امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278982
۱۱۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

HIV تغییر کرده است اما برای پایان دادن به همه‌گیری باید اقدامات بیشتری انجام شود

HIV تغییر کرده است اما برای پایان دادن به همه‌گیری باید اقدامات بیشتری انجام شود

ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV مسئول بدترین بیماری همه‌گیر قرن گذشته بوده است که هنوز واکسن یا درمان دائمی ندارد. بیش از 35 میلیون نفر توسط ایدز - پیشرفته ترین مرحله عفونت HIV - کشته شده اند. در چهار دهه گذشته همه چیز به شدت تغییر کرده است و ابتلا به HIV دیگر حکم اعدام نیست. افرادی که مبتلا به این ویروس هستند به لطف درمان های جدید می توانند زندگی طولانی سالمی داشته باشند.

علم شگفت انگیز است. این درمان ها از زمانی که برای اولین بار به صحنه آمدند پیشرفت زیادی کرده‌اند. درمان‌ها به ترکیب بسیاری از قرص‌های مختلف نیاز داشتند که بسیاری از آنها عوارض جانبی داشتند. امروزه درمان‌ها قابل کنترل و انعطاف‌پذیر هستند، برخی فقط به یک یا دو قرص در روز نیاز دارند. طی سال گذشته، یک درمان تزریقی که ماهی یک بار انجام می شود نیز در چندین کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا تایید شده است. و افرادی که دارای بار ویروسی غیرقابل شناسایی هستند نمی توانند ویروس را به شریک زندگی خود منتقل کنند.

افراد همچنین می‌توانند به PrEP دسترسی داشته باشند - پیشگیری قبل از مواجهه - دارویی که در وهله اول از بروز عفونت HIV جلوگیری می‌کند. در حالی که پیشرفت‌های علمی انقلابی بوده است، فعالیت‌های فعالانی مانند دکتر تامپسون نیز انقلابی بوده است، که خستگی ناپذیر برای بهبود دسترسی به این داروهای مهم مبارزه کرده‌اند، همچنان به آموزش مردم در مورد آنها ادامه می‌دهند، و نشان می‌دهند که چگونه هنوز نابرابری بیش از حد در سطح جهانی وجود دارد.

پایان همه گیری اچ آی وی فقط مربوط به داروها نیست. این همچنین در مورد تغییر ذهن و نگرش مردم در مورد ویروس است. یکی از بزرگترین چالش ها مبارزه با انگ و اطلاعات نادرست است.

ما ایده های منسوخ شده ای در مورد چگونگی ابتلا به HIV و زندگی با HIV داریم. بله، می تواند چالش برانگیز باشد، و بله ننگ زیادی وجود دارد، اما ما می توانیم زندگی سالم و شادی داشته باشیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • برچسب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید