امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280685
۹۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات جالبی که باید در مورد گرایش آسکشوال بخوانید

اطلاعات جالبی که باید در مورد گرایش آسکشوال بخوانید

گرایش آسکشوال

غیرجنسی بودن برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی افراد تنها در شرایط بسیار محدودی جذب جنسی را تجربه می کنند. به عنوان مثال فردی که غیرجنسی است و طبق باور برخی در زیر چتر بی جنسی قرار می گیرد، تنها زمانی جذب جنسی را تجربه می کند که یک ارتباط عمیق را تجربه کرده باشد. به بیانی دیگر آن ها تنها در زمینه یک رابطه عاشقانه به افراد احساس گرایش جنسی می کنند. برخی از انواع افراد آسکشوال هیچ جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند و اما همچنان رابطه جنسی را انتخاب می کنند. به بیان ساده هرکسی تجربه متفاوتی از غیرجنسی بودن دارد و هیچ شیوه واحدی برای غیرجنسی بودن وجود ندارد. برخی از افراد نیز اصلاً جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند.

افراد غیرجنسی که هیچ گونه  کاهش یا افزایش جذابیت جنسی را تجربه نمی کنند، همچنان می توانند اشکال دیگری از جذابیت را تجربه کنند. علاوه بر جذابیت جنسی می توانند موارد زیر را نیز تجربه کنند:

• جاذبه رمانتیک: تمایل به رابطه عاشقانه با کسی

• جاذبه زیبایی شناختی: مجذوب شدن به شخصی بر اساس ظاهر او

• جذابیت حسی یا فیزیکی: تمایل به لمس، نگه داشتن یا در آغوش گرفتن کسی

• جاذبه افلاطونی: تمایل به دوستی با کسی

• جاذبه عاطفی: تمایل به ارتباط عاطفی با کسی

این امکان برای افراد غیرجنسی وجود دارد که تمام این اشکال جذابیت را به علاوه بسیاری از موارد دیگر تجربه کنند.

1. تمایلات جنسی آسکشوال

تمایلات جنسی یک طیف است. بسیاری از مردم میل جنسی را خود را به شکل متفاوت در این طیف بروز می دهند. آسکشوال نیز می تواند بخشی از یک طیف باشد. به طوری که برخی از افراد هیچ جاذبه جنسی را تجربه نکنند. برخی دیگر جذابیت جنسی کمی را تجربه کنند و برخی دیگر جذابیت جنسی زیادی را تجربه کنند. افراد خاکستری به ندرت جاذبه جنسی را تجربه می کنند یا آن را با شدت بسیار پایین به نمایش می گذارند. بسیاری از مردم جنسیت خاکستری را به عنوان نقطه میانی بین تمایلات جنسی و غیرجنسی می‌شناسند.

کشش و میل جنسی با جاذبه و میل عاشقانه یکسان نیست. تمایل به داشتن رابطه جنسی با کسی با تمایل به رابطه عاشقانه با او متفاوت است. به طور مشابه مهم است که به یاد داشته باشید همانطور که کشش جنسی با جاذبه عاشقانه متفاوت است، میل جنسی نیز با میل عاشقانه متفاوت است. شما می توانید یک رابطه عاشقانه را بدون تمایل به رابطه جنسی بخواهید و بالعکس. برخی افراد روابط غیر عاشقانه را ترجیح می دهند برخی از افراد غیرجنسی علاقه ای به روابط عاشقانه ندارند.

2. تغییر گرایش جنسی

برخی از افراد ظرفیت جذب یا تمایلات جنسی خود در طول زمان را تغییر می دهند زیرا هویت خود را تا حدودی سیال می دانند. یک روز ممکن است احساس کنند که غیرجنسی هستند زیرا جاذبه جنسی کمی دارند یا اصلاً جذابیت جنسی ندارند. هفته‌ها یا ماه‌ها بعد ممکن است تغییری را احساس کنند و بیشتر اوقات جذب جنسی را تجربه کنند.

به طور مشابه فردی که با اصطلاح دگرجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا هویت پیدا می کند بعدها متوجه می شود که غیرجنس‌گرا (آسکشوال) است. این تغییرات بدان معنا نیست که آن ها قبلاً اشتباه می کرده اند یا در مورد گرایشات جنسی خود گیج شده اند زیرا که گرایش جنسی یک مرحله یا برهه ای است که شما از آن رد شده و رشد خواهید کرد.

ظرفیت شما برای تغییر کردن تمام نمی شود بلکه فقط برخی افراد نحوه و شدت جذب دیگران شدن را در طول زمان تغییر می دهند. این وضعیتی کاملا سالم است. فقط به این دلیل که یک فرد غیرجنسی قبلاً جذب جنسی را حس می کرده است هویت او را تغییر نمی دهد.

3. نشانه های فرد آسکشوال

• آن ها علاقه کمی به رابطه جنسی دارند یا اصلاً علاقه ای ندارند.

• عدم صحبت درباره رابطه جنسی با دیگران.

• شما ممکن است ارتباط داشته باشید اما نه در اتاق خواب.

• آن ها در مورد اینکه رابطه جنسی چه احساسی در آن ها ایجاد می کند با شما صحبت نمی کنند.

• خودارضایی نمی کنند.

• از در آغوش گرفتن یا بوسیدن لذت می برند.

• شوخی های جنسی به اصطلاح کثیف را سرگرم کننده نمی یابند.

• آن ها شما را دوست دارند اما ممکن است احساس نکنید که مجذوب شما شده اند.

4. حقایقی درباره آسکشوال

افراد غیرجنسی می توانند میل جنسی داشته باشند و میل جنسی را تجربه کنند. در واقع بین میل (لیبیدو و سایق) جنسی، میل جنسی و کشش جنسی تفاوت وجود دارد.

• میل جنسی: به خواست و اراده به داشتن رابطه جنسی، خواه برای لذت، ارتباط شخصی و خواه تصور یا چیز دیگری باشد اشاره دارد.

• کشش جنسی: شامل یافتن فردی جذاب از نظر جنسی و تمایل به داشتن رابطه جنسی با آن فرد خاص است. بسیاری از افرادی که جنسی نیستند یعنی آسکشوال هستند لیبیدو پایینی دارند و تمایلی به رابطه جنسی نیز نخواهند داشت. در عین حال بسیاری دیگر از افراد غیرجنسی نیز وجود دارند که  لیبیدو دارند و ممکن است میل جنسی را نیز تجربه کنند.

• افراد غیرجنسی ممکن است همچنان خودارضایی یا رابطه جنسی داشته باشند. از این گذشته تمایلات جنسی همیشه به این معنا نیست که کسی از رابطه جنسی لذت نمی برد. این فقط به این معنی است که آن ها جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند. یک فرد آسکشوال ممکن است به دلایل زیادی بخواهد رابطه جنسی داشته باشد. از جمله:

• برای بچه دار شدن تا شریک زندگی خود را خوشحال کنند برای ارضا میل جنسی خود

• برای تجربه و رفع کنجکاوی لذت فیزیکی

• استفاده از رابطه جنسی برای نشان دادن و دریافت محبت برای کسب لذت حسی و آرامش ذهنی و روانی از جمله لمس کردن و در آغوش گرفتن.

باورهای غلط پیرامون آسکشوال

هر فرد آسکشوال با دیگری متفاوت است. برخی از آن ها ممکن است نسبت به رابطه جنسی احساس دافعه کنند، برخی ممکن است نسبت به آن احساس بی اعتنایی داشته و برخی دیگر ممکن است از آن لذت ببرند. باورهای غلط حول همین تغییر وضعیت ها می چرخد. در ادامه تعدادی از افسانه های مربوط به فرد آسکشوال (غیرجنسی) شرح داده شده است.

1. آسکشوال به معنای تجرد یا پرهیز است

بسیاری به اشتباه معتقدند آسکشوال همان تجرد یا پرهیز جنسی است. پرهیز به معنای تصمیم برای عدم داشتن رابطه جنسی است که معمولا موقتی است. ممکن است شخص آسکشوال از رابطه جنسی خودداری کند تا زمانی که ازدواج کنند. در واقع برای برخی از آن ها زندگی مجردی به معنای تصمیم گیری برای پرهیز از رابطه جنسی و احتمالاً ازدواج برای مدت طولانی است. بسیاری از افراد به دلایل مذهبی، فرهنگی یا شخصی به تجرد مادام العمر متعهد می شوند.

یک تفاوت کلیدی در این واقعیت نهفته است که پرهیز و تجرد گزینه های انتخابی هستند و لزوما غیرجنسی نیستند. علاوه بر این برخی افراد غیرجنسی ممکن است به هیچ وجه از رابطه جنسی پرهیز نکنند و افرادی که تجرد یا پرهیز را انتخاب می‌کنند مطمئناً می‌توانند جذابیت جنسی را تجربه کنند.

2. آسکشوال یک وضعیت پزشکی نیازمند درمان است

بسیاری از مردم فکر می کنند در افراد غیرجنسی چیزی غیرعادی و اشتباه وجود دارد. به نظر می رسد که غالب افراد تصور می کنند که همه مردم به یک اندازه احساس میل و جاذبه جنسی دارند. در نتیجه افراد غیرجنسی با مقایسه خود با دیگران نگران می شوند که مبادا مشکلی در آن ها وجود داشته باشد اگر همان میزان جذابیت را احساس نکنند.

اما غیرجنسی بودن یک نگرانی پزشکی یا بیماری نیست که باید درمان شود.

3. آسکشوال نمی تواند شریک مناسبی پیدا کند

تصور برخی این است که افراد غیرجنسی هنگام ملاقات با فرد «مناسب» جذب جنسی نمی‌شوند و افراد غیرجنس‌گرا اینگونه نیستند و براحتی می توانند شریک مناسب خود را بیابند. مسئله یافتن عشق یا رابطه عاشقانه نیست. در واقع بسیاری از از افراد غیرجنسی تمایل به روابط عاشقانه دارند و بسیاری از آن ها رابطه سالم و شادی را تجربه می کنند. گاهی رابطه عاشقانه نیازی به رابطه جنسی ندارد همانطور که رابطه جنسی لزوما به حس عاشقانه نیاز ندارد. نحوه عملکرد فرد غیرجنسی در روابط یک رابطه عاشقانه که در آن یکی از طرفین غیرجنسی است می تواند کاملاً در شکل گیری نحوه رابطه مؤثر باشد. بنابراین با برقراری ارتباط صادقانه تفاوت چندانی با روابط سالم دیگر ندارد.

آسکشوال

نحوه برخورد با شریک آسکشوال

به طور کلی غیرجنسی بودن به این معنی است که فرد تمایلی به رابطه جنسی ندارد. همانطور که گفته شد همه افراد غیرجنسی یکسان نیستند و انواع مختلفی از آسکشوال وجود دارد. بنابراین باید با شریک زندگی خود صحبت کنید تا بدانید دقیقاً چه احساسی دارد. در برخی موارد فرد همچنان می‌تواند با فردی که عمیقاً به او اهمیت می‌دهد رابطه جنسی داشته باشد و در موارد دیگر ممکن است این امکان پذیر نباشد.

اگر با یک فرد غیرجنسی شریک زندگی هستید با او صحبت کنید تا بیشتر در مورد احساس آن ها و نگاه آن ها به رابطه بدانید. رابطه با یک غیرجنسی می تواند گاهی سردرگم کننده باشد اما چنانچه مایل به برقراری ارتباط با دیگران و درک نیازهای یکدیگر باشید می توانید ابهامات را کاهش و توافقات را افزایش دهید تا هر دو طرف بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند.

1. درک نقطه نظرات و دیدگاه های شریک آسکشوال

دیدگاه شریک زندگی خود را درک کنید وقتی در حال یادگیری نحوه برخورد با یک شریک غیرجنسی هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دیدگاه شریک خود را درک کنید. این به شما و همسر بستگی دارد که در مورد انتظارات و مرزهای رابطه خود صحبت کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا به شناخت کافی برسید اما ارزش آن را دارد که شیوه ای  پیدا کنید تا نتیجه بخش باشد.

هنگامی که در مورد نحوه برخورد با شریک غیرجنسی یاد می گیرید به طور مداوم  درباره انتظارات با یکدیگر صحبت کنید. در غیر این صورت رابطه خود را برای شکست آماده می کنید. این بدان معنی است که شما باید با آن ها در مورد ویژگی غیرجنسی بودن آن ها و آنچه که مستلزم آن است صحبت کنید. همچنین باید در مورد اینکه غیرجنسی چیست بیشتر بیاموزید تا درک بهتری از آن داشته باشید.

2. صحبت در مورد نیازهای همسر

در حالی که مشغول یادگیری و شناخت شرایط شریک زندگی خود هستید باید زمانی که در مورد نیازهای خود در یک رابطه صحبت می کنند به او گوش بدهید. وقتی روی نحوه برخورد با یک شریک غیرجنسی تمرکز می کنید احتمالاً متوجه خواهید شد که آن ها غالبا نیازهای جنسی کمتری نسبت به کسی که غیرجنسی نیست دارند و کمی زمان برای عادت کردن به چنین شرایطی نیاز خواهید داشت.

3. شخصی نکردن مساله

غیرجنسی بودن آن ها را حمله ای به سمت خود مبنی بر عدم جذابیت داشتن شخص شما برای همسر تلقی نکنید یا فکر نکنید که او به خاطر هر کاری که انجام داده اید غیرجنسی شده است. افراد آسکشوال غیرجنسی به دنیا می آیند. این چیزی نیست که آن ها پس از رسیدن به سن خاصی تصمیم بگیرند که باشند. هنگامی که از این موضوع آگاه شدید می توانید شروع کنید به این فکر کنید که شریک زندگی شما باید در مورد غیرجنسی بودن خود چه احساسی داشته باشد زیرا این چیزی است که درباره آن سوء تفاهم ایجاد شده است.

4. عدم تلاش برای تغییر دادن فرد

هرگز نباید سعی کنید کسی را تغییر دهید به خصوص زمانی که متوجه شدید او غیرجنسی است. به عنوان مثال شما نباید از آن ها بخواهید یا حتی بپرسید که چگونه باید غیرجنسی بودن را متوقف کنند زیرا به شکلی توهین آمیز به شمار می رود. اگر کسی از شما بخواهد که بازی های ویدیویی یا رنگ مورد علاقه خود را دوست نداشته باشید و باید تغییرش بدهید زیرا از نظر آن ها خوب به نظر نمی رسد چه احساسی خواهید داشت؟

5. عدم تحمیل رابطه جنسی

همسر آسکشوال خود را برای رابطه جنسی تحت فشار قرار ندهید. یکی از مهم ترین جنبه ها هنگام رمزگشایی نحوه برخورد با شریک غیرجنسی این است که قبل از درخواست رابطه جنسی از آن ها به درستی به نحوه درخواست و دفعات آن فکر کنید. این چیزی است که باید با هم در مورد آن توافق کنید. اگر شریک زندگی شما نتواند با شما رابطه جنسی داشته باشد و شما مدام طلب کنید باعث رنجش و ناراحتی او می شود. اگر همسر شما غیرجنسی است هرگز نباید برای رابطه جنسی به او فشار بیاورید. این چیزی است که باعث می شود احساس کنند شما آن ها را درک نمی کنید.

6. گفتگو درباره اهداف رابطه

اگر همسر شما غیرجنسی است و شما می خواهید بچه دار شوید بهتر است اول مشخص کنید که آیا این امکان در ازدواج شما وجود دارد و با هم تصمیم بگیرید که آیا این انتخاب برای هر دوی شما مناسب است یا خیر. تحت فشار قرار دادن هرکسی برای کاری که مایل به انجام آن نیست می تواند آسیب زا و منجر به بی اعتمادی شود. به آن ها بگویید که چه نیازهایی دارید. روابط غیرجنسی هرگز نباید یک طرفه باشد. شما باید در مورد نیازهای خود نیز با همسر صحبت کنید.

باز هم، این موضوعی است که شما می توانید تصمیم بگیرید که چگونه در مورد آن با هم برخورد کنید تا همه به آنچه برای شاد بودن نیاز دارند برسند. در برخی موارد شریک غیرجنسی شما می تواند به شما در رفع این نیازها به نحوی کمک کند. این جنبه ای از رابطه شماست که باید برای کار کردن روی آن زمان بگذارید تا احساسات کسی در طول این روند صدمه نبیند.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید