امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280456
۱۰۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

آشنایی با ماده مخدر جدید جیب و تینا

ماده مخدر جیب و تینا از مواد محرک جدید هستند. از انواع جدید مواد مخدر که به تازگی وارد بازار شده است، جیب و تینا است که به منظور بیدار ماندن از آن استفاده می شود که مضرات زیادی دارد و انرژی بدن را به حرکات موزون به صورت کامل تخلیه می کند. جیب و تینا از جدیدترین مواد مخدر محرک است که می تواند عوارض خطرناکی برای جوانان داشته باشد.

ماده مخدر جیب و تینا

ماده مخدر جیب و تینا

مخدرهای محرک، موادی هستند که باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی می شوند، انرژی و هوشیاری و توجه و تمرکز را بالا می برند. این مواد در ابتدا سرخوشی را بالا می برند؛ اما به تدریج باعث عوارض بسیار زیادی خواهند شد. اغلب آن ها مانع بازجذب کاتکولامین می شوند. جیب و تنینا یک ماده ی مخدر محرک از نوع مت آمفتامین (مواد مخدر محرک) متبلور بدون رنگ و بو است و از نظر ظاهری شبیه یک تکه یخ یا سنگ نمک کوارتز است. این ماده را اغلب در محافل شبانه به صورت تدخینی و دود کردن استفاده می کنند.

نحوه ی عملکرد این ماده تحریک سیستم عصبی است و مانند انواع مواد اعتیادآور قبلی از یک نوع ترکیبات ساخته شده اند و همان تاثیرات آمفتامین و کوکائین را روی سیستم عصبی دارند. یعنی با مصرف آن ها فرد، دفعتا احساس افزایش انرژی، سرخوشی، بی خیالی و شادی می کند و برای مدت زیادی بیدار می ماند و نیازی به استراحت احساس نمی کند.  

علائم عمومی مصرف ماده مخدر جیب و تینا

مصرف کنندگان جیب و تینا اغلب نوجوانان و جوانان کم سن و سال هستند که علاقه مند به تجربه مواد جدید هستند. مواد مخدر جدید اغلب همان ترکیبات مواد قبلی را دارند که با نام های جدید به بازار عرضه می شوند و در همان طبقات مواد قبلی قرار می گیرند که این نامگذاری های جدید با اهداف تجاری و جلب نظر فروشنده انجام می شود.

مصرف مواد مخدر محرک نشانه هایی دارد، که مهمترین آن ها عبارتند از:

• سرخوشی: سرخوشی و از خود بیخود شدن از نشانه های بارز مصرف مواد محرک است، که جیب و تینا نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

• بیقراری و بی اعصاب: مصرف این مواد به علت تاثیر تحریک آمیزی که روی سیستم عصبی فرد می گذارد و جلوی کارکرد طبیعی مغز را می گیرد؛ با ایجاد اخلال در عملکرد مغز، باعث بی قراری و عصبانیت او می شود.

• گشاد شدن مردمک چشم: از دیگر علائم شایع مصرف مواد مخدر تحریک کننده، گشاد شدن مردمک های چشم است.

• بی اشتهایی دراز مدت: افرادی که جیب و تینا مصرف می کنند یا از دیگر مواد مخدر محرک استفاده می کنند، به مدت طولانی تمایلی به مصرف مواد غذایی ندارند و سیستم گوارش آنها تحت تاثیر استفاده از مواد محرک دچار اختلال عملکردی می شود.

• بی خوابی طولانی مدت: از مشخصه های این مواد، بی خوابی شبانه دراز مدت پس از مصرف آن ها است. به ویژه مصرف جیب و تنینا به منظور بیدار ماندن طولانی مدت اتفاق می افتد که با افت توانایی و انرژی بدن نیز همراه است.

حرف زدن زیاد و پرچانگی: با تغییر و تحریک سیستم عصبی، به دنبال مواد مخدر محرک، افراد مصرف کننده تمایل زیادی به حرف زدن پیدا می کنند و زمان زیادی را به تلکم و مکالمه با اطرافیان می پردازند که از حالت طبیعی خارج است.

عوارض ماده مخدر جیب و تینا

• تشنج: یکی از عوارض مصرف این مواد تشنج ناگهانی مصرف کننده ی مواد محرک است. که در اثر سوء مصرف مواد، تاثیرات نامطلوب آن  از جمله تشنج ناگهانی اتفاق می افتد.

• پرخاشگری: استفاده از مواد مخدری که حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است و می تواند سیستم عصبی فرد را مورد تهاجم قرار دهد، باعث کج خلقی و پرخاشگری مصرف کننده ی آن می شود. به ویژه زمان مصرف این مواد، بی خوابی طولانی مدت تحریک پذری فرد و پرخاشگری را شامل می شود.

• افسردگی: از دیگر عوارض استفاده از مواد مخدر، افسردگی است. این مواد با تاثیر نامطلوب بر رشته های عصبی و نورون های مغز روی خلق و خوی فرد تاثیرات بدی گذاشته و باعث کاهش هورمون های متعادل کننده ی خلق و خو می شوند.

• نارسایی کلیه و کبد: مواد شیمیایی مصرفی در خون رسوب کرده و به مرور باعث نارسایی و کاهش عملکرد مفید کلیه و کبد می شود.

• خشونت: افراد مصرف کننده ی مواد محرک، به دلیل آسیب سیستم اعصاب و تحریک پذیری و بی قراری به خشونت دست می زنند و درواقع کنترل و مهار اعصاب آن ها دست خودشان نیست.

• افزایش فشارخون: بالا رفتن سطح اضطراب و احساس بیقراری در بدن این افراد، باعث افزایش فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب آنها می شود.

چگونگی وابستگی به ماده مخدر جیب و تینا

وابستگی به این مواد و سایر مواد حاوی آمفتامین به صورت آهسته و در طول زمان اتفاق می افتد.

• اولین مرحله ی آن،تجربه ی مادر مخدر از سر کنجکاوی و تاثیر دوستان و اطرافیان است.

• در مرحله دو  به صورت تفننی این کار انجام می شود و با توجه به احساس لذت و شادی که از تجربه تفننی ایجاد می شود، بنابراین تمایل به تکرار این تجربه ی لذت بخش شکل گرفته و افزایش می یابد.

• در مرحله ی سوم به دنبال دریافت همان حالات سرخوشی قبل، فرد به سوء مصرف ماده مخدر روی می آورد و به دنبال آن تاثیرات نامطلوبی روی سطح زندگی فرد می گذارد.

• و در آخر فرد به مواد وابسته می شود و به این دلیل که بدن به مواد عادت کرده و وارد مرحله تحمل شده، فرد به ناچار میزان مصرف مواد را افزایش می دهد و اگر بخواهد مصرف خود را کاهش دهد یا قطع کند دچار مشکلات ترک اعتیاد به مواد مخدر می شود.

راه های ترک جیب و تینا

جیب و تینا نیز مانند سایر مواد مخدر محرک اعتیاد اور هستند و ترک آن ها نیاز به زمان و تلاش بسیاری دارد. از جمله ی راهکارهای ترک این مواد عبارتند از:

1. روش دارویی

از درمان های دارویی برای ترک مواد مخدر محرک استفاده از سم زدایی است. در این روش از داروی نالترکسون استفاده می شود که  برای کاهش مقادیر مورد مصرف مواد محرک کاربرد دارد. که در مدت درمان به این روش فرد دچار حالت های تنش و افسردگی می شود.

2. درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری از  CBT  به شکل وسیعی برای ترک اعتیاد استفاده می شود. در این روش به افرادی که در حال ترک مواد مخدر هستند و با مشکلات ذهنی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند کمک می شود، تا بتوانند به درک ارتباط بین افکار، احساسات و رفتار خود دست پیدا کنند و آگاه شوند که تاثیری که افکار و رفتارشان بر هم می گذارد، چطور به فرایند بهبود آن ها کمک می کند. به بیمار کمک می شود، افکار منفی که باعث روی آوردن به اعتیاد شده شناخته شود و به شیوه ی درستی نسبت به آن ها بازخورد داده شود.

3. گروه درمانی

گروه درمانی از روش های درمانی است که توسط روان شناسان در کلینیک روان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. و حداقل افراد شرکت کننده در این گروه ها دو یا سه نفر هستند. در گروه افراد، پویاتر و با انگیزه ی بیشتری برای درمان خود اقدام می کنند و قرار گرفتن در جمعی که باعث می شود افراد احساس تنهایی نکنند و بدانند مشکل آنها مشکل مشترک افراد زیادی است، باعث می شود نسبت به برطرف کردن مشکل خود تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

مزایای گروه درمانی

• جلسات گروه درمانی جلساتی حمایتگر است که بیماران را در تمام مراحل ترک یاری می کند و کمک می کند افراد مسائل ومشکلات فردی خود را راحت بیان کنند و به پاسخ سوالات خود برسند و مهارت های سازش با مشکلات را بیاموزند.

• گروه درمانی ممکن است مبتنی بر آموزش باشد یا درمان که هر دو روش برای ترک اعتیاد افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند و رفتارهای ناهنجارانه از خود نشان می دهند موثر و کارامد است.

• وابستگی به مواد مخدر هم جسمی اتفاق می افتد و هم روحی. درنتیجه گروه درمانی به خوبی به کاهش وابستگی روحی فرد کمک می کند. بهترین کمکی که به فرد معتاد می توان کرد، کاهش وابستگی روحی او به مواد محرک اعتیاد آور است.

• با شروع فرایند ترک اعتیاد، بیمار به لحاظ ذهنی آماده ی تغییر بزرگی در زندگیش می شود، بنابراین زمان مواجه با مرحله ی خماری با انگیزه ی بالاتری این مرحله ی سخت را پشت سر می گذارد.

  • منبع
  • بیتوته
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید