امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278787
۸۴۶
۱
۰
نسخه چاپی

اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم چیست و چگونه درمان می شود؟

اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم چیست و چگونه درمان می شود؟

اسپاسم همی فاسیال یک اختلال عصبی عضلانی است که با انقباضات غیرارادی مکرر (اسپاسم) عضلات یک طرف صورت مشخص می شود. این اختلال هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، اگرچه بیشتر زنان میانسال یا مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. در جمعیت آسیایی بسیار شایع تر است.

علائم اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم

علائم شایع اسپاسم همی فاسیال صورت شامل پرش یا انقباض عضلات صورت است که معمولاً عبارتند از:

  • در یک طرف صورت
  • غیر قابل کنترل
  • بدون درد

این انقباضات اغلب از پلک شروع می شود، سپس ممکن است پیشرفت کند و گونه و دهان در همان سمت صورت را تحت تاثیر قرار دهد. در ابتدا اسپاسم همی صورت می آید و می رود. اما در نهایت، معمولاً در طی چند ماه تا چند سال، تقریباً دائماً رخ می دهند.

گاهی اوقات، اسپاسم همی فاسیال صورت ممکن است در هر دو طرف صورت رخ دهد. با این حال، انقباض در هر دو طرف صورت به طور همزمان رخ نمی دهد.

علل اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم

اسپاسم همی فاسیال اغلب در اثر تماس رگ خونی با عصب صورت ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از آسیب عصب صورت یا تومور باشد. گاهی اوقات هیچ دلیل قابل شناسایی وجود ندارد.

اسپاسم همی صورت ممکن است گاهی اوقات با موارد زیر تحریک شود:

  • حرکت دادن عضلات صورت
  • اضطراب
  • فشار
  • خستگی

تشخیص اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم

برای تشخیص وضعیت شما، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و علائم اسپاسم صورت را بررسی می کند. برای تعیین علت وضعیت شما و ایجاد مناسب ترین درمان برای وضعیت شما، آزمایشات تصویربرداری ممکن است ضروری باشد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از سر و تعیین علت اسپاسم صورت استفاده می کند. پزشک شما ممکن است رنگ کنتراست را به رگ خونی (آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی) تزریق کند تا هر رگ خونی غیرطبیعی را که ممکن است عصب صورت را تحریک کند، جستجو کند.

برای تشخیص اسپاسم صورت، همیشه به اسکن MRI یا سایر آزمایشات تصویربرداری نیاز نخواهید داشت. پزشک شما ممکن است بتواند این بیماری را بر اساس علائم و معاینه شما تشخیص دهد.

درمان اسپاسم صورت یا همی فاسیال اسپاسم

تزریق بوتولینوم. پزشک شما ممکن است سم بوتولینوم (بوتاکس) را به عضلات آسیب دیده تزریق کند که به طور موقت آن عضلات را فلج می کند. این درمان در تسکین علائم در اکثر افراد بسیار موثر است. هر چند ماه یکبار به درمان های اضافی نیاز خواهید داشت.

سایر داروها. داروها، از جمله داروهای ضد تشنج، می توانند اسپاسم صورت را در برخی افراد تسکین دهند.

عمل جراحی. انواع مختلفی از جراحی وجود دارد که می تواند به تسکین اسپاسم  صورت کمک کند.

جراحی رفع فشار شامل ایجاد شکافی در جمجمه و باز کردن پوشش مغز (دورا) برای نمایان شدن عصب صورت هنگام خروج از ساقه مغز است.

جراح رگ خونی را که روی عصب صورت فشار می‌آورد یا آن را تحریک می‌کند، مشخص می‌کند و یک ماده اسفنجی مانند بین عصب و رگ خونی قرار می‌دهد و فشار روی عصب را از بین می‌برد. این جراحی اغلب می تواند اسپاسم صورت را تسکین دهد.

سایر روش‌ها شامل تخریب بخش‌هایی از عصب صورت از طریق جراحی و انعقاد حرارتی با فرکانس رادیویی است که از گرما و امواج رادیویی استفاده می‌کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید