امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 271099
۱۷۸۴
۱
۰
نسخه چاپی
آلوپسی (alopecia areata)

آلوپسی یا ریزش مو سکه ای | علائم، نشانه ها ونحوه درمان

آلوپسی یا ریزش موی سکه ای یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش و سایر نقاط بدن است. آلوپسی علل مختلفی مانند هورمونی ، خودایمنی ، عوارض داروها ، کم خونی و …. دارد.

 آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

آلوپسی یا ریزش مو سکه ای به طور معمول باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می‌شود.

 آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

آلوپسی در لغت به معنی ریزش و کم شدن مو و آره آتا به معنی منطقه است که به فارسی به معنی ریزش سکه ای یا منطقه ای ترجمه شده است و همچون سکه ای گرد، موی سر خالی می شود و بخش هایی از سر، ابرو، ریش، سبیل، بدن، مژه و همه جای بدن همچون کف دست خالی از مو می شود. این بیماری بر حسب شدت به ۴ نوع تقسیم می شود.

در نوع اول آن موها به صورت تکه تکه (منطقه ای) و در نواحی محدود می ریزد و در نوع دوم آن موهای حاشیه سر (دور مو، پشت سر، پشت گوش) ریخته می شود که پیش آگهی بدی دارد و در این نوع پاسخ به درمان، خوب نیست. نوع سوم از این بیماری «توتالیس» است كه ممکن است در این نوع از بیماری، موهای ابرو، مژه و بدن حفظ شود؛ ولی در  نوع چهارم بیماری (یونیور سالیس) تمامی موهای بدن ریخته می شود؛ به طوری که حتی یک مو نیز در بدن باقی نمی ماند که در درمان این بیماری، نوع چهارم، مقاومت به درمان بالایی دارد.

گفته می شود، اگر شروع بیماری از دوران طفولیت باشد، پیش آگهی بیماری بد است. افرادی که از سنین پایین دچار بیماری می شوند، معمولا شدت بیماری شان بیشتر از افراد دیگر است. همچنین به گفته محققان این بیماری در اشخاصی که دارای برخی از اگزماهای سرشتی (درماتیت آتوپیک) هستند، می تواند شدت بیشتری داشته باشد.

این بیماری در زن و مرد از شیوع یکسانی برخوردار است و ممکن است از هر سنی شروع شود.

عوامل بروز بیماری آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

علت این عارضه ناشی از اختلالی در سیستم ایمنی است. یعنی سلول‌های ایمنی (به اشتباه) فولیکول‌های بدن را عامل خارجی شناسایی کرده و به آن‌ها حمله می‌کنند. فولیکول‌ها ارگان‌هایی کوچک در زیر پوست هستند که وظیفه‌ی ساخت مو را برعهده دارند. نکته‌ای باید بدانید این است که این حمله‌ی سیستم ایمنی باعث ریزش مو می‌شود ولی به ندرت باعث از بین رفتن کامل فولیکول می‌شود. برای همین بعد از مدت کوتاهی، فولیکول ترمیم شده و موها دوباره رشد می‌کنند.

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره‌ آتا یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش غیرقابل پیش‌بینی موها می‌شود. در بیشتر موارد مشاهده می‌کنیم که ریزش مو به شکل نواحی دایره‌ای شکل یا بیضی شکل کوچک بر روی پوست سر یا ریش اتفاق می‌افتد. گاهی هم شرایط وخیم‌تر می‌شود و کل موهای سر، ریش، مژها یا تمام موهای بدن می‌ریزند.

یکی دیگر از عواملی که باعث بیدار شدن و فعال شدن این بیماری می شود «استرس» است كه با مکانیسم های پیچیده سیستم عصبی مرتبط است که باعث می شود ریشه مو صدمه ببیند.

جالب است بدانید موهایی که در این بیماری ریخته می شوند، موهای مشکی هستند و معمولا موهای سفید در این بیماری گرفتار نمی شوند مثلا وقتی گفته می شود فلانی یک شبه موهایش سفید شده است، کسی است که آلوپسی آره آتای توتالیس گرفته است و تمامی موهای مشکی اش ریخته و فقط موهای سفیدش باقی مانده است.

علائم بیماری آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

1. ریزش مو بر روی پوست سر، ریش صورت و یا قسمت‌های دیگر بدن به صورت سکه ای گرد و یا بیضی شکل

2. ریزش مو و رشد مجدد همزمان در قسمت های مختلف بدن

3. ریزش میزان قابل توجهی از موی بدن در مدت‌زمان بسیار کوتاهی

4. ریزش مو که اغلب در یک طرف پوست سر انجام می‌شود به جای هر دو طرف

5. نازک شدن موهای اطراف سر

6. چروک شدن ناخن های انگشتان دست

روش های درمان آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

تزریق تریامسینولون استوناید(موضعی): این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه¬ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید استفاده می شود.

دیفن سیپرون: دیفن سیپرون یک آلرژن تماسی قوی می باشد که به عنوان داروی ایمونوتراپیوتیک با غلظت های مشخص در درمان آلوپسی آره تامصرف می شود.

تزریق کورتون(موضعی): این درمان، تزریق کورتون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولا ماهی یکبار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می شود. این داروها در طاسی¬های سکه¬ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی¬های آراتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.

محلول ماینوکسیدول: استفاده هر ۲ بار در روز محلول ماینوکسیدیل ۵% ممکن است موجب رشد مجدد مو در قسمت های پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود.

کرم یا پماد آنترالین: استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که روی نواحی بدون مو روزانه یکبار استعمال می شود و بعد از مدت کوتاهی شسته می شود.

قرص های کورتون: گاهی اوقات قرص های کورتیزون برای درمان ریزش موی شدید تجویز می شود. استفاده از قرص های کورتیزون خیلی قویتر از تزریق موضعی کورتیزون در پوست است.

نور درمانی: نوردرمانی در طاسی¬های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالاست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد

سیتوکین درمانی: قرصهای تعدیل کننده سیستم ایمنی که کم عوارض ترین وموثرترین درمان است که طول درمان آن یک تا دو سال میباشد مثل قرص آزیپ رون،سولفاسالازین و ….

عوارض داروهای مختلف:

تزریق تریامسینولون استوناید(عضلانی):

سردرد، سرگیجه، افزایش فشارخون، پوکی استخوان و… ازعوارض جانبی این دارو هستند.

تزریق کورتون(موضعی):

در مصرف موضعی گلودرد، سرفه، آبریزش، آتروفی پوست و…

محلول ماینوکسیدول:

در مصرف موضعی آن خارش سر پرموئی در صورت و تشدید ریزش مو بدنبال مصرف خارش ممکن است.

قرص های کورتون:

عوارض گوارشی، بثورات جلدی٬ پوکی استخوان، افزایش فشار خون، واکنشهای آلرژیک، عفونتهای موضعی یا سیستمیک،سندرم کوشینگ،ادم،اتروفی بافتی،تهوع افزایش سریع وزن،اختلالات قاعدگی در زنان.

سیتوکین درمانی (تضعیف کننده سیستم ایمنی):

تهوع،بی اشتهایی، ناراحتی معده، اسهال، سردرد، عقیمی قابل برگشت در مردان و ناراحتی های عمومی مانند ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، مشکل در بلع، واکنشهای آلرژیک از قبیل تب و راش پوستی

کرم یا پماد آنترالین:

آنترالین، بطور موقتی بر روی پوست ایجاد سوزش کرده و پوست تحت درمان قهوه ای کم رنگ یا بی رنگ خواهد شد. پس از استعمال دست ها باید شسته شوند.

مراقبت‌های ضروری آلوپسی یا ریزش مو سکه ای

موها از مهم‌ترین اجزای زیبایی صورت هستند؛ اما به غیر از این نقش محافظتی مهمی هم دارند. پس به غیر از درمان ریزش موی سکه ای ، باید نگاهی هم به مراقبت‌های ضروری مربتط با این بیماری بیندازیم.

اگر به آلوپسی آره آتا مبتلا هستید، به موارد زیر توجه کنید:

• بخش‌هایی از سر یا صورت که دچار طاسی شده‌اند و معرض نور خورشید قرار دارند را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

• اگر ابروها یا مژه‌های شما دچار ریزش شده‌اند، حتماً باید عینک آفتابی به چشم بزنید. ابروها و مژه‌ها به طور طبیعی از چشمان شما در برابر گرد و غبار و نور آفتاب محافظت می‌کنند.

• برای جلوگیری از گرم شدن سر توسط نور خورشید، کلاه یا کلاه گیس به سر بگذارید.

• اگر موهای بینی خود را از دست داده‌اید، باید از مرطوب‌ کننده‌ها و داروهای مخصوص بینی استفاده کنید تا میکروب‌هایی که به طور معمول درون موهای بینی به دام می‌افتند، شما را بیمار نکنند.

جنبه‌های دیگر بیماری:

آلوپسی آره آتا باعث ایجاد بیماری‌های حاد یا مزمن نمی‌شود و واگیردار هم نیست. منتها از نظر روانی ممکن است تحملش برای شما دشوار باشد. بسیاری از مبتلایان می‌گویند که این بیماری برای آن‌ها عذاب آور بوده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ریزش موی سکه‌ای، بیشتر در خطر اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و فوبیاهای اجتماعی هستند. پس مهم است که در کنار این که به فکر درمان ریزش موی سکه ای هستید، به سلامت روحی و روانی خود هم توجه کنید.

  • منبع
  • hrthair.com
  • خانه سفید
  • یار سوم
  • تک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید