امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287536
۵۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

خرم آباد مرکز استان لرستان و از جمله شهرهایی است که به دلیل آثار تاریخی همچون قلعه فلک الافلاک، مناره آجری و پل شاهپوری و فرهنگ خاص آن گردشگران زیادی به این شهر سفر می کنند. در سفر به این شهر یکی از سوالات مربوط به سوغاتی هایی است که می توان خریداری کرد. پس به خواندن ادامه دهید تا از معروفترین سوغاتی های خرم آباد آگاه شوید.

معروف ترین سوغات خرم آباد

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

1. گلونی

گلونی معروف‌ترین سوغات خرم‌ آباد و استان لرستان می باشد. گلونی نوعی پارچه ابریشمی رنگین و بلندی است که روی سر بیشتر زنان خرم آباد می بینید. گلونی‌ها معمولاً مشکی رنگ و با گل‌های رنگی و بیشتر قرمز هستند.

گُلوَنی (به فارسی گلبندی) به گونه‌ای سربند و روسریِ زنان لک و کرد و لر گفته می‌شود. این روسری حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و ریشه‌ی آن به زنان کاسیت (اجداد قوم لر) می‌رسد و در زبان فارسی به صورت گُلبَندی تلفظ می‌شود که برگرفته از واژه گُل‌بَدن، نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است.

 گلونی از واژه «گلبندی» با تبدیل حرف «ب» به «و» و حذف حرف «د» گرفته شده‌است و به نوعی پارچه ابریشمی رنگین اطلاق می‌شود. در گذشته نوعی پارچه ابریشمی هندی به اسم «گل بدن» که سطح روی آن متشکل از فقط دو رنگ (مثلا زعفرانی و سیاه) بوده، از هندوستان به ایران وارد می‌شده‌است. واژه گلبدن در فارسی به صورت گلبندی و در زبان لکی و لری به صورت گلونی درآمد. 

این روسری های مخصوص، سنتی و قدیمی در بین اقوام لر از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که یک روز خاص را به آن اختصاص داده اند و تاریخ ۲۶ اردیبهشت را به عنوان روز ملی گلونی نامگذاری کرده‌اند.

در این روز زنان و دختران در شهرهای لرنشین در جشنواره های خاصی شرکت می کنند و گلونی های زیبایی به سر می کنند.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

2. لباس لری

لباس مخصوص لری یک سوغات جذاب دیگر است که می‌توانید از خرم‌ آباد بخرید. این لباس ها در اشکال خاصی برای زنان، مردان و کودکان می باشد.  شاد بودن رنگ های لباس های لری در میان زنان نشان دهنده شور زندگی در میان این قوم می باشد. لباس لری برای بانوان عموماً از رنگ‌های شاد مانند قرمز، زرد، نارنجی تشکیل شده است.

لباس مردان نیز در مدل‌های متفاوت وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها چوقا گفته می‌شود. این لباس‌ها عموماً از پوششی بلند کت مانند، شلوار گشاد مشکی، کمربند و یک کلاه تشکیل می‌شود.

چنانچه لباس های لری را می پسندید می توانید آنها را در طرح ها و رنگ های متنوع و بسیار زیبا به عنوان سوغات از خرم آباد خریداری کنید.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

3. نمد

نمد به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات خرم آباد و از جمله صنایع دستی مشهور استان لرستان است که بیشتر در مناطقی که دامپروری رونق دارد تهیه می شود. نمد از پشم گوسفندان ساخته می‌شود و تهیه آن دارای مراحل بسیار زمان‌بر و سختی است.

کلاه‌های معروف نمدی، تن پوش، قالی‌ها، زیر‌انداز‌ها و پادری‌ها، کفش، چادر و انواع تزئینات نمدی از جمله محصولات نمدی هستند که در سفرتان به خرم آباد می‌توانید آنها به عنوان سوغات خریداری کنید.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

4. گیوه

گیوه نیز یکی از اصلی‌ترین سوعات خرم آباد است. گیوه در واقع نوعی پاپوش سنتی بسیار زیبا، نازک، با‌دوام و راحت است که  بسیار سبک و قابل شست‌وشو طراحی می‌شود و معمولاً از چرم و جاجیم برای قسمت کفی آن استفاده می‌کنند.

رویه آن نیز با استفاده از نخ قالی، ابریشم، نخ پنبه و ضایعات چرمی  بافته می‌شود. این نوع پاپوش‌ها ریشه در فرهنگ و رسوم اهالی خرم آباد دارند و به دلیل راحتی و خنکی، بیشتر در روزهای گرم تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به خرم آباد سفر کردید هنوز هم می‌توانید زنان و مردانی را ‌بینید که گیوه به پایشان دارند.

اگر شما هم در سفر به خرم آباد دلتان خواست یک جفت از این گیوه‌های دست‌دوز را برای خودتان تهیه کنید به راحتی می‌توانید از مراکز خرید و فروشگاه‌های صنایع دستی خرم آباد نمونه‌هایی از هنر زیبا را پیدا کنید.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

5. روغن حیوانی

روغن حیوانی از آن دسته مواد غذایی است که دیگر در خانه‌های ما وجود ندارد اما اگر از پدربزرگ و مادربزرگ خود سؤال کنید از خاصیت شگفت انگیز آن برای شما خواهند گفت. خوشبختانه هنوز هم می‌توانید روغن حیوانی اصل و درجه یک را از عشایر لرستان تهیه کنید. برای این کار کافی است به بازار‌های سنتی خرم‌آباد بروید. یک شیشه روغن حیوانی فوق‌العاده بخرید و آن را به عنوان سوغات این خطه همراه خود به خانه ببرید.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

6. عسل

همین مراتع سرسبز لرستان سبب شده تا کندو داری نیز در این استان رونق بگیرد و به یک شغل همیشگی برای مردم محلی آن تبدیل شود. پس این مژده را می‌توان به شما داد که امکان خرید یک اصل کاملاً طبیعی و درجه ۱ در خرم‌آباد برای شما فراهم است. در بیشتر خیابان‌های این شهر می‌توانید فروشگاه‌های مواد غذایی سنتی از جمله عسل را پیدا کنید.

از خرم آباد چه سوغاتی هایی بخرید؟

7. برساق

برساق یک نان سنتی است که در منطقه غرب کشور مانند استان‌های لرستان، کرمانشاه و کردستان تهیه می‌شود. این نان بیشتر توسط زنان روستایی پخته می‌شود و به همین دلیل است که عطر و بوی فوق‌العاده خاصی دارد. در تهیه برساق از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ، رازیانه، زعفران، نمک، گردو و روغن محلی استفاده می‌کنند. خوردن برساق داغ مخصوصاً در وعده صبحانه در کنار کره، پنیر و شیر محلی حال شما را به شدت خوب خواهد کرد.

  • منبع
  • ستاره
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید