امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277906
۳۱۳۸
۹
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟ آیا در آپارتمان‌ هم می‌توان حیوان خانگی مثل گربه و سگ و پرنده نگهداری کرد؟ بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان

این روزها بین خانواده‌های ایرانی تب نگهداری از حیوان خانگی بالا گرفته است. حیوانات خانگی می‌توانند اوقات فراغتتان را پر کنند، شما را از تنهایی در بیاورند، فرزندانتان را سرگرم کنند و در مجموع رنگ و بوی دیگری به زندگی‌تان ببخشند. اما بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟ آیا در آپارتمان‌ هم می‌توان حیوان خانگی مثل گربه و سگ و پرنده نگهداری کرد؟ بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

این روزها دیگر کمتر خانواده‌ای در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کند و آپارتمان‌های نقلی شهرها را تسخیر کرده‌اند. این سوال پیش می‌آید که آیا در آپارتمان‌ هم می‌توان حیوان خانگی نگهداری کرد؟ هرچند که شاید در نگاه اول فضای کوچک آپارتمان‌ها مانعی برای نگهداری از حیوان خانگی به نظر بیاید، ولی با انتخابی مناسب می‌توان از این مانع هم به راحتی عبور کرد.

پیش از اینکه سراغ انتخاب حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان بروید باید شرایط خودتان را مشخص کنید. کودک دارید؟ کودکتان چند ساله است؟ حساسیت خاصی دارد؟ بیشتر روز بیرون از خانه هستید یا نه؟ و سوالاتی از این قبیل که باید پیش از انتخاب بهترین حیوان خانگی از خودتان بپرسید.

اما این‌ها تنها معیارهای تاثیرگذار در انتخاب حیوان خانگی نیستند. شما باید قوانین ساختمان را در نظر بگیرید. در قرارداد خرید یا اجاره برخی آپارتمان‌ها قید شده که نگهداری از بعضی حیوانات خانگی، مثلا سگ، ممنوع است. ممکن است صاحب‌خانه به خاطر سر و صدای برخی حیوانات، اجازه‌ نگهداری از آن‌ها را در آپارتمان به شما ندهد. اگر هم چنین حیواناتی را نگهداری کنید دیر یا زود شکایت همسایه‌ها بلند می‌شود و مطمئن باشید صاحب‌خانه طرف آن‌ها را می‌گیرد. پس بهتر است از این اتفاق پیشگیری کنید.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

گربه

در سر تا سر جهان، گربه ها جزو بهترین، محبوب ترین و دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی به شمار می آیند. گربه چند ویژگی مهم دارد که آن را بهترین حیوان خانگی کرده است:

۱. گربه ها برای زندگی به فضای نسبتاً کمتری احتیاج دارند و همین ویژگی می تواند به تنهایی آن ها را به مناسب ترین حیوان خانگی برای آپارتمان نشین ها تبدیل کند.
۲. گربه ها حدود 16 ساعت در شبانه روز می خوابند و این عدد نسبتاً بالایی برای حیوان خانگی است. انتخاب گربه ها برای افرادی که ساعت های زیادی را بیرون از خانه سپری می کنند، بسیار مناسب است. علاوه بر این، گربه ها اگر به مدت طولانی در خانه تنها بمانند نیز معمولاً مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.
۳. گربه ها آرام هستند و سر و صدای زیادی ایجاد نمی کنند.
۴. احتمال آسیب رساندن گربه ها به سایر ساکنان آپارتمان بسیار کم است.
۵. گربه ها به طور معمول در طبیعت نیز به تنهایی و بدون جفت زندگی می کنند. بنابراین نیاز چندانی به همدم ندارند و می توانید یک گربه را به تنهایی به عنوان حیوان خانگی نگه دارید.
۶. می توان به گربه ها آموزش داد که برای دستشویی از خاک مخصوص استفاده کنند.

بعضی از بهترین نژادهای گربه آپارتمانی عبارتند از، مو کوتاه بریتیش، پرشین (اما مراقب باشید که موهای بلند این نوع به نگهداری بالایی نیاز دارد)، رگدال و جاوانیز.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

سگ‌

ویژگی های سگ ها چندان شباهتی به گربه ها ندارد و بنابراین بهتر است آن ها را به عنوان حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان های کوچک انتخاب نکنید. مهم ترین ویژگی سگ ها:

۱. سر و صدای زیادی دارند.
۲. معمولاً باید در فضاهای آزاد باشند و جست و خیز کنند؛ محیط های کوچک و بسته برایشان مناسب نیست.
۳. سگ ها را نمی توان برای مدت زیاد در خانه تنها گذاشت. بنابراین افرادی که شاغل هستند و بیشتر روز را در بیرون از خانه هایشان سپری می کنند بهتر است سگ ها را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب نکنند.
۴. سگ ها به ورزش و گردش زیادی احتیاج دارند و لازم است که به طور مرتب برای گردش بیرون بروند و یا در حیاط بزرگ خانه ها بازی کنند.
۵. اگر همچنان حیوان خانگی مورد علاقه تان سگ است، می توانید سگ هایی از نژادهایی که جثه های کوچک تر دارند انتخاب کنید. در این صورت اگر بتوانید برایشان وقت بگذارید و به خوبی به آنها رسیدگی کنید، می توان در آپارتمان هم از این سگ ها نگهداری کرد.

اما اگر عاشق نگهداری از سگ در آپارتمان هستید بعضی از نژادها به خاطر شخصیت مهربان، طبیعت آرام، اندازه کوچک و توانایی آنها برای خو گرفتن با دیگران، برای زندگی آپارتمانی مناسب هستند. محبوب‌ترین نژاد سگ‌های کوچک مانند پاگ، شیتزو، کاوالیر کینگ چارلز اسپنیل، بولداگ فرانسوی، چی‌واوا، بیکون فرایز، پودل و بوستون و یورکشایر تریر، می‌توانند برای زندگی آپارتمانی خوب باشند. اما اگر قلب شما برای یک سگ بزرگ‌تر می‌تپد، باسنجی زیرک و یا گری‌هوند تنبل، هر دو مناسب زندگی آپارتمانی هستند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

ماهی

ماهی‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از تمامی حیوانات خانگی متمایز می‌کند. تجربه‌ نگهداری از ماهی اصلا به تجربه‌ نگهداری از حیوانات خانگی دیگر مانند گربه یا سگ شباهت ندارد. شما نمی‌توانید ماهی‌ها را بغل کنید، نوازش کنید و در کل ماهی‌ها با شما رابطه‌ احساسی برقرار نمی‌کنند. با این حال تحقیقات نشان داده که تماشای شنای ماهی‌ها در آکواریوم می‌تواند فشار خون و استرس را کم کند. در کودکان این کار کمک می‌کند ناهنجاری‌های بیش‌ فعالی کاهش پیدا کند. حتی برخی از تحقیقات نشان داده که تماشای شنای ماهی‌ها برای بیماران آلزایمری نیز مفید است. همه‌ این‌ها هم به خاطر طبیعت آرام و بی‌آزار ماهی است.

احتمالا بیشتر ما به خاطر سفره هفت سین تا به حال نگهداری از یک ماهی قرمز را تجربه کرده‌ایم. اما اگر می‌خواهید روی ماهی به عنوان یک حیوان خانگی حساب کنید باید بسیار بیشتر از ماهی قرمزهایی که اکثرشان قبل از سیزده فروردین می‌میرند به آن توجه کنید.

آکواریوم‌های کوچک برای شروع نگهداری از ماهی مناسب است، اما باید به شدت مراقب میزان آمونیاک، نیترات، نیتریت، PH و سختیِ آب باشید چون در این آکواریوم‌ها هر تغییر کوچکی می‌تواند غلظت موارد گفته شده را بالا و پایین کند و هر کدامشان که از مقدار مجاز بالاتر برود می‌تواند به قیمت جان حیوان خانگی‌تان تمام شود. آکواریوم‌های بزرگ‌تر کمتر این دردسر را دارند، اما قیمتشان بالاتر و هزینه‌ نگهداری‌شان بیشتر است.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

همستر

اگر قصد دارید برای فرزندتان حیوان خانگی بخرید، شاید انتخاب سگ، گربه یا ماهی چندان مناسب نباشد. چون در نهایت بخش عمده‌ مسئولیت نگهداری از حیوان به گردن شما می‌افتد. اگر می‌خواهید حیوانی بخرید که دردسر زیادی نداشته باشد و فرزندتان به راحتی نگهداری از آن را خودش انجام دهد، احتمالا همستر بهترین انتخاب برای شماست.

همسترها موجودات کوچک و بامزه‌ای هستند که به اندازه‌ی گربه و سگ بو نمی‌دهند، خیلی خوب شما را سرگرم می‌کند، نگهداری‌اش چندان دشوار نیست و سر و صدای چندانی هم ایجاد نمی‌کنند. البته باید حتما برای این حیوان یک قفس تهیه کنید، چون نمی‌توان آن را در خانه آزاد گذاشت. از طرفی بیشتر همسترها نیاز به جفت دارند و نمی‌توانند تنها زندگی کنند.

قیمت همسترها نسبت به سایر حیوانات خانگی پایین است و هزینه‌های نگهداری‌شان چندان زیاد نیست. فقط باید مرتب قفس‌هایشان را تمیز کنید.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

پرنده

در بین خانواده‌های ایرانی شاید نگهداری از پرنده‌ها نسبت به سایر حیوانات خانگی رواج بیشتری داشته باشد. پرنده‌ها موجودات بی‌آزار و دوست‌داشتنی هستند، اما بیشترشان سر و صدا دارند. حالا چه جیک‌جیک و آوازهای زیبای قناری و چه جیغ‌های پرنده‌هایی مانند طوطی. به خاطر همین سر و صدا شاید برای زندگی آپارتمانی چندان مناسب نباشند. البته نسبت به سگ یا گربه سر و صدای کمتری دارند.

پرنده حیوانات واقعا باهوشی است و خیلی راحت از شما چیزهای جدید یاد می‌گیرند و برای نگهداری مناسب است. حتی بسیاری از آنها می‌توانند زبانِ شما را تا حدودی یاد گرفته و کلماتی را تکرار کنند و این موضوع سطح بالای هوش این موجودات را نشان می‌‌دهد.
نسبت به سایر حیوانات خانگی نگهداری از پرنده‌ها ساده‌تر است. پرنده‌ نیاز به گردش یا پیاده‌روی ندارد و می‌توانید هر وقت خانه نیستید آن‌ را در قفسش بگذارید، بدون اینکه نگران فرار کردن یا خراب‌کاری‌هایش باشید.

هزینه‌ی نگهداری از پرنده کمتر و قیمت غذاهای آن‌ها نسبت به حیواناتی مانند سگ و گربه ارزان‌تر است. از طرفی برای نگهداری از آن‌ها به فضای بزرگ نیاز ندارید و می‌توانید در آپارتمان به راحتی از آن‌ها نگهداری کنید.

اگر فردی مذهبی هستید خوب است بدانید که در دین اسلام به نگهداری از پرنده‌ها در خانه توصیه شده است.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

خوکچه هندی

خوکچه‌های هندی را می‌توان به راحتی نگهداری کرد، زیرا به ندرت شخص را نیش می‌زنند. آن‌ها باهوش‌اند و به کار‌های شما واکنش نشان می‌دهند.

خوکچه‌های هندی غالبا موجودات اجتماعی هستند و همیشه به همراه نیاز دارند. آن‌ها از فضاهای کوچک متنفرند و به مکان بزرگی برای زندگی احتیاج دارند. تا حد زیادی به ویتامین C وابسته‌اند، بنابراین به‌طور مداوم به مواد‌غذایی سالم نیاز دارند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

خرگوش

بسیار ناز و بامزه‌اند و یکی از محبوب‌ترین حیوانات‌خانگی‌اند. عادت‌کردن آن‌ها به لمس شدن توسط انسان‌ها، زمان‌بر است اما پس از آن به یک حیوان خانگی جذاب تبدیل می‌شوند. کودک شما از حمل خرگوش در دست یا روی سر خود در اطراف خانه لذت خواهد برد.

از آنجا که خرگوش‌ها اجتماعی هستند نیاز به توجه دارند. قفس آن‌ها نیز به تمیز‌کردن مداوم احتیاج دارد، زیرا معمولا آشفتگی زیادی به‌وجود می‌آورند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

موش

موش‌ها به فضای بزرگی برای زندگی احتیاج ندارند و می‌توان به‌راحتی از آن‌ها مراقبت کرد. یک دسته از موش‌های ماده را در کنار هم قرار دهید و مشاهده کنید که آن‌ها شادترین زندگی خود را پشت‌سر بگذارند! کودکان می‌توانند به آسانی با موش‌ها بازی کنند زیرا آن‌ها سریع آموزش می‌بینند و سرگرم می‌شوند. یک بلوک غذایی از رژیم‌غذایی مناسب جوندگان برای آن‌ها کافی است.

موش‌ها ذاتا لاغر و چابک‌اند و همین‌امر باعث می‌شود که گرفتن آن‌ها دشوار شود. موش‌ها از جمله موجوداتی هستند که شب‌ها بسیار پرجنب و جوش‌اند، از این‌رو می‌توانند صداهایی را ایجاد کنند و مزاحم شما شوند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

لاک‌پشت

این حیوان خانگی ممکن است در نهایت به پیرترین عضو خانواده‌ شما تبدیل شود. لاک‌پشت‌ها موجودات آرام، آهسته و بی‌خطری هستند. تجربه ثابت کرده که کودکان اغلب شیفته آن‌ها می‌شوند و با آن‌ها مکالمه‌های طولانی مدت دارند، زیرا لاک‌پشت‌ها می‌توانند برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت بمانند.

ایجاد شرایط مختلف محیطی برای نگهداری از لاک‌پشت کمی دشوار است. اگر فرزند شما کمتر از ۵ سال دارد، بهتر است از خرید لاک‌پشت صرف‌نظر کنید، زیرا آن‌ها احتمال ابتلا به بیماری سالمونلا را افزایش می‌دهند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

موش‌خرما

موش‌خرما بازیگوش است و انرژی بیش‌از‌حدی دارد. طول عمر آن‌ها حدودا مابین ۸ تا ۱۰ سال است. موش‌خرما‌ها بسیار خوش‌بو هستند، زیرا دم آن‌ها حاوی بوی مشک است.

باید مراقب آن‌ها باشید، زیرا ماهیت کنجکاو آن‌ها ممکن است برایشان مشکل‌ساز شود و شما را هم به زحمت بیندازد. نباید مدت‌زمان طولانی یک موش‌خرما را در داخل قفس نگه‌دارید، وقتی خانه هستید آن‌ها نیاز دارند با شما وقت بگذرانند. موش‌خرما به رفتار ملایم نیاز دارد، زیرا در‌صورت تهدید یا آسیب، ممکن است شما را نیش بزند.

آیا می دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟

چند نکته قبل از خرید حیوان خانگی

  • خرید حیواناتی که از نژاد‌های خاصی هستند، به‌خصوص سگ و گربه‌ها بسیار هزینه‌بردار است. درعوض پذیرش حیوانات متروکه که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و بخشیدن یک زندگی خوب به آن‌ها، ایده شریف و قابل‌ستایشی است.
  • از قصد و آمادگی خود یا فرزندتان برای داشتن حیوان خانگی مطمئن شوید، زیرا این یک تعهد و مسئولیت طولانی‌مدت و مهم است.
  • درباره حیوانی که می‌خواهید از آن نگهداری کنید، به خوبی تحقیق کنید. همچنین پرس و جو از افرادی که در این زمینه اطلاعات و تجربه دارند نیز ایده‌خوبی است.
  • به دنبال دامپزشکان خوب در اطراف خان خود بگردید تا در صورت بروز شرایط اضطراری، به آن‌ها مراجعه کنید.
  • قبل از آوردن حیوان ‌خانگی شرایط را برای زندگی مناسب آن‌ها در خانه خود فراهم کنید.
  • درنهایت برای نگهداری از حیوان ‌خانگی خود صبور و مسئولیت‌پذیر باشید. ممکن است خو گرفتن آن‌ها با محیط و شرایط جدید زمان‌بر باشد، اما مطمئنا بعد از مدتی روح تازه‌ای به زندگی شما خواهند بخشید.
  • منبع
  • کیلید
  • وتل
  • نوبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید