امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277338
۹۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا زمان مسواک زدن بر سلامتی دندان ها تاثیر دارد؟

آیا زمان مسواک زدن بر سلامتی دندان ها تاثیر دارد؟

آیا زمان مسواک زدن مهم است؟

سلامت دهان به مشکلاتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان، و کم وزن بودن نوزادان هنگام تولد نیز مرتبط است. مسواک زدن دندان ها ۲ بار در روز (مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب) می‌تواند مانند چکاپ های منظم در سلامتی شما موثر باشد.

ممکن است شما در مورد بهترین زمان برای مسواک زدن دندانهایتان به دلیل توصیه های متفاوت، گیج شده باشید. یک مطالعه ی جدید نشان داده است که توصیه ها در مورد بهترین زمان برای مسواک زدن دندان ها متفاوت است.

توصیه ی استاندارد دندانپزشکان، مسواک زدن دندانها دوبار در روز همراه با نخ کشیدن منظم و استفاده از دهانشویه است. اما بهترین زمان برای مسواک زدن چه مواقعی از روز است؟

روال معمول اکثر افراد مسواک زدن در صبح و شب است و بعضی افراد حتی بعد از هر وعده ی غذایی دندان هایشان را مسواک می زنند.

به دلیل عدم وجود تحقیقات جامع در این زمینه، مطالعه ای توسط محققان دانشگاه کالج لندن، برای تدوین بهترین توصیه ها و شواهد برای مسواک زدن دندان ها و جلوگیری از سردرگمی در این مورد انجام گردید.

بعضی از دندانپزشکان توصیه می کنند پس از خوردن غذاهای خاص یا نوشیدن نوشیدنی های خاص مانند نوشیدنی های گازدار یا شراب تا مدتی از مسواک زدن پرهیز کنید تا به مینای دندان شما آسیب وارد نشود.

دکتر ریچارد مارکیس، یکی از دندانپزشکان برجسته در بریتانیا، گفت: مسواک زدن دندان ها بهتر است که حداقل دو بار در روز، در صبح و شب انجام شود و شما باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذاها و نوشیدنی ها صبر کنید و سپس دندان های خود را بشویید، در غیر این صورت اسید موجود در دهان پس از خوردن غذا می تواند به سطح دندان آسیب برساند. مسواک زدن قبل از خواب واقعا مهم است، در غیر این صورت باقی مانده های مواد غذایی می تواند بر روی سطح دندان ها باقی مانده و باعث پوسیدگی دندانها در طول شب شود.

 دندانپزشکان و متخصصان پزشکی بیشتر به این اهمیت می‌دهند که تمرکز خود را به جای اینکه روی مسواک زدن و نخ دندان زدن در زمان‌های درست و اینکه آیا این زمان‌های درست بعد از وعده غذایی هستند یا نه، روی مسواک زدن به دقت، دو بار در روز به مدت 2 دقیقه معطوف کنید. اکثر مردم به طور مرتب و با تکنیک درست مسواک نمی‌زنند، بنابراین توجه به این موضوع اهمیت بیشتری برای سلامتی دهان نسبت به زمان‌های خاص مسواک زدن، دارد. البته، اگر بتوانید منظم باشید و روزانه قبل از صبحانه و نه مستقیماً بلافاصله بعد از وعده غذایی مسواک بزنید، این کار در طولانی مدت، برای شما بسیار مفید خواهد بود.

مسواک زدن قبل از صبحانه

به طور خلاصه، مسواک قبل صبحانه قطعا بهترین زمان مسواک زدن در صبح است. وقتی از خواب بیدار شدید، یک جرعه بزرگ آب بنوشید و مسواک زدن قبل صبحانه را فراموش نکنید. مزایای روش صحیح مسواک زدن و علت مسواک زدن قبل صبحانه مشخص است. در طول شب باکتری ها در دهان جمع می شوند؛ آنها هم باعث بوی بد دهان می شوند، و هم اسیدی را تولید می کنند که مینای دندان را پاک می کند.

همچنین، مسواک قبل صبحانه شروع فوق العاده ای برای روز است. پس از مسواک زدن قبل صبحانه، دهان شما تازه است و انرژی تان را افزایش می دهد. با مسواک قبل از صبحانه شما باکتری های‌ دهان را کاهش می‌دهید که برای تمیز نگه داشتن دهانتان در طول روز بسیار مهم است. تنها کافیست صبح به مدت ۲ دقیقه (که توصیه پزشکان است) با روش صحیح مسواک زدن مسواک بزنید تا متوجه شوید که دندان هایتان در طول روز به اندازه کافی تمیز هستند.

آیا زمان مسواک زدن بر سلامتی دندان ها تاثیر دارد؟

مسواک زدن بعد از وعده های غذایی

رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات به دلایل بسیار اساسی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند: کربوهیدرات‌ها (که به شکر تجزیه می‌شوند) و قند، باکتری‌هایی را در دهان شما ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد جرم شده و مینای دندان شما را از بین می‌برند. مینا همان پوششی است که دندان‌های شما را از پوسیدگی محافظت می‌کند. زمانی که دندان‌ مینای خود را از دست می‌دهد، شروع به پوسیدگی می‌کند.

بنابراین، اگر صبحانه‌ای میل می‌کنید که حتی مقدار اندکی کربوهیدرات و شکر دارد، احتمال آسیب‌دیدن دندان‌های شما بیش‌تر است. نوشیدن چای بدون قند در هنگام صبحانه و مسواک‌زدن بعد از گذشت نیم الی یک ساعت پس از خوردن صبحانه، بهترین راه برای اطمینان از این بهداشت مناسب دندانی و جداشدن باقیمانده‌ی غذاها از روی دندان است. اگر غذایی می‌خورید که قند یا کربوهیدرات بالایی دارد، مسواک‌زدن پس از مدت زمان ذکر شده ایده‌ی خوبی برای سلامتی دندان‌های شما است. به خاطر داشته باشید که خود چای و نوشیدنی‌های رنگی دیگری مثل قهوه و نوشابه‌ها می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های روی دندان شوند.

متخصصان پیشنهاد می کنند به علت واکنش اسیدی ایجاد شده هنگام خوردن غذا باید پیش از مسواک زدن صبر کنید تا بزاق شما PH دهان را خنثی کند. بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید و سپس پس از غذا مسواک بزنید تا دندان های شما کمتر دچار تحلیل شوند.

مسواک قبل از خواب

در ادامه جستجوی بهترین زمان مسواک زدن، پس از بررسی مسواک قبل صبحانه و عصر (البته با روش صحیح مسواک زدن) به مسواک قبل از خواب و شب می رسیم. با توجه به گرفتاری های روزانه، اگر مسواک زدن در عصر را حذف کنید، شما را درک می کنیم. اما سعی کنید به دلایل زیر، به هیچ عنوان از مسواک قبل از خواب در کنار مسواک قبل صبحانه غافل نشوید:

باکتری ها

باکتری ها می توانند در یک بازه کوتاه در دهان شما رشد کنند. در صورتی که آنها برای مدت طولانی در دهان و روی دندان ها بمانند، مینای دندان را تخریب می کنند. پاک کردن باکتری های بد با مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب، کشیدن نخ دندان، و استفاده از دهانشویه به صورت روزانه می تواند بهداشت دهان و دندان را به حد مطلوب برساند.

ترشح بزاق

شما هنگام خواب بزاق بیشتری ترشح می کنید. بزاق سبب افزایش مقاومت بیشتر دهان در برابر باکتری ها و پلاک های حفره‌ زا می شود. مسواک قبل صبحانه و هنگام مسواک قبل از خواب به از بین رفتن باکتری ها و پلاک ها در دهان کمک می کند. ترشح بزاق در کنار آن، به هرگونه تخریب در حال انجام پایان داده و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

جلوگیری از ایجاد جرم

اگر از مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب به روش مسواک قبل از خواب غافل شوید، سطح دندان هایتان جرم می گیرد که امکان دارد پاک کردن آن سخت باشد. اگر جرم دندان را از بین نبرید، این مسئله به مرور زمان می تواند منجر به خونریزی لثه یا بیماری های دندانی شود.

  • منبع
  • دکتر فرحناز فرخی نیا
  • دکتر رضا شرقی
  • دکتر سعید قریشی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید