امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283012
۷۳۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا آلودگی هوا و حملات میگرنی با هم ارتباط دارند؟

آیا آلودگی هوا و حملات میگرنی با هم ارتباط دارند؟

استرس، تغییرات هورمونی و انواع خاص خوراکی ها، میتوانند حملات میگرن را تشدید کنند.برخی از بیماران دچار میگرن متوجه شده اند که اوضاع محیطی چون آلودگی هوا میتواند بر نشانه های این بیماری تاثیر گذار باشد.

برای افراد دچار میگرن، تشخیص محرک های مسبب  دوره های میگرنی، می تواند راهی جهت کاهش وضعیت ناراحت کننده بیماری بشمار برود.

در این مقاله ما نقش آلودگی را بر روی میگرن بررسی می کنیم، اینکه چطور سبب تشدید حملات میگرن می شود و نقش افراد برای جلوگیری از سردردهای میگرنی در روزهایی که آلودگی هوا بالاست چیست.

آلودگی هوا و حملات میگرنی

با افزایش رو به پیشرفت زندگی شهری در جهان، تمایل به آگاهی نسبت به تاثیر آلودکی بر سلامت انسان، از جمله حملات میگرنی رو به افزایش است.تاثیر آلودگی هوا بر میگرن، در مقایسه با دیگر بیماری ها، از جمله بیماری های  ریه و قلب، چندان روشن نیست. تحقیقات انجام شده در تایوان و کره جنوبی، نشان داده است، زمانی که آلودگی های خاص در هوا( بخشی از مواد شیمیایی بنام ذرات معلق)، به سطوح بالای خود میرسند، معمولا در فصول سرد سال، میزان مراجعات افراد میگرنی برای درمان افزایش پیدا میکند.

در تحقیقات مربوط به تایوان، بین مقدار ذرات معلق هوا و میگرن، در روزهای سرد سال، رابطه ای مستقیم پیدا نکردند. تحقیقات مربوط به کره جنوبی نیز نشان داد که بین خطر میگرن و دمای پایین هوا ارتباط قوی وجود ندارد.در مقابل، تحقیقات مربوط به بوستون نشان داد که سطوح بالای آلودگی احتمال بروز سردرد میگرنی را فقط در ماه های سردتر سال ، از آبان تا اسفند افزایش داده است.هرچند،در این مطالعات بیشتر از آنکه به ذرات معلق  توجه داشته باشند بطور ویژه به رابطه بین آلودگی های گازی حاصل از ترافیک ( مانند مونو اکسیدکربن و اوزون) و میگرن میپردازد .

نتایج حاصل از این تحقیقات این را میگوید که آلودگی هوا میتواند مسبب میگرن باشد اما این موضوع هم به نوع آلودگی هوا و هم به درجه هوا بستگی دارد.محققان، بطور مستقیم علت تاثیرات دما را آزمایش نکردند اما نظرشان اینست ‌که میتواند به عوامل دیگری چون رطوبت و فشار که بر احتمال افزایش دوره های میگرن میافزاید، بستگی داشته باشد.رفتار های وابسته به تغییر فصل، که قرار گرفتن در معرض آلودگی را افزایش میدهد، نیز تاثیر گذار است، مانند: باز کردن پنجره و یا  در محیط بیرون قرار گرفتن.

آیا آلودگی هوا میتواند علت بروز میگرن باشد؟

بنا بر تحقیقات صورت گرفته، قرار گرفتن در معرض آلودگی های گازی هوا، بیش از همه، میتواند احتمال پیشرفت میگرن را افزایش بدهد.بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۱۴۰۰، با بیش از ۳۶۰۰۰۰شرکت کننده، مشخص شد که قرار گرفتن طولانی مدت در برابر سطوح بالای دی اکسید نیتروژن و متان ، به ترتیب به میزان ۲ درصد و ۴ درصد احتمال بروز میگرن را افزایش میدهد.

چگونه آلودگی هوا سبب حملات میگرنی می شود؟

اگرچه تحقیقات در زمینه نقش آلودگی هوا در ایجاد حملات میگرنی، محدود است، گروهی از متخصصان بر این باورند که احتمال دارد عامل این مشکل، استرس اکسیداتیو باشد.استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق میافتد که انواع اکسیژن واکنشی در سلول جمع شوند و سیستم دفاعی آنتی اکسیدان بدن، نتواند آنها را کاملا از بین ببرد.استرس اکسیداتیو باعث تغییرات شیمیایی در مغز میشود که میتواند حساسیت و تحریک پذیری نورون ها را افزایش دهد و سبب بروز حملات میگرنی شود.انواع اصلی آلودگی های هوا شامل آلودگی گازی و ذرات معلق میتواند باعث بوجود آمدن استرس اکسیداتیو شود.اما شواهد زیادی مبنی بر اینکه رابطه مستقیمی میان آلودگی، استرس اکسیداتیو و میگرن وجود دارد، در دست نیست.

بر محرکهای میگرن خود پیروز شوید

اگر شما هم سردرد میگرنی دارید اولین و مهمترین قدم قبل از مراجعه به پزشک متخصص سردرد شناسایی عوامل محرک میگرن خودتان می باشد، تجربه میگرن میتواند متفاوت باشد. اما روند بروز علائم، درمان و محرک های آن مشترک است.تحقیقات فوق بر این اشاره دارد که اگرچه آلودگی هوا میتواند مسبب حملات میگرن باشد اما رایج ترین محرک بشمار نمی رود.

چنانچه الودگی هوا محرک حملات میگرن باشد می توان با رعایت مراحل زیر از آن جلوگیری کرد:

  • مدیریت زمانی که  باید خارج از منزل سپری شود.
  • بسته نگه داشتن پنجره ها.
  • استفاده از فیلتر هوا و دستگاه تصفیه هوا جهت بالاتر بردن کیفیت هوای داخل منزل

دیگر محرک های محیطی میگرن

طبق اعلام سازمان میگرن آمریکا، یک سوم از افراد دچار میگرن بر این باورند که تغییر در آب و هوا و دیگر عوامل محیطی میتواند محرک تعدادی از حملات میگرنی باشد.

نمونه هایی از دیگر محرک های محیطی میگرن:

  • فشار هوا
  • دما
  • نور خورشید
  • باد شدید
  • رطوبت
  • منبع
  • کلینیک سردرد تهران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید