امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285031
۲۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا فیلم «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی واقعا یک شاهکار است؟

 آیا فیلم «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی واقعا یک شاهکار است؟

وقتی مارتین اسکورسیزی فیلمی می‌سازد، فیلم حتما در مرکز توجه قرار می‌گیرد. این فیلمساز پرکار بار دیگر با یک فیلم کاملاً جدید (و بسیار طولانی) به نام “قاتلان ماه گل” یا ماه کامل Killers Of The Flower Moon بازگشته است.

این فیلم اقتباسی است از کتاب روزنامه‌نگاری به نام «دیوید گرن» که داستان ایجاد اف بی‌آی و قتل‌های وحشتناک بومی‌های اوسیج را که در اوکلاهاما، در دهه ۱۹۲۰ رخ داد، روایت می‌کند. اما، این فیلم جدید کاملاً به این موارد منحصر نمی‌شود و شیوه روایت خودش را دارد.

این هفتمین همکاری اسکورسیزی و دی کاپریو و یازدهمین همکاری اسکورسیزی و دنیرو است.

این فیلم تا ۶ اکتبر ۲۰۲۳ اکران نمی‌شود و بعداً پس از اکران در سینما، از اپل تی‌وی را به نمایش خواهد گذاشت. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو، لیلی گلادستون، جسی پلمونز، برندان فریزر و جان لیتگو به ایفای نقش پرداخته‌اند و مدت زمان آن ۲۰۶ دقیقه است.
در مورد چه چیزی است

تریلر جنایی واقعی وسترن مارتین اسکورسیزی درباره قتل‌های اوسیج در ایالات متحده در اوایل دهه ۱۹۲۰ است که بر اساس کتاب پرفروش غیرداستانی دیوید گرن ساخته شده است. اسکورسیزی با همکاری نویسنده‌ای به نام اریک راث، حماسه‌ای مملو از ترس خزنده در اوایل قرن بیستم آمریکا ساخته، داستانی هولناک از قتل‌های زنجیره‌ای شبه نسل‌کشی که شبیه به پاک کردن پیشین بومیان آمریکا از جمعیت آمریکا است.

خرده ورایت فیلم درامی است که ازدواجی سرشار از دروغ و عشیق مسموم را نشان می‌دهد. این فیلم بازتابی از کار قبلی اسکورسیزی در مورد خشونت اوباش، وفاداری و حیانت اوباش و تعامل و درگیری آنها را با مقامات فدرال نشان می‌دهد اما در نهایت، این فیلم در مورد چیزی است که تقریبا وسترن‌های تاریخ درباره آن هستند: غصب بی‌رحمانه زمین، منابع و قدرت.

قتل‌های اوسیج‌ها به مجموعه‌ای از قتل‌هایی اشاره دارد که در اوایل دهه ۱۹۲۰ در  یک قبیله بومی آمریکا واقع در اوکلاهما در ایالات متحده رخ داد. این جنایات شامل کشته شدن سیستماتیک اعضای قبیله اوسیج برای به دست آوردن کنترل بر ثروت ارزشمند نفتی آن‌ها بود.

در اوایل قرن بیستم، ملت اوسیج ذخایر نفتی قابل توجهی را در سرزمین خود کشف کردند که منجر به ثروت عظیمی برای اعضای قبیله شد. در نتیجه، مردم اوسیج در آن زمان به یکی از ثروتمندترین افراد سرانه در جهان تبدیل شدند. با این حال، این رفاه تازه به دست آمده، طمع دیگران و فساد را به خود جلب کرد.

بین سال‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۲۶، تعداد زیادی از اعضای قبیله اوسیح تحت شرایط مشکوکی به قتل رسیدند. بسیاری از قربانیان بر اثر مسمومیت، تیراندازی، یا بمب‌گذاری جان خود را از دست دادند یا به سادگی مفقود شده بودند. هدف عاملان سوء استفاده از ثروت و حقوق ارث قبیله بود. به دلیل تبعیض نژادی و مسائل سیستمی، تحقیقات در مورد قتل‌ها در ابتدا به اشتباه یا نادیده گرفته شد.

با افزایش تعداد کشته‌ها و افزایش اعتراض عمومی، دولت فدرال وارد عمل شد و اداره تحقیقات فدرال تازه تأسیس (FBI) به رهبری جی. ادگار هوور، این پرونده را در دست گرفت. اف بی‌آی با کمک مقامات محلی و ماموران مخفی تحقیقات گسترده‌ای را برای کشاندن عاملان به دست عدالت آغاز کرد.

در سال ۱۹۲۶، چندین نفر از جمله تاجران محلی، افسران اجرای قانون و حتی اعضای خانواده قربانیان دستگیر و در ارتباط با قتل‌ها متهم شدند. محاکمه‌ها منجر به برخی محکومیت‌ها و احکام زندان شد، اما اعتقاد بر این است که افراد بیشتری در این جنایات دست داشته‌اند.

قتل‌های سرخپوستان اوسیج نقش مهمی در شکل‌گیری سال‌های اولیه اف‌بی‌آی ایفا کرد و نیاز به مداخله فدرال در پرونده‌های مربوط به قبایل بومی آمریکا را نشان داد. تحقیقات و محاکمه‌های بعدی، فساد و تعصبی را که مردم اوسیج در آن زمان با آن مواجه بودند، آشکار کرد.

نویسنده -دیوید گرن- در کتاب خود “قاتلان ماه کامل: قتل‌های اوسیج و تولد اف بی‌آی” شرح مفصلی از قتل‌ها و اهمیت تاریخی آن‌ها ارائه می‌دهد، به طور گسترده در مورد این رویداد‌ها تحقیق و مستندسازی کرده است.

انتظار نداشته باشید که این فیلم دقیقا اقتباس کتاب باشد

رادیکال‌ترین انحراف فیلم از داستان جنایی گرن، تبدیل آن از یک قتل مرموز به یک عاشقانه سیاه و سفید است – محوری انتقادی که اسکورسیزی آن را با تزریق صحنه‌ای اساسی از درد دل تیره عاطفی به داستان می‌داند.

داستان فیلم در مورد شخصیتی است که در کتاب حداقلی درباره‌اش نوشته شده است: ارنست.

اسکورسیزی و اریک راث، نویسنده فیلمنامه، دامنه وسیع گزارشگری گرن را حفظ کرده‌اند، اما تمرکز داستان را تغییر دادند. در حالی که گران از روایت خود نه تنها برای بازگو کردن داستان افراد اوسیج، بلکه ظهور اف‌بی‌آی مدرن امروزی استفاده می‌کند، که در نهایت عاملان قتل‌ها را به دست عدالت می‌کشد، سازندگان فیلم به ما اجازه می‌دهند تا با آگاهی از اینکه دقیقاً چه کسی در پشت سر آن‌ها قرار دارد، شاهد آشکار شدن این اعمال باشیم. یکی از شرور‌های مورد بحث، ارنست بورکهارت با بازی دی کاپریو، کهنه سرباز جنگ جهانی اول با ساده لوحی یک پسر نوجوان است.

لئوناردو دی کاپریو هرگز بهتر از این نبوده است

در این فیلم – حماسه بهترین عملکرد لئوناردو دی کاپریو در تمام دوران حرفه‌ای خود را می‌بینیم. البته او هرگز از بازی در نقش آدم‌های پست و تباه گریزان نبوده است، اما با چرخش ظریف و سازش ناپذیر او در نقش ارنست بورکهارت بداخلاق، شگفتی‌های جدیدی از او کشف می‌کنیم.

این فیلم واقعاً طولانی است

کسی چه می‌داند، شاید تنها این اسکورسیزی باشد که در سینمای کنونی اجازه ساختن فیلمی چنین طولانی را می‌گیرد.

لیلی گلادستون – نام را به خاطر بسپارید

گلادستون نیز نقش خود را بازی می‌کند. او مخاطره‌آمیز و صبور با روحیه و مشتاق، خام و در عین حال بسیار کنترل شده ظاهر می‌شود.

مارتین اسکورسیزی تاریخ جنایی آمریکا را به خوبی به تصویر می‌کشد

کارگردان -مارتین اسکورسیزی- در طول یک عمر زندگی حرفه‌ای داستانی طولانی از گانگستر‌ها – به ویژه آن‌هایی که با مافیا در ارتباط هستند – روایت کرده.

رفقای خوب یا کازینو را در نظر بگیرید، آنها مملو از طمع جنون‌آمیز و تاریخ پر زرق و برق خشونت هستند.

اگرچه اسکورسیزی انواع دیگری از فیلم‌ها را ساخته است، اما دوباره به موضوع جنایت برگشته، به نظر می‌رسد که نمی‌تواند شیفتگی خود را نسبت به اقتصاد تاریک آمریکا متزلزل کند.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید