امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279415
۴۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

از رنگ برای تأثیرگذاری بر روحیه خانه خود استفاده کنید

از رنگ برای تأثیرگذاری بر روحیه خانه خود استفاده کنید

 تحقیقات مدرن نشان می دهد که وقتی چشمان ما به یک رنگ متصل می شود، مغز ما مواد شیمیایی مختلفی را آزاد می کند که از نظر فیزیکی و احساسی بر ما تأثیر می گذارد.

قرار گرفتن در یک اتاق قرمز ضربان قلب ما را افزایش می دهد و مواد شیمیایی مرتبط با پرخاشگری و انرژی بالا را تحریک می کند، در حالی که رنگ زرد سروتونین (ماده شیمیایی حس خوب) را در مغز ما تحریک می کند.

رنگ درمانی سال هاست که در حرفه های درمانی سنتی انجام می شود، اما بازاریابان و کسب و کارها نیز از رنگ برای تغییر روحیه انسان استفاده می کنند.

تصادفی نیست که بسیاری از رستوران‌های فست فود به طور گسترده از رنگ قرمز استفاده می‌کنند، یا اینکه فولکس‌واگن از رنگ زرد برای القای تصویری خوش شانس استفاده می‌کند. ما رنگ‌های سبز و آبی را در استودیوهای یوگا می‌بینیم، و برخی از زندان‌ها زندانیان پرخاشگر را در اتاق‌های صورتی رنگ به دلیل اثرات آرام‌بخش و تخلیه‌ی انرژی آن نگهداری می‌کنند.

همانطور که ویژگی های هر رنگ را یاد می گیریم، ما نیز می توانیم از این دانش برای ایجاد فضا در اتاق های مختلف خانه خود استفاده کنیم. در اینجا چند ایده وجود دارد.

کیفیت های رنگ

قرمز

قرمز با انرژی و قدرت بالا همراه است. این همان رنگی است که چشمان ما در ابتدا به آن کشیده می‌شوند، بنابراین کمی می‌تواند راه درازی داشته باشد. قرمز نشانه شجاعت، جاه طلبی و قدرت است. هوشیاری و سرعت را افزایش می دهد و ما را به خود فیزیکی مان متصل می کند.  

  

قرمز ممکن است به القای اعتماد به نفس کمک کند، ما را در مواقعی که نیاز به فعالیت یا وظیفه محوری داریم به حرکت درآورد و می تواند به عنوان محرک اشتها کمک کند.

هنگامی که قرمز بیش از حد وجود داشته باشد، یا اگر فردی به قرمزها حساس باشد، ممکن است احساس تحریک، عصبانیت یا خصومت را تجربه کند. قرمز اغلب به عنوان رنگ برجسته به جای رنگ اصلی در دکوراسیون مناسب است.

    

نارنجی

نارنجی رنگی گرم، دعوت کننده و شادی بخش است. این احساس اجتماعی بودن، ارتباط لذت بخش و شادی را القا می کند. این یک حضور عاطفی قوی است و رفتار برونگرا را ترویج می کند، و آن را به رنگی فوق العاده برای فضاهای جمع آوری برای ترویج تعامل و ایجاد رابطه تبدیل می کند.

از آنجا که رنگ نارنجی حاوی قرمز است، می توان از آن بیش از حد استفاده کرد. پرتقال بیش از حد (یا پرتقالی که خیلی روشن یا شدید است) می تواند باعث ناراحتی، تحریک یا ناامیدی شود.

از رنگ برای تأثیرگذاری بر روحیه خانه خود استفاده کنید

    

رنگ زرد

زرد رنگ خوش بینی، روشنایی، نگرش شاد و وضوح ذهنی است. این تفکر و تصمیم گیری خلاقانه، روشن، خوشبین را ترویج می کند. رنگ زرد می تواند در کاهش افسردگی و تشویق خنده مفید باشد.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض زرد، به ویژه زردهای شدید و عمیق، می تواند تحریک پذیری، گریه، بیش فعالی را افزایش دهد و می تواند خلق و خوی نوزادان و کودکان (و همچنین بزرگسالان) را کوتاه کند.

   

سبز

سبز باعث تجدید، تعادل، طراوت و آرامش می شود که تأثیر آرام بخشی ایجاد می کند و استرس را کاهش می دهد. گیاهان آپارتمانی و باغچه های گیاهی راهی عالی برای وارد کردن فضای سبز به خانه ها هستند.

در حالی که رنگ سبز بیش از حد جنبه منفی زیادی ندارد، در صورت استفاده بیش از حد می تواند باعث تنبلی و عدم ابتکار عمل شود.

   

آبی

آبی باعث استراحت و آرامش می شود و رنگ محبوبی است (بیشتر مردم ادعا می کنند رنگ مورد علاقه آنها آبی است). آبی می تواند در دفع بی خوابی و تقویت خواب عمیق موثر باشد. می تواند به تعادل بیش فعالی در کودکان کمک کند و تخیل و تفکر شهودی را تقویت کند.

در حالی که آبی را می‌توان در مقادیر بالاتری نسبت به رنگ‌های دیگر تحمل کرد، اما رنگ سردی است و آبی بیش از حد می‌تواند به احساسات بی‌تفاوتی، بدبینی یا جدایی از دیگران تبدیل شود. متعادل کردن رنگ آبی با رنگ گرمتر و مرتبط تر برای جمع آوری فضاهای خانه هوشمندانه است.

   

بنفش

بنفش اغلب رنگ مورد علاقه دختران نوجوان است و نواحی حل مسئله را در مغز ما تحریک می کند و خلاقیت، شهود و توانایی هنری را تقویت می کند. در طراحی، بنفش غنا و پیچیدگی را نشان می دهد.

استفاده بیش از حد از بنفشه ممکن است منجر به احساس ناامنی یا سرکوب احساسات شود. 

  

 نمودار رنگ شخصی شما 

   

قبل از اینکه رنگ را به خانه خود بیاورید، ارزیابی شخصی کوچکی از تأثیر رنگ روی شما انجام دهید. گاهی اوقات یک رنگ ممکن است به طور کلی روی افراد تأثیر بگذارد، اما برای شما حالات، احساسات یا عواطف کاملاً متفاوتی را نشان می دهد.

هر رنگ را روی یک ورق کاغذ بنویسید (شاید از مجموعه ای از مداد رنگی یا مداد رنگی برای سایه زدن در یک فضای رنگی در صفحه استفاده کنید) و کلماتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. آن را تحلیل نکنید، فقط بگذارید بیرون بیاید، جریان آگاهی.

   

پس از یادداشت کردن احساسات خود در مورد هر رنگ، آن را مرور کنید و ببینید آیا احساس می‌کنید به سمت رنگ‌های خاصی کشیده می‌شوید یا شاید نسبت به رنگ‌های دیگر مقاوم هستید. هنگامی که در مورد راه هایی برای آوردن رنگ به دنیای خود فکر می کنید از این به عنوان یک راهنما استفاده کنید.

واکنش دیگران در خانواده شما به رنگ چگونه است؟ از همسر و فرزندان بزرگتر خود بخواهید این تمرین را انجام دهند. ممکن است به شما یادآوری کند که آنها چقدر منحصر به فرد (و مشابه) هستند و چگونه نسبت به همه افراد خانواده خود حساس باشید.

از رنگ برای تأثیرگذاری بر روحیه خانه خود استفاده کنید

  

  آن را در  کار قرار دهید

راه‌های بی‌شماری برای بافتن عمدی رنگ در محیط اطرافتان وجود دارد، از بازسازی کامل دکوراسیون اتاق گرفته تا افزودن رنگ‌های لطیف اما مؤثر به فضا. "مطالعات موردی" خود را انجام دهید و رنگ را در خانه خود قرار دهید. چند نمونه در زیر آمده است. 

   

1. فضاهای غذا خوردن

اتاق: اتاق غذاخوری

چه کسی از فضا استفاده می کند: کل خانواده، در تمام طول روز.

اثر مورد نظر: من دوست دارم این فضا برای ترویج گفتگو، احساس لذت و آرامش (اما نه بیش از حد آرام) و تشویق اشتها و ارتباط خانوادگی باشد.

عناصر فعلی در اتاق: در خانه ما، اتاق ناهار خوری با رنگ زرد ملایم، با نیمه پایینی و دیوارها یک نوار سفید رنگ شده است. پنجره‌های بزرگی به حیاط خلوت ما باز می‌شود که درختان زیادی در آن دیده می‌شوند. چند عکس خانوادگی معمولی روی بزرگترین دیوار آویزان شده است.

ایده ها: من رنگ زرد را برای گرما و احساس شادی دوست دارم. ممکن است بخواهم رنگ‌های طبیعت را از نمای حیاط خلوت با روش‌های سبز یا قهوه‌ای پنجره (رنگ‌های نیروبخش و زمین‌گیر) برجسته کنم. افزودن لهجه های پررنگ نارنجی گرما می بخشد، مکالمه را تشویق می کند و اشتها را تحریک می کند. دکور دیوار، روکش صندلی، شمع روی قفسه‌های تزئینی، گل‌های تازه، زیرانداز، دستمال سفره، گلدان‌های با آب رنگی و یک قطعه مرکزی، همگی قسمت‌هایی برای رنگ هستند.

   

2. محل کار/تحصیل

اتاق: دفتر

چه کسی از این فضا استفاده می کند: از آنجایی که فرزندان من هنوز برای استفاده از یک منطقه رسمی مطالعه بسیار کوچک هستند، من و شوهرم در درجه اول در این فضا سهیم هستیم.

اثر مورد نظر: اغلب هنگام کار نیاز به تحریک دارم (مبادا برای چرت زدن چرت بزنم). چه خوب است که فضایی داشته باشم که به من انرژی بدهد، افکار خلاقانه را بیرون بکشد و ذهنم را هوشیار نگه دارد.

عناصر فعلی در اتاق: این اتاق با کف‌های چوبی سخت و بدون فرش و با رنگ آبی/سبز روشن است.

ایده ها: سبزی ها برای افزودن طراوت و تمرکز و آرامش ذهن من فوق العاده هستند. من می خواهم لایه های سبز را به عنوان طرح رنگ اصلی ببینم و اتاق را با لهجه های بنفش علامت گذاری کنم. رنگ بنفش بیش از حد می تواند برای من بسیار خسته کننده باشد، اما تکه های کوچک رنگ بنفش غنی و اشباع شده، افکار خلاقانه را بیرون می کشد و ذهن بیش از حد تحلیلی را متعادل می کند. شاید یک گلدان با دسته‌ای از ساقه‌های اسطوخودوس خشک شده، یک روکش پارچه‌ای برای میز من، یک قالیچه، یا پوشاندن چند کتاب روی قفسه در یک کاغذ بنفش.

  

   

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید