امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277185
۷۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

انواع غذاهای فرنگی

1- کیک گوشت با پنیر

مواد لازم برای ۴ نفر

- گوشت چرخ کرده مخلوط ۶۰۰ گرم
- آرد سوخاری ۷۵ گرم
- خردل ۱ قاشق غذاخوری
- پیاز خرد شده ۱ عدد بزرگ
- تخم مرغ ۱ عدد
- جعفری خُرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- سیر خُرد شده ۱ عدد
- فلفل سبز خرد شده ۱ عدد
- پنیر پیتزا خرد شده ۳۰ گرم
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. پیاز را در روغن تفت داده تا طلایی رنگ شود. سپس سیر را اضافه کرده، تفت داده و صبر می کنیم تا سرد شود، با پیاز، گوشت، تخم مرغ، آرد سوخاری، خردل، جعفری، نمک و فلفل مخلوط می کنیم و خوب ورز می دهیم. روی یک ورق آلومینیوم (فویل) را با مقداری روغن چرب کرده، مایع گوشت را به صورت یک کیک درآورده، روی آن قرار می دهیم. روی گوشت را سوراخ هایی ایجاد کرده و در هر کدام مقداری پنیر گذاشته و به مدت ۲۵ دقیقه درون فر می گذاریم. سپس روی گوشت را با جعفری و ترشی فلفل تزئین کرده، سرو می کنیم.

2- رولت گوشت

مواد لازم برای 3 نفر

- گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
- پیاز رنده شده ۱ عدد
- پنیر پیتزا رنده شده ۱۰۰ گرم
- سبزی خشک (مرزه و ترخون) ۱ قاشق غذاخوری
- جعفری خُرد شده ۳ قاشق غذاخوری
- شنیسل گوشت ۱ عدد (حدود ۳۰۰ گرم)
- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
- کره ۳۰ گرم
- نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. پیاز، پنیر، سبزی خشک و گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و زردچوبه را با هم خوب مخلوط کرده، ورز می دهیم. روی شنیسل را خوب میکوبیم تا کاملاً پهن شود، سپس مخلوط گوشت را درون آن قرار داده و آن را خوب می پیچیم. برای محکم بستن آن می توان از خلال دندان استفاده کرد. ظرف پیرکس را با مقداری کره چرب می کنیم، گوشت را درون آن قرار می دهیم و به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می گذاریم. رب گوجه فرنگی را در کره تفت داده، با یک لیوان آب برای چند دقیقه می گذاریم بجوشد، سپس نمک و فلفل زده، روی گوشت می ریزیم و دوباره ظرف را به مدت ۲۵ دقیقه درون فر با درجه حرارت ۱۸۰ قرار می دهیم. گوشت را در ظرف قرار داده، دور آن را با سبزیجات پخته تزئین کرده، سرو می کنیم.

3- نان گوشتی

مواد لازم برای ۴ نفر

- گوشت چرخ کرده ۷۵۰ گرم
- رب گوجه فرنگی ۱۴۰ گرم
- سیر خرد شده ۲ عدد
- آرد سوخاری ۱۵۰ گرم
- پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- تخم مرغ ۲ عدد
- پونه و مرزه خُرد شده ۲ قاشق چایخوری
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. رب گوجه فرنگی، سیر، پونه و مرزه را با یک لیوان آب می گذاریم بجوشد، سپس نمک و فلفل می زنیم. گوشت، آرد، پیازچه، تخم مرغ، نمک و فلفل را خوب با هم مخلوط کرده، نیمی از سس گوجه فرنگی را اضافه نموده، خوب ورز می دهیم و با دست نیمه تر آن را به صورت یک نان باگت در می آوریم و در ظرف فر یا پیرکس که آن را از قبل چرب کرده ایم قرار می دهیم و ظرف را به مدت ۴۵ دقیقه درون فر میگذاریم، سپس بقیه سُس را روی آن می ریزیم و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم. گوشت را در ظرف گذاشته، آن را برش داده و دور آن را با سبزیجات پخته تزئین کرده، سرو می کنیم.

4- گوشت بره پُر شده

مواد لازم برای ۳ نفر

- گوشت (سینه بره) ۲ تکه هر کدام ۵۰۰ گرم
- آرد سوخاری ۲۰ گرم
- پیاز قرمز خُرد شده ۱ عدد
- فلفل دلمه قرمز ۲ عدد
- لیموترش ۲ عدد
- تخم مرغ متوسط 1 عدد
- آویشن ۱ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. فلفل دلمه را رشته رشته خُرد می کنیم. پوست لیموترش را رنده می کنیم. آرد سوخاری را با پیاز در مخلوط کن ریخته خوب با هم مخلوط می کنیم، سپس پوست لیموترش، تخم مرغ، آویشن، نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم. هر قطعه گوشت را یک برش افقی داده، یک قطعه از آن را در ظرف پیرکس که از قبل کف آن را چرب کرده ایم قرار داده، مقداری از مواد را روی آن ریخته و قطعه دیگری از گوشت را روی آن می گذاریم و باز از مواد روی آن می ریزیم، این کار را انجام داده تا آخرین قطعه گوشت روی مواد قرار گیرد، سپس نمک و فلفل زده و با بند نسوز (نخ) آن را بسته و چند قطره روغن زیتون روی آن می پاشیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم، سپس درجه حرارت فر را روی ۱۸۰ درجه گذاشته و فلفل دلمه ها را روی گوشت می ریزیم و باز به مدت ۶۰ تا ۷۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا گوشت کاملاً بپزد، سپس گوشت را به مدت ۱۵ دقیقه زیر یک ورق آلومینیوم (فویل) قرار داده تا مقداری ولرم شده، آن را برش می دهیم و با برنج سرو می کنیم.

5- گوشت بره پر شده با جگر

مواد لازم برای ۴ نفر

- گوشت سردست بدون استخوان 5/1 کیلو
- جگر بره ۱۲۵ گرم
- آرد سوخاری ۲۰ گرم
- موسیر ۴ عدد (۲ قاشق غذاخوری پودر موسیر)
- قارچ ۱۷۵ گرم
- جعفری خُرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. جگر را خُرد کرده به مدت خیلی کوتاه در روغن تفت داده، موسیر، آرد سوخاری و قارچ را اضافه نموده و برای چند دقیقه میگذاریم بپزد. سپس جعفری، نمک و فلفل را اضافه نموده، کنار می گذاریم تا سرد شود. گوشت را تا نیمه برش افقی داده، درون آن را از مواد پر کرده نمک و فلفل زده و با بند نسوز (نخ) می بندیم و در ظرف پیرکس که از قبل کف آن را با مقداری روغن چرب کرده ایم قرار می دهیم. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می گذاریم، سپس حرارت را روی ۱۸۰ درجه قرار داده، روی گوشت را با یک ورق آلومینیوم (فویل) پوشانده، باز به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه درون فر میگذاریم. در آخر ظرف را به همان صورت به مدت ۱۵ دقیقه کنار گذاشته تا مقداری ولرم شده، گوشت را برش می دهیم و با سیب زمینی و سبزیجات پخته سرو می کنیم.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

6- راسته بره با سیر و سبزی

مواد لازم برای 3 نفر

- راسته بره ۲ عدد (حدود ۱ کیلو)
- سیر ۲۰ عدد
- کره ۶۰ گرم
- عصاره مرغ ۱ عدد
- جعفری خرد شده 3 قاشق غذاخوری
- ترخون خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. هر عدد سیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم. قسمت چربی دار راسته را با چاقو به صورت ضربدر شکاف داده و در هر شکاف یک قطعه سیر قرار می دهیم، نمک و فلفل می زنیم و در کره به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بالا سرخ می کنیم (ابتدا قسمت چربی دار را به طرف زیر قرار داده، بعد طرف دیگر آن) سپس آن را در ظرف پیرکس قرار داده، تمامی کره و ترخون را روی آن ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه درون فر می گذاریم. بقیه سیر را با نصف لیوان آب می گذاریم بجوشد، سپس فلفل زده، سیرها را له می کنیم. راسته را از فر در آورده در ظرف دیگری قرار می دهیم و روی آن را با ورق آلومینیوم (فویل) می پوشانیم تا گرم بماند. عصارۀ مرغ را با یک لیوان آب در ظرف پیرکس که جای راسته بوده ریخته، خوب هم می زنیم و به سیر اضافه می کنیم و می گذاریم به مدت ۵ دقیقه بجوشد، سپس جعفری خُرد شده را اضافه کرده و در صورت تمایل آب لیمو یا سرکه می زنیم. راسته را برش داده و از سُس روی آن می ریزیم و با سبزیجات و سیب زمینی پخته شده سرو می کنیم.

7- دلمه پیاز

مواد لازم برای ۴ نفر

- پیاز بزرگ پوست کنده ۴ عدد
- فلفل دلمه قرمز خرد شده نصف یک عدد
- گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
- جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- آویشن خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- عصاره گوشت ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
- قارچ ۳۰۰ گرم
- زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

پیازها را در آب نمک روی حرارت قرار داده، هنگامی که آب جوش آمد حرارت را ملایم می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه می گذاریم بپزد. پس از مدتی که پیازها ولرم شد، به آرامی توی پیازها را خالی می کنیم به طوری که به دیواره آن صدمه ای نرسد. پیازهای درآورده شده را خوب خُرد کرده، با فلفل دلمه در روغن تفت می دهیم، سپس گوشت را اضافه می کنیم و باز آن را تفت می دهیم تا قهوه ای رنگ شود. در آخر آویشن، جعفری، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می زنیم و درون پیازها را با آن پُر می کنیم. پیازها را درون قابلمه قرار می دهیم و عصاره گوشت را با ۲ لیوان آب مخلوط کرده، روی پیازها می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد.

طرز تهیه سُس

مقداری کره را در همان ماهی تابه آب کرده قارچ ها را در آن تفت داده، رب گوجه فرنگی را اضافه نموده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه خوب هم می زنیم، سپس آب عصاره گوشت را روی آن ریخته و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه می گذاریم بجوشد.
پیازها را در ظرف مورد نظر قرار داده، سُس را دور آن ریخته، با برنج سرو می کنیم.

8- کاری با گوشت چرخ کرده و سبزیجات

مواد لازم برای ۴ نفر

- گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم
- کاری ۲ قاشق غذاخوری
- فلفل دلمه قرمز ۲ عدد
- پیازچه تازه خرد شده ۳ عدد
- گل کلم (کلم بوروکلی) ۲۵۰ گرم
- لیموترش بزرگ 1 عدد
- گشنیز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فلفل دلمه ها را به صورت رشته رشته رد می کنیم. پوست لیموترش را رنده کرده و خود لیمو را پرس می کنیم و آب آن را می گیریم. گوشت را در روغن تفت داده، کاری را به آن اضافه نموده و برای چند دقیقه هم می زنیم، سپس پیازچه را اضافه کرده باز تفت می دهیم و در آخر گل کلم را اضافه می کنیم و با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه می گذاریم بپزد، سپس پوست لیمو، آب لیمو، نمک و فلفل را اضافه نموده و به مدت ۵ دقیقه دیگر می گذاریم بجوشد، سپس خوراک را در ظرف ریخته، گشنیز را روی آن می پاشیم و با برنج سرو می کنیم.

9- گل کلم با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای ۴ نفر

- سیب زمینی ۱ کیلو
- گل کلم متوسط 1 عدد
- قارچ خرد شده ۲۵۰ گرم
- شیر نصف فنجان
- پیاز خرد شده ۱ عدد
- گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
- عصارۀ سبزی ۱ عدد
- زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سیب زمینی را خرد کرده، در آب نمک می پزیم و با شیر و کره به صورت پوره در می آوریم. گل کلم را به گل های کوچکتر قسمت کرده در آب جوش و نمک و فلفل سیاه می پزیم و آب کش می کنیم. پیاز را در روغن تفت داده تا شیشه ای رنگ شود، سپس گوشت را اضافه نموده تفت داده تا قهوه ای رنگ شده، زردچوبه، فلفل، عصاره سبزی و قارچ را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم چند دقیقه هم می زنیم و با یک لیوان آب می گذاریم تا بپزد. مواد را در ظرف فر یا پیرکس می ریزیم و گل کلم ها را روی آن را قرار می دهیم و در آخر روی مواد را با پوره سیب زمینی می پوشانیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می گذاریم.

10- خوراک چیلی با گوشت

مواد لازم برای ۴ نفر

- پیاز خُرد شده ۱ عدد
- کدو بزرگ خود شده (با پوست) ۲ عدد
- کره ۳۰ گرم
- گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
- پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
- لوبیا قرمز پخته ۵۰ گرم
- ذرت پخته ۱۵۰ گرم
- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

پیاز را در کره تفت داده تا شیشه ای رنگ شود، سپس گوشت را اضافه نموده تفت داده، هنگامی که قهوه ای رنگ شد کدو را به آن اضافه می کنیم و برای چند دقیقه هم می زنیم، سپس نمک و فلفل سیاه و قرمز می زنیم و با یک لیوان آب به مدت ۵ دقیقه می گذاریم تا بپزد. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه نموده، چند دقیقه خوب هم زده، ذرت و لوبیا قرمز را اضافه می کنیم و چند دقیقه می گذاریم بجوشد. خوراک را در ظرف ریخته و در صورت تمایل می توان آن را با برنج سرو کرد.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

11- رولت بوقلمون با گوجه فرنگی

مواد لازم برای ۴ نفر

- فیله بوقلمون (مرغ) ۴ عدد

- زیتون سیاه بدون هسته ۱۰ عدد
- گوجه فرنگی خشک شده (می توان از آجیل فروشی تهیه کرد) ۸ عدد
- پنیر پیتزا رنده شده ۸۰ گرم
- تخم مرغ ۲ عدد
- آرد سوخاری ۸۰ گرم
- مرزه خُرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- روغن، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۱۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. زیتون و گوجه فرنگی را رد کرده، تخم مرغ ها را با نمک و فلفل خوب هم زده در ظرف ته گود می ریزیم. فیله بوقلمون (مرغ) را برش افقی داده روی آن را می کوبیم تا مقداری پهن شود سپس نمک و فلفل زده و روی هر کدام مقداری پنیر، گوجه فرنگی، زیتون و مرزه ریخته، خوب آن را می پیچیم، می توان برای محکم بستن آن از خلال دندان استفاده کرد، سپس هر کدام را اول درون تخم مرغ، سپس درون آرد سوخاری زده و در ظرف فر که از قبل کف آن را با مقداری روغن چرب کرده ایم قرار می دهیم و چند قطره روغن روی آن می پاشیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می گذاریم. در آخر قسمت گریل فر را روشن کرده و ۱۰ دقیقه دیگر ظرف را در فر قرار می دهیم.

12- خوراک چیلی با مرغ

مواد لازم برای ۳-۴ نفر

- فیله مرغ قسمت شده ۴۵۰ گرم

- لوبیا قرمز پخته ۲۰۰ گرم
- پیاز خرد شده ۲ عدد
- سیر خرد شده ۲ عدد
- فلفل قرمز خُرد شده ۲ عدد
- گوجه فرنگی خرد شده ۱ عدد
- ذرت پخته ۲ قاشق غذاخوری
- برگ بو ۱ عدد
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

پیاز و فلفل قرمز را در روغن تفت داده، فیله مرغ را به آن اضافه نموده باز تفت می دهیم تا کاملاً نرم شود. سپس سیر و گوجه فرنگی و برگ بو، نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم و با یک پیمانه آب به مدت ۱۵ دقیقه می گذاریم بپزد، سپس ذرت و لوبیا را اضافه نموده و برای چند دقیقه دیگر می گذاریم بجوشد. در آخر گشنیز خُرد شده را روی آن ریخته و با برنج سرو می کنیم.

13- سینه مرغ پر شده

مواد لازم برای ۴ نفر

- نصف سینه مرغ ۴ عدد
- اسفناج پخته ۵۰۰ گرم
- آرد سوخاری به میزان لازم
- تخم مرغ ۱ عدد
- پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم
- روغن، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

اسفناج را نمک و فلفل سیاه زده، پنیر را رد کرده، با اسفناج مخلوط می کنیم. هر نصف سینه مرغ را تا نیمه برش افقی داده بطوری که بتوان درون آن را پر کرد، سپس همه جای آن را نمک و فلفل زده، پر از اسفناج و پنیر می کنیم و آن را می بندیم (برای بستن آن می توان از یک خلال دندان استفاده کرد). تخم مرغ را با نمک و فلفل سیاه و زردچوبه خوب هم زده و در یک ظرف ته گود ریخته و در ظرف دیگری آرد سوخاری می ریزیم. سینه مرغ را اول درون آرد سپس درون تخم مرغ می زنیم (می توان این کار را دو بار انجام داد تا همه جای آن کاملا" از آرد پوشیده شود) سپس سینه مرغ را در روغن روی حرارت ملایم سرخ می کنیم و در ظرف قرار داده، برش عمودی می دهیم و اطراف آن را با سبزیجات پخته تزئین می کنیم. غذا برای سرو کردن آماده است.

14- فیله مرغ پُر شده با هویج

مواد لازم برای 3-4 نفر

- هویج کوچک 1 کیلو
- فیله مرغ ۶۰۰ گرم
- کره ۱۰۰ گرم
- نان تست (تست شده) ۴ عدد
- پنیر پارمزان رنده شده ۳۰ گرم
- جعفری، آویشن خُرد شده 3 قاشق غذاخوری
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. هویج ها را تمیز کرده و در آب جوش و نمک به مدت ۲۰ دقیقه می پزیم. فیله مرغ را به اندازه های ۳ سانتی متر قسمت کرده، هر کدام را تا نیمه برش افقی می دهیم. نیمی از کره، سبزی، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و درون فیله مرغ ها را با آن پر می کنیم، سپس نمک و فلفل می زنیم و هر طرف آنها را به مدت ۳ دقیقه در روغن سرخ می کنیم. مرغ و هویج را در یک پیرکس قرار می دهیم، نان ست را رد می کنیم و همراه با بقیه سبزی، کره و پنیر روی مواد می ریزیم. سپس ظرف را به مدت ۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم.

15- عدس با مرغ

مواد لازم برای ۲ نفر

- عدس ۲۰۰ گرم
- عصاره مرغ ۱ عدد
- فیله مرغ ۲۰۰ گرم
- تره فرنگی ۱ شاخه
- کرفس خرد شده ۴ شاخه
- سیر رنده شده ۲ عدد
- کره ۲۵ گرم
- تخم مرغ ۲ عدد
- پنیر گودا رنده شده ۵۰ گرم
- روغن زیتون، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. عدس را با یک لیتر آب و عصاره مرغ می گذاریم بپزد. فیله مرغ را به قطعات کوچک قسمت می کنیم. کرفس را به مدت ۴ دقیقه در روغن تفت می دهیم. تره فرنگی را حلقه حلقه برش داده، همراه با سیر به کرفس اضافه نموده و ۵ دقیقه دیگر همه را تفت می دهیم. سپس فیله مرغ ها را به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر تفت داده همراه با عدس در ظرف پیرکس می ریزیم. به اندازه لازم فلفل و در صورت لزوم نمک می زنیم، سپس روی ظرف را با یک ورق آلومینیوم (فویل) می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم. در آخر تخم مرغ و پنیر را با مقداری نمک و فلفل و زردچوبه خوب هم زده روی مواد می ریزیم و ۵ دقیقه دیگر بدون اینکه روی آن را بپوشانیم درون فر قرار می دهیم. می توان این غذا را با سُس گوجه فرنگی و نان تُست سرو کرد.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

16- خوراک مرغ با لپه

مواد لازم برای ۴ نفر

- فیله مرغ ۴۰۰ گرم
- پیاز خرد شده ۱ عدد
- کدو ۲ عدد
- روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
- عصاره سبزی ۱ عدد
- لپه پخته ۳۰۰ گرم
- خامه ۱ فنجان
- برگ خُرد شده کرفس ۱ قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فیله مرغ را به قطعات کوچک قسمت کرده، در روغن تفت می دهیم تا قهوه ای طلایی رنگ شود، سپس آن را کنار می گذاریم و در همان ماهی تابه پیاز را تفت داده تا شیشه ای رنگ شود. سپس کدوها را با پوست به مکعب های کوچک قسمت کرده، به پیاز اضافه نموده و برای چند دقیقه دیگر تفت می دهیم و فیله مرغ، عصارۀ سبزی و برگ کرفس را به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه روی حرارت ملایم هم می زنیم، بعد فلفل و در صورت لزوم نمک زده با ۲ لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه می گذاریم بپزد. سپس در ظرف ریخته و با برنج سرو می کنیم. (در صورت تمایل می توان مقداری خامه به غذا اضافه نمود).

17- مرغ و قارچ با گشنیز

مواد لازم برای ۴ نفر

- فیله مرغ ۴ عدد
- پیاز خرد شده ۱ عدد
- قارچ خرد شده ۲۵۰ گرم
- پیازچه خرد شده ۴ عدد
- روغن ۲ قاشق غذاخوری
- شیر ۱ فنجان
- خامه ۱ فنجان
- خردل ۱ قاشق غذاخوری
- آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
- گشنیز خرد شده ۵ قاشق غذاخوری
- کره ۵۰ گرم
- آرد جو ۴۰ گرم
- بادام زمینی ۵۰ گرم
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. فیلۀ مرغ را به اندازه های ۲ سانتی متر خُرد کرده، به مدت ۵ دقیقه در روغن تفت داده، نمک و فلفل می زنیم و در ظرف پیرکس می ریزیم. سپس پیاز و قارچ را به مدت ۵ دقیقه در روغن و کره تفت داده، روی مرغ ها ریخته، و در آخر پیازچه و بادام زمینی خرد شده را روی مواد می ریزیم. شیر و خامه را با هم مخلوط کرده روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بجوشد. سپس آن را از روی حرارت برداشته خردل، آب لیمو، ۴ قاشق غذاخوری گشنیز نمک و فلفل اضافه نموده، روی مواد می ریزیم. آرد را با بقیه گشنیز و کره خوب مخلوط کرده و روی مواد را با آن می پوشانیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا روی آن کاملاً قهوه ای طلایی رنگ شود.

18- خورش بامیه با مرغ

مواد لازم برای ۳-۴ نفر

- فیله مرغ ۴۰۰ گرم
- آرد ۲ قاشق غذاخوری
- پیاز خُرد شده ۱ عدد
- فلفل دلمه قرمز خُرد شده ۱ عدد
- بامیه ۵۰۰ گرم
- کرفس خرد شده ۱ شاخه
- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
- سیر خُرد شده ۱ عدد
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

بامیه را در صورت تمایل می توانید حلقه حلقه خُرد کنید، در غیر این صورت فقط کلاهک آن را بگیرید. فیلۀ مرغ را به قطعات کوچک قسمت کرده، در روغن تفت داده تا قهوه ای رنگ شود و آن را کنار می گذاریم. در همان ماهی تابه کرفس، فلفل دلمه و پیاز را به مدت ۱۰ دقیقه تفت داده، سیر را اضافه نموده ۲ دقیقه دیگر تفت می دهیم. رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و برای چند دقیقه هم می زنیم، سپس آرد را در ۳ قاشق غذاخوری آب سرد حل کرده همراه با مرغ و بامیه به مواد اضافه می کنیم و با ۲ لیوان آب به مدت ۲۰ دقیقه می گذاریم بپزد. در آخر نمک و فلفل زده و ۱۵ دقیقه دیگر می گذاریم بجوشد. این غذا را می توان با برنج سرو کرد.

19- برنج با مرغ و انبه

مواد لازم برای ۲ نفر

- پیاز کوچک خرد شده ۱ عدد
- برنج ۲۵۰ گرم
- کره به میزان لازم
- عصارۀ مرغ ۱ عدد
- فیلۀ مرغ ۲۰۰ گرم
- گشنیز خشک ۱ قاشق چایخوری
- زیره ۱ قاشق چایخوری
- انبه نصف ۱ عدد
- بادام کوهی ۵۰ گرم
- گشنیز تازه خُرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

پیاز را در کره تفت داده تا شیشه ای رنگ شود، سپس برنج را به آن اضافه کرده، به مدت ۳ دقیقه دیگر تفت می دهیم تا شیشه ای رنگ شده با عصاره مرغ و آب آن را کته می کنیم. فيلۀ مرغ را به صورت رشته رشته برش داده، در روغن تفت می دهیم تا قهوه ای رنگ شود، سپس انبه را رد کرده و گشنیز خشک، زیره، فلفل به آن اضافه نموده و برای چند دقیقه هم می زنیم و با یک لیوان آب به مدت ۵ دقیقه می گذاریم بپزد. سپس بادام کوهی را به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه در می گذاریم بجوشد. گشنیز تازه را با برنج مخلوط کرده ظرف ریخته، مرغ را روی برنج می ریزیم و سرو می کنیم.

20- پلو کاری

مواد لازم برای ۴ نفر

- برنج ۳۰۰ گرم
- پیاز خرد شده ۲ عدد
- فیله مرغ ۵۰۰ گرم
- کاری ۲ قاشق غذاخوری
- پودر زنجبیل ۱ قاشق چایخوری
- عصارۀ مرغ ۱ عدد
- گوجه فرنگی ۲ عدد
- ترشی انبه ۲ قاشق غذاخوری
- گشنیز ۲ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

برنج را با عصاره مرغ و آب و روغن کته می کنیم. فیله مرغ را به قطعات کوچک قسمت کرده، در روغن تفت می دهیم تا قهوه ای رنگ شود. سپس پیاز را اضافه نموده چند دقیقه تفت داده، کاری و زنجبیل را اضافه می کنیم و ۲ دقیقه دیگر تفت می دهیم تا پیاز کاملاً شیشه ای رنگ شود، سپس با یک لیوان آب می گذاریم بپزد. گوجه فرنگی را پوست کنده، خُرد می کنیم. انبه ترشی را خُرد کرده، همراه با گوجه فرنگی به مرغ اضافه نموده و در صورت لزوم نمک و فلفل زده و برای چند دقیقه می گذاریم بپزد، سپس برنج و گشنیز را اضافه نموده، خوب مواد را با هم مخلوط کرده و برای چند دقیقه در آن را بسته و می گذاریم بپزد.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

21- راگوی مرغ

مواد لازم برای ۴ نفر

- هویج خرد شده ۱ عدد
- کدوی کوچک خُرد شده (با پوست) ۱ عدد
- کره ۵۰ گرم
- آرد ۵۰ گرم
- عصارۀ مرغ ۱ عدد
- خامه نصف فنجان
- فیلۀ مرغ ۱ عدد
- جعفری خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- ولوان (نوعی نان قالبی که می توان از شیرینی فروشی تهیه کرد.) ۴ عدد
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

هویج و کدو را در کره تفت داده، نمک و فلفل می زنیم. فیله مرغ را به قطعات کوچک قسمت کرده به هویج و کدو اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر آنها را تفت می دهیم، سپس عصارۀ مرغ را با یک لیوان آب سرد و آرد خوب مخلوط کرده همراه با خامه و جعفری به مواد اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد. والوان را در فر یا ماکروفر گرم کرده، در ظرف قرار می دهیم و راگو را توی آن می ریزیم.

22- مرغ با سُس آلبالو

مواد لازم برای 3 نفر

- مرغ ۱ عدد
- آلبالو بدون هسته (یا آب آلبالو) ۱ فنجان
- پیازچه خُرد شده ۳ عدد
- شکر 1 قاشق غذاخوری
- سُس سویا ۲ قاشق غذاخوری
- آرد ذرت ۳ قاشق غذاخوری
- گشنیز یا جعفری خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

مرغ را قطعه قطعه می کنیم. آلبالو (یا آب آلبالو) را با پیازچه، شکر، سُس سویا و فلفل مخلوط کرده، مرغ را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار می دهیم. سپس مرغ را در آرد ذرت غلطانده، در روغن سرخ می کنیم و آب آلبالو را روی آن می ریزیم، در آن را می بندیم و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می گذاریم بپزد، سپس در صورت لزوم نمک زده، سبزی را روی آن ریخته، با برنج سرو می کنیم.

23- کلم ترش با مرغ

مواد لازم برای ۶ نفر

- کلم برگ خرد شده ۱ کیلو
- کره ۵۰ گرم
- فیله مرغ ۲۵۰ گرم
- آویشن ۲ قاشق چایخوری
- زيره ۱ قاشق چایخوری
- سرکه ۲ قاشق غذاخوری
- خامه ۱ فنجان
- خمیر نان باگت ۱ عدد
- آرد ۲ قاشق غذاخوری
- زردۀ تخم مرغ ۱ عدد
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. فیلۀ مرغ را به قطعات کوچک قسمت کرده، در کره تفت می دهیم تا قهوه ای طلائی رنگ شود. سپس کلم را اضافه نموده، چند دقیقه دیگر تفت داده، سرکه، آویشن، زیره، نمک و فلفل را اضافه می کنیم و برای چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب آن را هم می زنیم. سپس خامه را اضافه می کنیم و برای چند دقیقه می گذاریم بجوشد. روی سینی فر مقداری آرد می باشیم خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم و با وردنه یک قسمت از آن را به شکل دایره ای به قطر ۳۵ سانتی متر درست می کنیم و روی سینی فر قرار می دهیم، سپس مواد را روی آن ریخته، قسمت دوم خمیر را با وردنه صاف کرده، دایره ای به قطر ۴۵ سانتی متر درست می کنیم و روی مواد قرار می دهیم. سپس اطراف خمیر را طوری روی هم فشار می دهیم تا دو لبه خمیر توی هم فرو روند، سپس آن را به مدت ۱۵ دقیه کنار می گذاریم و با یک برس مقداری زرده تخم مرغ روی آن می مالیم و آن را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم.

24- گراتینه اسفناج و ماهی

مواد لازم برای ۴ نفر

- سیب زمینی ۱ کیلو
- شیر ۱ فنجان
- کنجد ۲ قاشق چایخوری
- کره ۵۰ گرم
- پنیر گودا رنده شده ۱۰۰ گرم
- اسفناج پخته ۱ کیلو
- فیله ماهی ۴۰۰ گرم
- مرزه و ترخون خرد شده ۲ قاشق چایخوری
- آب لیمو، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سیب زمینی ها را خُرد کرده، در آب جوش و نمک می پزیم، با شیر و کره و پنیر رنده شده خوب آنها را مخلوط کرده، به صورت پوره در می آوریم. اسفناج را با کنجد، نمک و فلفل خوب مخلوط کرده، در ظرف فر یا پیرکس می ریزیم. فیله ماهی را نمک، فلفل و آب لیمو زده، مرزه و ترخون را روی آن می پاشیم و روی اسفناج قرار می دهیم، سپس روی آن را با پوره سیب زمینی پوشانده، ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر می گذاریم.

25- کاری با ماهی

مواد لازم برای ۲ نفر

- فیله ماهی ۶۰۰ گرم
- هویج خرد شده ۲ عدد
- پیاز خرد شده ۱ عدد
- قارچ خرد شده ۲۵۰ گرم
- پودر کاری ۱ قاشق غذاخوری
- جعفری یا گشنیز خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

پیاز را در روغن تفت می دهیم تا شیشه ای رنگ شود، سپس هویج و قارچ را اضافه نموده، تفت داده، پودر کاری را روی آن پاشیده و به مدت ۲ دقیقه خوب هم می زنیم و با یک لیوان آب می گذاریم بپزد. سپس نمک و فلفل زده و فیله ماهی را به قطعات کوچک قسمت کرده، درون مواد قرار می دهیم و به مدت ۱۰ دقیقه می گذاریم بپزد، غذا را در ظرف ریخته، روی آن را با جعفری یا گشنیز خرد شده تزئین کرده، سرو می کنیم.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

26- ماهی با کرفس و گوجه فرنگی و سیب زمینی

مواد لازم برای ۲ نفر

- کرفس خرد شده ۵ شاخه
- فیله ماهی ۴۰۰ گرم
- گوجه فرنگی رنده شده ۴۰۰ گرم
- سیب زمینی پخته ۴۵۰ گرم
- پنیر گودا (پنیر پیتزا) رنده شده ۷۵ گرم
- رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. کرفس را به مدت ۳ دقیقه در آب جوش و نمک می پزیم و آبکش می کنیم. فیله ماهی را به قطعات کوچک قسمت کرده، نمک و فلفل می زنیم. گوجه فرنگی را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا برای چند دقیقه بجوشد، سپس رب گوجه، کرفس، نمک و فلفل را اضافه نموده (در صورت تمایل می توانید از چاشنی های دیگر استفاده کنید) تمامی مواد را در ظرف فر یا پیرکس ریخته، ماهی را درون مواد قرار می دهیم. سیب زمینی ها را به صورت گرد برش داده، نمک و فلفل می زنیم و روی ماهی می چینیم و روی مواد را با پنیر می پوشانیم و ظرف را به مدت ۲۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا روی آن قهوه ای طلایی شود.

27- تارت تن ماهی

مواد لازم برای ۴ نفر

- سیب زمینی ۱ کیلو
- تخم مرغ ۲ عدد
- شیر 1 فنجان
- کنسرو تن ماهی ۲ عدد
- آردسوخاری ۲ قاشق غذاخوری
- پنیر گودا (پنیر پیتزا) رنده شده ۵۰ گرم
- مرزه و ترخون خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سیب زمینی ها را خُرد کرده، می پزیم. تخم مرغ، خامه، زردچوبه، نمک و فلفل را خوب هم زده به سیب زمینی اضافه نموده، به صورت پوزه در می آوریم. درون ظرف فر یا پیرکس را خوب چرب کرده، کف آن مقداری آرد سوخاری پاشیده، نیمی از پورۀ سیب زمینی را در آن می ریزیم، سپس تن ماهی را با مرزه و ترخون و نمک و فلفل به مدت ۳ دقیقه تفت داده، روی پورۀ سیب زمینی ریخته، روی آن را با بقیۀ پورۀ سیب زمینی می پوشانیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم.

28- ماهی با سُس گوجه فرنگی اسپانیائی

مواد لازم برای ۳ نفر

- پیاز خُرد شده ۱ عدد
- سیر خُرد شده ۱ عدد
- فلفل دلمه خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- گوجه فرنگی رنده شده ۵۰۰ گرم
- فیله ماهی ۵۰۰ گرم
- پنیر گودا رنده شده ۵۰ گرم
- زیتون بدون هسته ۱۲ عدد
- روغن، زردچوبه، نمک فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. پیاز و سیر را به مدت ۴ دقیقه در روغن تفت داده، فلفل دلمه و گوجه فرنگی را همراه با یک فنجان آب به آن اضافه نموده، می گذاریم بجوشد. سپس نمک و فلفل می زنیم و در ظرف فر یا پیرکس می ریزم. فیله ماهی را نمک، فلفل و زردچوبه می زنیم و درون شس قرار می دهیم و روی آن را با پنیر و زیتون می پوشانیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم. این غذا را می توان با برنج سرو کرد.

29- گراتینه ماهی

مواد لازم برای 3 نفر

- سیب زمینی ۴۰۰ گرم
- فیله ماهی ۶۰۰ گرم
- موسیر ۱ عدد (۲ قاشق غذاخوری پودر موسیر)
- فلفل دلمه سبز و زرد خُرد شده هر کدام یک عدد
- کدو ۱ عدد
- کره ۱۰ گرم
- آرد ۱۰ گرم
- عصاره سبزی ۱ عدد
- شیر 1 لیوان
- پنیر پیتزا ۵۰ گرم
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سیب زمینی ها را می پزیم و به صورت حلقه ای برش می دهیم. کدو را (با پوست) به مکعب های کوچک قسمت کرده، همراه با فلفل دلمه و موسیر در کره و روغن تفت داده در ظرف فر یا پیرکس می ریزیم. ماهی را نمک و فلفل زده، روی مواد قرار می دهیم. آرد را در شیر حل کرده، روی حرارت ملایم قرار داده، عصاره سبزی و خامه را اضافه نموده، می گذاریم بجوشد. سپس فلفل و در صورت لزوم نمک می زنیم و نیمی از آن را روی ماهی می ریزیم، سپس سیب زمینی ها را روی ماهی چیده، بقیه شس را روی آن می ریزیم و روی مواد را با پنیر می پوشانیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم.

30- ماهی سفید با سُس کدو

مواد لازم برای ۴ نفر

- ماهی سفید کوچک ۴ عدد
- سیب زمینی ۱ کیلو
- پونه ۲ شاخه
- جعفری خُرد شده 3 قاشق غذاخوری
- گوجه فرنگی کوچک ۴ عدد
- کدو کوچک ۴ عدد
- سرکه قرمز ۱ قاشق غذاخوری
- سیر خُرد شده ۱ عدد
- آب لیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سیب زمینی را به صورت حلقه ای برش داده، در یک پیرکس قرار می دهیم، سپس نمک، فلفل و روغن زیتون روی آن می ریزیم. ماهی ها را نمک و فلفل زده، درون شکم هر کدام مقداری پونه و جعفری قرار داده، همه جای آنها را آب لیمو زده، روی سیب زمینی ها قرار می دهیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر می گذاریم. سپس گوجه فرنگی ها را روی ماهی ها قرار داده، مقداری روغن زیتون روی آن می ریزیم و ۵ دقیقه دیگر درون فر می گذاریم. کدوها را با پوست تمیز کرده، خُرد می کنیم و به مدت ۴ دقیقه در آب جوش و نمک می پزیم و آبکش می کنیم. سپس آن را همراه با سیر، روغن زیتون، سرکه، نمک و فلفل در مخلوط کن می ریزیم تا به صورت سُس درآید. ماهی را در ظرف قرار می دهیم و دور آن را با سیب زمینی و گوجه فرنگی تزئین می کنیم و شس کدو را روی آن می ریزیم.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

31- بادمجان پُر شده

مواد لازم برای ۴ نفر

- بادمجان بزرگ ۲ عدد
- پیاز متوسط خُرد شده ۲ عدد
- گوجه فرنگی خرد شده ۳ عدد
- رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
- کشمش پلوئی ۲ قاشق غذاخوری
- جعفری خُرد شده 3 قاشق غذاخوری
- شوید خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- سرکه ۱ قاشق غذاخوری
- پنیر پیتزا رنده شده ۱۵۰ گرم
- روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. بادمجان ها را با پوست از وسط برش افقی داده، گوشت وسط آنها را درآورده، خُرد می کنیم، تمامی بادمجان ها را نمک و فلفل زده، برای مدتی در آبکش قرار می دهیم تا آب آن بچکد. پیاز را در روغن تفت داده تا شیشه ای رنگ شود، سپس سیر را اضافه نموده، برای ۱ دقیقه تفت می دهیم. بادمجان های خُرد شده را شسته، خشک کرده، به پیاز اضافه می کنیم و برای چند دقیقه تفت می دهیم. سپس سبزی و کشمش را اضافه نموده، چند دقیقه دیگر تفت داده، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را اضافه می کنیم و با یک استکان آب به مدت ۵ دقیقه می گذاریم بپزد. بادمجان های توخالی را در سینی فر یا ظرف پیرکس که کف آن را از قبل با مقداری روغن چرب کرده ایم قرار داده، درون آنها را از مواد پر می کنیم و روی هر کدام مقداری پنیر می ریزیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم، می توان این غذا را با سالاد سرو کرد.

32- شلغم پُر شده

مواد لازم برای ۴ نفر

- شلغم متوسط ۸ عدد
- پیاز خرد شده ۱ عدد
- نخودفرنگی پخته ۱۵۰ گرم
- خامه نصف فنجان
- زرده تخم مرغ ۲ عدد
- جعفری خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- کره، روغن، جوز هندی، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. شلغم ها را در آب نمک و فلفل سیاه می پزیم. بالای شلغم ها را برش داده، توی آن را خالی کرده، نمک و فلفل می زنیم. پیاز را در روغن و کره تفت داده شلغم های درآورده شده را رد کرده به آن اضافه می کنیم. سپس نخودفرنگی و جوزهندی را اضافه نموده، ۵ دقیقه می گذاریم بپزد. زرده تخم مرغ را با خامه، نمک و فلفل خوب هم زده همراه با جعفری به مواد اضافه می کنیم. شلغم ها را از مواد پُر می کنیم و در ظرف فر یا پیرکس قرار می دهیم (در صورت تمایل می توانید مقداری پنیر پیتزا روی هر کدام بریزید) و به مدت ۱۵ دقیقه درون فر می گذاریم.

33- کدو پُر شده با برنج

مواد لازم برای ۴ نفر

- برنج ۱۰۰ گرم
- کدو ۴ عدد بزرگ
- پیاز خُرد شده ۱ عدد
- سیر خُرد شده ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
- گوجه فرنگی خُرد شده ۱ عدد
- عصارۀ مرغ ۱ عدد
- پنیر پیتزا رنده شده ۷۵ گرم
- مرزه و ترخون خُرد شده ۱ قاشق غذاخوری
- روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. برنج را با عصاره مرغ کته می کنیم. کدوها را با پوست، برش افقی داده، توی آنها را خالی می کنیم، به طوری که به دیواره آنها آسیبی نرسد. پیاز را در روغن تفت داده، سیر را به آن اضافه نموده، چند دقیقه تفت داده، کدوهای درآورده شده، مرزه و ترخون را اضافه می کنیم و برای چند دقیقه روی حرارت متوسط آنها را هم می زنیم. سپس رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی را اضافه نموده، با یک استکان آب برای چند دقیقه می گذاریم بپزد. سپس برنج را اضافه می کنیم و توی کدوها را از مواد پر می کنیم و روی هر کدام مقداری پنیر می ریزیم و در ظرف پیرکس قرار می دهیم و روی ظرف را با یک ورق آلومینیوم (فویل) می بندیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم، سپس روی ظرف را باز کرده و ۱۰ دقیقه دیگر درون فر می گذاریم تا پنیر روی آن آب شود. حالا غذا آماده شده برای سرو کردن.

34- گراتینه برنج با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای ۲ نفر

- برنج ۱۵۰ گرم
- فلفل دلمه قرمز خُرد شده ۱ عدد
- کره ۲۵ گرم
- گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
- ادویه ۱ قاشق غذاخوری
- تره فرنگی خُرد شده ۲۵۰ گرم
- تخم مرغ ۱ عدد
- خامه ۱ فنجان
- پنیر گودا (پنیر پیتزا) رنده شده ۷۵ گرم
- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. برنج را کته می کنیم. گوشت را در کره تفت داده، ادویه، فلفل دلمه و تره فرنگی را به آن اضافه نموده، ۵ دقیقه تفت داده، نمک و فلفل می زنیم و برنج را با آن مخلوط می کنیم و از روی حرارت کنار می گذاریم. تخم مرغ و خامه را با نیمی از پنیر مخلوط کرده، نیمی از آن را به برنج و گوشت اضافه نموده، در ظرف فر یا پیرکس می ریزیم و بقیه مخلوط تخم مرغ را روی آن ریخته و روی آن را با بقیه پنیر می پوشانیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا غذا آماده شود.

انواع غذاهای فرنگی خوشمزه را با مواد ایرانی بپزید

35- برنج با قارچ، ژامبون و پنیر

مواد لازم برای ۴ نفر

- برنج ۳۰۰ گرم
- پیاز خُرد شده ۲ عدد
- فلفل دلمه قرمز خُرد شده ۱ عدد
- قارچ خُرد شده ۲۵۰ گرم
- ژامبون خُرد شده ۲۰۰ گرم
- کره ۲۵ گرم
- جعفری خُرد شده 3 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ ۲ عدد
- خامه ۱ فنجان
- پنیر رنده شده ۱۰۰ گرم
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. برنج را کته می کنیم. پیاز، فلفل دلمه و قارچ را به مدت ۵ دقیقه در کره تفت داده، نمک و فلفل می زنیم و از روی حرارت برمی داریم. تخم مرغ ها را با خامه و نیمی از پنیر، نمک و فلفل مخلوط می کنیم. ظرف فر یا پیرکس را با مقداری کره چرب کرده، برنج، مخلوط قارچ و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده، در ظرف می ریزیم و روی آن را با یک ورق آلومینیوم فویل می بندیم و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم، سپس روی آن را باز کرده، بقیه پنیر را روی آن ریخته، ظرف را به مدت ۵ دقیقه در فر قرار می دهیم، تا روی آن قهوه ای طلائی رنگ سود، سپس آن را با سالاد سرو می کنیم.

36- تارت تره فرنگی با ژامبون

مواد لازم برای ۴ نفر

- تره فرنگی 1 کیلو
- ژامبون خُرد شده ۱۵۰ گرم
- کره ۲۰ گرم
- پنیر گودا رنده شده ۱۵۰ گرم
- تخم مرغ ۴ عدد
- آرد ۲۰۰ گرم
- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. تره فرنگی را حلقه حلقه خُرد کرده، به مدت ۳ دقیقه در آب جوش و نمک می پزیم، آبکش می کنیم تا آب آن بچکد. سپس آن را با ژامبون مخلوط می کنیم. کره و پنیر را با همزن به مدت ۵ دقیقه خوب هم می زنیم، تا به صورت خامه در آید، سپس تخم مرغ ها را یکی یکی به آن اضافه نموده، نمک و فلفل می زنیم، ۵ دقیقه دیگر با همزن آن را خوب هم می زنیم و آرد را به تدریج اضافه می کنیم، سپس نیمی از آن را در ظرف تارت که از قبل آن را مقداری کره چرب کرده ایم می ریزیم و با یک قاشق تَر روی آن را صاف می کنیم و مخلوط ژامبون و تره فرنگی را روی آن ریخته، بقیه مایه را روی آن می ریزیم و دوباره با قاشق تَر روی آن را صاف می کنیم. ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا روی آن قهوه ای طلائی شود.

37- ماهی کبابی

مواد لازم برای ۴ نفر

- فیله ماهی قسمت شده کبابی ۱ کیلو

- کره ۱۰۰ گرم
- پیاز خُرد شده ۱۲۰ گرم
- سیر رنده شده ۳ قاشق غذاخوری
- فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
- گشنیز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
- زیره ۱ قاشق چایخوری
- زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
- ماست نصف فنجان
- نمک به میزان لازم

طرز تهيه

پیاز را در کره تفت داده تا قهوه ای رنگ شود، سپس در آبکش می ریزیم تا روغن آن گرفته شود و با همزن آن را هم می زنیم تا به صورت پوره درآید. سیر را در همان ماهی تابه تفت داده با پیاز مخلوط می کنیم. کره باقی مانده را می گذاریم سرد شود. پوره پیاز را با بقیه مواد مخلوط کرده، فیله ماهی را به مدت ۲ ساعت در آن قرار می دهیم، سپس فیله ماهی ها را به سیخ کشیده و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه روی آتش یا درون فر (گریل) قرار می دهیم، پس از آن مقداری کره روی ماهی ها مالیده، دوباره به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی آتش یا درون فر قرار می دهیم.

38- بوتی کباب

مواد لازم برای ۴ نفر

- فیله بره ۱ کیلو زنجبیل و سیر رنده شده (له شده) نصف فنجان
- آب لیمو ۵ قاشق غذاخوری
- ماست چکیده ۶۰ گرم
- فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
- زیره ۱ قاشق چایخوری
- فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
- روغن زیتون نصف فنجان
- نمک به میزان لازم

طرز تهیه

گوشت را به قطعات کبابی قسمت کرده. زنجبیل، سیر، نمک، آب لیمو را با هم مخلوط کرده، گوشت را به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار می دهیم. بقیه مواد را با هم مخلوط کرده، دوباره گوشت را به مدت ۲ ساعت در آن قرار می دهیم، سپس گوشت را به سیخ کشیده، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آتش با درون فر (گریل) قرار می دهیم، پس از آن مقداری کره روی گوشت ها مالیده، دوباره به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی آتش یا درون فر میگذاریم.

39- ماهی کبابی در فر

مواد لازم برای ۱ نفر

- ماهی قزل آلا یا انواع دیگر ۱ عدد
- لیموترش ۱ عدد
- پیازچه خُرد شده ۲ عدد
- مرزه، ترخون، گشنیز خُرد شده 3 قاشق غذاخوری
- روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
- زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. لیموترش را پوست کنده، گوشت میانی آن را در آورده، با پیازچه و سبزی، روغن زیتون، نمک و فلفل مخلوط می کنیم. همه جای ماهی را نمک، فلفل و زردچوبه زده، روی بدن آن را چند شکاف ایجاد می کنیم و از مخلوط پیاز و سبزی، شکم ماهی و شکاف های روی بدن آن را پر می کنیم و درون ورق آلومینیوم (فویل) که از قبل آن را چرب کرده ایم قرار می دهیم و به مدت ۳۰ دقیقه درون فر میگذاریم. در صورت تمایل می توان ماهی را در ظرف فر که از قبل آن را چرب کرده اید قرار داده، روی ماهی را با یک ورق آلومینیوم (فویل) پوشانده و ۵ دقیقه آخر ورق آلومینیوم (فویل) را برمی داریم و قسمت گریل را روشن می کنیم تا روی ماهی نیز برشته شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید