امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284942
۹۱۳
۲
۰
نسخه چاپی

اسطوره هرمس در یونان باستان کیست و چه ویژگیهایی دارد؟

در یونان باستان خدای هرمس، خدای راهنمای مسافران و خدای راهنمای مردگان به سرزمین مردگان (هادس) بود.

اسطوره هرمس در یونان باستان کیست و چه ویژگیهایی دارد؟

در یونان باستان خدای هرمس، خدای راهنمای مسافران و خدای راهنمای مردگان به سرزمین مردگان (هادس) بود.

این خدا تنها خدا در ادبیات یونان میباشد که بر سه حوزه حکومت سفر میکند. که سه حوزه بنا به اسطوره های یونانی شامل زمین و آسمان به حکمرانی زئوس، سرزمین مردگان به حکمرانی هادس و دریاها به حکمرانی پوسایدون میباشد.

در ادبیات یونان هرمس همان خدایی است که وقتی موضوعی گره میخورد او با دیدگاهی دیگر به مسئله نگاه میکند و از این باب گره گشای کارها میشود.

هرمس مانند برادرش آپولو پسر محبوب پدر است و به همین خاطر پیام رسان زئوس میباشد ولی تنها محبوبیت او سبب واگذاری همچین مسئولیتی به آن نشده است بلکه هرمس به خاطر توانایی بی نظیر آن در سخنوری به این کار دعوت شده است.

هرمس را مرکوری نیز میخوانند که به معنای جیوه میباشد و این نامگذاری به خاطر گریز پایی و شخصیت سیال این خدا میباشد که به طبع این ویژگی ها را برای فردی که این کهن الگو را در خودآگاه زندگی میکند به ارمغان می آورد.

هرمس در کودکی

وقتی به داستان خدای هرمس در ادبیات یونان نگاه میکنیم متوجه میشویم که این کهن الگو چگونه خود را در رفتار کودک نشان میدهد. خدای هرمس به محض تولد شروع به سخن گفتن کرد و از غاری که مادرش در آن او را به دنیا آورد و زندگی میکرد بیرون آمد و گاوهای بردارش آپولو را دزدید و به غار بازگشت و قنداق خود را پوشید.

این کهن الگو در کودکان خود را اینگونه نشان میدهد که کودکان هرمسی زودتر از بقیه به سخن می افتند و زودتر از بقیه بچه ها تمایل به انجام کارهای بزرگ تر ها دارند. کودکان هرمسی را نوجوان همیشگی مینامند و این بدین خاطر است که آنها در کودکی و نوجوانی به انجام کارهای بزرگ تر از سن خود مشغولند و کودکی و نوجوانی نزیسته ی آنها در تمام عمر همراه آنهاست و همیشه دنبال فرصتی برای بروز خود میباشد و از این رو افرادی که این کهن الگو، کهن الگوی خودآگاه آنهاست از این ویژگی رفتاری برخوردارند.

هرمس خلاق

هرمس منبع انرژی خلاق در فرد میشود همان طور که خدای هرمس از این ویژگی برخوردار بود. این خدای وقتی برای اولین بار از غار محل زندگیش خارج شد و به لاک پشتی که در حال گذر بود نگاه کرد اقدام به ساختن چنگ از لاک این لاک پشت کرد.

همان چنگی که بعد ها عامل دوستی او با آپولو شد. خلاقیت هرمس صرفا در ساخت وسایل خلاصه نمیشود، انرژی هرمس خلاقیت در هر چیزی را ممکن میسازد. خلاقیت در تفکر، خلاقیت در سخنوری و غیره.

خلاقیت و رندی هرمس همیشه جنبه مثبتی ندارد و ممکن است سبب شود که او به یک بزهکار و کلاه بردار در جامعه تبدیل شود. خلاقیت او در سخنوری و تفکر و سریع العمل بودن او سبب میشود که بتواند به راحتی بقیه را رام کند و اسباب کلاه برداری را به راحتی فراهم آورد.

هرمس منجی کودک

هرمس در نقش خدای یونانی کسی بود که پرسفون دزدیده شده توسط هادس را به زمین برگرداند. و همچنین دیونیزوس را در کودکی دست کم دوبار نجات داده است.

همچنین در ادامه ی بحث کهن الگو ها وقتی به کهن الگو آرس برسیم متوجه خواهیم شد که هرمس بود که آرس را از کوزه مسی که دو غول او را سیزده ماه در آن زندانی کردند بیرون آورد.

از این رو از هرمس به عنوان منجی کودک و تفکر محافظ در مقابل آنچه معصومانه و آسیب پذیر است یاد میکنند. در جهان امروزی هم وقتی به کودکانی که در خطر می افتند نگاه میکنیم آنچه باعث نجات آن ها میشود و سبب میشود که کودک در آن شرایط تیره و تار خود را نبازند خرد هرمسی است که این انگیزه را در کودک ایجاد میکنند و ناجیان هرمسی سبب نجات کودک میشوند.

هرمس در کار

هرمس تنها کهن الگویی است که به واسطه ی خلاقیت بی نظیرش به هر حیطه ای وارد شود آن را متحول میسازد و بسیار عالی در آن ظاهر میشود.

ولی آنچه که باعث میشود که مشکل برای فرد هرمسی ایجاد شود این است که او به دستور العمل ها بی توجه است و کارها را خلاقانه انجام میدهند و همین سبب بروز مشکلات برای او در یک سازمان میشود. هرمس ها در یک سازمان هیچوقت یک عضو عادی نمیباشند و همچنین به واسطه خلاقیت و قدرت جذب ایده ها و استفاده از آنها میتواند یک کار آفرین بی نظیر باشد.

هرمس و ارتباط با زنان

مردان هرمسی به شدت گریز پا میباشد و مسافرند و به همین خاطر اگر فرد به طور مطلق از این کهن الگو پیروی کند گزینه ی مناسبی برای یک رابطه پایدار نیست.

مرد هرمسی مثل یک صاعقه می ماند که یک مرتبه بر زندگی یک زن ظاهر میشود و زن فکر میکند که نور زندگیش را یافته است ولی زود محو میشود. مرد هرمسی یک مسافر است و زن برای او مثل تجربه دیدار از یک سرزمین جدید است و میخواهد آن را تجربه کند. از این رو مردان هرمسی مثل زنبوری می ماند که دائم از این گل به گل دیگر مینشینند.

راه های رشد هرمس

هرمس همان طور که قبلا در مورد آن سخن گفتیم به چارچوب ها احترام نمیگذارد و کهن الگویی بدون مرز است که همین سبب میشود که به بی راهه کشیده شود و دچار خسران گردد.

از این رو همانطور که خدای هرمس در ادبیات یونان از پدرش زئوس و برادرش آپولو کمک فراوان گرفت فرد با کهن الگوی هرمس باید در روان خود و همچنین در زندگی اجتماعی به این دو کهن الگو مراجعه کند تا بتواند توان بالقوه خود را به بهترین نحو ممکن بالفعل کند. این کار را با یادگیری هدفمند بودن و احترام به سلسله مراتب و داشتن برنامه ریزی از برادرش آپولو یاد میگیرد و همچنین از پدرش اقتداری بی شکست را یاد میگیرد که سبب میشود در مقابله با سیال بودن وجودش در مواجه با جهان کنترل داشته باشد.

  • منبع
  • بهینگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید