امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283857
۲۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

آیا معروفترین دریاچه های صورتی جهان را می شناسید؟

در ایران عزیز ما در سواحل مکران و چابهار نیز دریاچه صورتی لیپار که خواهر دریاچه صورتی استرالیا خوانده می‌شود قرار دارد، اما فکر می‌کنید دیگر در کجای دنیا دریاچه‌های صورتی وجود دارند؟ در این مطلب با معروف‌ترین دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا آشنا می شویم.

۱. دریاچه لاس سالیناس دِ توره ویخا، اسپانیا

آیا معروفترین دریاچه های صورتی جهان را می شناسید؟

دریاچه توره ویخا یا تورویخا (Las Salinas de Torrevieja) در سمت شرقی اسپانیا و ناحینه سانتابلانکا، یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا است. این دریاچه آب شور به دلیل ترکیب باکتری، خزه دریایی و نمک و فعالیت جانداران دریایی به رنگ صورتی در می‌آید.

آیا معروفترین دریاچه های صورتی جهان را می شناسید؟

۲. دریاچه هیلیر، استرالیا

دریاچه هیلیر (Hillier Lake) خواهر دریاچه لیپار چابهار در استرالیا است. این دریاچه در قلب جزیره‌ای به نام جزیره میدل در غرب استرالیا واقع شده و آب‌ آن تمام مدت صورتی رنگ است. حتی اگر یک لیوان از آب دریاچه پر کنید، باز هم صورتی رنگ خواهد بود. این دریاچه آب شور مملو از رسوبات نمکی است و به دلیل فعالیت گونه‌ای از جلبک‌های منحصربه‌فرد در این منطقه، دریاچه هیلیر همواره صورتی رنگ است.

۳. دریاچه رتبا، سنگال

دریاچه رتبا (Lake Retba) با داشتن سطح شوری ۴۰ درصد هم ردیف با دریای مرده، یکی از زیباترین دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا است. سطح شوری این دریاچه به حدی زیاد است که هیچ چیز در آن غرق نمی‌شود. این دریاچه در روزهای آفتابی صورتی رنگ‌تر از همیشه است.

۴. تالاب هات (Hutt Lagoon)، استرالیا

پر بی‌راه نیست اگر بگوییم که کشور استرالیا، سرزمین دریاچه‌های صورتی رنگ است. علاوه بر دریاچه هیلیر، در دهانه جنوبی رودخانه هات، تالاب آب شوری وجود دارد که در نتیجه فعالیت‌های جلبک‌ها صورتی رنگ شده است. این تالاب، تالاب هات نام دارد و بخش زیادی از آن را شوره‌زار تشکیل می‌دهد.

۵. دریاچه کوای رایدینگ، استرالیا

دریاچه صورتی کوای رایدینگ (Quairading Pink Lake) در استرالیا و ۱۱ کیلومتری شهری به نام کوای رایدینگ واقع شده است. جاده بروس راک از وسط این دریاچه می‌گذرد که منظره‌ای تماشایی است. دو قسمت این دریاچه در برخی از روزهای سال رنگ‌های متفاوتی از طیف صورتی پررنگ تا کم رنگ و حتی سبز و آبی و زرد دارند. وجود باکتری‌های جلبک‌ها و نمک دریاچه باعث به وجود آمدن این دریاچه شگفت انگیز شده است.

۷. دریاچه ناترون، تانزانیا

یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر تانزانیا، دریاچه صورتی ناترون است که به دریاچه مومیایی‌ها نیز شهرت دارد. این دریاچه که در آفریقای شرقی و منطقه آروشا واقع شده نمکزاری است که شدت بالای تبخیر آن باعث شده که دریاچه ناترون علاوه بر شهرت داشتن به دریاچه صورتی رنگ تانزانیا، دریاچه مومیایی‌ها هم باشد.

آیا معروفترین دریاچه های صورتی جهان را می شناسید؟

۸. تالاب نمک سیواش، روسیه

یکی از زیباترین دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا در مرز اوکراین و روسیه قرار دارد. تالاب سیواش روسیه (Sivash Salt Lagoon) علاوه بر این که یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود، معدن استخراج نمک هم بوده و آنقدر سطح نمک آن زیاد است که آب آن بوی وحشتناکی دارد و محلی‌ها به آن «تالاب پوسیده» یا «تالاب مردگان» می‌گویند.

۹. دریاچه توز گولا، ترکیه

یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه، دریاچه صورتی رنگ توز گولا (Tuz Gola) است. این دریاچه در منطقه آناتولی مرکزی واقع شده و یکی از بزرگترین دریاچه‌های نمک جهان است. در سال ۲۰۰۱ این دریاچه به یک منطقه محافظت شده تبدیل شد و اکنون زیستگاه فلامینگوهای مهاجر است.

آیا معروفترین دریاچه های صورتی جهان را می شناسید؟

۱۰. تالاب کلورادو، بولیوی

یکی دیگر از دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا، دریاچه کلورادو بولیوی است که گاهی از شدت صورتی رنگ بودن به قرمزی می‌رود. وجود رسوبات نمکی دریاچه و فعالیت باکتری‌های جلبکی باعث شده که این دریاچه به دریاچه قرمز رنگ بولیوی شهرت یابد و در فهرست زیباترین دریاچه‌های صورتی رنگ دنیا از سوی مجله «ووگ» نیز قرار گیرد.

  • منبع
  • علاءالدین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید