کند که زمان بیشتری را با عزیزان خود بگذرانند. وظیفه زن تربیت فرزند نیست، تلاش برابر است. و همان ایدئولوژی را باید در کار نیز به کار ببریم.

تعصب جنسیتی در محل کار یک نمونه اجتناب ناپذیر است اما غیرقابل غلبه نیست. ما مطمئناً می توانیم برابری در کار را با ذهنی باز و رهبری منصفانه ترویج کنیم.

جنسیت یک ساختار است و فقط زن و مرد نیست. انواع تفاوت‌ها ما را منحصر به فرد می‌سازند، اما باید با هم هماهنگ باشیم و به هر فردی که هست احترام بگذاریم.

امیدواریم دفعه بعد که به ارتقای تنوع جنسیتی فکر کردید، از این 9 مرحله برای از بین بردن نابرابری جنسیتی در محیط کار کمک بگیرید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید