امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277795
۵۳۳۸۱
۱۱۴
۱۷
نسخه چاپی

حضرت محمد(ص) و رفتار اخلاقی و مهربانانه با گربه‌ها

پیامبر اسلام به گربه‌ها غذا می‌داد و در مورد مراقبت از آن‌ها مسئولیت می‌پذیرفت. این نشان می‌دهد که او درک و آگاهی از وظایف و مسئولیت‌هایش نسبت به موجودات دیگر داشت.

معزه گربه ی محبوب پیامبر اسلام (ص)

اخلاق نیکوی پیامبر اسلام در برخورد با همه ی موجودات خلقت الگوی زیبایی برای امت اسلامی است. احادیث بسیاری از سفارش پیامبر در مورد حیوانات در دست است. بخصوص حضرت علاقه ی ویژه ای به گربه ها داشته اند. طبق بسیاری از احادیث، پیامبر (ص) آزار و کشتار گربه ها را ممنوع کرده اند .

گربه اهلی در اسلام یک حیوان محترم است. گربه ها به خاطر تمیزی خود مورد ستایش مسلمانان قرار می گیرند.

آموزه های اخلاقی پیامبر در رفتار با گربه ها

رحمت و مهربانی

پیامبر اسلام به گربه‌ها با رحمت و مهربانی رفتار می‌کرد. او معتقد بود که تجلی مهربانی و رحمت در رفتار با جانداران کوچک نشان از بزرگی و نیکویی قلب است.

مسئولیت‌پذیری

پیامبر اسلام به گربه‌ها غذا می‌داد و در مورد مراقبت از آن‌ها مسئولیت می‌پذیرفت. این نشان می‌دهد که او درک و آگاهی از وظایف و مسئولیت‌هایش نسبت به موجودات دیگر داشت.

عدالت

پیامبر اسلام در رفتار با گربه‌ها عدالت را رعایت می‌کرد. او توجه مساوی به همه جانداران داشت و آن‌ها را با عدالت و بی‌طرفی مورد توجه قرار می‌داد.

تواضع و فروتنی

پیامبر اسلام با گربه‌ها به صورت تواضع و فروتنی رفتار می‌کرد. او ارزش و اهمیت همه موجودات را درک می‌کرد و نه تنها با انسان‌ها، بلکه با جانداران دیگر نیز به احترام و ادب برخورد می‌کرد.

این آموزه‌های اخلاقی نشان از نیکوکاری، رحمت، مسئولیت‌پذیری و عدالت در رفتار پیامبر اسلام با گربه‌ها و دیگر جانداران را نشان می‌دهند. این ارزش‌ها می‌توانند به عنوان الگوهایی برای انسان‌ها در روابطشان با جانداران و در زندگی روزمره به کار گرفته شوند.

در ادامه داستان هایی از برخورد پیامبر با گربه، این حیوان دوست داشتنی آمده است .

داستان معزه گربه ی محبوب پیامبر اسلام

معزه ( یا موعزا ) گربه مورد علاقه حضرت محمد (ص) بود.  بر اساس روایت های جمع‌آوری شده توسط حسین محدث نوری، یک روز پیامبر (ص) با صدای اذان بیدار شد. برای آماده شدن و رفتن به مسجد و شرکت در نماز ، او شروع به لباس پوشیدن کرد. با این حال ، او به زودی متوجه شد که گربه اش معزه روی آستین عبایش خوابیده است. حضرت به جای بیدار کردن گربه ، آستین عبای خود را  چید و گربه را بدون مزاحمت رها کرد تا حیوان بیدار نشود و آسوده باشد ، عبای بی آستین را پوشید و روانه ی مسجد شد .

در داستان دیگری آمده است که پیامبر (ص) هنگام بازگشت از مسجد ، از معزه تعظیم دریافت کرد. سپس لبخند زد و سه بار به آرامی گربه محبوب خود را نوازش کرد.

یکی از همراهان حضرت محمد (ص) به دلیل وابستگی به گربه ها به ابوهریره (به معنای واقعی کلمه: "پدر بچه گربه") معروف بود. ابوهریره ادعا می کند که شنیده است پیامبر (ص) اعلام می کند که زنی با تقوا به جهنم رفت پس از آنکه گربه ماده ای که آزرده خاطرش کرده بود را بی آب و غذا نگه داشت تا که حیوان تلف شد .

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • حقوق نیوز

۱۷ دیدگاه

 
ir
M | ۱ سال پیش
سلام همه حیوانات بدونه نبعیض چه گربه چه سگ چه پرنده........مح
لوقات خداوند هستند بدونه تبعیض بین حیوانات مطالب جالبی بود درود وسلام بر پیامبر اسلام ص عالی بود کاشکی تو ایران هم احترام برای همه حیوانات قائل بودند هم کشنار حیوانات شهری گناه هست هم عقیم سازی حیوانات درست نیست حیوانات باید بین ما ازادانه زندگی کنند
۰
۰
 
 
ir
جاوید | ۱ سال پیش
عالی بود ممنون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید