امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285972
۵۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا رفع مشکل ناباروری مردان با استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

رفع مشکل ناباروری مردان با استفاده از هوش مصنوعی ممکن شده است. جدیدترین کشفیات دانشمندان ممکن است مشکل عدم باروری در مردان را حل کند.

آیا رفع مشکل ناباروری مردان با استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر است؟

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) الگوریتمی را طراحی کرده‌اند که منجر به رفع مشکل ناباروری مردان با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌شود. نام این روش “SpermSearch” است که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی اسپرم‌های سالم را در بدن مرد پیدا کرده و آن را برای باروری آماده کنند.

البته دانشمندان عنوان کردند که این روش فعلاً نیاز به کارآزمایی‌های بالینی دارد تا دقیق مشخص شود که هوش مصنوعی چقدر در درمان ناباروری مردان مؤثر است.

رفع مشکل ناباروری مردان با استفاده از هوش مصنوعی

حدود 1 درصد از مردان جهان با مشکل بی‌نطفگی یا آزواسپرمی غیرانسدادی روبه‌رو هستند و 5 درصد از زوج‌ها به‌دنبال درمان این اختلال هستند. بی‌نطفگی باعث می‌شود در منی افراد هیچ اسپرمی وجود نداشته باشد، درنتیجه پزشکان باید بخشی از بیضه بیمار را جدا کنند و در آن به‌دنبال اسپرم بگردند. این روش تاکنون به‌صورت دستی انجام می‌شد و بسیار طول می‌کشید. اما حالا هوش مصنوعی شرایط را تغییر می‌دهد.

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) الگوریتمی را توسعه داده‌اند که با هزاران تصویر میکروسکوپی از اسپرم‌ها و دیگر سلول‌ها و ذرات آموزش داده شده است تا بتواند به دقت اسپرم‌ها را پیدا کند. آزمایش عملکرد این هوش مصنوعی به دانشمندان نشان داده است که کامپیوتر درمجموع می‌تواند بیشتر از متخصصان باروری در بافت بیضه اسپرم پیدا کند.

البته برخی اسپرم‌ها ظاهراً فقط توسط پزشکان و برخی فقط توسط هوش مصنوعی قابل تشخیص بودند. در پایان آزمایش، متخصص باروری 560 اسپرم و هوش مصنوعی 611 اسپرم پیدا کرد. ولی نکته مهم این‌جا بود که زمان لازم برای این الگوریتم کمتر از 1000 برابر زمانی بود که پزشک لازم داشت. به‌علاوه، دقت کامپیوتر 5 درصد بیشتر از متخصص باروری بود.

پژوهشگران می‌گویند این مطالعه نوعی اثبات مفهوم است که همچنان به کارآزمایی‌های بالینی نیاز دارد. ولی همین حالا هم می‌توان کاربردهای آن را در شناسایی اسپرم در افراد نابارور مشاهده کرد. «کارلوس کالهاز-یورخه»، رئیس انجمن تولیدمثل و جنین‌شناسی اروپا می‌گوید:

«یافتن اسپرم‌های سالم از تکه‌های نمونه‌برداری‌شده از بیضه در زیر میکروسکوپ می‌تواند فرایند طاقت‌فرسایی باشد. چشم‌انداز استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش سرعت و دقت این فرایند بسیار جذاب است. باید منتظر تحقیقات بیشتری مبتنی بر یافته‌های این مطالعه باشیم.»

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید