امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284448
۵۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ضد آفتاب خراب می‌شود؟

کرم ضدآفتاب یکی از محصولاتی است که در میان محصولات مراقبت از پوست هر کسی به چشم می‌خورد. بسیاری از ما کرم‌های ضدآفتابی داریم که شاید چندین سال پیش خریده‌ایم و هرازگاهی از آنها استفاده می‌کنیم. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که ممکن است کرم ضدآفتاب هم خراب شود؟

 آیا ضد آفتاب خراب می‌شود؟

ماندگاری کرم ضدآفتاب چقدر است؟

به‌گفته دکتر آلوک ویج، متخصص پوست، اگر از کرم ضدآفتاب به‌‌‌درستی استفاده کنید پس از چندماه تمام خواهد شد. کرم ضدآفتاب باید چند بار در روز تجدید شود، مخصوصا در فصل‌های گرم سال. اگر کرم ضدآفتابی دارید که مدت‌ها پیش خریده‌اید و همچنان تمام نشده است، یعنی به‌مقدار کافی کرم ضدآفتاب نمی‌زنید و این یعنی پوست‌تان را در معرض پرتوهای آسیب‌زا قرار می‌دهید.

SPF کرم ضدآفتاب در برابر عارضه‌های مختلف از پوست محافظت می‌کند. برخی از این عارضه‌ها عبارت‌اند از:

• پیری زودرس پوست

• آسیب پوستی

• سرطان پوست

• آفتاب‌ سوختگی

• لکه‌های ناشی از اشعه‌های خورشید

نحوه نگهداری کرم ضدآفتاب تأثیر زیادی بر ماندگاری و دوام آن دارد. مثلا اگر در تابستان ضدآفتاب را در محیطی گرم و مرطوب نگه دارید، خیلی زودتر از زمان معمول مواد فعال آن خراب خواهد شد. همیشه کرم ضدآفتاب را در جای خشک و خنک نگه دارید.

در حالی که برخی از تولیدکنندگان تاریخ انقضا را روی برچسب یا خود بدنه محصول درج می‌کنند، برخی این کار را نمی‌کنند. تاریخ بازکردن پلمپ ضدآفتاب را روی آن بنویسید تا زمان تعویض آن مشخص باشد. به یاد داشته باشید که اگر ضدآفتاب به‌‌درستی نگهداری شود، تا ۳ سال هم کاملا سالم می‌ماند.

چطور بفهمیم تاریخ مصرف کرم ضدآفتاب تمام شده است؟

برای تعیین تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب برچسب محصول را بررسی کنید و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید. اگر تاریخ انقضا ندارد، به بافت خود ضدآفتاب نگاه کنید. اگر رنگش تغییر کرده است، بوی عجیب یا متفاوت با قبل می‌دهد، بافتش آبکی یا سنگریزه‌مانند شده است، یعنی تاریخ مصرف آن گذشته است. هرگونه تغییر رنگ، بو یا قوام معمولا به این معنی است که ضدآفتاب منقضی شده است.

آیا ضدآفتاب معدنی (مینرال) ماندگاری بیشتری دارد؟

چه از ضدآفتاب تولیدشده با مواد معدنی استفاده کنید و چه از ضدآفتابی بر پایه مواد شیمیایی، همه مواد در طول زمان خراب می‌شوند. اگر مواد نگهدارنده موجود در کرم ضدآفتاب تجزیه شوند، باعث رشد باکتری درون بطری کرم و ایجاد راش و آکنه می‌شوند. اگر کرم ضدآفتاب معدنی خراب شود، بافت سنگریزه‌مانندی پیدا می‌کند که به‌راحتی متوجهش خواهید شد. ضدآفتاب‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته روی پوست پخش نمی‌شوند.

آیا می‌توان از ضدآفتاب تاریخ‌مصرف‌گذشته استفاده کرد؟

ضدآفتاب تاریخ‌مصرف‌گذشته دیگر از پوست شما محافظت نمی‌کند و پوست را مستعد آفتاب‌سوختگی، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و سرطان پوست می‌کند.

دکتر ویج می‌گوید: «اگر از ضدآفتاب تاریخ‌مصرف‌گذشته استفاده می‌کنید، یعنی فقط مرطوب‌کننده معمولی به پوست‌تان می‌زنید و هیچ‌گونه محافظتی در برابر اشعه فرابنفش دریافت نمی‌کنید. اگر ضدآفتاب قدیمی یا تاریخ‌مصرف‌گذشته باشد، فرد را بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی می‌کند.»

نکاتی برای نگهداری ضدآفتاب

• آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قراردادن کرم ضدآفتاب در مکانی مناسب از تجزیه مواد فعال آن جلوگیری می‌کند. اگر کرم در مکانی گرم یا مرطوب نگهداری شود، مواد آن کم‌کم خراب می‌شوند و اثرات محافظتی‌شان را از دست می‌دهند.

• ضدآفتاب را تمیز نگه دارید. همیشه حواستان باشد بعد از اینکه ضدآفتاب زدید، در آن را ببندید و در کل زیاد باز و بسته‌اش نکنید. همچنین قبل از استفاده حتما دست‌هایتان را بشویید. باکتری‌های روی دست‌های شما ممکن است به بطری منتقل شوند و تأثیر ضدآفتاب را کاهش دهند.

• کرم ضدآفتاب را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. هیچ‌وقت ضدآفتاب را زیر نور مستقیم خورشید نگذارید. حتی موقع شناکردن در استخر هم باید حواستان باشد که بعد از ضدآفتاب‌زدن، آن را در سایه بگذارید و یا رویش را با حوله بپوشانید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید