امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287650
۴۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

آنتوان چخوف؛ از شهرت در نویسندگی تا ازدواج عجیب و مرگ زودرس

آنتوان چخوف؛ از شهرت در نویسندگی تا ازدواج عجیب و مرگ زودرس

آنتوان چخوف یکی از نویسندگان بزرگ تاریخ ادبیات روسی و جهانی بود و آثارش همچنان مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرند. او به عنوان یک متفکر و نویسنده با دیدگاه‌های پیشرفته و عمق فکری بسیار شناخته می‌شود.

خلاصه زندگی آنتوان چخوف

آنتون چخوف نویسنده و نمایشنامه نویس اهل تاگانروگ روسیه بود. چخوف متولد 29 ژانویه 1860 به یکی از محبوب ترین نویسندگان تاریخ معاصر تبدیل شد که اغلب به دلیل خلق داستان های کوتاه مورد تحسین قرار گرفته است.

پدرش پاول یگوروویچ چخوف پسر یک رعیت بود. مادر او، یوگنیا چخوف، اهل روستای اولهواکتای اوکراین بود و یک فروشگاه مواد غذایی را اداره می کرد. پدرش از همسر و فرزندانش سوء استفاده می کرد و این تضاد بین زندگی عمومی و خصوصی او در نهایت علاقه چخوف را به شخصیت های ریاکار نشان داد. یوگنیا مادر چخوف عشق به داستان را در پسرش القا کرد و از تجربیات فراوان خود در سفر با پدرش که یک فروشنده پارچه در سراسر روسیه بود استفاده کرد.

چخوف بعداً اعلام کرد که پدرش منبع استعداد او بوده است اما روح او از مادرش آمده است. او اعمال پدرش را مذموم می دانست وقتی متوجه شد که برادرش الگوهای بدرفتاری پدرشان را در ازدواج خودش تکرار می کند او را صدا زد.

چخوف از نوجوانی شروع به نوشتن کرد، ابتدا برای کمک به هزینه مدرسه و حمایت از خانواده، سپس به عنوان راهی برای رشد و اصلاح خود هنر.

در سال 1879، چخوف در دانشکده پزشکی در مسکو پذیرفته و در آنجا تحصیل کرد و سپس پزشک شد. او داستان‌های کوتاه می‌فروخت تا هزینه‌های دانشکده پزشکی را بپردازد، که چخوف را در مسیری کاملاً جدید هدایت کرد، مسیری که نوشتن او را با حرفه پزشکی‌اش مرتبط کرد.

چخوف بر اساس افرادی که هر روز می دید و به آنها اهمیت می داد داستان می نوشت. به دلیل ماهیت اجتماعی یک پزشک، او در تعامل با انواع مختلف افراد قرار می گرفت و از این ارتباطات به عنوان الهام بخش داستان های واقع گرایانه استفاده می کرد.

امروزه آنتون چخوف به خاطر نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه بدیع، شکستن قالب ادبیات سنتی و اختراع ابزارهای داستان‌سرایی کاملاً جدید شناخته می‌شود. چخوف در کنار آگوست استریندبرگ و هنریک ایبسن به عنوان یکی از پدران مدرنیسم تئاتری شناخته می شود، اگرچه او بیشتر عمر خود را وقف حرفه پزشکی خود کرد و اغلب ادبیات را «معشوقه» خود می خواند. چخوف در طول زندگی خود 14 نمایشنامه و بیش از 300 داستان کوتاه نوشت.

آنتوان چخوف بیشتر به خاطر نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه خود شناخته می‌شود که تأثیر بسیار زیادی در ادبیات جهانی داشته‌اند. او از نمایشنامه‌نویسانی بود که مفهوم "کمدی تلخ" را توسعه داد و از طریق آثارش به نقد اجتماعی و روان‌شناسی انسانی پرداخت.

آنتوان چخوف؛ از شهرت در نویسندگی تا ازدواج عجیب و مرگ زودرس

ازدواج چخوف

در 25 می 1901، آنتون چخوف، 41 ساله، با بازیگر اولگا نیپر، هشت سال کوچکتر از خود ازدواج کرد. این ازدواج شگفتی و حیرت زیادی را در میان دوستان و خانواده او برانگیخت. تا آن زمان، چخوف معروف به گریزان‌ترین مجرد ادبی روسیه، که رابط‌ه های گذرا و بازدید از فاحشه‌خانه‌ها را به تعهد ترجیح می‌داد. البته این یک ازدواج معمولی نبود.

چخوف در نامه نوشت: به هر حال اگر شما بخواهید ازدواج خواهم کرد. اما با این شرایط: همه چیز باید همانطور باشد که قبلا بوده است - یعنی او باید در مسکو زندگی کند تا زمانی که من در کشور زندگی می کنم و من می آیم و او را می بینم ... قول می دهم شوهر عالی باشم اما همسری به من بده که ماه را دوست داشته باشد هر روز در آسمان من ظاهر نشود.

این نامه در مورد ترتیبات زناشویی چخوف با اولگا پیشگویی می کرد: او عمدتاً در یالتا و همسرش در مسکو زندگی می کرد و حرفه بازیگری خود را دنبال می نمود.

همچنین آنتون چخوف هرگز هیچ فرزندی نداشت که به طور رسمی توسط او یا اسناد عمومی ادعا شود.

مرگ چخوف

چخوف از بیماری سل رنج می برد اما سال ها آن را علناً انکار می کرد. او تقریباً دو دهه قبل از مرگش در سال 1887 دچار حملات سرفه مکرر شده بود. چخوف در 15 ژوئیه 1904 در حالی که همراه با همسرش در سفری به آلمان رفته بود در سن 44 سالگی پس از مبارزه طولانی با سل، همان بیماری که برادرش را کشت به ابدیت شتافت.

کمدی تلخ در آثار چخوف

اصطلاح کمدی تلخ به طور خاص به نوعی از ادبیات و تئاتر ارتباط دارد که شامل موقعیت‌ها و داستان‌هایی است که در ظاهر شامل عناصر کمدی و طنز هستند، اما از طرف دیگر در عمق آن‌ها احساسات و مسائل جدی و انسانی نیز وجود دارد. این اصطلاح به طور خاص به آثار آنتوان چخوف ارتباط داده می‌شود به دلیل استفاده او از این رویکرد در آثار خود.

آنتوان چخوف به عنوان نویسنده‌ای شهیر "کمدی تلخ" به شهرت آمده است. آثار او اغلب دارای عناصر کمدی هستند و کارکترهایی با رفتارهای کمیکال و مضحک دارند، اما در عمق داستان‌ها و شخصیت‌ها، مسائل جدی انسانی مثل ناامیدی، تراژدی، ناکامی و انزوا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این تضاد بین عناصر کمدی و مسائل جدی در آثار چخوف به خوبی از زندگی و انسانیت عریض تر بیان می‌کند. او توانسته است با استفاده از این رویکرد "کمدی تلخ" به خوبی به جوانب پیچیده و دقیق زندگی و رفتار انسان‌ها پردازد و تأثیر بزرگی بر ادبیات و تئاتر مدرن داشته باشد.

در نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه چخوف، شخصیت‌ها با خودشان در مورد اهمیت زندگی، امید و معنا صحبت می‌کنند، اما اغلب به دلایلی خنده‌دار به نظر می‌آیند. این تناقض در آثار او به خوبی انسانیت و پیچیدگی زندگی را نمایان می‌کند و او را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان "کمدی تلخ" تاریخ ادبیات تاج‌گذار می‌کند.

آنتوان چخوف؛ از شهرت در نویسندگی تا ازدواج عجیب و مرگ زودرس

نفوذ چخوف بر نویسندگان

آنتوان چخوف تأثیر بسیار زیادی بر نویسندگان دیگر در دوره‌های بعدی ادبیات داشته و به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ ادبیات شناخته می‌شود. تأثیرات او بر نویسندگان دیگر به مختصر عبارتند از:

تأثیر بر تئاتر مدرن: آنتوان چخوف با نمایشنامه‌هایش، به ویژه نمایشنامه "مرد عمیق"، تئاتر مدرن را به سمتی جدید هدایت کرد. نویسندگانی مثل ساموئل بکت و هنری ابسورد به تأثیرات او پاسخ دادند و نمایشنامه‌های مدرن را شکل دادند.

روایت واقع‌گرایانه: چخوف به عنوان یک نویسنده واقع‌گرا شناخته می‌شود و از او به عنوان یکی از بنیان‌گذاران روایت واقع‌گرایانه در ادبیات نیز یاد می‌شود. این سبک نوشتاری تأثیر بسیاری بر نویسندگان بعدی مثل تشکف ایچیگو و ارنست همینگوی داشته است.

تأثیر بر داستان‌های کوتاه: چخوف یک نویسنده برجسته در داستان‌های کوتاه بود و داستان‌های کوتاه او به عنوان یک الگو برای نویسندگان داستان‌های کوتاه بعدی ایفای نقش کرد.

تأثیر بر انسان‌شناسی و روان‌شناسی: او به عنوان یک نویسنده که به بررسی عمق روانی و رفتار انسان‌ها می‌پرداخت، تأثیر بسزایی بر نویسندگان و پژوهشگران در زمینه‌های روان‌شناسی و انسان‌شناسی داشت.

تأثیر بر نقد اجتماعی: آثار چخوف به بررسی مسائل اجتماعی و اخلاقی و نقد اجتماعی می‌پرداختند. این رویکرد تأثیراتی بر نویسندگان نقد اجتماعی داشته است.

تأثیر بر ادبیات روسی: چخوف به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ ادبیات روسی به تقویت و توسعه این تاریخ ادبیات کمک کرده و تأثیر زیادی بر سایر نویسندگان روسی داشته است.

از آن زمان تا به امروز، آثار و رویکردهای چخوف در ادبیات جهانی به شکل قابل ملاحظه‌ای مورد تأثیر و بررسی قرار گرفته‌اند و نویسندگان مختلف از تأثیرات او در ادبیات و تئاتر بهره‌برده‌اند.

مهمترین آثار چخوف

آنتون چخوف که به عنوان یکی از نمایشنامه نویسان بزرگ تمام دوران شناخته می شود، چهار نمایشنامه کلاسیک را برای ما به یادگار گذاشت. اینها چهار نقطه اول این لیست را تشکیل می دهند.

چهار نمایشنامه معروف چخوف (مرغ دریایی، سه خواهر، عمو وانیا، و باغ آلبالو) به طور منظم در سراسر جهان اجرا می شوند - و همچنین الهام بخش بسیاری از اقتباس های سینمایی هستند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید