امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266054
۷۲۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

اصل قورباغه ای اندرو متیوس | نتیجه اصل قورباغه ای

زندگي به تدريج اتفاق مي افتد. ماهم مي توانيم مثل قورباغه داستان سادگي کنيم وبه گرمای تدریجی آب عادت کنیم و وقت را از دست بدهيم وناگهان ببينيم که کار از کار گذشته است .همه ما بايد نسبت به جريانات زندگي مان آگاه وبيدار باشيم.

اصل قورباغه ای اندرو متیوس | نتیجه اصل قورباغه ای

اصل قورباغه ای

افسانه‌ای قدیمی درباره قورباغه و یک سطل آب وجود دارد که در حقیقت مثالی از«قانون زوال» است: اگر یک قورباغه‌ی شاد و براق و باهوش را بگیرید و درون یک سطل آب جوش بیندازید چه واکنشی نشان خواهد داد؟ بی‌درنگ بیرون خواهد پرید! او به خود می‌گوید:«اصلاً لذت ندارد. من که رفتم!» حالا همان قورباغه، یا یکی از اقوامش را بگیرید و داخل سطل آب سرد بیندازید بعد سطل را روی اجاق بگذارید و به تدریج گرمش کنید. به نظر شما عکس‌العمل قورباغه چیست؟ قورباغه راحت و آسوده می‌نشیند و چند دقیقه بعد به خودش می‌گوید:«به نظر می‌رسه اینجا یکم گرمه» و تا چشم به هم می‌زنید یک قورباغه آب‌پز مهیا شده است.

نتیجه اصل قورباغه ای

وقتی تغییر تدریجی اتفاق می‌افتد، قورباغه متوجه نمی‌شود که چه اتفاقی در حال افتادن است تا زمانی که دیگر کار از کار می‌گذرد. ما هم ممکن است گاهی مانند قورباغه دچار اشتباه بزرگ شویم و وقتی به خودمان می‌آییم می‌بینیم که کار از کار گذشته است.

آیا اگر فردا از خواب بیدار شوید و ببینید که بیست  کیلو چاق شده‌اید، نگران ‌می‌شوید؟ قطعاً جواب شما بله است. تلفن را بر می‌دارید و به اورژانس زنگ می‌زنید و می‌گویید«الو! اورژانس من چاق شده‌ام!» اما وقتی این اتفاق به تدریج رخ می‌دهد، یک کیلو این ماه، یک کیلو ماه آینده و … بی خیال از کنارش می‌گذریم و ناگهان می‌بینیم که بیست کیلو چاق شده‌ایم.

اگر در یک روز ۱۰ هزارتومن بیشتر از بودجه خود خرج کنید مشکلی حاصل نمی‌شود. اما اگر فردا و روزهای دیگر هم این اتفاق تکرار شود، نهایتاً ورشکست می‌شوید. کسانی که ورشکسته می‌شوند، اضافه وزن می‌آورند و یا در امتحانات مردود می‌شوند. معمولاً ما به یک باره در معرض این مصیبت‌ها قرار نمی‌گیریم، یک ذره امروز، فردا ذره‌ای دیگر و ناگهان بمب! و تازه اینجاست که همه می‌پرسند:«چی شده؟»

اتفاقات زندگی به تدریج و یکی یکی رخ می دهند و روی هم انباشته می شوند، یکی به دنبال دیگری، مثل قطرات باران که کم کم فرو میریزند و یک باره سیل به راه می افتد. قانون قورباغه این اصل را به ما گوشزد می کند که متوجه روزها و جهت گیری های خود در زندگی باشیم. هر روز از خود بپرسیم: « دارم در چه جهتی پیش می روم؟ آیا نسبت به پارسال چاق تر شدم یا سالم تر؟ آیا خوشبخت تر یا ثروتمند تر شده ام؟ »
اگر چنین نشده پس حتما باید به فکر اصلاح و تغییری در زندگی خود باشیم.

البته مساله ی هراس برانگیزی نیز وجود دارد و آن این است که از ایستایی و درجا زدن هیچ خبری نیست! یعنی یا باید در حال تلاش و رسیدن باشید یا در حال لغزیدن و زمین خوردن...

از هر جا که می توانید شروع کنید.
در هر کاری که پیش رو دارید حداکثر توان و تلاش تان را به کار ببندید و مطمئن باشید که فرصت ها نیز شما را پیدا خواهند کرد.
این آغاز شهرت و معروفیت شماست.
هر مرحله آغازی است برای صعود به مرحله ی دیگر...

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید