امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273811
۷۷۱
۱
۰
نسخه چاپی
Viral marketing

اطلاعات کامل در مورد بازاریابی ویروسی یا وایرال

بازاریابی ویروسی به روش تبلیغ یا بازاریابی‌ای گفته می‌شود که معمولاً به صورت مجازی از طریق شبکه اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت ارائه می‌گردد و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

اطلاعات کامل در مورد بازاریابی وایرال یا ویروسی

در بازاریابی ویروسی یا وایرال بر انتشار سریع پیام یک بازاریاب در شبکه های اجتماعی برای بالا بردن سطح آگاهی نسبت به برند مورد نظر  است.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ به معنای عرضه تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است. تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تاثیر شبکه ای اینترنت به صورت آنلاین گسترش می یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. طبق این فرایند افراد تشویق می شوند اطلاعات تبلیغاتی مطلوبی را که دریافت می کنند در محیطی فرا رسانه ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه ریزی شده، مطلوب فرد هستند.

تبلیغات اینترنتی به صورت ویروسی کاملاً با دقت و هدف مند می باشد. این هدف با سهولت یک کلیک بدان معنی است که پاسخ کارتان را فورا دریافت کرده اید و سرعت ارسال پیغام ها به صورتی است که تبلیغات اینترنتی اگر هنگام صبح ارسال شود به صورت ویروسی در اینترنت خواهد گشت و بعد از گذشت یک ساعت کلیک خورده و در اسرع وقت افراد آن را دریافت خواهند کرد. این کار کاملا مفید واقع خواهد شد و باید حتما بر روی آن سرمایه گذاری کرده و وقت صرف کرد با این حال به دلیل اینکه تبلیغات اینترنتی به صورت ویروسی بسیار سریع انجام می گیرد، طرح ها و نقشه های تبلیغاتی و موضوعات و محتوای آگهی شرکت ها نیز باید در اسرع وقت فراهم باشد.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی است که از شبکه‌های اجتماعی موجود برای افزایش تصاعدی «آگاهی از برند» از طریق یک فرایند ویروس مانند بهره می‌گیرد. این شیوه، از طریق بازاریابی دهان به دهان با استفاده از اینترنت به صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است.

از دیدگاه بازاریابی، طبق این فرایند افراد تشویق می‌شوند اطلاعات بازاریابی مطلوبی را که دریافت می‌کنند در محیطی فرا رسانه‌ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه‌ریزی شده، مطلوب فرد هستند.

تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تأثیر شبکه‌ای اینترنت به صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. از دیدگاه بازاریابی، طبق این فرایند افراد تشویق می‌شوند اطلاعات بازاریابی مطلوبی را که دریافت می‌کنند در محیطی فرا رسانه‌ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به طور اتفاقی یا به طور برنامه‌ریزی شده، مطلوب فرد هستند.

اﯾﺪه اﺻﻠﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ وﯾﺮوﺳﯽ از ﻣﺪل اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ Hotmail در ﺳﺎل ۱۹۹۶ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﭘﺎﯾﮕـﺎه Hotmail ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﺳﺖ و ﺑﻄﻮر ﺷﮕﻔﺖ اﻧﮕﯿـﺰی ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎی ﻣﺸﺎﺑﻪ در دﻧﯿﺎ رﺷﺪ ﮐﺮد.

انواع بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

1. فرستادن به هم: یک پیامی است که استفاده کننده را برای فرستادن آن به دیگران آگاه و تشویق می نماید.

2. مشوق ویروسی: هم برای فرستادن پیام و هم برای فراهم کردن نشانی کسان دیگر، پاداشی پیشنهاد و باعث افزایش مراجعه کنندگان می شود.

3. مخفی: زمانی که یک پیام ارایه می شود، به عنوان یک صفحه غیرمعمولی فعال یا یک تکه خبر فوراً آشکار نمی شوند.

4. بازاریابی شایعه: تبلیغات یا پیام هایی که ستیزه جویانه به وسیله رقابت خلق شده اند و بحث در مورد نتایج رقابت و هم ستیزی منجر به ایجاد تبلیغات دهان به هان و شایعه ای می شود.

5. مدیریت پایگاه اطلاعات: استفاده کنندگان، سیستم های ارتباطی خودشان را با استفاده از ارتباط با بانک جامع اطلاعاتی از طریق خدمات آنلاین خلق و اداره می نمایند.

اصلی ترین شاخص های بازاریابی ویروسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. قدرت واژگان

هیچ گاه نباید از قدرت واژه های "رایگان" یا "ارزان" غافل شد!

در بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی به منظور جلب توجه مخاطبان خدمتی یا محصولی به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد.

به عنوان مثال می توان به امکان استفاده ی رایگان از اپلیکیشنی برای مدتی محدود اشاره کرد.

2. نوع رسانه

انتقال و اشتراک گذاری پیام در رسانه ای که وایرال مارکتینگ در آن صورت می گیرد باید آسان و سریع باشد.

درواقع رسانه ای برای بازاریابی ویروسی مناسب است که امکان به اشتراک گذاری، دانلود و آپلود، پاسخ دادن و به طور کلی فرایند ارتباطات قابل فهم و آسانی برای کاربران داشته باشد.

به عنوان مثال در این رابطه رسانه های تلگرام، واتس اپ و لینکدین بستری مناسب تر نسبت به اینستاگرام برای انجام وایرال مارکتینگ دارند، چراکه امکان به اشتراک گذاری تصاویر سایر کاربران برای اعضای اینستاگرام به راحتی آن ها نیست.

همچنین توصیه می شود که طول پیامی که به اشتراک گذاشته می شود تا جای ممکن کوتاه باشد تا نشر و مطالعه ی آن آسان باشد.

3. علایق

انگیزه ها و علایق کاربران باید از قبل مشخص شده باشند تا بتوان پیامی با توجه به علایق مخاطب هدف ایجاد کرد. بدیهی است که در صورتی که پیام برای مخاطب جالب توجه باشد، احتمال به اشتراک گذاری بیشتری وجود خواهد داشت.

4. چه کسانی مناسب‌تر هستند؟

در مارکتینگ ویروسی، افرادی که دارای ارتباطات قوی تر و دایره ی مخاطبان گسترده تری می باشند مهم ترین شاخه های اشتراک گذاری پیام محسوب می شوند.

در واقع از طریق این افراد می توان پیام را با جامعه ای گسترده از کاربران به اشتراک گذاشت بنابراین روی افرادی که فالوور ها و کانتکت های بیشتری دارند تمرکز بیشتری داشته باشید (و به علایق و مطالب مورد توجه آن ها بیشتر توجه کنید!)

5. آیا رسانه ها تنها بستر بازاریابی ویروسی می باشند؟

خیر. از سایر منابع در دسترس نباید غافل شد.

مثلا می توان لینک پیام را در سایت های دیگر، صفحات کاربران دیگر یا غیره نیز درج کرد تا از این طریق پیام در دسترس مخاطبان بیشتری قرار گیرد.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

نقاط ضعف بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی دارای ایرادات و مشکلاتی نیز است:

1. عدم توانایی کنترل

در بازاریابی ویروسی این اشخاص و عموم جامعه هستند که به نشر محتوا در رابطه با برند می پردازند.

بنابراین برند قادر به کنترل کامل داده های در حال انتشار نخواهد بود. به عبارت بهتر ممکن است محتوا در طول زمان انتشار دستخوش تغییراتی شود.

از سوی دیگر امکان هدف گیری مستقیم مخاطبان هدف در این سبک مارکتینگ وجود ندارد.

به عبارت بهتر ممکن است پیام به سویی هدایت شود و در محدوده ای منتشر شود که در نهایت در دسترس بخش بزرگی از مخاطبان هدف قرار نگیرد.

2. رشد پیش بینی نشده

وایرال مارکتینگ می تواند منجر به رشد پیش بینی نشده شود.

به بیانی دیگر نمی توان به طور صریح و واضح نتایج فعالیت های صورت گرفته در جهت بازاریابی ویروسی را کاملاً مطابق با انتظارات شرکت پیش بینی کرد.

به عنوان مثال ممکن است برند با رشد ناگهانی تقاضای محصول مواجه شود در حالی که این رشد بازار عرضه و تقاضا را پیش بینی نکرده باشد و توانایی تولید حجم بالایی از محصول را نداشته باشد.

ویژگی های اصلی برای موفقیت در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

برای پیاده‌سازی بازاریابی ویروسی، کافی است کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از محتوایی که شما ایجاد کرده‌اید لذت ببرند و در نتیجه بخواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند.

1. در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه می‌شود.

یکی از قدرتمندترین کلمات در واژه‌نامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبتان را درگیر محصولتان کنید کافی است.

شاید شما با انجام اینکار، امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک خدمات رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آن‌ها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را نیز خواهند شناخت (خواهند خرید).

2. محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر می‌شود.

در زمستان، معمولا دیگران به ما توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، از افرادی که سرفه می‌کنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خانه به چشم‌ها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروس‌ها زمانی منتشر می‌شوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.

بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی، نرم‌افزار و همچنین کلیپ های جذاب، بایستی در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، می‌تواند به راحتی و بدون هرگونه هزینه‌ای، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد.

توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

3. در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک انسانی می‌رویم.

برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی از انگیزه‌های اصلی‌ام در زندگی، مشهور شدن است. شما هم احتمالا مثل من و خیلی‌های دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزه‌های مشترک ما انسان‌ها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما می‌دهد؟ چقدر برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش می‌کنید؟

همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپین‌های هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزه‌های مشترک انسانی استفاده می‌کنند.

در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.

4. محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند.

بیشتر افراد اجتماعی هستند! دانشمندان علوم اجتماعی کشف کرده‌اند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با ۸ الی ۱۲ نفر بطور مستقیم در ارتباط است. البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.

برای مثال، یک گارسون را در نظر بگیرید. این گارسون، به صورت روزمره با صدها مشتری برخورد دارد. خب، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود را به چنین افراد پر ارتباطی بسپاریم تا آن را منتشر کنند؟ نه! عجله نکنید. شما که قصد ندارید برای انتشار محتوای خود هزینه کنید، مهم‌تر از آن، ماهیت محتوای شما دیجیتالی است و همانگونه که قبلا هم گفتیم، مناسب‌ترین بستر برای انتشار آن اینترنت است.

پس چه کنیم؟ خب، قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه‌های انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را می‌برد. البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسند.

توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آنها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراک‌گذاری این محتوا خواهید بود.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

روش های بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

1. word of web: نوشتن در یک محیط مبتنی بر وب و در قالبی که آن اطلاعات را به ایمیل دریافت کنندگان ارسال می نماید.

2. word of Email: این نوع خیلی معمول است و شامل ارسال ایمیل هایی مثل جوک ها، نقل قول ها و عکس های توافقی می باشد.

3. word of mounth: تبلیلغات ویروسی دهان به دهان یکی از بارزترین نوع تبلیغات است و مخاطبان بدون صرف هیچ هزینه ای سود کلانی را برای شرکتهای ارائه دهنده تبلیغات زیرکانه به ارمغان می آورند.

4. Word of Instant message: شاید سریع ترین شیوه، انتقال پیام هایی باشد که به سرعت بین کاربران در اینترنت منتشر می شود.

5. بحث های مردمی: بسیاری از انجمن های آنلاین دارای اجتماعی هستند که با عناوین بسیاری سر و کار دارد این عناوین براساس فرهنگ انجمن می تواند بار مثبت یا منفی داشته باشد.

6. Social bookmarking: ( نگهداری کردن آدرس یک وب سایت در لیست favorites در کامپیوتر) : افراد لینک ها را در وب سایت ها قرار می دهند، سپس وب سایت ها این لینک ها را برای افرادی که به هر یک از این لینک ها علاقه دارند، گردآوری می نمایند.

7. پاداش برای رجوع: گاهی اوقات شرکت ها، پاداشی را برای رجوع مشتری پیشنهاد می دهند.

8. پروتکل مخابراتی (ارتباطی): مثلا در رسانه شنیداری غیرحرفه ای، افراد تازه کار در پایان هر مکالمه کارت های QSL مبادله می کنند که پروتکل ارتباطی انتظار دارند ، هر فردی اطلاعات QSLرا به دیگران انتقال دهد.

9. Bluetooth: استفاده گسترده از تلفن های موبایل این امکان را پدید آورده که ویدیوهای پیشرفته ای بتواند به صورت ویروسی بین handset ها توزیع شود . البته این روش در موبایل هایی که دارای بلوتوث رایگان هستند، فعال می شود.

10. Blog Publicity (تبلیغات وبلاگ): وقتی رهبران شرکت ها و سازمان ها با عقاید کافی در مورد برخی چیزها بحث می کنند، معمولا به وبلاگ های های دیگر هم پخش خواهد شد.

  • منبع
  • اوکس‌تیم
  • نوین
  • ویکی پدیا
  • زاگرس فیلم
  • شیراز سان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید