امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277609
۶۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

آلیسیا د لاروچا پیانیستی برای تمام اعصار

آلیسیا د لاروچا بانوی پیانو نواز و آهنگساز اسپانیایی و از اسطوره‌های پیانونوازی سده‌ی بیستم میلادی و از برترین پیانیست‌های اسپانیایی در عصر خود و حتی به گفته‌ی رویترز در تمام اعصار به‌شمار می‌رفت.

آلیسیا د لاروچا پیانیستی برای تمام اعصار

آلیسیا د لاروچا پیانو نواز  معروف اسپانیایی

آلیسیا د لاروچا در 23 مه 1923 در بارسلون اسپانیا به دنیا آمد.

وی بانوی پیانو نواز و آهنگساز اسپانیایی و از اسطوره‌های پیانونوازی سده‌ی بیستم میلادی و از برترین پیانیست‌های اسپانیایی در عصر خود و حتی به گفته‌ی رویترز در تمام اعصار به‌شمار می‌رفت.

والدینش هر دو پیانیست بودند و آموزش او از سه سالگی آغاز شد و در پنج سالگی در نمایشگاه جهانی بارسلون برای همگان نواخت. سال بعد کنسرتی در سویل داد. در یازده سالگی با ارکستر اجرا کرد و در سال‌های بعد (از سن 24 سالگی) در اقصی نقاط جهان کنسرت داد. آلیسیا از هفت سالگی آهنگسازی می‌کرد ولی در حیاتش آثار خود را اجرا نکرد و با وصیت به خانواده‌اش برای انتشار آنها پس از مرگش، این کار را به آیندگان واگذار کرد.

آلیسیا د لاروچا پیانیستی برای تمام اعصار

د لاروچا علاوه بر کسب 4 جایزه‌ی گرمی و 14 نامزدی این جایزه، برنده‌ی جوایزی همچون نشان زرین دولت کاتالونیا شده است. اولین جایزه‌ی گرمی‌اش را در سال 1975 و آخرین جایزه را در سال 1992، تقریباً در هفتادسالگی گرفت.

وی اولین اسپانیایی‌ست که نشان یونسکو گرفته است. اجراهای مثال‌زدنی‌اش از آثار ایساک آلبنیث و انریکه گرانادوس باعث محبوبیت و شهرت بیش‌تر او شده است.

در مجموع د لاروچا عمده‌ی فعالیت هنری‌اش به اجرای آثار آهنگسازان اسپانیایی (چه اجرای زنده و چه ضبط‌های استودیویی) اختصاص داشته است. از مهم‌ترین اجراهای استودیویی وی به سونات صفحه کلید آنتونیو سولر می‌توان اشاره کرد.

د لاروچا در 25 سپتامبر 2009 از دنیا رفت.

  • منبع
  • ویکی جو
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید