امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279157
۱۲۶۸
۳
۰
نسخه چاپی

آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی

آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی

در چین، ازدواج به عنوان یکی از سه چیز مهم در کل زندگی در نظر گرفته می شود. به طور سنتی، یک عروسی کامل شامل 6 مرحله مختلف از قبل و سپس مراسم عروسی است.

مراسم عروسی چینی برای اولین بار در پایان دوران ماقبل تاریخ (1.7 میلیون سال پیش - قرن 21 قبل از میلاد) آغاز شد، شاید با پیشنهاد نامزدی با پوست آهو کامل در دوران باستان. در سلسله های شیا و شانگ (قرن 21 - 11 قبل از میلاد)، آیین "ملاقات با عروس" رسمیت یافت. در زمان سلسله ژو (11 تا 221 قبل از میلاد) سنت پیچیده و تشریفاتی "شش آئین" شناخته شد: اهدای هدایا به خانواده دختر، آگاهی از پیشینه کلی دختر، نامزدی، اهدای هدایای نامزدی به خانواده عروس، درخواست از فالگیر برای انتخاب یک روز فرخنده و ملاقات با عروس. این امر آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی را ایجاد کرد.

از آنجایی که چین دارای 56 گروه قومی است، آداب و رسوم ازدواج چینی بخش مهمی از فرهنگ عامیانه این کشور است. اقوام مختلف آداب و رسوم ازدواج متفاوتی دارند: در طول روز عروسی در جوامع بولانگ، همراهان عروس داماد را می دزدند و او را در سحر به خانه عروس می برند و همراهان داماد سپس در تاریکی هوا، عروس را به خانه داماد می برند. برای مردم دای، یافتن یک جفت با فروش سوپ مرغ در هر جشنواره انجام می شود: دختران برای فروش یک ماهیتابه سوپ مرغ می پزند. اگر پسر به خوبی راضی باشد، با خجالت سرش را آویزان می کند. اگر پسر نیز به او علاقه مند شود، سوپ مرغ را به مکانی ساکت می برند تا به احساسات خود اعتراف کنند. در طول نمایشگاه آهنگ های محلی ملیت ژوانگ، دختران در حالی که آهنگ می خوانند توپ های رنگارنگ گلدوزی شده را حمل می کنند. دختری توپ تزیین شده را به سمت پسری که عاشق او می شود پرتاب می کند.

آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی

در جامعه فئودالی ازدواج به دستور والدین و انتخاب همسر بستگی داشت. مردان بیش از زنان در جامعه مورد تکریم قرار می گرفتند، بنابراین روند واقعی ازدواج به شرح زیر بود:

خواستگاری

اگر مردی عاشق دختری می شد، خانواده مرد از خواستگارش برای خواستگاری هدایایی می خواستند. در اصل، این هدیه یک غاز وحشی زنده بود که نمادی از عهد زندگی بین یکدیگر بود، زیرا غازها همیشه وقت شناس بودند که در پاییز به سمت جنوب پرواز می کردند و در بهار به سمت شمال حرکت می کردند. سپس از غازهای سفید (نماد فضیلت بی لکه)، رنگ شیرابه (به چینی جیاوچی، نماد هماهنگی و محبت) و درختان ابریشم (به چینی hehuan، نماد شادی) نیز استفاده شد.

دانستن نام

پرس و جو در مورد نام و تولد دختر و سپس درخواست از فالگیر برای مطابقت با ازدواج.

آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی

نامزدی

در صورت خجسته بودن، خانواده مرد از خواستگار می خواستند مقدمات ازدواج را با مقداری هدایا و نامه ای رسمی به نام «دفتر قرار ملاقات» ترتیب دهد. پس از آن دو خانواده سوابق تولد دختر و مرد را به عنوان مدرک نامزدی رد و بدل می کردند.

پس از آن، خانواده مرد برای ازدواج آماده می شدند. خانواده دختر نیز برای جهیزیه مانند رختخواب، صندوقچه، جواهرات، لباس، ابریشم و ساتن، بشقاب جمع می‌کردند و برخی از خانواده‌های ثروتمند حتی از خانه و انبار به عنوان جهیزیه استفاده می‌کردند.

تقدیم هدیه نامزدی

وقتی همه چیز برای ازدواج تقریباً آماده بود، خانواده مرد به خانواده دختر، پول هدیه و هدایای مختلف می دادند. تنوع و مقدار هدایا و پول هدیه همه به وضوح در یک سند "کتاب هدیه" ذکر شده است.

انتخاب روز فرخنده

خانواده مرد پس از آن از فالگیر می خواستند تا با توجه به تاریخ تولد زوج، روز مبارکی را انتخاب کند.

چند روز قبل از عروسی خانواده دختر جهیزیه را برای خانواده مرد می فرستادند. تقریباً در همان زمان یک زن مسن ممتاز برای زوج جدید رختخواب می چیند و انواع شیرینی ها و میوه ها مانند خرما قرمز، لونگان، لیچی، لوبیا قرمز و سبز را روی تخت جدید می پاشد. هیچکس تا شب عروسی اجازه ورود به اتاق عروس یا لمس تخت جدید را نداشت.

ملاقات با عروس

سرانجام اوج ازدواج فرا رسید، روز عروسی، که عروس لباس‌های قرمز شاد به تن می‌کرد و داماد برای دیدار با عروس، کت و شلوار مخصوص عروسی را به تن می‌کرد. عروس قبل از ترک خانه قبلی خود به پدر و مادرش تکریم و به عشق و مراقبت آنها از دوران کودکی اذعان می کند.

داماد هم به احترام تعظیم می کرد. هنگام خروج کالسکه یا صندلی سدان عروس، پدر و مادر عروس یک کاسه آب و یک کاسه برنج می ریختند. این نشان می‌دهد که دخترشان می‌رود و دیگر برنمی‌گردد - مثل آب پراکنده و آرزوی غذای کافی برای او در آینده. هنگام خروج، عروس بادبزن خود را از پنجره کالسکه یا صندلی سدان به بیرون پرت می کرد تا بدخلقی خود را دور کند.

آداب و رسوم سنتی ازدواج چینی

عروسی

هنگام رسیدن به خانه داماد، عروس از روی منقلی پا می گذاشت تا چیزهای ناپسند را بسوزاند. سپس زن و شوهر به پدر و مادر داماد، تعظیم می کنند. پس از آن عروس را به مجلس عروس می فرستند و عروسی به اوج خود می رسد - جشن.

بعد از جشن، آخرین قسمت ازدواج فرا رسید. اکثر اقوام و دوستان یکی پس از دیگری عروسی را ترک می‌کردند، اما برخی از دوستان و اقوام هم نسل در مجلس عروس جمع می‌شدند و انواع بازی‌ها، اجراها و غیره را انجام می‌دادند تا شادی بیشتری به عروسی بدهند.

سنت های ازدواج چینی که هنوز اجرا می شود

اگرچه عروسی های چینی مدرن به سرعت در حال گسترش هستند، اما همیشه چند سنت عروسی چینی وجود دارد که معمولا وجود دارد. این نکات شامل عناصر سنتی و مدرن است:

دعوتنامه عروسی سنتی چینی

دعوتنامه عروسی چینی معمولی قرمز است، در یک پاکت قرمز قرار می گیرد و معمولاً دارای عبارت طلایی و عمودی است که از راست به چپ همراه با اطلاعات داماد که ابتدا قبل از عروس ارائه می شود، خوانده می شود. این دعوت معمولاً شامل موارد زیر نیز می شود - تاریخ های تقویم چینی برای ضیافت عروسی، ترتیب تولد و نام عروس و داماد، نام والدین، محل برگزاری شام، زمان پذیرایی زمان شام. نماد شادی مضاعف معمولاً در جایی از دعوتنامه یافت می شود.

لباس عروس سنتی چینی | کیپائو

این سنت چینی است که عروس در روز عروسی لباس قرمزی به نام کیپائو می پوشد و صورت خود را با چادر قرمز می پوشاند. در فرهنگ چینی، قرمز نماد شادی، سعادت و خوش شانسی است. امروزه در عروسی های مدرن، عروس باید لباس عروس سفید و لباس مجلسی سوم را در طول شب بپوشد. بسیاری از عروس های مدرن نیز در پایان مراسم برای اعزام مهمانان خود، لباس چهارم را به تن می کنند.

ضیافت عروسی چینی

این یک امر بسیار مجلل و معمولاً گران است. مهمانان برای تقدیم هدایای خود نام خود را در یک کتاب یا روی طومار امضا می کنند. هنگامی که شام شروع می شود، عروس لباس عروسی قرمز سنتی چینی را تغییر می دهد. در فرهنگ سنتی چین، هر دو گروه از والدین جشن عروسی جداگانه ای دارند. بسیاری از غذاها در فرهنگ چینی نمادین در نظر گرفته می شوند، مانند ماهی کامل برای فراوانی، و دانه های شیرین نیلوفر آبی برای دسر، که نمادی از آرزوی باروری است. معمولاً شش دوره در طول ضیافت وجود دارد و عروس و داماد هر دو لباس خود را بین دوره سوم و ششم تعویض می کنند.

بعد از عروسی

روز بعد از عروسی معمولاً عروس برای هر دو خانواده صبحانه تهیه می کند. هنگامی که به طور رسمی به خانواده داماد معرفی می شود، او یک هدیه کوچک از اقوام بزرگتر دریافت می کند و آنها به عروس یک عنوان رسمی در خانواده خود می دهند.

نمادسازی سه روزه

سه روز بعد از عروسی، عروس و داماد با خانواده عروس دیدار می کنند. در این زمان، عروس دیگر جزئی از خانواده محسوب نمی شود، اما همچنان به عنوان مهمان پذیرفته می شود. از داماد انتظار می رود که یک خوک برشته ارائه کند و با بقیه اعضای خانواده از یک وعده غذایی لذت ببرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید