امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278208
۱۰۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید کندر و روغن آن چه خواص بی نظیری دارند؟!

کُندر از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری خواص کندراز بیماری‌ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شود.

خواص کندر

کندر

کندر از صمغ درخت بوسولیا تهیه می‌شود و در مناطق خشک و کوهستانی هند، خاورمیانه و آفریقا به‌وفور یافت می‌شود. کندر در مناطق مرکزی و شرقی کشور ایران هم وجود دارد. از خواص کندر بسیار شنیدید و در طب سنتی از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود.

کندر را به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. آن را به‌همراه اسپند دود می‌کنیم و روغن آن را به صورت موضعی مصرف می‌کنیم. کندر را می‌توان به صورت خوراکی هم استفاده کرد.

خواص کندر و روغن کندر برای بدن

1. تقویت‌ کننده حافظه

مصرف کندر می‌تواند قدرت حافظه را تقویت کند و به کسی که از ضعف حافظه و ضعف در به خاطرسپاری رنج می‌برد کمک کند.کندر می‌تواند غلبه بلغم در بدن را که یکی از عوامل ضعف حافظه است از بین ببرد و ما را صاحب حافظه‌ای قدرتمند کند. از طرف دیگر، مصرف کندر برای مبتلایان به آلزایمر هم که در معرض از دست دادن همیشگی حافظه هستند کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند و روند رشد بیماری را کند کنند.

برای استفاده بیشتر از فواید کندر در تقویت حافظه، می‌توان آن را به صورت ناشتا و همراه با عسل یا مویز مصرف کرد.

2. بازکننده صدا

اگر با مشکل گرفتگی صدا مواجه هستید، مصرف کندر را در دستور کار قرار بدهید. خوردن صمغ کندر باعث کاهش خش صدا و صاف شدن آن می‌شود. کندر می‌تواند، خلط و ترشحات پشتِ حلقی را برطرف کند و از این طریق، خشونت صدا را برطرف کند.

3. محکم‌ کننده لثه و دندان‌

می‌شود کندر را جایگزین آدامس کرد و از فوایدش در استحکام دندان‌ها و لثه بهره‌مند شد.

4. رفع بوی بد دهان

در ترکیبات کندر، موادی وجود دارد که خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و از این طریق به کشتن باکتری‌های موجود در دهان و در نتیجه رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

5. کاهنده چربی و قند خون

تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از هر وعده غذایی، به کاهش چربی خون کمک می‌کند و از این طریق بر روی کاهش میزان قند خون نیز اثر می‌گذارد؛ بنابراین کندر می‌تواند خوراکی خوبی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ باشد.

6. رفع اسهال و استفراغ

در صورتی که کندر با آب سرد خورده شود، می‌تواند اسهال را برطرف کند و باعث قطع شدن استفراغ گردد.

7. کندر برای کرونا

کندر طبع گرمی دارد. خوردن نوشیدنی‌هایی که طبع گرمی دارند، در رفع درد قفسه سینه و تنگی نفس بسیار موثر هستند. برخی از متخصصان می‌گویند، زمانی‌که شما علائم کرونا را در خود مشاهده کردید، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سپس در کنار مصرف داروهای پزشک و مراقبت‌های لازم، در صورت توصیه پزشک یک قاشق غذاخوری از کندر را در یک لیوان آب جوش بریزید و میل کنید. برای شیرین شدن آن می‌توانید از عسل استفاده کنید. در طول روز، یک تا دو بار از این نوشیدنی بخورید.

8. نرم کننده پوست

استفاده منظم و مداوم از روغن کندر، پوست را نرم و صاف می کند.

9. کاهش و از بین بردن جای زخم ها

یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است. روغن کندر می تواند آکنه، جای عمل های جراحی، جای زخم ها و حتی ترک های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

10. بازسازی و ترمیم پوست

روغن کندر با ترمیم سلول های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن، پوست را ترمیم و جوان کند؛ این یکی از بهترین خواص کندر است.

کندر

11. تقویت ناخن ها

روغن کندر، ناخن های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می کند.

12. جلوگیری از عفونت

روغن کندر یک ماده ضدعفونی کننده است و برای از بین بردن زخم ها و بریدگی ها کاربرد دارد و روند بهبود زخم ها را تسریع می بخشد.

13. درمان زگیل

روغن کندر را دو بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آنرا نظاره گر باشید.

14. درمان گزش حشرات

یک قطره روغن کندر را برای کاهش ورم ناشی اغز گزش حشرات استفاده کنید . این روغن به درمان سریعتر آنها کمک می کند.

15. درمان شوره سر

تقریبا تمام روغن های معطر مانند روغن کندر ، اگر به طور منظم استفاده شود به رفع شوره سر کمک میکند.

16. برای براقی موها

برای داشتن موهای براق و سالم می توانید روغن کندر را به تنهایی یا با مقداری صمغ درخت مر، ترکیب کنید و استفاده نمایید. از این 2 ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز می توان استفاده کرد.

17. کاهش و یا توقف ریزش مو

روغن کندر باعث تقویت ریشه مو و متوقف کردن ریزش مو میشود و در کل به سلامت موها کمک می کند.

18. تسکین درد

دردهای ناشی از التهاب را می توان با استفاده از روغن کندر از بین برد.

19. کاهش استرس

امروزه استرس و فشار بخشی جدا نشدنی از زندگی است؛ می توانید از روغن کندر به عنوان عطر استفاده کنید و یا آن را روی شقیقه هایتان بمالید و از استرس خلاص شوید.

20. کاهش دردهای عظلانی

کندر باعث افزایش گردش خون در قسمت های آسیب دیده می شود و دردهای عظلانی را تسکین میدهد. کندر برای افراد مبتلا به رماتیسم فوق العاده است.

خواص کندر

21. کاهش خارش

استفاده مستقیم کندر بر ناحیه آسیب دیده به رفع تدریجی خارش کمک می کند.

22. تسکین درد کمر

مسائل زیادی مانند بلند کردن وزنه های سنگین، ایستادن و نشستن های اشتباه و بارداری میتوانند باعث کمر درد شوند.اگر کمر درد دارید میتوانید این روغن را به صورت موضعی استفاده کنید.

23. کاهش التهاب

استفاده از روغن کندر به صورت موضعی و یا مصرف کپسول آن می تواند در کاهش التهاب بسیار تاثیرگذار باشد.

24. تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، باعث بیمار شدن مکرر شما می شود.مصرف کپسول کندر و یا قرار دادن این روغن در کف پا، سیستم ایمنی را تقویت می کند و به فرد برای داشتن زندگی سالم تر کمک می کند.

25. رفع و کاهش مشکلات بینایی

روغن کندر را در اطراف چشم ها، گونه ها و استخوانهای ابرو به مدت چند ماه بمالید. البته ممکن است باعث ایجاد اشک شود. اما در نهایت به تقویت بینایی کمک شایانی می کند.مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست ها و قرار دادن آنها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.

26. افزایش و بهبود تمرکز

استفاده منظم یک یا دو قطره از این روغن بر روی شقیقه ها و پشت گردن باعث افزایش تمرکز فرد می شود.

27. ضد سرطان

این روغن برای مبارزه با سرطان بکار می رود. بی شک این یکی از بهترین خواص کندر برای سلامتی است.

28. درمان طبیعی آرتریت روماتوئید

این گیاه غنی از خواص ضدالتهابی می باشد. اسید بوسولیک موجود در آن مانع از جدا شدن بافت های سالم می شود.

29. درمان پوکی استخوان

این گیاه یک درمان موثر برای کاهش و یا جلوگیری از پوکی استخوان می باشد.

30. درمان آسم مزمن

استفاده منظم از کندر علائم آسم را کاهش می دهد و تعداد حملات آسمی را کم می کند. اما در هر صورت در مورد استفاده طولانی مدت از آن، حتما مطالعات بیشتری انجام دهید.

خواص کندر

31. درمان سندروم روده تحریک پذیر

کندر دارای عناصری است که توانایی جلوگیری از لکوترین ها را دارند این ماده توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر یک واکنش منفی تولید می شوند که این مساله باعث ایجاد سندروم روده تحریک پذیر می شود. که استفاده منظم از کندر می تواند به کاهش التهاب و تسکین سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

32. مفید برای قلب

کندر، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را پایین می آورد و آنها را کنترل می کند. این کار در برابر برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند تصلب شرایین از قلب محافظت می کند.

33. رفع مشکلات مربوط به نایژه ها

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه ها می شود.با کاهش التهاب ، گرفتگی رگ های خونی را رفع می کند. جریان خون در نایژه ها را افزایش داده و درد ناشی از آن را تسکین می دهد.

34. کاهش تب و سردرد

این گیاه خواصی مشابه آسپرین دارد پس می توان بعنوان مسکن و همچنین داروی تب بر از آن استفاده کرد.

35. درمان مجاری ادراری

این گیاه برای مشکلات ناشی از مجاری ادراری نیز مناسب می باشد.

36. تقویت کننده عملکرد مغز

این گیاه می تواند به افزایش هوش و تمرکز کمک کند. بنابراین بعنوان یک تقویت کننده مغز به کار می رود.

37. افزایش باروری مردان

کندر باعث افزایش میل جنسی می شود ؛ مصرف منظم این گیاه تعداد و کیفیت اسپرم را بالا می بردو در نهایت موجب افزایش باروری در مردان نیز می شود.

38. مفید برای سلامت رحم

روغن کندر، تولید استروژن را کنترل می کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومورهای پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد جلوگیری می کند.این روغن دیگر بیماری های زنان را نیز درمان می کند و در کل غشای مخاطی رحم را پاکسازی می کند.

39. رفع مشکلات تنفسی

کندر طبیعت گرم و خشک دارد و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است، از خونریزی های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می کند و اگر با صمغ خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی موثر است.

خواص کندر

مضرات مصرف کندر

مطالعات نشان داده، علیرغم مفید بودن کندر، زنان باردار باید در مصرف این صمغ گیاهی  زیاده‌روی نکنند تا کودک‌شان دچار بیش‌فعالی نشود.

در واقع برای بهره‌گیری از فواید کندر در دوران بارداری، مصرف کندر در حدود یک‌ماه و حداکثر تا سه‌ماه، برای تقویت هوش و حافظه فرزند کفایت می‌کند و مصرف این مدت زمان هم باید بعد از ماه چهارم بارداری اتفاق بیفتد و نه پیش از آن.

مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در گرم‌مزاج‌ها با احتیاط و در مقدار متعادل انجام شود. در غیر این‌صورت باعث بروز سردرد و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله بعضی بیماری‌های پوستی می‌شود.

زیاده‌روی در مصرف کندر می‌تواند باعث سوختن خلط‌های خون و بلغم شود. از طرف دیگر، باعث ایجاد حالت تهوع، شکم‌درد و بی‌اشتهایی گردد.مصرف خارجی این صمغ خاص، ممکن است در بعضی افراد خارش خفیف پوستی ایجاد کند.

  • منبع
  • نمناک
  • عالیس
  • خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید