امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280350
۴۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

استارتاپ یونیکورن چیست و چه کارایی دارد؟

 استارتاپ یونیکورن

   استارتاپ یونیکورن

اصطلاح یونیکورن اولین بار در سال 2013 توسط آیلین لی استفاده شد و به شرکت‌هایی که بعد از سال 2003 ایجادشده‌اند و ارزش فعلی آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است، استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود. در معنی لغوی واژه یونیکورن به معنای اسب تک‌شاخ است. تک‌شاخ‌ها موجودات افسانه‌ای هستند که یک‌شاخ در سرشان دارند و استارتاپ یونیکورن، استارتاپ‌هایی هستند که خیلی زود به ارزش بالای 1 میلیارد دلاررسیده‌اند و مانند اسب تک‌شاخ به یک افسانه تبدیل شده‌اند. آیلین لی برای اولین بار در مقاله‌ی خود «به باشگاه یونیکورن خوش‌آمدید: آشنایی با استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری» درباره یونیکورن در جهان سرمایه‌داری نوشت. در این مقاله، او در مورد استارتاپ‌هایی که از سال 2000 به بعد ایجادشده‌اند نوشت و برآورد کرد که تنها 0.07 درصد از آن‌ها تاکنون به ارزش 1 میلیارد دلار رسیده‌اند. وی خاطرنشان کرد که استارتاپ‌هایی که موفق به رسیدن به ارزش 1 میلیارد دلار شدند، بسیار نادر هستند و پیدا کردن آن‌ها مانند پیدا کردن یک اسب تک‌شاخ اسطوره‌ای است.

به‌جز اصطلاح یونیکورن، اصطلاحات دیگری هم برای توصیف اندازه‌ی یک شرکت استارتاپی به کار می‌رود. به شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها بالای 10 میلیارد دلار است دکاکورن (decacorn) و به شرکت‌هایی که بالای 100 میلیون دلار ارزش‌دارند، هکتوکورن (hectocorn) گفته می‌شود. Uber، Dropbox، SpaceX، WeWork و … برخی از Decacorns مشهور هستند. TechCrunch می‌گوید که تا مارس 2018، 279 شرکت یونیکورن وجود داشت. بزرگ‌ترین یونیکورن‌ها در سال 2018 عبارت‌اند از Uber، Airbnb، Palantir، Pinterest و Xiaomi. در ماه مارس 2018 هم اعلام شد که ارزش Dropbox به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است و این یعنی تازه‌ترین دکاکورن در حال حاضر Dropbox است.

تعداد شرکت‌های یونیکورن در جهان به‌سرعت در حال افزایش است. زمانی که آیلین لی اولین بار این اصطلاح را در سال 2013 معرفی کرد، تنها ۳۹ شرکت یونیکورن وجود داشت اما اکنون تعداد آن‌ها بیش از پنج برابر شده است. رشد استارتاپ‌های یونیکورن از سال 2012 تا سال 2015 دو برابر قبل بوده و این یعنی در آینده شاهد یونیکورن‌های بیشتری هستیم.

ویژگی اصلی استارتاپ یونیکورن

استارتاپ‌های یونیکورن در سراسر جهان غالبا در سه ویژگی با یکدیگر اشتراک دارند:

1. اولین و پیشرو بودن

یک استارتاپ یونیکورن غالبا در حوزه‌ای به موفقیت دست پیدا می‌کند که پیش از آن کسب‌وکاری وجود نداشته است. مثلا خدمات تاکسی اینترنتی اوبر در جهان و یا اسنپ در ایران جزو اولین استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل اینترنتی بوده‌اند و از این جهت به لحاظ تجاری رشد سریعی داشته‌اند.

2. خلاقیت انقلابی

استارتاپ یونیکورن ها در جهان اکثرا با یک خلاقیت چشمگیر و بارز به شهرت رسیده‌اند. تا حدی که سبک زندگی عموم مردم را با تجارت خود عوض کردند. به طور مثال استفاده از سرویس‌های سفارش اینترنتی غذا مانند اسنپفود در ایران، بسیاری از مردم را بر آن داشت که به جای سفارش تلفنی یا حضوری، از مزایای اپلیکیشن‌ها در سفارش غذا بهره‌مند شوند.

3. فناوری قدرتمند

یک ویژگی مشترک دیگر بین استارتاپ‌های یونیکورن این است که اکثر آنها از فناوری‌های روز قدرتمند بهره‌ می‌برند. فناوری مذکور در حوزه‌های مختلفی مانند استفاده از برنامه نویسان مجرب، داشتن سرورهای اینترنتی قدرتمند و… بروز کرده است.

استارتاپ یونیکورن

توصیه‌ هایی برای استارتاپ یونیکورن

استارتاپ‌های یونیکورن در سراسر دنیا از الگوهای متفاوتی برای موفقیت خود استفاده کرده‌اند. با این حال با یافتن اشتراکاتی، می‌توان چند توصیه عمده از عملکرد این استارتاپ‌ها استخراج کرد:

1. یک فرمول مشترک برای موفقیت وجود ندارد، بلکه هر استارتاپی با توجه به جامعه هدف خود باید به طور شفافی اهداف خود را مشخص کند.

2. ایده‌های انتزاعی استارتاپی، سرمایه را جذب نمی‌کنند بلکه محصولات نهایی و ملموس هستند که سرمایه‌گذاران کلان را به خود جلب می‌کنند.

3. داشتن یک تیم قوی در زمینه‌های مختلف برنامه‌نویسی، مدیریت، منابع انسانی، ایده‌پردازی، تبلیغات، پشتیبانی، مشاور حقوقی و… به اندازه ایده درخشان، اهمیت دارد.

4. تداوم در مسیر تجارت اهمیت زیادی دارد. هیچ استارتاپ یونیکورنی ره صد ساله را یک‌شبه طی نکرده است. به بیان دیگر، استارتاپ یونیکورن استارتاپی نیست که هرگز شکست نخورده است. بلکه استارتاپی است که با هر شکست دلسرد نشده و از مسیر مورد نظر خود خارج نشده است.

5. استارتاپ یونیکورن‌ها در شناسایی نیاز بازار و ارائه محصول یا خدمات متناسب با آن بسیار دقیق عمل می‌کنند. ساخت محصولی متناسب با نیاز جامعه هدف، یک گام اساسی در راه موفقیت یک استارتاپ را رقم می‌زند.

6. فراموش نکنید که اکثر استارتاپ یونیکورن ها بیش از آنکه از ابتدا به سود مالی فکر کنند، به رشد استارتاپ خود فکر می‌کنند. به این معنا که استارتاپ‌های موفق از همان ابتدا عطش کسب سود تجاری وسیع را ندارند و بیش از آنکه به سود اهمیت دهند، به سرمایه‌گذاری توجه دارند. به همین خاطر مورادی وجود دارد که یک استارتاپ یونیکورن در طول چند سال سرمایه‌گذاری صرف، از وضعیت زیان مالی به یونیکورن شدن رسیده است.

7. رویاپردازی را جدی بگیرید! اگر چه رشد استارتاپ و یونیکورن شدن ممکن است برای هر استارتاپی اتفاق بیافتد اما نباید فراموش کرد که لازمه آن آمادگی کافی و زمینه‌سازی دقیق است. به همین خاطر استارتاپ‌ها نباید رویاپردازی و آمادگی ذهنی و مادی و فنی برای استارتاپ یونیکورن شدن را دست‌کم بگیرند.

نکات مهم از استارت‌ آپ های یونیکورن

رشد استارت‌آپ‌ها در یک شب اتفاق نخواهد افتاد! حتی استارت‌آپ‌هایی که رشد سریعی دارند، باید حداقل از چندین دوره مالی گذر کنند. چند نکته مهم که می‌توان از استارت‌آپ‌ها یونیکورن نوپا و البته موفق یاد گرفت، عبارتند از:

1. افراد مناسب استخدام کنید

اگر قصد راه‌اندازی یک استارتاپ یونیکورن موفق داشته باشید، باید سعی کنید افراد درستی را استخدام کنید. افراد درست به افرادی گفته می‌شود که مهارت‌های موردنیاز را دارند و البته دارای ارزش‌های مشترک با سایر اعضای تیم هستند. اگر همه افراد تیم و هیئت مدیره دارای ارزش‌های یکسانی باشند، راحت‌تر می‌توانید به اهداف استارتاپ‌ خود دست پیدا کنید.

2. مشکلات موجود را به صورت صحیح حل کنید

محصولاتی باعث جذب کاربران می‌شود که نیاز یا خواسته مشتری را برطرف کند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید در بازار رقابت، رشد کنید باید از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن مشکلات و حل آن‌ها باشید. اگر مشکلات استارتاپ‌ شما حل شوند، در آینده مخاطبانی خواهید داشت که استارت‌آپ شما برایشان مهم است. این مشکلات می‌تواند از تجربه شخصی کاربران بدست آید و با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به محصول خود، آن را بهبود ببخشید.

3. کسب و کار خود را به خوبی بشناسید

یکی از موارد مهمی که برای استارتاپ یونیکورن اهمیت زیادی دارد، جذب سرمایه است. تامین مالی استارتاپ‌ کار ساده‌ای نیست و می‌تواند یک فرآیند طولانی و سخت باشد. تنها زمانی می‌توانید این فرآیند را کوتاه‌تر کنید که به کسب‌وکار خود اعتماد داشته باشید و آن را به خوبی بشناسید. هنگام جذب سرمایه، استارتاپ‌ باید به خوبی نشان دهند که رقبای خود را به خوبی در طرح داخلی و بین‌المللی می‌شناسند. همین مسئله باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار اعتماد کرده و از شما حمایت کند.

استارتاپ یونیکورن

4. هزینه ها را به صورت موثر مدیریت کنید

گاهی اوقات لازم است تا استارتاپ‌‌ها سازگار، با پشتکار و دارای انعطاف‌پذیری زیادی باشند تا بتوانند دوام بیاورند. بحران‌های مالی مختلفی برای استارتاپ‌‌ها به وجود می‌آید که اکثر آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند. در چنین شرایطی برنامه‌ریزی مالی درست و مدیریت موثر آن می‌تواند به شما کمک کند. با کاهش هزینه‌های غیرضروری می‌توانید ضرر خود را کاهش دهید و روی مهم‌ترین دارای استارت‌آپ خود، یعنی محصول و تیم خود تمرکز کنید.

5. روابط را بهبود و گسترش دهید

ایجاد روابط بخش بسیار مهمی از استارتاپ‌ یونیکورن محسوب می‌شود. داشتن یک شبکه گسترده از مخاطبان به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرکای تجاری مناسبی پیدا کنید. برقراری ارتباط قوی با رهبران تجاری بازار به خصوص برای استارتاپ‌های نوپا می‌تواند کمک زیادی به شما کند. این مسئله باعث می‌شود تا از تجربیات آن‌ها استفاده کنید و به جای آزمون و خطا، راه درست را بروید.

6. روی رشد پایدار تمرکز کنید

گاهی اوقات استارتاپ‌ها خیلی سریع پیش می‌روند و به نظر می‌رسد که موفق می‌شوند اما ناگهان سقوط می‌کنند! استارتاپ‌ها باید به دنبال رشد پایدار باشند نه سریع. رشد سریع ممکن است باعث شود تا زیرساخت استارتاپ شما برای پاسخگویی به نیاز کاربران مناسب نباشد اما رشد پایدار می‌تواند به موفقیت شما منجر شود. توصیه می‌شود استارتاپ‌های نوپا روی مشتریان کوچک تمرکز کنند و زمانی که زیرساخت و سرمایه لازم برای مدیریت مشتریان بزرگ را داشتید، این کار را انجام دهید.

  • منبع
  • همیار آکادمی
  • وینداد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید