امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280132
۴۷۴
۲
۰
نسخه چاپی

افسردگی در نوجوانان؛ این 11 نشانه را بدانید

افسردگی در نوجوانان؛ این 11 نشانه را بدانید

آیا می توانید تمام علائم افسردگی را در نوجوانان تشخیص دهید؟ بسیاری از مردم نمی توانند. نوجوانان موجودات پیچیده ای هستند و اغلب احساسات خود را از دیگران پنهان می کنند.

رفتارهای غیرقابل پیش بینی، نوسانات خلقی و تغییرات هورمونی تشخیص افسردگی را دشوار می کند. با این حال، شناخت علائم و نشانه های افسردگی نوجوانان بسیار مهم است. مداخله ممکن است خطر آسیب رساندن به خود یا افکار خودکشی را کاهش دهد.

به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که آیا یک نوجوان در زندگی شما ممکن است از افسردگی رنج ببرد.

مهمترین نشانه هایی که یک نوجوان از افسردگی رنج می برد

والدین هرگز نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان همه چیز را به آنها بگویند. نوجوانان اغلب از بیان احساسات خود می ترسند و نگران قضاوت دیگران هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که چشم و گوش خود را برای هر یک از این علائم هشدار دهنده افسردگی باز نگه دارید:

1) نشانه هایی از عزت نفس پایین، بهای خود، یا ارزش

نوجوانان می خواهند با اطرافیان خود هماهنگ شوند، اما برخی از جوانان خود را از همسالان خود پرهیز می کنند. از عهده ی این حس طرد شدن برآمدن اغلب به تنهایی دشوار است.

ممکن است عزت نفس آنها به شدت کاهش یابد، احساس ارزشمندی خود را از دست بدهند و ممکن است دچار افسردگی عمیق شوند.

2) ناتوانی در کنترل احساسات

نوجوانان و نوسانات خلقی دست به دست هم می دهند. با این حال، طغیان های هیجانی غیرقابل کنترل ممکن است بیش از هورمون های خشمگین را نشان دهد. نوجوانان سرکش و گیج ممکن است خشم شدید، ناامیدی یا غم و اندوه طولانی را نشان دهند. تحریک پذیری بی وقفه همچنین ممکن است نشان دهد که چیزی اشتباه است. اگر یک نوجوان برای کنترل احساسات خود تلاش می کند، افسردگی ممکن است دلیل آن باشد.

3) دیگر به سرگرمی ها یا فعالیت ها علاقه ندارد

بیشتر نوجوانان در فعالیت هایی شرکت می کنند که باعث شادی آنها می شود. خواه ورزش کردن، گذراندن درس موسیقی یا خواندن کتاب باشد، آنها مشتاقانه منتظر هستند تا زمانی را به این سرگرمی ها اختصاص دهند. اما یک نوجوان افسرده ممکن است به طور ناگهانی علاقه خود را به این فعالیت ها از دست بدهد. به جای اینکه آنها را با چیز دیگری جایگزین کنند، به طور کامل متوقف می شوند.

4) انزوای اجتماعی ناگهانی

نوجوانان موجودات اجتماعی هستند. بیشتر جوانان ترجیح می دهند به جای ماندن در خانه، با دوستان خود معاشرت کنند. افزایش انزوای اجتماعی پرچم قرمز یک اختلال روانی است. اگر یک نوجوان به طور ناگهانی شروع به نگه داشتن خود کند یا بهانه هایی برای دوری از دیگران پیدا کند، ممکن است افسردگی مقصر باشد.

5) عملکرد ضعیف در مدرسه

این غیرمعمول نیست که یک نوجوان در مواردی نمره بد را به خانه بیاورد. اما اگر متوجه افت ناگهانی پیشرفت تحصیلی آنها شدید، ممکن است فراتر از یک کلاس دشوار باشد. افسردگی می تواند باعث شود که نوجوانان تمرکز یا علاقه خود را به تکالیف مدرسه از دست بدهند.

6) خوابیدن بیش از حد معمول

خوابیدن ضروری است، اما نوجوانان افسرده اغلب زمان بیشتری را در رختخواب می گذرانند تا بیداری. آنها ممکن است حتی بعد از اینکه زود به رختخواب بروند بیش از حد بخوابند. برخی دیگر ممکن است در طول روز دچار خواب آلودگی شوند. اگر متوجه تغییر در الگوهای خواب شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که فرزندتان را ارزیابی کنید.

7) تغییر در اشتها

نوجوانان در حال رشد به غذای زیادی نیاز دارند، اما بیشتر آنها می توانند اشتهای خود را کنترل کنند. آنها فقط آنچه را که برای زنده ماندن نیاز دارند می خورند. اما نوجوانان افسرده ممکن است به عنوان منبع آرامش بیشتر غذا بخورند. دیگران ممکن است به طور کلی غذا خوردن را ترک کنند. تغییرات شدید در اشتها، عادات غذایی یا وزن می تواند نشانه افسردگی باشد.

8) بهداشت فردی ضعیف

بیشتر نوجوانان به ظاهر خود افتخار می کنند. آنها می خواهند بهترین قدم خود را برای دیگران بگذارند. داشتن مدل موی عالی یا شیک ترین لباس یک امر ضروری است. اما وقتی افسردگی وارد تصویر می شود، ممکن است دیگر به ظاهر خود اهمیتی ندهند. کاهش بهداشت فردی یک نوجوان یک پرچم قرمز بزرگ است.

9) علائم سوء مصرف مواد

برخی از نوجوانان مواد مخدر و الکل را به عنوان راهی برای احساس بهتر تجربه می کنند، اما بی حس کردن درد فقط موقتی است. نوجوانانی که از مواد مخدر سوء استفاده می کنند ممکن است به والدین خود دروغ بگویند یا به طور کلی از درگیری اجتناب کنند. ممکن است پارانوئید، بی قرار یا عصبی به نظر برسند. اگر نوجوان شما چشم‌های خونی دارد، گفتار نامفهوم یا مهارت‌های حرکتی کندی دارد، ممکن است استفاده کند و سوء مصرف مواد اغلب نشان‌دهنده افسردگی است.

10) مشارکت در رفتارهای پرخطر

نوجوانان برای جلب توجه رفتار می کنند. آنها ممکن است دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند، در فعالیت های خطرناک شرکت کنند یا حتی به خود آسیب برسانند. برخی دیگر ممکن است برای اینکه احساس شایستگی کنند، درگیر رابطه جنسی محافظت نشده باشند. اگر نادیده گرفته شود، این رفتارهای مخاطره آمیز فقط تشدید خواهند شد. افسردگی اغلب علت اصلی این تغییر رفتار ناگهانی است.

11) برنامه ریزی برای خودکشی

خودکشی آخرین راه حل برای نوجوانان افسرده است. آنها ممکن است در مورد افکار خودکشی خود با دوستان صحبت کنند یا در مورد موضوع آنلاین تحقیق کنند. متأسفانه، بسیاری از نوجوانان متوجه نمی‌شوند که خودکشی پایان است و به عنوان فریاد جلب توجه برنامه‌ریزی می‌کنند. در این شرایط دریافت کمک فوری ضروری است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید