امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287270
۳۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ریزش مو می‌تواند نشانگر خطر بیماری‌های قلبی باشد؟ مطالعه‌ای چه می گویند؟

آیا ریزش مو می‌تواند نشانگر خطر بیماری‌های قلبی باشد؟ مطالعه‌ای چه می گویند؟

آیا بین ریزش مو و سفید شدن پیش از موعد موها رابطه وجود دارد؟

آیا ریزش مو و سفید شدن پیش از موعد موها می توانند نشانه ای از افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی باشند؟ برخی مطالعات این ادعا را ثابت می کنند.

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داد که مردان با الگوی ریزش موی آندروژنیک (ریزش مو در ناحیه بالای سر) احتمال بیشتری برای بروز بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونر دارند.

بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری نوعی بیماری فراگیر قلبی است. در بیماران کرونری قلبی، سرخرگ‌های تاجی، تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌گردند. این حالت مانند وقتی است که یک لوله آب به دلایل مختلفی تنگ شود و نتواند به خوبی آبرسانی کند.

در این صورت ممکن است در حالت استراحت اشکالی برای فرد ایجاد نشود، اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد و مثلا شخص بخواهد چند پله را بالا برود، سرخ‌رگ‌های کرونری نتوانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات، به آنها خون و اکسیژن برسانند و در نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار درد سینه و آنژین قلبی می‌گردد.

در چنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند، درد معمولا از بین خواهد رفت.

در حالت پیشرفته، اگر یک سرخرگ تاجی به علت مسدود شدن آن توسط یک لخته خون، به طور کامل جلوی خون‌رسانی‌اش گرفته شود، قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، خواهد مرد و این به سکته قلبی می‌انجامد.

یک مطالعه اپیدمیولوژیک در سال ۲۰۱۳ نشان داد که رابطه بین ریزش مو و بیماری قلبی ممکن است توسط عوامل زمینه‌ای مانند سن، فاکتورهای ژنتیکی، عادات زندگی و بیماری‌های مشترک مانند فشار خون بالا و دیابت تعیین شود.

در شصت و نهمین کنفرانس سالانه انجمن قلب و عروق هند مطالعه ای ارائه شد، که تایید می کند میان بیماری عروق کرونری و سفیدی زودرس مو و طاسی در مردان جوان ارتباط وجود داشته باشد.

محققان در این مطالعه معتقدند سفید شدن زودرس مو و طاسی، نسبت به چاقی بیشتر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نسبتا محدود با 790 مرد زیر 40 سال با بیماری عروق کرونری همراه با 1270 مرد سالم به عنوان گروه شاهد همراه بود.

نتایج به دست آمده نشان داد مردان مبتلا به بیماری قلبی در مقایسه با گروه شاهد، میزان بالایی از هر دو نوع طاسی(50 درصد در مقابل 30 درصد) و سفیدی زودرس (49 درصد در مقابل 27 درصد) داشتند.

این مطالعه در کمال تعجب پس از در نظر گرفتن سن و سایر عوامل خطر نشان داد که طاسی با الگوی مردانه(ریزش موی آندروژنیک) با خطر 5.6 برابری ابتلا به بیماری عروق کرونری مرتبط است. در حالی که سفیدی زودرس، خطر 5.3 برابری را نشان داد.

ریزش موی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه نوعی طاسی وابسته به هورمون مردانه است.

این آمار این مطالعه تحقیق سال  ۲۰۰۷ را تایید می کند. این آمار سفیدی زودرس و طاسی را بالاتر از دیگر عوامل خطر، از جمله دیابت، سابقه خانوادگی و حتی چاقی قرار می‌دهد.

"حمدیپ هومان" نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: مردان مبتلا به سفیدی زودرس و ریزش موی آندروژنیک باید مراقبت‌های بیشتری برای بیماری عروق کرونری و مشاوره در مورد تغییرات شیوه زندگی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت استرس را دریافت کنند.

هر چند نتایج چنین مطالعات کوچک و محدودی چندان قابل استناد نیست اما هنوز هم می‌توانند به شناسایی علائم اولیه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کمک کنند. به خصوص هنگامی که تلاش برای شناسایی بیماری عروق کرونری در جوانان هستیم که اغلب عوامل خطر سنتی در آنان وجود ندارد.

"کمال شارما" سرپرست مطالعات می‌گوید: طاسی و سفیدی زودرس باید از عوامل خطر برای بیماری عروق کرونری در نظر گرفته شوند. این عوامل ممکن است سن بیولوژیکی را به جای سن شناسنامه‌ای نشان دهند، که در تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی مهم است. در حال حاضر پزشکان برای برآورد سن بیولوژیکی از روش رایج استفاده می‌کنند، اما مقیاس معتبر مورد نیاز است.

مهم است بدانید که این تحقیقات تنها بر روی ارتباط مشاهده شده بین ریزش مو و بیماری قلبی اشاره دارند و برای تعیین رابطه علّی بین این دو مساله، نیاز به تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر است. همچنین، عواملی همچون سن، جنسیت، عادات زندگی، بیماری‌های زمینه ای و عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز هر دو مساله دارند. بنابراین، در صورت بروز هر یک از این مشکلات، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

  • منبع
  • ایسنا
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید