امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283768
۱۳۲۲
۳
۰
نسخه چاپی

آیا خودارضایی عوارض جانبی دارد؟

خودارضایی

خودارضایی یک فعالیت جنسی طبیعی و سالم است که عوارض جانبی کمی دارد. بسیاری از ادعاهای عجیب و غریب مانند کور شدن خودارضایی را احاطه کرده اند که بیشتر این ادعاها خلاف واقع هستند.

خودارضایی هنگامی است که فردی دستگاه تناسلی خود را برای لذت جنسی تحریک می کند که ممکن است منجر به ارگاسم شود یا نشود.

خودارضایی در میان مردان و زنان در هر سنی رایج است و در رشد جنسی سالم نقش دارد. تحقیقات نشان داده است در میان نوجوانان 14 تا 17 ساله در ایالات متحده، حدود 74 درصد از مردان و 48 درصد از زنان خودارضایی می کنند. در میان افراد مسن تقریبا 63 درصد مردان و 32 درصد زنان بین 57 تا 64 سال خودارضایی می کنند.

مردم به دلایل زیادی خودارضایی می کنند که می توانند شامل لذت، سرگرمی و از بین بردن تنش و استرس باشد. برخی از افراد به تنهایی خودارضایی می کنند در حالی که برخی دیگر با شریک زندگی خود این کار را انجام می دهند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله به عوارض جانبی خودارضایی می پردازد و واقعیت ها را از داستان های افسانه ای مربوط به آن جدا می کند، همچنین برخی از فواید خودارضایی برای سلامتی را مشخص می کند.

افسانه هایی درباره خودارضایی

افسانه های زیادی در مورد خودارضایی وجود دارد. حتی اگر بسیاری از اینها چندین بار تخریب شده باشند به نظر می رسد بارها و بارها دوباره ظاهر شده اند. بیشتر ادعاهای مربوط به خودارضایی توسط علم تایید نمی شوند. اغلب هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی باعث ایجاد هر یک از عوارض جانبی زیر شود:

• نابینایی

• مو درآوردن کف دست

• ناتوانی جنسی بعدها در زندگی

• اختلال در نعوظ

• جمع شدن آلت تناسلی مرد

• انحنای آلت تناسلی مرد

• تعداد کم اسپرم

• ناباروری

• بیماری روانی

• ضعف جسمی

برخی از زوجین نگرانند اگر یکی از آنها خودارضایی کند رابطه آنها ناخوشایند خواهد بود، این نیز یک افسانه است. بیشتر زنان و مردان در صورت ازدواج هم به تنهایی یا در کنار هم خودارضایی می کنند و بسیاری آن را بخشی لذت بخش از روابط خود می دانند. یک مطالعه نشان داد زنانی که خودارضایی داشتند در مقایسه با افرادی که خودارضایی نمی کردند ازدواج شادتری داشتند.

عوارض جانبی خودارضایی

خودارضایی بی ضرر است. برخی از افراد ممکن است دچار آسیب دیدگی یا حساسیت پوستی شوند اگر خیلی خشن این کار را انجام دهید، اما به طور معمول طی چند روز بهبود می یابد. اگر مردان به طور مکرر در یک مدت زمان کوتاه خودارضایی کنند ممکن است تورم جزئی آلت تناسلی به نام ادم را تجربه کنند. این تورم به طور معمول طی دو روز از بین می رود. سایر عوارض جانبی عبارتند از:

ایجاد احساس گناه

برخی از افرادی نگرانند خودارضایی با اعتقادات مذهبی، معنوی یا فرهنگی آنها در تعارض باشد ممکن است احساس گناه کنند. با این حال، خودارضایی غیراخلاقی یا غلط نیست و لذت بردن از خود شرم آور نیست. بحث در مورد احساس گناه با یک دوست، متخصص بهداشت یا درمانگر متخصص در زمینه بهداشت جنسی ممکن است به فرد کمک کند تا احساس گناه یا شرم ناشی از ارتباط با خودارضایی را از بین ببرد.

کاهش حساسیت جنسی

اگر مردان یک روش خودارضایی تهاجمی داشته باشند که شامل محکم گرفتن بیش از حد آلت تناسلی باشد می توانند احساس کاهش حساسیت جنسی پیدا کنند. مردان می تواند با گذشت زمان و با تغییر تکنیک این مسئله را حل کنند. تحریک پیشرفته مانند استفاده از ویبراتور ممکن است تحریک و عملکرد کلی جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد. زنانی که از ویبراتور استفاده می کنند عملکرد جنسی و روانکاری آنها بهبود یافته است در حالی که مردان بهبود عملکرد نعوظ را تجربه کرده اند.

سرطان پروستات

در مورد افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد. محققان قبل از اینکه به نتیجه قطعی در این زمینه برسند باید مطالعات بیشتری انجام دهند. مطالعه ای در سال 2003 نشان داد مردانی که در طول 20 سالگی بیش از پنج بار در هفته انزال داشتند یک سوم احتمال ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی نسبت به افرادی که کمتر دفع می کنند، است.

محققان حدس می زنند کاهش خطر به این دلیل است که انزال مکرر ممکن است از تجمع عوامل ایجاد کننده سرطان در غده پروستات جلوگیری کند. در مطالعه ای در سال 2016 ارتباط مشابهی بین انزال مکرر و خطر کمتر سرطان پروستات کشف شد. محققان دریافتند مردانی که 21 بار در ماه یا بیشتر انزال می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. در مقابل، یک مطالعه در سال 2008 نشان داد فعالیت جنسی مکرر طی دهه های 20 و 30 سالگی مرد خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد به ویژه اگر او به طور مرتب خودارضایی کند.

اخلال در زندگی روزمره

در موارد نادر برخی از افراد ممکن است بیش از حد خودارضایی کنند در واقع به انجام آن معتاد شوند که ممکن است:

• کار، مدرسه یا رویدادهای مهم اجتماعی را از دست بدهند

• عملکرد روزانه شخص افت پیدا کند

• بر مسئولیت ها و روابط آنها تاثیر می گذارد

• به عنوان فرار از مسائل رابطه یا جایگزین تجربیات زندگی واقعی باشد

فردی که فکر می کند تحت تاثیر عملکرد خودارضایی قرار دارد باید با یک متخصص بهداشت صحبت کند. یک پزشک یا مشاور ممکن است برای تعیین روش هایی برای مدیریت رفتارهای جنسی درمان هایی را پیشنهاد دهد، همچنین مشاوره با یک درمانگر جنسی می تواند به استراتژی های مقابله با خودارضایی بیش از حد کمک کند.

خودارضایی

فواید خودارضایی برای سلامتی

خودارضایی فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد. مطالعات کمی به طور خاص روی مزایای خودارضایی متمرکز است، اما تحقیقات نشان می دهد تحریک جنسی از جمله تحریک از طریق خودارضایی می تواند باعث موارد زیر شود:

• کاهش استرس و تنش

• افزایش کیفیت خواب

• بالا بردن روحیه

• تسکین گرفتگی های قاعدگی

• تسکین درد

همچنین خودارضایی به عنوان یک استراتژی برای بهبود سلامت جنسی با ارتقا صمیمیت، بررسی لذت شخصی، خواسته ها و نیازها، کاهش حاملگی های ناخواسته و جلوگیری از عفونت های مقاربتی و انتقال اچ آی وی مشخص شده است. افرادی که ترجیح می دهند از رابطه جنسی خودداری کنند یا در حال حاضر شریک جنسی ندارند ممکن است اغلب به عنوان یک راه خروجی جنسی خودارضایی کنند، همچنین خودارضایی دارای مزایای سلامتی جنسی مانند خشکی واژن کمتر و کاهش درد هنگام رابطه جنسی به ویژه برای زنان مسن است.

بعضی از افراد ممکن است هنگام صحبت در مورد خودارضایی احساس خجالت، گناه یا شرم کنند، اما خودارضایی امری طبیعی و سالم است و موضوعی برای احساس گناه نیست. خودارضایی منجر به نابینایی و مشکلات جسمی و روانی نخواهد شد. در بسیاری از موارد، خودارضایی بیش از اثرات سوء برای سلامتی فایده دارد. خودارضایی به طور معمول تنها در صورتی مشکل ایجاد می کند که در زندگی روزمره و روابط با دوستان، خانواده، همکاران و شریک زندگی تداخل ایجاد کند. در آن شرایط ممکن است مفید باشد که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی به ویژه یک درمانگر رابطه جنسی صحبت کنید.

  • منبع
  • سلام دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید