امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265781
۳۶۳۰۸
۴۷
۱۵
نسخه چاپی
جن

آیا جن وجود دارد؟ جن چیست؟ | چگونه بفهمیم جن وجود دارد؟ | جن ها کجا زندگی می کنند؟

برخی از علم‌دوستان در تلاش هستند تا به کمک پیشرفت علم وجود جن را اثبات کنند، در مقابل برخی محققان در تلاشند تا وجود آن را رد کنند و مشاهده آن را به بیماری‌های روانی همچون شیزوفرنی مرتبط بدانند.

آیا جن وجود دارد؟ جن چیست؟ | چگونه بفهمیم جن وجود دارد؟ | جن ها کجا زندگی می کنند؟

آیا جن وجود دارد؟

 در زندگی ما افراد موضوعات مختلفی وجود دارد که با شنیدن آنها ناخودآگاه وحشت و هیجانی دلهره آور در وجودمان ایجاد می شود جن یکی از همین موضوعاتی است که هر زمان صحبت از آن به میان می آید افکار بسیار عجیب و ترسناکی به ذهنمان می آید با وجود اینکه شاید فقط در فیلم های ترسناک جن و ارواح دیده باشیم.

از دیرباز تا به امروز کنجکاوی و تحقیقات بسیار زیادی در مورد «جن» توسط انسان ها وجود داشته که طبق همین کنجکاوی ها باورهایی متفاوت و همچنین متناقض در باب این موضوع در ذهن آنها شکل گرفته است که می توان گفت هیچکدام از آنها مستند و قابل اعتماد نمی باشند.

قبل از هر چیزی به معنای لغوی واژه جن می پردازیم ، به معنای نامرئی ، دور از نظر و پنهان می باشد. در حقیقت این واژه ناظر به ماهیت جن است به همین خاطر بچه ای که هنوز متولد نشده و در بطن مادر حضور دارد و دیده نمی شود جنین نامیده شده است.«جن» یک عنوان از طرف خداوند متعال می باشد که برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود که بعد زمان و مکان برای جنیان معنا ندارد و آن‌ها می‌توانند اعمالی را که از توان انسان خارج است انجام دهند. در واقع، عمده‌ترین شک و تردیدی که در مشاهده یا وجود جنیان وجود دارد امر پنهان بودن آن‌ها از چشم انسان‌ها است که البته از نظر علمی هم توجیه‌پذیر است.

متافیزیک به معنی ماوراء الطبیعه شامل بخش‌هایی از جهان بیکران است که از حوزه درک حواس 5گانه ظاهری ما خارج است. علم متافیزیک منطبق با فطرت انسان‌ها است و بی‌پایان است. مباحث مهم متافیزیک شامل مبانی، دانش و موجودات متافیزیک است. موجودات متافیزیک شامل فرشتگان، جن و ابعاد فرطبیعی انسان است.

در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها جن‌گیرها یا احضارکنندگان ارواح وجود دارند که وجود این امر  خود به تبع می‌تواند تائیدی برای وجود جن و جنیان باشد. در کتاب مقدس قرآن مسلمانان آمده است که جنیان از آتش آفریده شده‌اند، آفرینش آن‌ها به قبل از آفرینش انسان بازمی‌گردد و ...

از آنجا که نوع خلقت جنیان با انسان‌ها متفاوت است، مکان و نحوه زندگی و ویژگی‌های آن‌ها نیز با انسان‌ها تفاوت بسیاری دارد. به طور کلی، جن نام دسته‌ای از موجودات فراطبیعی است که بسیاری از ادیان الهی نیز به وجود آن اشاره کرده‌اند و علم نیز در تلاش کشف اطلاعات بیشتر راجع‌ به آن است.

در مطالعه‌های علمی گفته شده است که جن از پلاسما تشکیل شده است. بنابر باورهای دینی، جن قبل از انسان آفریده شده است و تفاوت‌های چشمگیری با انسان دارد. از طرف دیگر، هرگونه ماده‌ای که دمای بالایی دارد می‌تواند پلاسما تولید کند.

به علت کم بودن تحقیقات علمی انجام‌گرفته در مورد جن و جنیان، برخی زیست‌شناسان و محققان احتمال وجود جن و سایر موجودات فراطبیعی را انتزاعی می‌دانندو آن را مرتبط با متافیزیک در نظر می‌گیرند. در واقع ، در علم متافیزیک، جن یکی از موجودات مهم است. در بیشتر تحقیقات انجام شده جن را موجودی آفریده‌شده از آتش در کالبدی فرض کرده‌اند که دارای انرژی است.

 بر باور برخی محققان، جنیان در سطوح مختلفی از انرژی وجود دارند و به همین علت ما نمی‌توانیم آ‌ن‌ها را ببینیم و کشف کنیم. به بیانی دیگر، جن‌ها در دنیایی موازی با ما زندگی می‌کنند که ما نمی‌توانیم به آن نفوذ کنیم.

فاصله اجزای موجود در پلاسما از طریق نیروهای مغناطیسی و الکترونیکی افزایش می‌یابد و به دنبال آن تراکم آن کاهش می‌یابد. فاصله بین اجزای پلاسمای بدون برخورد بسیار زیاد است و به همین علت آنچه که پلاسمای بدون برخورد دارد می‌تواند به‌راحتی از اجسام عبور کند. بر این اساس، برخی افراد هنگام دیدن این موجودات مشاهده می‌‌کنند که جن‌ها ناپدید می‌شوند یا از دیوار رد می‌شوند.

پلاسما مفهومی مدرن است که به معنای خاص امروز آن دانشمندان به تازگی موفق به کشف آن شده‌اند و در بیشتر موارد معنی آن با آتش بدون دود همپوشانی دارد. گفته شده است که جن‌ها نمی‌توانند به طور شفاف انسان‌ها را ببیند و تنها می‌توانند انسان‌ها را به شکل تصاویری تار ‌بینند.

همان‌طور که انسان‌ها در بیشتر موارد قادر به دیدن این موجودات نیستند و در مواردی نادر آن‌ها را می‌بینند، جن‌ها نیز نمی‌توانند انسان‌ها را همواره رویت کنند و زمانی آن‌ها را می‌بینند که به دنیایشان نفوذ کنند و برخی از آن‌ها می‌توانند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. در واقع، بیشتر جن‌ها احتمالا انسان‌ها را مانند ارواحی در نظر می‌گیرند که در دنیای موازی آن‌ها زندگی می‌کنند.

در منابع مختلف از جمله کتب مقدس و دینی و همچنین در احادیث و کتب علمی از جن یاد شده است. دانشمندان غیرایرانی بیشتر از جن به عنوان ارواح یا روح‌های صدادار یاد می‌کنند. در این میان، برخی افراد و ادیان وجود آن را باور ندارند و مشاهده یا باور آن را نوعی بیماری روانی در نظر می‌گیرند.

به گفته برخی محققان، برخی از بیماران روانی به‌خصوص افرادی که از بیماری شیزوفرنی رنج می‌برند از وجود یا مشاهده جن‌ها سخن می‌گویند و بیشتر توهمات خود را به این موجودات نسبت می‌دهند. بر این اساس، آن‌ها بر این نکته تاکید دارند که در بسیاری از فرهنگ‌ها افراد جن‌زده نوعی بیمار روانی محسوب می‌شوند و به جای جن‌گیر یا احضارکننده روح بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنند.

چگونه بفهمیم جن وجود دارد؟

در این عالم برخی از موجودات غیر قابل دیدن می باشند.اگر بخواهیم یکی از این موجودات را نام ببریم جن است.

معنای کلمه جن یعنی پوشیدگی همانطور که جن از چشم ها پوشیده است. از نظر قرآن این موجود وجود دارد و سوره ای هم به نام او در قرآن هست. ماهیت این موجود برای ما نشان داده نشده است ولی خداونددر قرآن خصوصیات آن را این گونه بیان نموده است:(  آیا جن وجود دارد  )

 1- جنس این موجود از آتش است و قبل از آدم آفریده شده است.

 2- جن هم مانند انسانها تکلیف هایی دارد .

 3- گروهی از آنها مومن هستند وگروهی گناهکار .

 4- عده ای از آنها مرد هستند وعده ای هم زن وتولید مثل هم می کنند.

 5- آنها هم مرگ  دارند

 6- فهم وشعور دارند ومی توانند سریع حرکت کنند.

 7- می توانند تحت اختیار انسانها قرار گیرند .مانند حضرت سلیمان که جنیان را در اختیار داشت.

8- جن های خوب تحت کنترل پیامبران بوده اند.

9- در بعضی از آیات آمده است که جنیان هم به اسلام ایمان آورده اند

شباهت ها و تفاوت های بین جن و انسان

- جن ها موجوداتی هستند که دارای شعور و فیزیکی غیر ارگانیک می باشند و از دیدگاه ادیان از لحاظ شآن وجودی در مرتبه پایین تر از انسان و بالاتر از حیوان قرار دارند. در فرهنگستان فارسی معنی دیو به جن داده اند و در فرهنگستان عرب ،جن به آن گفته می شود و همچنین در فرهنگ لاتین demon یا jinn معرفی شده است در کل معنای واحدی که بر جن داده شده است پوشیده و مخفی بودن آن از حواس ما است.

- قابلیت زندگی کردن را دارند و به خاطر همین است که جن به خانه و مسکن هیچ احتیاجی ندارد چراکه سرما و گرما ، و همچنین بوران بر جن تاثیری ندارد ، وسایل حمل و نقل برای اجنه نیاز نیست بنابراین از این موضوع می توان دریافت که نیاز به شهر و کاشانه ای نداشته و دارای تکنولوژی و صنعت نمی باشند.

- مثل همه جانداران دیگر اجنه هم غذا می خورند اما مقدار آن بسیار کمتر از مقداری است که انسان ها مصرف می کنند.

- جن ها همانند انسان ها دارای جنسیت نر و ماده می باشند و قابلیت تولید مثل داشته و همچنین می توانند تشکیل خانواده بدهند و به صورت یک جماعت زندگی کنند اما جامعه ای ندارند.

- از دیدگاه انسان ها خصوصیت فیزیکی اجنه بسیار عجیب است ، به دلیل نداشتن عنصر خاک ، عنصر اصلی وجودی جن آتش می باشد و با این حال به هر شکل و اندازه ای که بخواهند تبدیل می شوند آنها قدرت جابجایی هر چیزی را در یک لحظه دارند و همچنین سرعت نقل مکان آنها بسیار سریع است.

- با وجود این که جن دارای عقل و شعور است اما نمی توان گفت عقل فلسفی یا هنری و یا ابزار ساز. به طور کلی می توان گفت عقل جن فقط خلاصه شده است در این که بتواند امور روزمره و یا همان عقل معاش را ارزیابی کند و همچنین هوش و قوه تشخیص برای یافتن گذشته و آینده و خواندن فکر دارند.

- ابلیس یا همان شیطان معروف ترین جن می باشد که بسیار از آن شنیده اید و چون تلاش زیادی برای نزدیکی به حق کرد به جایگاه فرشته های مقرب دست یافت ولی به خاطر سجده نکردن بر انسان و شریک قرار دادن خود بر خدا از درگاه پروردگار رانده شد.

- همچون انسان ها برای جن ها نیز نامگذاری وجود دارد و آنها دارای اسم ، فامیلی و زبان و رسم خاص میباشند و قادر به فهمیدن زبان آدمیان بوده و قدرت تکلم دارند.

- در شرایطی انسان قادر به تسخیر جن می باشد و در شرایط خاص دیگری توانایی تسخیر انسان را دارد. انسانی که مسخر شده دیوانه ، مجنون و دیوزده معرفی می شود اما جن تسخیر شده را موکل معرفی می کنند. اجنه بر صفر قسمت تقسیم شده اند 1- دیو 2- جن 3- پری ، که از لحاظ مکانی زیر دست فرشته ها هستند.

- عمر جن ها نسبت به انسان ها زیاد است و حدود هزار سال به بالا تخمین زده شده است همان جن هایی که در سوره جن از آنها یاد شده و با شنیدن اولین آیات قرآن بر سر هم خراب شدند شاید هنوز هم که هنوز است زنده اند. جن ها نیز همچون انسان ها دارای فرمانده و فرمانبردار ، کافر و متدین ، دانا و نادان ، ارباب و بنده هستند. زمانی که اجنه می میرند و از بین میروند دیگر هیچ احتیاجی به گورستان و قبر نخواهند داشت.

- با وجود اینکه جنیان به چشم دیده نمیشوند اما مانند امواج ماهواره ای و رادیویی همیشه با ما حاضر هستند برخی از آن ها به واسطه بدن شخصیت های ضعیف در خانه ها در حال رفت و آمد هستند برای دور کردن این جن های مزاحم کافیست 4 آیه از قرآن را که با قل آغاز می شود خوانده و در خانه آویزان کنید.

- بعضی از ما در دیدگاه جن ها به شکل همزاد به نظر می رسیم و آنها به ما علاقه دارند و کمک زیادی به ما می کنند و علاقه بسیار زیادی به جواهرات ما مخصوص انگشتر های نگین دار عقیق که روی آنها آیاتی از قرآن حک شده است دارند ، آنها اگر سخنی با ما داشته باشند دلسوزی خود را بیشتر در حاضر شدن در خواب های ما نشان می دهند. بیشتر جن ها خدمتگزار ارواح اولیا بوده و کمک حال انسان ها هستند اما خیلی دیگر از آنها مثل دیگر آدمیان اهل شیطنت هستند و اکثر آنها ضرری به دیگری نمی رساند و همچون ما درگیر این دنیا و تقدیر خود هستند.

چه چیزی جن ها را می ترساند؟

ترس از خروس سفید و کبوتر

بعضی از حیوانات همچون خروس سفید ، کبوتر و اسب اصیل موجب هراس اجنه می شوند و چنانچه در خانه ای اسب اصیل وجود داشته باشد جن ها جرات وارد شدن به آن خانه را ندارند.

همانطور که اشاره شد اجنه بسیار زیادی از کبوتر دارند بالاخص اگر این کبوتر به رنگهای سفید و دورنگ باشند. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:«هر منزلی که کبوتر داشته باشد جنی نمیتواند به آن خانه آفتی برساند»

خروس سفید از دیگر حیواناتی است که جنیان هراس بسیار زیادی از آنها دارند چنانچه خانه ای از این حیوان داشته باشد اجنه نمی توانند به آن خانه ورود کنند. همانطور که در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:«اگر در خانه ای خروس بال گشاده سفید وجود داشته باشد هم خود آن خانه و هم هفت خانه اطراف آن از بلا به دور می ماند و یک بال زدن کبوتر دورنگ خیلی بهتر از هفت خروس سفید است»

گفتن بسم الله

اجنه و شیاطین با شنیدن کلمه مقدس «بسم الله» از محلی که در آن حضور دارند فرار می کند به خاطر همین است توصیه شده پیش از غذا خوردن و همچنین پیش از اینکه آب جوش روی زمین بریزید حتماً «بسم الله» بگویید تا شریک غذای شما نشده و برکت غذایتان کم نکند.

در این باب از پیامبر اکرم صلی الله پرسشی شد:که آیا شیطان می تواند با انسان هم غذا شود؟ حضرت فرمودند:«آری ، بسم الله زمزمه نشود افراد آن سفره با شیطان هم غذا شده و برکت از طعامشان گرفته می شود.»

جن ها کجا زندگی می کنند؟

به طور واضح معلوم نیست که جنیان در کجا زندگی می کنند ولی در قران کریم به برخی از اماکن که آنها در آن هستند ذکر شده است. جن از آتش درست شده است.

آزار واذیت جنیان به اینصورت که بیان می شود نیست . آنها نیز مانند انسانها دارای خوب و بد هستند. جن های مومن با آدمهای مومن کاری ندارند.جن های کافر آدمهای بد را آزار می دهند.

عنصر وجودی جن از آتش است.چون عنصر خاک در آن وجود ندارد می تواند به هر شکلی دربیاید و هر جا که دوست دارد برود و اشیا را جابه جا کند.مانند کارتون وروجک و آقای نجار.جن برای خود خانه وکاشانه خاصی ندارد و هر کجا که دوست دارد زندگی می کند.و سرما وگرما وباد وبرف بر او تاثیری ندارد.محل زندگی آنها بیشتر در کوه وجنگل است. با سرعت بالا می توانند از جایی به جای دیگر بروند.آنها غذا هم می خورند ولی خیلی کمتر از انسانها.طول عمر آنها از هزار سال به بالا است.وقتی می میرند احتیاج به قبر ندارند و همان جا نیست می شوند.جنها عقل دارند ولی نه به این معنا که ابزار بسازد ویا خلاقیتی داشته باشد عقل او برای ارزیابی در گذشته وآینده می باشد .آنها نیز نام دارند وزبان خاص خود را دارند و زبان آدم ها را می فهمند.

معروفترین جن ابلیس نام دارد.که وصف حال او را می دانید.آنها انسانها را می بینند ولی ما در شرایطی خاص آنها را می بینیم.گاهی انسانها تحت تسخیر جنیان در می آیند که به آنها جن زده می گویند.گاهی جنیان که توسط جنگیران تربیت شده اند می توانند به آنهاخدمت کنند  .تعدادی از  این جنگیران در ایران و پاکستان و هند وجود دارند.آنها در بدن افراد ضعیف ورود وخروج می کنند.اگر می خواهید جن از شما دور شود چهار  آیه از قران که با چهار قل شروع می شود را در خانه خود آویزان کنید.

نظریه ملاصدرا  در مورد جن

 جن دارای جسمی شبیه بخار آبه که میتونه با غلیظ شدن دیده یشه و با رقیق شدن غیب بشه.

 چیستی جن را از زبان فیلسوفان بشنویم.  ابن سینا در کتاب حدود در تعریف جن می‌گوید:

«موجود زنده‌ی هوایی ناطق [به معنی اندیشنده] دارای جرم شفاف است و به اشکال گوناگون متشکل می‌شود». تعریف مزبور از وی، تعریف به رسم نیست بلکه معنای اسم اوست [یعنی شرح الاسم است]. 

این دانشمند ایرانی همچنین در کتاب معروف به «پنج رساله» می‌آورد: «جن مخلوق مستور خدا هستند. به خاطر پوشیده بودنشان به جن نامیده شده‌اند. آن‌ها ارواح لطیفی هستند که همانند اجساد کثیف منحصر و محصور نیستند.

  • منبع
  • برنا
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • تبیان

    ۱۵ دیدگاه

     
    ir
    MaRi | ۴ سال پیش
    این نامردیه که اونا به دنیای ما نفوذ کنن ما نکنیم????
    ۰
    ۰
     
     
    ir
    مهدیه | ۵ سال پیش
    به نظر من جن وجود داره ولی ما نمی تونیم اونها رو ببینیم
    ۰
    ۰
    پاسخ ها:
      ir
      کوروش ۴ سال پیش
      بنظر من اصلا وجود خارجی نداره
      ۰
      ۰
     

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید