امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279429
۱۲۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی بی خطر است؟ نکات، مزایا و عوارض جانبی

رابطه جنسی در دوران قاعدگی

آیا می توانید در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید؟

در طول سال‌های باروری، تقریباً هر ماه یک بار قاعدگی خواهید داشت. تا زمانی که به‌طور خاص تنبل نباشید، نیازی به اجتناب از فعالیت جنسی در طول قاعدگی نیست. اگرچه رابطه جنسی پریود می تواند کمی نامرتب باشد، اما بی خطر است. و داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد، از جمله تسکین دردهای قاعدگی.

مزایای رابطه جنسی در دوران قاعدگی چیست؟

داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی چند مزیت دارد:

1. تسکین گرفتگی عضلات

ارگاسم ممکن است دردهای قاعدگی را تسکین دهد. دردهای قاعدگی نتیجه انقباض رحم شما برای آزاد کردن پوشش آن است. زمانی که به ارگاسم می رسید، ماهیچه های رحم نیز منقبض می شوند. سپس آزاد می کنند. این رهاسازی باید تا حدودی از دردهای پریود تسکین یابد.

رابطه جنسی همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندورفین می شود که به شما احساس خوبی می دهد. به علاوه، انجام فعالیت جنسی ذهن شما را به خود مشغول می کند که ممکن است به رفع ناراحتی قاعدگی شما کمک کند.

2. دوره های کوتاه تر

داشتن رابطه جنسی ممکن است دوره های شما را کوتاه تر کند. انقباضات عضلانی در حین ارگاسم محتویات رحم را سریعتر خارج می کند. که می تواند منجر به دوره های کوتاه تر شود.

3. افزایش میل جنسی

میل جنسی شما در طول چرخه قاعدگی به لطف نوسانات هورمونی تغییر می کند. در حالی که بسیاری از زنان می گویند که میل جنسی آنها در طول تخمک گذاری، که حدود دو هفته قبل از پریود است، افزایش می یابد، برخی دیگر گزارش می دهند که در طول دوره قاعدگی خود احساس می کنند.

4. روان کننده طبیعی

شما می توانید لوبریکات را در طول دوره خود کنار بگذارید. خون به عنوان روان کننده طبیعی عمل می کند.

5. ممکن است سردرد شما را تسکین دهد

حدود نیمی از زنانی که سردردهای میگرنی دارند در طول دوره قاعدگی خود دچار این سردرد می شوند. اگرچه اکثر زنان مبتلا به میگرن قاعدگی در طول حملات خود از رابطه جنسی اجتناب می کنند، بسیاری از کسانی که رابطه جنسی دارند می گویند که این امر به طور جزئی یا کامل سردرد آنها را تسکین می دهد.

عوارض جانبی احتمالی چیست؟

بزرگترین نقطه ضعف رابطه جنسی در دوران قاعدگی بی نظمی است. خون می تواند به شما، شریک زندگیتان و ملحفه ها برسد، به خصوص اگر جریان شدید داشته باشید. جدای از کثیف شدن تخت، خونریزی ممکن است باعث شود احساس خجالت کنید. اضطراب ناشی از ایجاد آشفتگی می تواند تا حدودی یا تمام لذت جنسی را از بین ببرد.

یکی دیگر از نگرانی های مربوط به رابطه جنسی در طول قاعدگی، خطر انتقال یک عفونت مقاربتی (STI) مانند HIV یا هپاتیت است. این ویروس ها در خون زندگی می کنند و می توانند از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده پخش شوند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می تواند خطر گسترش یا ابتلا به STI را کاهش دهد.

اگر قصد دارید در طول قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید و از تامپون استفاده می کنید، باید آن را از قبل بردارید. یک تامپون فراموش شده ممکن است در طول رابطه جنسی آنقدر به واژن شما فشار داده شود که برای برداشتن آن باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا می توانید باردار شوید؟

اگر به طور فعال برای باردار شدن تلاش نمی کنید، استفاده از محافظ ایده خوبی است، صرف نظر از اینکه در چه بخشی از چرخه قاعدگی خود هستید. احتمال باردار شدن در طول دوره قاعدگی کمتر است، اما همچنان امکان باردار شدن در این زمان وجود دارد.

شما به احتمال زیاد در طول تخمک گذاری که حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می افتد، باردار خواهید شد. با این حال طول چرخه هر زن متفاوت است و طول چرخه شما می تواند ماهانه تغییر کند. اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه است، خطر باردار شدن در دوران قاعدگی شما بیشتر است.

همچنین در نظر بگیرید که اسپرم می تواند تا هفت روز در بدن شما زنده بماند. بنابراین، اگر سیکل 22 روزه دارید و بلافاصله پس از شروع قاعدگی تخمک گذاری می کنید، این احتمال وجود دارد که در حالی که اسپرم هنوز در دستگاه تناسلی شما است، تخمک آزاد کنید.

آیا نیاز به استفاده از محافظ دارید؟

استفاده از محافظ همچنین شما را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند. نه تنها می توانید در طول دوره قاعدگی خود به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوید، بلکه می توانید به راحتی آن را به همسرتان منتقل کنید زیرا ویروس هایی مانند HIV در خون قاعدگی زندگی می کنند.

از همسرتان بخواهید هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کند تا احتمال باردار شدن و ابتلا به بیماری مقاربتی کاهش یابد. اگر شما یا شریک زندگیتان به لاتکس حساسیت دارید، اشکال دیگری از محافظت وجود دارد که می توانید استفاده کنید. می توانید از داروساز یا پزشک خود برای توصیه ها بپرسید.

نکاتی در رابطه با رابطه جنسی در دوران قاعدگی

در اینجا چند نکته وجود دارد تا رابطه جنسی پریود را تجربه ای راحت تر و کمتر استرس تر کنید:

• با شریک زندگی خود باز و صادق باشید. به آنها بگویید در مورد داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی چه احساسی دارید و از آنها بپرسید که در مورد آن چه احساسی دارند. اگر هر یک از شما مردد است، در مورد دلایل این ناراحتی صحبت کنید.

• اگر تامپون داخل واژن دارید، قبل از شروع آن را بردارید.

• یک حوله تیره رنگ را روی تخت پهن کنید تا نشت خون پیدا کنید. یا در حمام یا حمام رابطه جنسی داشته باشید تا به طور کامل از آشفتگی جلوگیری کنید.

• یک دستمال مرطوب در کنار تخت بگذارید تا بعد از رابطه جنسی خود را تمیز کنید.

• از همسرتان بخواهید از کاندوم لاتکس استفاده کند. در برابر بارداری و عفونت های مقاربتی محافظت نقش مهمی ایفا می کند.

• اگر وضعیت جنسی معمولی شما ناراحت کننده است، چیز دیگری را امتحان کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید سعی کنید به پهلو دراز بکشید و همسرتان پشت سرتان باشد.

در آخر

اجازه ندهید عادت ماهانه شما زندگی جنسی شما را متوقف کند. اگر کمی کار آماده‌سازی انجام دهید، رابطه جنسی می‌تواند به همان اندازه در آن پنج روز لذت بخش باشد که بقیه ماه است. ممکن است تعجب کنید اگر متوجه شوید که رابطه جنسی در طول قاعدگی هیجان انگیزتر است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید