امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286484
۴۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

آزمایش‌ های موفق در رشد دندان‌ های جدید در انسان؛ امیدی برای آینده دندانپزشکی

آزمایش‌ های موفق در رشد دندان‌ های جدید در انسان؛ امیدی برای آینده دندانپزشکی

برخی از کوسه‌ها هر چند هفته یک بار، یک سری دندان جدید در می‌آورند، ولی ما و تقریباً همه پستانداران دیگر این توانایی را نداریم. زمانی که ۳۲ دندان “بزرگسال” ما رشد می‌کنند، دیگر خبری از دندان تازه نخواهد بود.

اکنون، یک تیم از دانشمندان ژاپنی قرار است دارویی آزمایشی را آزمایش کنند که به انسان اجازه می‌دهد دندان‌های کاملاً جدید رشد دهند.

یک کارآزمایی بالینی که برای ژوئیه ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده در ابتدا برای شرکت‌کنندگان مبتلا به آژنزیس دندان، یک بیماری ژنتیکی که منجر به فقدان دندان می‌شود، به کار خواهد رفت، اما دانشمندان نظر دارند که این درمان را تا سال ۲۰۳۰ برای استفاده عمومی در دسترس قرار دهند.

ایده رشد دندان‌های جدید رویای هر دندانپزشکی است. کاتسو تاکاهاشی، محقق اصلی و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان مؤسسه تحقیقات پزشکی کیتانو در اوزاکا گفت: «من از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، روی این کار کار می‌کردم. مطمئن بودم که می‌توانم این کار را انجام دهم و این آرزو رخ خواهد داد.»

در یک مطالعه قبلی، محققان بر روی یک آنتی‌بادی برای ژن ۱ مرتبط با حساسیت رحم (USAG-۱) کار کردند که می‌تواند رشد دندان جدید را در موش‌های مبتلا به زایش دندان تحریک کند.

یافته اساسی این بود که دانشمندان دریافتند که USAG-۱ با سایر پروتئین‌ها برای سرکوب رشد دندان تعامل دارد. مسدود کردن این تعامل می‌تواند منجر به سیگنال‌دهی پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) شود که باعث رشد دندان جدید می‌شود.

پس از آزمایش‌های موش‌ها در سال ۲۰۱۸، آزمایش‌ روی موش‌ها موفقیت مشابهی در رشد دندان‌های جدید داشت و آنها هفتمین دندان جلویی را رشد دادند که به شکل و آرایش دندان‌های کناری بود.

تاکاهاشی گفت:‌ امیدواریم بتوانیم راه را برای استفاده بالینی این دارو هموار کنیم.

سال‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند تا بیان ژنتیکی حیواناتی مانند کوسه‌ها رمزشکنی کنند تا به طور مداوم مانند آنها دندان‌های تازه در انسان رشد دهند، اما چنین کاری در انسان‌ها دشوار بود.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید