امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281639
۷۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

از مضرات نمک در شامپو چه چیزهایی شنیده‌اید؟

از مضرات نمک در شامپو چه چیزهایی شنیده‌اید؟

از مضرات نمک در شامپو چه چیزهایی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که در برخی از شامپوها از ماده‌ای به‌نام سولفات استفاده می‌شود که هم برای شما و هم برای محیط اطراف‌تان مضر است؟

یکی از علت‌های ریزش مو، ترکیبات مخفی و مضری است که در شامپوها استفاده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم ترکیباتی را به شما معرفی کنیم که در برخی شامپوها استفاده می‌شوند و می‌توانند مضر باشند.

مضرات نمک در شامپو: ۳ ترکیب مضر

ببینیم در شامپوها از چه ترکیباتی استفاده می‌شوند که باعث ریزش موها می‌شوند:

سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات

احتمالاً وقتی می‌خواهید شامپو بخرید، به‌دنبال شامپوهایی هستید که بیشتر کف کنند. اما آیا می‌دانستید که این نوع شامپوها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

مواد شیمیایی مانند سدیم لوریل فسفات (SLS) و لورت سولفات جزو مواد شیمیایی هستند که به‌طور معمول در شامپوهای معمولی یافت می‌شوند. این مواد که در کل با نام سولفات شناخته می‌شوند، نقش مهمی را در کاهش فشار سطحی بین شامپو و موهای‌تان بازی می‌کنند. با انجام چنین کاری، این مواد باعث می‌شوند تا چربی و کثیفی موهای‌تان تمیز شود و سلول‌های مرده از روی پوست سر برطرف شود.

وقتی این مواد به مقدار کم استفاده شوند، بی‌خطر هستند. با این وجود، شامپوهایی که حاوی غلظت بالایی از SLS و لورت سولفات هستند می‌توانند پروتئین و چربی طبیعی پوست سر را کاهش دهند.

چون ۹۱ درصد مو از پروتئین تشکیل یافته است، وقتی پروتئین مو دچار آسیب می‌شود، منجر به ضعیف‌تر شدن مو می‌شود. در یک مطالعه انجام گرفته، محققان دریافتند که وقتی مو با نمک یا همان محلول سولفات مخلوط می‌شود، دو برابر پروتئین بیشتری نسبت به زمانی که فقط در آب شسته می‌شود، از دست می‌دهد. همین امر می‌تواند باعث شکننده شدن مو شود.

بنابراین، اگرچه سدیم لوریل سولفات و لورت سولفات به‌طور مستقیم مرتبط با ریزش مو نیستند، اما اگر شامپوی‌تان حاوی مقدار زیادی از این سولفات‌ها باشند، نه تنها می‌توانند به پروتئین موهای‌تان آسیب وارد کنند، بلکه می‌توانند موجب تحریک پوست‌تان نیز شوند که حتی موجب ریزش موها نیز می‌شوند. خیلی از افراد به‌طور مستقیم از نمک برای شستن سر استفاده می‌کنند که بسیار کار اشتباهی است.

سدیم کلرید

احتمالاً با شنیدن اسم سدیم کلرید به یاد درس علوم در دوران دبیرستان می‌افتید، اما آیا می‌دانید سدیم کلرید چیست؟ سدیم کلرید همان نمک سفره است که در شامپوها استفاده می‌شود.

در حالیکه کلرید به‌طور مستقیم موجب ریزش مو نمی‌شود، اما یکی از مضرات نمک در شامپو این است که موجب خشک شدن پوست سر و همچنین خارش سر می‌شود که می‌تواند ریزش مو را به وجود آورد.

پارابن

در برخی از شامپوها از نگهدارنده‌هایی ماند فرمالدهید و پارابن (پروپیل پارابن و متیل پارابن) استفاده می‌شود. در هنگام استفاده از این نوع شامپوها باید دقت کنید که تاریخ مصرف آنها از زمان باز شدن شامپو بین ۱۲ تا ۲۴ ماه باشد.

باید گفت که پارابن به‌طور غیر مستقیم باعث ریزش مو می‌شود. در یک مطالعه انجام گرفته مشخص شد که پارابن می‌تواند درماتیت تماسی آلرژیکی را کاهش دهد و موجب مشکلات پوستی مانند تحریک پوستی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شود که همه اینها باعث ریزش مو می‌شوند.

همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد پارابن می‌تواند موجب عدم تعادل هورمونی شود که نه تنها موجب ریزش مو می‌شود، بلکه می‌تواند بر قاعدگی زنان و بارداری نیز تاثیر بگذارد.

  • منبع
  • پریهان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید