امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280304
۱۱۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

اهمیت ادرار کردن بعد از برقراری رابطه جنسی

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به دفع باکتری ها از مجرای ادرار کمک می کند و در نتیجه در جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری موثر واقع می شود. مخصوصاً برای زنان یا افرادی که مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند مفید خواهد بود.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی بسیار مفید است. حتی ممکن است به پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری (UTIs) کمک کند. عفونت ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری وارد مجرای ادرار، معمولاً از طریق مجرای ادرار، و به مثانه منتقل می شود. ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند به دفع باکتری هایی که در حین مقاربت وارد شده اند از مجرای ادرار شما کمک کند.

توصیه رایجی که در بین زنان به اشتراک گذاشته می شود این است که آنها باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنند تا خطر عفونت دستگاه ادراری (UTI) کاهش یابد.

زنانی که مستعد عفونت ادراری هستند، ممکن است بیشترین سود را از ادرار کردن بعد از رابطه جنسی داشته باشند. مسیر از مجرای ادرار به مثانه کوتاه است، بنابراین باکتری برای ایجاد عفونت ادراری مجبور نیست مسافت زیادی را طی کند. اما در زنانی که مستعد عفونت ادراری نیستند، ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ممکن است چندان مهم نباشد.

اما ضرری هم ندارد. ادرار کردن بعد از رابطه جنسی برای مردان کمترین فایده را دارد. به این دلیل که مجرای ادرار بسیار طولانی تر است. باکتری ها برای ایجاد عفونت ادراری باید خیلی دورتر حرکت کنند.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی برای مردان کمتر از زنان موثر است. این به این دلیل است که بین آناتومی زن و مرد تفاوت های زیادی وجود دارد. نسبتاً نادر است که مردان به عفونت ادراری مبتلا شوند. به طور کلی، مجرای ادرار مردانه طولانی تر به این معنی است که احتمال ورود باکتری ها به مثانه و ایجاد مشکل کمتر است.

علاوه بر این، مجرای ادراری آلت تناسلی که مردان از طریق آن ادرار می کنند، لوله ای است که از طریق آن انزال صورت می گیرد. بنابراین، اگر مرد در حین مقاربت واژینال، انزال کند، این می تواند هر گونه باکتری را دفع کند. این بدان معنا نیست که این ایده بدی است که مردان بعد از رابطه جنسی ادرار کنند. فقط احتمالاً در آنها کمتر از زنان مفید است.

پیشگیری از عفونت ها با ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی در ارتباط با پیشگیری از عفونت ادراری و مثانه مورد توجه قرار می گیرد. اگرچه یافته های مدونی در اینباره وجود ندارد اما برخی مطالعات نشان می دهد ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند به دلایلی از جمله ورود باکتری ها به درون کانال ادراری در زنان و مردان مفید واقع شود. عفونت های دستگاه ادراری در زنان بیشتر رخ می دهد یکی از نشانه های عفونت سوزش ادرار در زنان است. بنابراین شیوه خوبی است که همیشه بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. به ویژه برای سلامت زنان مفید است. علائم عفونت ادراری شامل موارد زیر است.

• احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

• احساس نیاز به دفع مکرر ادرار با وجود دفع مقدار کم ادرار ادرار کدر و بدبو، وجود خون در ادرار

• احساس فشار یا درد در زیر شکم

• احساس خستگی، ضعف یا لرزش و گیجی

چه مدت بعد از رابطه جنسی باید ادرار کرد؟

هیچ زمان توصیه‌ و تایید شده ای برای ادرار کردن پس از رابطه جنسی وجود ندارد. اگرچه برخی منابع پیشنهاد می‌کنند که ظرف سی دقیقه پس از رابطه جنسی ادرار کنید. به طور کلی هر چه افراد بعد از رابطه جنسی زودتر ادرار کنند زودتر می توانند باکتری ها را قبل از حرکت به سمت مجرای ادرار دفع کنند. اگر افراد بعد از رابطه جنسی برای ادرار کردن مشکل دارند نوشیدن یک یا دو لیوان آب می تواند مساله را حل کند.

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) عفونتی است که در هر ناحیه ای از سیستم ادراری مانند مثانه، مجرای ادرار یا کلیه ها رخ می دهد. عفونت دستگاه ادراری معمولاً زمانی رخ می دهد که باکتری از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و در مثانه شروع به تکثیر کند. اگر سیستم دفاعی طبیعی دستگاه ادراری شما از کار بیفتد باکتری ها می توانند رشد کرده و باعث عفونت شوند.البته برخی برای درمان از دمنوش گیاهی برای عفونت رحم و واژن استفاده می کنند که تاحدی موثر است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان فعال تر است و در نتیجه UTI در زنان بیشتر رخ می دهد. برخی از موارد خاص که خطر ابتلای زنان به عفونت ادراری را افزایش می دهد عبارتند از:

• آناتومی زنان: مجرای ادرار زنان کوتاه تر از مردان است. این باعث کاهش مسافتی می شود که باکتری ها برای ورود به مثانه باید طی کنند.

• انواع خاصی از وسایل پیشگیری از بارداری: زنانی که از دیافراگم و یا عوامل اسپرم کش برای کنترل بارداری استفاده می کنند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهند.

• فعالیت جنسی: خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند بیشتر از زنان غیر فعال است. اگر شریک جنسی جدیدی داشته باشید خطر شما نیز افزایش می یابد.

• پساقاعدگی: کاهش سطح هورمون استروژن پس از دوران قاعدگی باعث تغییرات مجاری ادراری می شود و شما را مستعد ابتلا به عفونت می کند.

برخی از عوامل عفونت دستگاه ادراری

برخی از عوامل دیگر که می توانند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند عبارتند از

• ناهنجاری های دستگاه ادراری: نوزادانی که با ناهنجاری های مرتبط با دستگاه ادراری متولد می شوند و جریان مناسب ادرار را مهار می کند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

• انسداد مجاری ادراری: سنگ در کلیه ها یا مثانه می تواند باعث گیرافتادن ادرار در مثانه شود و شما را مستعد ابتلا به UTI کند.

• یکی از روش های درمانی دستگاه ادراری: جراحی یا معاینه دستگاه ادراری با استفاده از ابزار پزشکی می تواند خطر عفونت ادراری را افزایش دهد.

• استفاده از کاتتر: استفاده از کاتتر برای دفع ادرار می تواند شما را مستعد ابتلا به UTI کند. اگر در بیمارستان بستری هستید، توانیاب جسمی(فردی با معلولیت های جسمی) هستید یا مشکلات عصبی دارید که بر توانایی شما در دفع ادرار تأثیر می گذارد ممکن است مجبور شوید از کاتتر استفاده کنید. در این رابطه مطالعه مقاله عفونت ادراری کودکان نیز پیشنهاد می شود.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

علت ابتلای زنان به عفونت ادراری

زنان تا سی برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به عفونت ادراری را دارند. این به دو دلیل است اول اینکه مجرای ادرار زن به واژن و مقعد نزدیک است. این بدان معنی است که باکتری ها می توانند به راحتی از این نواحی به مجرای ادرار سرایت کنند. ثانیاً مجرای ادرار در زنان کوتاهتر از مردان است. این بدان معنی است که باکتری هایی که وارد مجرای ادرار می شوند می توانند راحت تر به مثانه برسند.

در خانم ها، ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند به دفع هر گونه باکتری از مجرای ادرار کمک کند. برای مردان ادرار کردن بعد از رابطه جنسی اهمیت کمتری دارد. زیرا مردان مجرای ادرار طولانی تری دارند. در نتیجه باکتری های ناحیه تناسلی کمتر به مثانه می رسند. اگرچه شواهد محکمی برای تأیید اینکه ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند از عفونت ادراری جلوگیری کند وجود ندارد اما پیروی از این عمل ضرری ندارد. ممکن است به کاهش خطر UTI کمک کند به خصوص در افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به UTI هستند.

1. آناتومی مجرای ادراری زنان

مجرای ادرار عضوی لوله مانند که به خروج ادرار از مثانه کمک می کند در زنان کوتاه تر(حدود 2.5 تا ۴ سانتی متر) از مردان (حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر) است. آناتومی ادراری زنان را بیش از مردان مستعد ابتلا به UTI می‌کند. چرا که باکتری‌ها مسافت کوتاه‌ تری را طی می کنند تا وارد مثانه شوند. یک علامت کلاسیک UTI احساس سوزش در مجرای ادرار هنگام ادرار در دستگاه تناسلی زنان است. به این دلیل که باکتری ها می توانند در مثانه، کلیه ها یا مجرای ادرار رشد کنند. سلامت مثانه می تواند مستقیماً بر زندگی جنسی تأثیر بگذارد.

مثانه بین استخوان های لگن قرار دارد و یک اندام توخالی و عضلانی می باشد که برای نگه داشتن ادرار منبسط می شود. ماهیچه‌های مثانه با پر شدن از ادرار شل می‌شوند اما زمانی که ظرفیت آن کامل شد سیگنال‌هایی به مغز شما ارسال می‌کند تا آن را تخلیه کند. داشتن رابطه جنسی با مثانه پر احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار استرسی را نیز افزایش می دهد. این وضعیت به دلیل ضعیف بودن عضلات کف لگن و یا ضعیف بودن اسفنکتر مجرای ادرار ایجاد می شود. در این شرایط مثانه می تواند در حین هر حرکتی که به آن فشار وارد کند مانند سرفه، ورزش، خنده، عطسه یا رابطه جنسی ادرار نشت کند.

2. آمیزش جنسی و انتقال باکتری ها به کانال ادرار

آمیزش جنسی یک عامل خطر برای عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) است. در طول رابطه جنسی باکتری ها می توانند از اندام تناسلی مردان به مجرای ادرار منتقل شوند. باکتری ها می توانند راه خود را از مجرای ادرار به مثانه باز کنند و در نتیجه عفونت ادراری ایجاد شود. به همین دلیل بهتر است که همیشه بعد از رابطه جنسی ادرار کنید زیرا ادرار کردن میکروب ها را دفع می کند.

اگر رابطه جنسی نفوذی ندارید شما یا شریک زندگی می توانید بدون نگرانی در مورد افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری هر نقطه ای از مهبل را لمس کنید. فقط یک استثنا وجود دارد. اگر شریک شما رابطه دهانی یا کونیلینگوس را انجام دهد که بر تماس دهانی با کلیتوریس که بسیار نزدیک به دهانه مجرای ادرار است تمرکز دارد، باکتری‌ها می‌توانند از دهان و زبان به مجرای ادرار رانده شوند. در این صورت و در حالت ایده آل شما باید ظرف سی دقیقه پس از رابطه جنسی ادرار کنید تا از مزایای پیشگیری از عفونت ادراری بهره مند شوید.

باورهای نادرست درباره ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

باور بر این است که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی از بیماری های مقاربتی پیشگیری می کند. اما کارشناسان به طور قطعی ارتباط بین ادرار بعد از سکس و کاهش بیماری های مقاربتی را رد می کنند. افراد با جذب باکتری‌ها در حین مقاربت جنسی به بیماری‌های مقاربتی (عفونت‌های مقاربتی) مبتلا می‌شوند. تخلیه ادرار پس از مقاربت از ورود این باکتری ها به بدن جلوگیری نمی کند. به این دلیل که در افرادی که مقاربت واژینال دارند به طور کلی عفونت ها در خود واژن هستند.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی باعث دفع باکتری ها یا ویروس ها از واژن نمی شود زیرا منفذ ادرار از دهانه واژن جدا است. از طرف دیگر ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ظاهرا به دفع باکتری هایی که در حین رابطه جنسی وارد دستگاه ادراری تحتانی شده اند کمک می کند. این منطقی است که در پس چرایی جلوگیری ادرار کردن از ابتلا به UTI  وجود دارد. استفاده از شیوه های جلوگیری از بارداری به عنوان مثال کاندوم، موثرترین روش برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی است.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی و پیشگیری از بارداری

یک نه قطعی نیز به این باور غلط وجود دارد. حتی اگر تنها چند ثانیه بعد از انزال بروید و ادرار کنید باز هم نتیجه نمی گیرید. هنگامی که افراد رابطه جنسی نفوذی دارند انزال در کانال واژن انجام می شود. ادرار از مجرای ادرار بیرون می آید؛ یعنی یک منفذ کاملاً مجزا. بنابراین تخلیه ادرار از مجرای ادرار قادر به خارج کردن اسپرم ها از کانال واژن نخواهد بود.‌

ادرار کردن بر روی هیچ اسپرمی که وارد واژن می شود تأثیری نخواهد داشت. استفاده از نوعی روش پیشگیری از بارداری تنها راه پیشگیری از بارداری در طول رابطه جنسی است. برای جلوگیری مطمئن از بارداری باید از داروهای ضد بارداری تایید شده استفاده کنید که موثرترین آن ها توسط پزشک تجویز می شود. چیزهایی مانند آی یو دی، ایمپلنت ها و قرص های ضد بارداری.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

 روش های پیشگیری از عفونت ادراری

• نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز برای اطمینان از خروج منظم باکتری ها از مجرای ادرار

• دفع ادرار در هر زمانی که میل شدید وجود داشت

• اجتناب از نگه داشتن ادرار برای بیش از ۳ یا ۴ ساعت

• شستشوی مهبل از جلو به عقب بعد از دفع ادرار و مدفوع

• تمیز کردن هر روزه دستگاه تناسلی با آب گرم و رعایت بهداشت جنسی

• اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی زنانه معطر

• اجتناب از دوش طولانی مدت در صورت استعداد برای ابتلا به عفونت ادراری

• اجتناب از مصرف اسپرم کش ها

• پوشیدن لباس زیر نخی گشاد و نپوشیدن لباس های تنگ

• تعویض هرچه سریع تر لباس‌های خیس حمام یا لباس های ورزشی که می‌تواند رطوبت را به دام بیندازند و باکتری‌ها را در اطراف اندام تناسلی نگه دارند.

• محدود کردن حمام کردن به سی دقیقه یا کمتر

• نوشیدن آب زغال اخته یا مصرف عصاره کرن بری

  • منبع
  • هنر زندگی
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید