امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281587
۷۱۸
۱
۰
نسخه چاپی

آقایان بدانند! 18 کاری که باید برای پدر شدن انجام دهید

آقایان بدانند! 18 کاری که باید برای پدر شدن انجام دهید

بچه‌دارشدن یکی از زیباترین اتفاقاتی است که هر زن‌وشوهری می‌توانند تجربه کنند اما در کنار زیبایی‌ها و لحظات شگفت‌انگیزش، سختی‌های زیادی دارد. زمانی که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید، باید سختی‌هایش را هم بپذیرید. این سختی‌ها فقط برای مادران نیست. پدران هم باید پیش از فرزندآوری، آمادگی کافی برای به‌عهده‌گرفتن این وظیفه مهم و تحمل سختی‌های اجتناب‌ناپذیرش را داشته باشند.

در این مقاله طبق نظرات کارشناسان، راهکارهایی در جهت آمادگی برای پدرشدن معرفی می‌کنیم.

1. بخوانید و تحقیق کنید

کتاب‌های زیادی درباره پدرشدن، تربیت و سلامت کودک و موضوعات مشابه نوشته شده‌اند. هرچه بیشتر کتاب بخوانید، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. البته نیازی نیست خودتان را به کتاب محدود کنید. پادکست‌ها، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و کانال‌های یوتیوب سرشار از اطلاعات مفید هستند.

2. در دوران بارداری همسرتان فعال باشید

درباره روند بارداری و اتفاقات شگفت‌انگیزش کنجکاو باشید و با همسرتان تعامل داشته باشید. همراه‌شدن با همسرتان در دوران بارداری، تأثیر بسیار زیادی برای آمادگی بعد از تولد فرزندتان دارد.

سعی کنید روزهایی که همسرتان قرار است به دکتر برود همراهش باشید، به‌خصوص زمانی که قرار است برای اولین بار ضربان قلب فرزندتان را بشنوید. درباره نحوه رشد جنین و سلامت همسرتان از دکتر سؤال کنید. در بستن ساک بیمارستان به همسرتان کمک کنید. نحوه درآغوش‌گرفتن نوزاد تازه‌متولدشده را یاد بگیرید. به‌طور کلی از فرایند زیبا و شگفت‌انگیز بارداری همسرتان لذت ببرید و از آن برای ارتباط بیشتر با همسرتان و نوزادی که قرار است به‌زودی به دنیا بیاید، استفاده کنید.

3. با درمان‌گر یا مربی صحبت کنید

دوران کودکی شما و رابطه با پدرتان، بر نحوه پدربودن‌تان تأثیر زیادی دارد. اگر دوران کودکی شما آسیب‌زا یا پیچیده بوده یا فکر فرزندپروری شما را مضطرب می‌کند، بدانید که تنها نیستید. قبل از تولد فرزندتان، زمان خوبی برای شناخت این احساسات و رفع آنهاست. درمان‌گر می‌تواند برای مدیریت استرس و مشکلاتی که به‌ناچار بین فرزندان و والدین پیش می‌آید، راهکارهایی به شما یاد بدهد.

4. همان پدری بشوید که می‌خواهید باشید

ممکن است با خودتان فکر کنید که هیچ‌وقت نمی‌توانید آن پدر ایدئال رویاهایتان باشید. این تفکری اشتباه است. به خودتان اطمینان بدهید که شما هم به شیوه خودتان، پدری فوق‌العاده خواهید بود. به نظر شما پدر ایدئال چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای این که پدر خوبی باشید باید چه کار کنید؟ وقتی جواب این سؤال‌ها را پیدا کردید، می‌توانید با تلاش برای انجام این کارها، پدری فوق‌العاده باشید.

اگر این توصیه‌ها کارساز نیستند، سعی کنید فرزندتان را به‌عنوان فردی بزرگ‌سال تصور کنید. دوست دارید شما را چگونه توصیف کند و درباره‌تان به دیگران چه بگوید؟ معیارها و ویژگی‌هایی را که در جواب این سؤال‌ها به ذهنتان می‌آید، بررسی کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

5. وضعیت مالی‌تان را بررسی کنید

ماه‌های اولیه بارداری زمان خوبی برای ارزیابی مجدد هزینه‌ها است. به‌عنوان پدر، می‌توانید با برنامه‌ریزی قبلی امور مالی را مدیریت کنید و نگرانی‌های خودتان و همسرتان را رفع کنید.

قبض‌ها را به‌موقع پرداخت کنید، بدهی‌های معوقه را بپردازید و اگر می‌توانید، هزینه‌های چند ماهتان را پس‌انداز کنید و کنار بگذارید. فرزندتان با ورودش به خانواده، هزینه‌های جدیدی را با خودش می‌آورد. قبل از تولد فرزندتان، هر کاری می‌توانید انجام بدهید تا اوضاع مالی‌تان تثبیت شود. با این کار، استرس هزینه‌های اضافی را نخواهید داشت و می‌توانید به‌خوبی به وظایف پدری‌تان رسیدگی کنید.

6. به فکر آماده‌کردن غذا باشید

روزهای پس از زایمان، روزهای سخت و پرمشغله‌ای هستند. نگهداری از نوزاد، به‌خصوص برای والدینی که برای اولین بار بچه‌‌دار شده‌اند، چالش‌برانگیز است. اگر غذایتان از قبل آماده باشد، یکی از دغدغه‌های مهم این روزها رفع خواهد شد. اگر آشپزی بلدید که چه بهتر؛ اگر هم بلد نیستید، دوران بارداری همسرتان زمان خوبی برای یادگرفتن است.

می‌توانید چند روز قبل از زایمان، چندین وعده غذا بپزید و برای روزهای بعد از زایمان فریز کنید.

کمک‌گرفتن از دیگران هم گزینه خوبی است. اگر اطرافیان به شما پیشنهاد کمک می‌دهند، استقبال کنید و از آنها بخواهید برایتان چند وعده غذا بپزند.

7. صندلی ماشین بخرید

صندلی ماشین مهم‌ترین وسیله‌ای است که باید بعد از تولد فرزندتان داشته باشید. بیرون‌بردن نوزاد بدون صندلی ماشین، خطرناک است. قبل از زایمان، صندلی ماشین را بخرید و در روزهای نزدیک به زایمان آن را در ماشین‌تان نصب کنید. تا مدت‌ها این وسیله یکی از کاربردی‌ترین وسایل نوزاد خواهد بود.

8. اتاق نوزاد را آماده کنید

بیشتر والدین بعد از مطلع‌‌شدن از بارداری، به فکر تهیه وسایل موردنیاز نوزادشان هستند. خرید وسایل موردنیاز و آماده‌کردن اتاق نوزاد را به روزهای نزدیک زایمان موکول نکنید. بارداری دورانی غیرقابل‌پیش‌بینی است و احتمال زیادی وجود دارد که همسرتان به دلایل مختلف، زودتر از موعد مقرر زایمان کند.

اگر قصد رنگ‌آمیزی دیوارها را دارید، زودتر شروع کنید. پس از آماده‌شدن اتاق، وسایلی را که خریده‌اید، کم‌کم بچینید. باور کنید دیدن اتاق چیده‌شده نوزاد حس شگفت‌انگیزی دارد. هر بار که چشمتان به اتاق و وسایلش بیفتد، بیشتر هیجان‌زده می‌شوید و از روزهای زیبای بارداری همسرتان بیشتر لذت می‌برید.

9. پروژه‌های بزرگ را تمام کنید

پروژه‌های معلق محل کار را انجام بدهید و سعی کنید آنها را به پایان برسانید. اگر زمان تولد فرزندتان نزدیک است و احساس می‌کنید نمی‌توانید از پس انجام پروژه برآیید، آن را به همکارانتان بسپارید. روزهای بعد از زایمان، همسر و فرزندتان به حضور شما نیاز دارند. کارفرما و همکارانتان را از قبل برای این روزها آماده کنید و مرخصی بگیرید. وقتی خیالتان از کار راحت باشد و فکرتان درگیر کارهای نیمه‌تمام نباشد، می‌توانید با خیال راحت به همسر و فرزندتان رسیدگی کنید.

10. روتین خودمراقبتی ایجاد کنید

بسیاری از والدینی که به‌تازگی بچه‌دار می‌شوند، دچار خستگی، اضطراب، افسردگی و فرسودگی شغلی می‌شوند. برای اینکه بتوانید پدر خوبی باشید، باید در وهله اول حال خودتان خوب باشد. مراقبت از خودتان در روزهای ابتدایی پدرشدن، توانایی شما برای حضور کامل در کنار فرزند و همسرتان را بهبود می‌بخشد.

سلامت جسمانی‌تان را حفظ کنید، وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید و به‌‌اندازه کافی بخوابید.

11. تیم پشتیبانی درست کنید

اگر چه پدران خود را به‌عنوان بخشی از تیم پشتیبانی مادر می‌دانند، اما خودشان به تیم پشتیبانی نیاز دارند. این تیم می‌تواند شامل افرادی مانند درمان‌گر، متخصص تغذیه، اعضای خانواده و چند دوست صمیمی باشد. به افرادی فکر کنید که می‌توانند در مراقبت از نوزاد به شما کمک کنند، به‌خصوص افرادی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند.

آقایان بدانند! 18 کاری که باید برای پدر شدن انجام دهید

12. با پدرهای دیگر دوست شوید

پدرهای دیگر منبع شگفت‌انگیزی برای حمایت، راهنمایی و کسب اطلاعات هستند. ارتباط با افرادی که شرایط شما را دارند، بسیار مفید و کمک‌کننده است. سؤالات‌تان را از آنها بپرسید، از اشتباهاتشان درس بگیرید و از رویکردها و سبک‌های فرزندپروری آنها آگاه شوید.

13. با نوزاد صحبت کنید

در طول بارداری همسرتان هم می‌توانید با فرزندتان صحبت کنید و مطمئن باشید که او صدایتان را می‌شنود. طبق تحقیقات، جنین می‌تواند در حدود هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری صداها را بشنود و در هفته ۲۷ تا ۳۰ به صداها پاسخ دهد.

نوزاد پس از تولد هم نیاز دارد با صحبت‌کردن با او ارتباط برقرار کنید. با فرزندتان صحبت کنید، برایش کتاب بخوانید، او را در آغوش بگیرید و برایش زمزمه‌وار آواز بخوانید.

14. با تغییرات رابطه سازگار شوید

بچه‌دار شدن یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تغییرات زندگی است. تغییرات بدنی مادر پس از بارداری و زایمان، بی‌خوابی‌های شبانه و مسئولیت نگهداری از نوزاد نمونه‌ای از دلایل تغییر رابطه هستند. در حالی که برنامه‌ریزی برای رابطه جنسی برای برخی مفید است، گاهی اوقات فشار بیشتری بر والدین وارد می‌کند. از طرف دیگر، تجربه طردشدن مکرر از طرف همسر، می‌تواند منجر به احساسات منفی و انزوا شود.

به یاد داشته باشید این روزها و ماه‌های سخت، موقت هستند. از قبل درباره چگونگی سازگاری خود با شرایط جدید فکر و برنامه‌ریزی کنید.

حفظ سلامت رابطه برای مدت طولانی، نیاز به توجه مداوم دارد. عشق، حمایت و قدردانی خود را به‌طور مداوم به همسرتان ابراز کنید، او و شرایط جدیدش را درک کنید و در مواقع بروز اختلافات و تعارضات با لحنی مثبت و سازنده با همسرتان صحبت کنید.

اولویت قرار دادن رابطه‌تان و نزدیک‌ماندن به هم، پیوندی پایدار ایجاد می‌کند که می‌تواند پایه و اساس خانواده باشد.

15. درباره نحوه تقسیم وظایف به توافق برسید

با صحبت درباره تقسیم وظایف قبل از آمدن نوزاد، از درگیری و بحث‌های آینده جلوگیری کنید. ترتیب خواب، حمام‌کردن نوزاد، تعویض پوشک و تمام جزئیات دیگر را در نظر بگیرید تا هرکس وظیفه‌اش را بداند؛ سپس درباره تقسیم وظایف معمول خانه مانند خرید، پخت‌وپز و نظافت صحبت کنید.

اگر شما و شریک زندگی‌تان باهم زندگی نمی‌کنید یا رابطه عاشقانه‌ای باهم ندارید، همچنان باید قوانین محکمی درباره مشارکت و تقسیم وظایف وضع کنید.

16. خودتان را با همسرتان مقایسه نکنید

ممکن است گاهی فکر کنید مهارت‌های همسرتان از شما بیشتر است یا نقش مهم‌تری در بزرگ‌کردن بچه دارد. حقیقت این است که شما هم به‌عنوان پدر، نقش بسیار مهمی در پرورش فرزندتان و آینده او دارید.

شما و همسرتان یک تیم هستید. باهم رقیب نیستید که بخواهید مدام خودتان را با او مقایسه کنید. هیچ‌وقت به‌خاطر اینکه فکر می‌کنید همسرتان بهتر از عهده نگهداری از نوزادتان برمی‌آید، خودتان را کنار نکشید.

17. مهمانی‌های بعد از زایمان را مدیریت کنید

قبل از به‌دنیاآمدن فرزندتان، درباره مهمانی‌های بعد از زایمان با همسرتان صحبت کنید؛ مثلا از او بپرسید «چگونه می‌خواهی ملاقات با خانواده و دوستان نزدیک را برنامه‌ریزی کنی؟» یا «آیا ترجیح می‌دهی به‌جای دیدن نوزاد به‌صورت حضوری، با تماس تصویری با اطرافیان صحبت کنی؟». نظرات همسرتان را در نظر بگیرید و باتوجه‌به آن تصمیم بگیرید. کسانی که شما را دوست داشته باشند و به راحتی‌تان اهمیت بدهند، انتظارات‌تان را درک خواهند کرد.

18. به خودتان سخت نگیرید

چه کسی می‌تواند ادعا کند که در روزهای ابتدایی شروع شغلی جدید، فوت‌وفن همه‌چیز را به‌خوبی می‌داند؟ حالا تصور کنید شما هیچ علم و تجربه‌ای هم در آن شغل ندارید. خیلی به خودتان سخت نگیرید. همان طور که فرزندتان روزبه‌روز بزرگ شود، شما هم در کنارش یاد می‌گیرید. مهم است در روند بچه‌داری متواضع باشید و اشتباهات‌تان را بپذیرید.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید