امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280368
۸۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات مهمی که باید در مورد ارتودنسی کودکان خود بدانید

مشکلات دندان و به دنبال آن ارتودنسی کودکان، از جمله مواردی است که والدین باید به آن توجه زیادی کنند و اطلاعات کافی در این باره داشته باشند. کودکان از هر لحاظی ظریف هستند و تمام ساختارهای بدنشان تا سنین خاصی همچنان ظریف باقی می‌ماند. برای همین، باید با دقت مراقب سلامتی آن‌ها بود. در این میان، دندان‌های کودک از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار هستند. آن‌ها دندان های شیری دارند و برای مدت زیادی از این دندان ها استفاده می‌کنند. نامرتبی و ناهماهنگی دندانها، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی رویش دندان های دائمی بگذارد به همین دلیل کودکان باید برای رفع این مشکلات به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند و برای داشتن دندان های دائمی سالم و خوش‌فرم آماده شوند.

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان به مجموعه اقدامات و کارها اعم از درمان ناهنجاری ها و نامنظمی موقعیت دندان‌ها و پیشگیری از بوجود آمدن این نامنظمی‌ها و رفع به موقع مشکلات می‌باشد.

شما می‌توانید ارتودنسی را در کودکی و بزرگسالی انجام دهید، اما انجام و درمان به موقع آن در سنین پایین، طول دوره درمان را به شدت کاهش می‌دهد، انجام آن را راحت‌تر می‌کند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

اگر مشکلات خاصی مثل کج بودن دندان یا عدم هماهنگی در تراز دندان‌های کودک شما وجود داشته باشد، دندانپزشک به احتمال زیاد کودک شما را به یک متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع می‌دهد، تا تمام ملاحضات ارتودنسی دندان در خصوص او در نظر گرفته شود.

متخصص ارتودنسی کودکان با دانش عمیقی که از مشکلات ظاهری و عدم هماهنگی دندان ها دارد، بهترین دندانپزشکی است که میتواند لبخندی زیبا و رضایت بخش را برای کودکان به ارمغان بیاورد، چرا که متخصص ارتودنسی، بعد از اتمام دوره عمومی دندانپزشکی، به مدت 2تا 4 سال درباره دهان، فک و ناهنجاری‌های آن دوره می‌بیند.

دکتر ارتودنسی کودکان، با استفاده از ابزارهای زیر به اصلاح بدشکلی‌های دندان و فک میپردازد:

• بندها (Bands)

• براکت ها (Brackets)

• سیم ها (Wires)

• هدگیر (Headgear)

• رابر باند (Rubber bands)

• رتینر ها یا نگهدارنده ها (Retainers)

• تراز کننده ها و الاینر های شفاف (Clear aligners)

چه زمانی کودکان به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد، کودک باید بطور مرتب و منظم به نزد دندانپزشک مراجعه کند. اگر مشکل خاصی متوجه دندان های فرزندتان بود که فراتر از دانش دندانپزشک عمومی باشد، او کودک شما را به متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع می‌دهد.

اما انجمن ارتودنتیست ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کنند که همه کودکان بهتر است از سن 7 سالگی توسط متخصصان ارتودنسی مورد ارزیابی قرار بگیرند، تا مشکلات احتمالی دندان‌های آن‌ها تشخیص داده شده و درمان شود. در صورت بروز موارد زیر، لازم است که برای ارتودنسی دندان کودکان به متخصص مراجعه کنید.

• جلو بودن یکی از فک‌ها

• از دست دادن زودهنگام و دیرهنگام دندانهای شیری

• زمانی که کودک عادت به مکیدن انگشت دارد.

• کج بودن یا تراز نبودن فک، به خصوص هنگام خوردن غذا.

• زمانی که کودک به جای تنفس از بینی از دهان نفس می‌کشد.

• اگر دارای فاصله بین دندانی، در همه دندانها باشد.

• دندانهای دائمی دچار نامنظمی و شلوغی است.

• هنگامی که موقع بستن دهان، بین دندانهای فک بالا و پایین فاصله می‌افتد.

• مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن.

والدین کودکان باید در صورت مشاهده هر یک از این موارد، به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند و اقدامات لازم برای تشخیص علت و درمان ارتودنسی را انجام دهند.

دلیل شروع ارزیابی و درمان ارتودنسی کودکان از سن 7 سالگی به این خاطر است که، بیشتر مشکلات جزئی و ظریف مربوط به رشد فک و یا دندان ها حدودا از این سنین آغاز می‌شود. بیشتر بچه‌ها درمان فعال ارتودنسی را بین سنین 9 تا 14 سالگی شروع می‌کنند. ارتودنتیست ها توصیه می‌کنند در حالی که فرزند شما هنوز در حال رشد است، مشکلات دندانی آن ها را اصلاح کنید. زیرا پس از به اتمام رسیدن سن رشد و بالغ شدن آن ها، پروسه های درمانی ارتودنسی ممکن است طولانی تر و پرهزینه تر باشد.

ارتودنسی کودکان

بهترین سن ارتودنسی کودکان

زمانی که کودکی واقعا نیاز به پروسه ارتودنسی داشته باشد، سن و سال مراجعه، ملاک و معیار قرار نمی‌گیرد. برنامه درمانی بستگی به نیازهای کودک دارد و از یک کودک به کودک دیگر متغییر است. به عنوان مثال، بچه‌هایی که شکاف کام و لب دارند باید قبل از رویش اولین دندان‌های دائمی‌شان با کمک تجهیزات ارتودنسی مخصوص تحت درمان قرار بگیرند.

بچه‌های دیگر ممکن است از ابتدای سن 6 یا 7 سالگی درحالی که تمام دندان‌های شیری خود را از دست نداده اند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. هدف از درمان زودرس در این سنین جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده است. کلیه درمان‌های مربوط به ارتودنسی کودکان، شرایط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان‌های دائمی ایجاد می‌کند.

بیشتر کودکانی که به درمان ارتودنسی اولیه احتیاج دارند، بعدها برای تکمیل روند تراز دندان‌ها و فک خود، به بریس یا اقدامات اضافی دیگری نیز نیاز دارند؛ اما اگر درمان در مراحل اولیه و به موقع انجام شود، ممکن است اقدامات اضافی در آینده به میزان قابل توجهی کمتر باشد. در واقع درمان می‌تواند در دو فاز انجام بگیرد:

• فاز اول: بهترین زمان در این فاز مربوط به همان سن 6 تا 7 سالگی است که دکتر بعد از بررسی درمان فاز اول را شروع می‌کند و در این زمان کمتر نیاز به سیم‌های ارتودنسی است.

• فاز دوم: بهترین زمان شروع فاز دوم، سن 10 تا 14 سالگی است که دندانهای دائمی کامل در آمده‌اند.

ارتودنسی کودکان

مزایای انجام ارتودنسی کودکان

قطعا ارتودنسی کودک در سنین پایین مزایایی دارد، که در بالا به دو مورد عمده آن که کاهش هزینه و طول دوره درمان است اشاره شد، اما مهمترین مزایا و نتایج ارتودنسی کودک به شرح زیر است:

مرتب شدن سریع شلوغی دندان‌ ها

به دلیل سن کم بیمار، طول دوره درمان بسیار کم می‌شود و حتی به کمک روش‌های ساده و بدون استفاده از سیم ارتودنسی، در یک زمان کوتاه، تمام شلوغی و به هم ریختگی دندانها از بین می‌رود و همین موضوع به بهداشت دهان و دندان کودک کمک زیادی می‌کند.

ایجاد فضا برای رویش دندان‌های دائمی

با انجام ارتودنسی در کودکی، و پیش از رویش دندانهای دائم، فک گسترش پیدا می‌کند و فضای لازم برای رویش همه دندانها به صورت مرتب ایجاد می‌شود.

رفع مشکلات در گفتار و جویدن

زمانی که فک‌ها تقارن نداشته باشند و یا یکی از فک‌ها جلوتر یا عقب‌تر از فک دیگر باشد، شما شاهد مشکلات در صحبت کردن کودک و حتی غذا خوردن آن خواهید بود، قطعا رفع این مشکلات علاوه بر سلامتی به اعتماد به نفس کودک هم کمک می‌کند.

کاهش هزینه درمان ارتودنسی

از آنجایی که در سنین بالا نیاز به دوره درمان بیشتری است، پس تعداد دفعات مراجعه به پزشک بیشتر می‌شود و گاهی اوقات نوع درمان هم متفاوت می‌شود، که این موارد همگی هزینه درمان را افزایش می دهد. پس ارتودنسی کودکان در سنین کم، به شما در صرفه جویی هزینه کمک می‌کند.

کوتاهتر شدن دوره درمان فاز دوم

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید