امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285172
۲۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

آیا کره بادام زمینی خراب می شود؟

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین کره های گیاهی است که به دلیل طعم دلپذیر، بافت خامه ای، ماندگاری طولانی مدت و ترکیبات مغذی فراوانی که در خود گنجانده طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است.

آیا کره بادام زمینی خراب می شود؟

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین کره های گیاهی است که به دلیل طعم دلپذیر، بافت خامه ای، ماندگاری طولانی مدت و ترکیبات مغذی فراوانی که در خود گنجانده طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است.

همان طور که می دانید ماندگاری این کره خوشمزه و مغذی نسبت به سایر خوراکی های مشابه آن بسیار طولانی است تا آن جا که بسیاری از مردم گمان می کنند کره بادام زمینی هرگز خراب نمی شود، اما آیا این باور درست است؟

برای پاسخ به این سوال و آشنایی با طول عمر و روش نگهداری کره بادام زمینی و نحوه تشخیص کره بادام زمینی خراب در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

مدت ماندگاری کره بادام زمینی چقدر است؟

کره بادام زمینی ماندگاری بالایی دارد، علت این مسئله چربی های فراوان و رطوبت نسبتا کم موجود در آن است که شرایط نامساعدی برای رشد باکتری ها فراهم می کند.

برخی عوامل مهم دیگر نیز در ماندگاری کره بادام زمینی نقش دارند که از جمله آن ها می توان به نحوه تولید آن اشاره کرد.

اکثر شرکت های تولید کننده از تثبیت کننده هایی همچون روغن های گیاهی هیدروژنه یا روغن پالم و همچنین مواد نگهدارنده مانند بنزوات سدیم برای افزایش طول عمر مفید کره بادام زمینی استفاده می کنند.

افزودن تثبیت کننده ها از جدا شدن روغن جلوگیری و به بهبود بافت و ظاهر کره بادام زمینی کمک می کند در حالی که نگهدارنده هایی همچون بنزوات سدیم با رشد میکروب ها مقابله کرده و مانع خراب شدن کره می شوند.

استفاده از تثبیت کننده ها و نگهدارنده در کره بادام زمینی تجاری باعث شده این محصول معمولا به مدت 6 تا 24 ماه در صورتی که درب آن باز نشده باشد و به مدت 2 تا 3 ماه بعد از باز شدن درب در محیط آشپزخانه یا آب دار خانه سالم بماند.

لازم به ذکر است قرار دادن کره بادام زمینی در یخچال این مدت زمان را افزایش می دهد.

برخی شرکت ها کره بادام زمینی با برچسب طبیعی تولید می کنند که باید حداقل 90 درصد مواد آن را بادام زمینی تشکیل داده باشد، این محصولات ماندگاری کوتاه تری دارند زیرا معمولا مواد نگهدارنده و تثبیت کننده در تولید آن ها استفاده نمی شود، اگرچه گاهی مقداری مواد تثبیت کننده برای جلوگیری از جدا شدن روغن به آن ها اضافه می شود.

کره بادام زمینی طبیعی بدون مواد تثبیت کننده اگر درب آن باز نشود معمولا چند ماه در آشپزخانه و به مدت 1 سال در یخچال قابل نگهداری است و اگر درب آن باز شود تا 1 ماه – یا 3 تا 4 ماه اگر در یخچال باشد – قابل استفاده است.

توصیه می شود برای حفظ تازگی کره بادام زمینی طبیعی که در تولید آن فقط از بادام زمینی و نمک استفاده شده بعد از باز کردن درب، آن را حتما داخل یخچال نگهداری کنید.

توجه داشته باشید مدت ماندگاری کره بادام زمینی به دلیل افزودن مواد مختلف ممکن است بین برندهای مختلف متفاوت باشد، بنابراین حتما قبل از مصرف به بهترین تاریخ مصرف یا تاریخ انقضای روی بسته دقت کنید.

مدت ماندگاری پودر کره بادام زمینی چقدر است؟

پودر کره بادام زمینی از محصولات جایگزین جدید برای کره بادام زمینی است. برای به دست آوردن این پودر، بادام زمینی برشته را فشرده کرده تا بیشتر روغن های طبیعی آن جدا شود، سپس بادام زمینی را آسیاب و به پودر تبدیل می کنند.

طبق ادعای اکثر شرکت های تولید کننده این پودر بدون باز کردن درب آن به مدت 10 تا 12 ماه قابل نگهداری است و اگر درب آن باز شده باشد بین 4 تا 6 ماه می توان آن را مصرف کرد.

در صورتی که پودر درب بسته را در یک مکان تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید طول عمر آن افزایش خواهد یافت زیرا نسبت به کره بادام زمینی معمولی چربی کمتری داشته و کمتر با اکسیژن واکنش نشان می دهد.

نحوه تشخیص کره بادام زمینی خراب

اکثر بسته بندی های کره بادام زمینی بهترین تاریخ مصرف دارند که نشان می دهد محصول تا چه مدت تازه می ماند، اما این برچسب ها اجباری نیستند و امنیت محصول را تضمین نمی کنند، به عبارت دیگر کره بادام زمینی شما ممکن است حتی بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف آن نیز قابل خوردن باشد.

بهترین روش برای این که بفهمیم کره بادام زمینی خراب شده یا نه، توجه به ظاهر و بوی آن است.

کره بادام زمینی تازه رنگ برنزه روشن دارد و به طور طبیعی نرم و خامه ای است در حالی که کره بادام زمینی خراب معمولا قهوه ای تیره شده و بافت خشک و سفتی دارد.

اگر بوی کره بادام زمینی تندتر، صابونی یا تلخ به نظر برسد یا به جای طعم آجیلی کمی ترش مزه باشد احتمالا خراب شده است.

توجه داشته باشید جدا شدن روغن در کره بادام زمینی طبیعی است زیرا ممکن است در تولید آن از مواد تثبیت کننده استفاده نشده باشد، این مسئله نشانه خراب شدن کره نمی باشد.

نحوه تشخیص خراب شدن پودر کره بادام زمینی ممکن است کمی دشوارتر باشد اما معمولا با توجه به بو، بافت و طعم می توان از این مسئله مطمئن شد.

نحوه نگهداری کره بادام زمینی

برای اطمینان از ماندگاری طولانی مدت کره بادام زمینی لازم است آن را به شیوه صحیح نگهداری کنید.

برای نگهداری کره بادام زمینی نیازی به یخچال نیست اما دمای سرد باعث افزایش طول عمر آن می شود. اگر دوست ندارید کره را در یخچال قرار دهید بهتر است آن را در مکان سرد و تاریک نگهداری کنید.

به خاطر داشته باشید همیشه درب ظرف کره بادام زمینی را محکم ببندید زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوا خراب شدن محصول را تسریع می کند.

به علاوه مطمئن شوید هنگام استفاده از کره بادام زمینی حتما از وسایل تمیز استفاده کنید زیرا وسایل آلوده یا استفاده شده می تواند باعث آلودگی متقاطع شود. آلودگی متقاطع به آلودگی گفته می شود که به دلیل تماس ماده غذایی با سطوح یا ظروف آلوده به آن منتقل می شود.

پودر کره بادام زمینی را نیز در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید. اگر برای تهیه کره بادام زمینی خامه ای پودر را با آب مخلوط کرده اید می توانید آن را به مدت 48 ساعت در ظرف محکم و در بسته در یخچال نگهداری کنید.

  • منبع
  • کوکا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید