امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278329
۹۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

این رویای هر پدر و مادری است که فرزندش سالم و باهوش شود. مطمئناً رژیم غذایی، ژن ها و احساسات مادر در رشد هوش نوزاد نقش دارد، اما نکات دیگر برای ایجاد یک کودک باهوش تر و شادتر چیست؟

ژن های موروثی نقش عمده ای در تعیین هوش و شخصیت دارند، اما انتخاب شیوه زندگی مناسب می تواند به برنامه ریزی این ژن ها در رحم کمک کند.

اکنون محققان تخمین می زنند که تنها نیمی از ضریب هوشی به ژن مربوط می شود - بقیه تحت تأثیر محیط نوزاد است.

پس برای چه منتظر هستید؟

برای اطمینان از اینکه فرزند شما مغز شما را به ارث می برد، همین حالا شروع کنید زیرا ما هشت نکته را برای شما به ارمغان می آوریم که اطمینان می دهد کودک شما باهوش است.

8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

1- با صدای بلند داستان بخوانید

یادگیری از چه زمانی آغاز می شود؟ روانشناس و متخصص فرزندپروری Polly Sengupta می گوید که پایه های زبان در رحم آغاز می شود و در سه ماهه سوم کودک شما می تواند صداهایی را که به طور مرتب می شنود به خاطر بسپارد.

طبق مقاله ای در وب سایت والدین Babble  محققان از مادران خواستند قسمتی از The Cat In The Hat (کتاب کودک، نوشته و تصویرسازی شده توسط تئودور گیزل با نام مستعار دکتر Seuss که اولین بار در سال 1957 منتشر شد) را برای نوزادان متولد نشده خود بخوانند. پس از تولد نوزادان با شنیدن آن قسمت آن را تشخیص دادند.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

2- سالم غذا بخورید

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد مغز نوزاد بسیار ضروری است. اطمینان حاصل کنید که غذاهایی با محتوای خوب امگا 3 مانند ماهی، سویا و اسفناج را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین آهن موجود در سبزیجات برگ دار مانند اسفناج به جریان اکسیژن در سلول های مغزی نوزاد کمک می کند.

در دوران بارداری آجیل هایی مانند بادام و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. گردو برای رشد مغز بزرگسالان و نوزادان ضروری است. بادام منبع خوبی از نیاسین، پروتئین و انرژی است و به رشد کلی مغز نوزاد کمک می کند.

 اگر می خواهید کودک شما دارای هوش چشایی خوش طعم باشد، هنگام غذا خوردن ماجراجویی کنید، زیرا چشایی کودک شما در حدود هفته 12 شکل می گیرد. در یک مطالعه، نوزادان مادرانی که در دوران بارداری آب هویج می نوشیدند پس از تولد آن را به هویج ترجیح دادند.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

3-  تناسب اندام و فعالیت خود را حفظ کنید

آیا دوست دارید اندورفین را از ورزش دریافت کنید؟ خوب، بچه شما هم همینطور. حفظ تناسب اندام و فعالیت در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر می خواهید کودک خود را باهوش تر کنید با تمایل به تنبلی و بلند شدن از کاناپه مبارزه کنید.

هورمون هایی که در حین ورزش آزاد می شوند از جفت عبور می کنند و کودک را تا چند ساعت با مواد شیمیایی خوب شستشو می شود. علاوه بر این ورزش باعث افزایش جریان خون در اطراف بدن شما از جمله به رحم می شود. بنابراین رشد کودک شما تقویت می شود.

اگر قبل از بارداری ورزش نمی کردید ، به تمرینات سبک و پیاده روی سریع پایبند باشید ، زیرا ثابت شده است که مادرانی که در دوران بارداری فعال هستند فرزندان باهوش تری دارند. آخرین تحقیقات همچنین نشان می دهد ورزش در دوران بارداری می تواند نورونهای هیپوکامپ نوزاد - بخش یادگیری و حافظه مغز - را تا 40 درصد افزایش دهد.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

4. موسیقی پخش کنید و صحبت کنید

وقتی نوزاد در شکم مادرش رشد می کند او شروع به شنیدن و حتی پاسخ دادن به صدا می کند. او ممکن است آنچه شما می گویید را درک نکند اما تحریک نوزاد با صحبت کردن یا حتی آواز خواندن می تواند به رشد مغزی او کمک کند.

حتی می توانید از شریک خود بخواهید که با شکم شما صحبت کند و در مقابل کودک احساس کند که او پاسخ می دهد.

هر از گاهی به موسیقی آرامش بخش یا حتی اشعار کودکانه گوش دهید.

شاید مهمترین آموزش این است که شما می توانید طعم موسیقی کودک خود را شکل دهید.

نوزادان متولد نشده عاشق موسیقی هستند - این باعث فعال شدن مواد شیمیایی شاد مانند سروتونین می شود که او را به آرامش ترغیب می کند و حتی قدرت تمرکز را افزایش می دهد. پس از زایمان کودک شما هر بار که آن موسیقی را می شنود ، همه آن احساسات خوب مربوط به موسیقی را به خاطر می آورد و دوباره زنده می کند. این بدان معناست که پس از تولد نوزاد برای آرام کردن و آرامش او قافیه های مشابه بخوانید.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

5. سطح تیروئید را کنترل کنید

در دوران بارداری اگر سطح تیروئید شما ناپایدار باشد می تواند بر نوزاد تأثیر بگذارد: کمبود تیروئید در مادر می تواند بر ضریب هوشی نوزاد تأثیر بگذارد.

سعی کنید رژیم متعادل و سالمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی سدیم باشد. در صورت عدم وجود مقدار مورد نیاز ید در رژیم غذایی خود نمک یددار و ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

6. مکمل ها را نادیده نگیرید

در دوران بارداری بدن شما نیاز به تغذیه اضافی دارد. اگرچه یک وعده غذایی سالم به شما تغذیه کافی می دهد ، اما باید مکمل های اضافی برای رفاه نوزاد و زایمان راحت مصرف کنید.

بسیاری از مکمل های دوران بارداری مانند ویتامین ها و مکمل های حاوی اسید فولیک در بازار موجود است. هر دوی این عناصر نقش مهمی در رشد سلول های مغزی نوزاد دارند. با این حال لازم است قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

7. کمی آفتاب بگیرید

هرگز تا به حال ویتامین D اینقدر مهم نبوده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه 20 دقیقه خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید.

ما مادران بارداری را که به کلینیک مراجعه می کنند از نظر ویتامین D آزمایش می کنیم و بیش از نیمی از آنها کمبود دارند. این به دلیل ترکیبی از کمبود نور خورشید و دریافت نکردن ویتامین D کافی در رژیم غذایی آنها است.

بیشتر ویتامین D که ما برای رشد استخوان های سالم و قوی به آن تکیه می کنیم از طریق نور خورشید تامین می شود اگرچه این ویتامین در غذاهای مانند ماهی و تخم مرغ نیز یافت می شود. این ماده مغذی برای کمک به رشد استخوان ها و قلب قوی در نوزاد ضروری است. محققان همچنین در مورد ارتباط بین کمبود ویتامین D در زنان باردار و اوتیسم تحقیق کرده اند.

آیا شما باردار هستید؟ 8 کار ساده که می توانید برای داشتن بچه باهوش انجام دهید

8. شکم خود را به آرامی ماساژ دهید

بر اساس مقاله مجله تایم مالیدن آرام شکم نیز محرک خوبی برای نوزاد است.

نوزادی که هنوز در رحم مادر است می تواند لمس شما را احساس کند. از حدود 20 هفتگی کودک احساس می کند که شما برآمدگی خود را لمس کرده و نوازش می کنید و این می تواند پیام های آرام بخشی را به سیستم عصبی او ارسال کند.

تحقیقات نشان می دهد نوزاد متولد نشده حتی می تواند بین لمس مادر و پدرش تمایز قائل شود.

دیگر چه؟ نوزاد متولد نشده شما حتی حس بویایی دارد. تا می توانید گل تازه، میوه ها و سایر عطرهای آرامش بخش را بو کنید زیرا این تمرینات به تحریک مغز نوزاد کمک می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید