امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285878
۵۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

اگر اعتماد‌به‌نفس ندارید چگونه با اعتماد‌به‌نفس به نظر برسید؟

لحظه‌ای که وارد اتاقی می‌شوید، مردم بلافاصله نوعی تصور از شما در ذهنشان شکل می‌دهند. آن‌ها درباره اینکه شما چه فردی هستید، مثلا قابل اعتماد، صمیمی یا توانا، زود قضاوت می‌کنند. بخش بزرگی از این قضاوت‌ها بر این اساس است که زبان بدنتان با اعتماد‌به‌نفس بوده یا نه.

اگر اعتماد‌به‌نفس ندارید چگونه با اعتماد‌به‌نفس به نظر برسید؟

لحظه‌ای که وارد اتاقی می‌شوید، مردم بلافاصله نوعی تصور از شما در ذهنشان شکل می‌دهند. آن‌ها درباره اینکه شما چه فردی هستید، مثلا قابل اعتماد، صمیمی یا توانا، زود قضاوت می‌کنند. بخش بزرگی از این قضاوت‌ها بر این اساس است که زبان بدنتان با اعتماد‌به‌نفس بوده یا نه.

می‌دانستید که ۵۵ درصد از ارتباطات ما غیرکلامی است؟ ارتباط صوتی فقط ۳۸ درصد است، در حالی که کلمات ما تنها ۷ درصد از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند.

پس عجیب نیست اگر بگوییم اعمال ما بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند. نشانه‌های فیزیکی ظریف، مثل نحوه‌ی قرار دادن دست‌ها گرفته یا نحوه‌ی قرار دادن شانه‌ها، لحن را تنظیم می‌کنند.

اگر بدانید چگونه با اعتماد‌به‌نفس به نظر برسید، مردم بیشتر تمایل دارند به شما توجه کنند و احترامی را که سزاوار آن هستید نشان دهند.

از سوی دیگر، اگر ناراحت و ناامن به نظر برسید، ممکن است مردم به سرعت شما را نادیده بگیرند یا بی‌اعتبار کنند. زبان بدن با اعتماد‌به‌نفس بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتباطات است. روشی که بدن خود را نشان می‌دهید ممکن است بیش از آنچه می‌دانید با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند. به همین دلیل بسیار مهم است که باید یاد بگیرید چگونه با اعتماد‌به‌نفس بیشتری به نظر برسید، حتی زمانی که چنین احساسی ندارید.

چگونه با اعتماد‌به‌نفس به نظر برسیم؟

چگونه می‌توان با اعتماد‌به‌نفس ارتباط برقرار کرد تا هوش و توانایی به نمایش درآیند؟ با یادگیری زبان بدن اعتماد‌به‌نفس. متأسفانه، بسیار از افراد با شک و تردید به خود مواجه‌اند. بسیاری بر این باورند که اگر با اعتماد‌به‌نفس به دنیا نیامده‌اند، خوش‌شانس نیستند. این باور دور از واقعیت است. یادگیری اینکه چگونه با اعتماد‌به‌نفس بیشتری به نظر برسید، یک مهارت است و با ایجاد تغییرات کوچک در حرکات فیزیکی، طرز فکر و برنامه روزانه شروع می‌شود.

۱. شانه‌های خود را تراز کنید

خم شدن نشان‌دهنده‌ی عدم اعتماد‌به‌نفس و صداقت است. با صاف ایستادن، کمی فشار دادن شانه‌ها به عقب و باز کردن قفسه سینه، کشف می‌کنید که چقدر با اعتماد‌به‌نفس به نظر می‌رسید. مطمئن شوید که شانه‌های خود را صاف نگه دارید، زیرا ناراستی شانه‌ها، نشانه‌ی دودلی برداشت می‌شود.

مطمئن شوید که شانه‌های خود را به سمت طرف صحبت خود قرار دهید. باید بدنمان را به جایی که ذهنمان می‌خواهد برود نشانه بگیریم. بنابراین اگر با دیگری صحبت می‌کنید اما بدنتان رو به در است، یعنی می‌خواهید از مکالمه فرار کنید. شخصی که با او صحبت می‌کنید ممکن است فکر کند که شما بی‌ادب یا ناراحت هستید. قرار دادن شانه‌ها به سمت شریک زندگی‌تان حس علاقه و اعتماد‌به‌نفس را منتقل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنید.

۲. بی‌قراری را مهار کنید

یکی از بزرگ‌ترین عاداتی که زبان بدن اعتماد‌به‌نفس را از بین می‌برد، بی‌قراری ناخودآگاه است. آیا تا‌به‌حال یک گوینده‌ی خبر حرفه‌ای را تماشا کرده‌اید؟ آن‌ها هرگز صورت خود را لمس نمی‌کنند، کراوات خود را مرتب نمی‌کنند، لباس خود را نمی‌کشند و با جواهرات خود بازی نمی‌کنند.

آن‌ها آموزش دیده‌اند تا طوری رفتار کنند که آنچه را می‌گویند، باور کنید. اگر نمی‌دانستند چگونه هنگام ارائه‌ی پیام خود با اعتماد‌به‌نفس به نظر برسند، به آن‌ها اعتماد نمی‌کردید. اگر متوجه شدید که در حال بی‌قراری هستید، خود را آرام کنید. در حال حضور داشته باشید و دستان خود را در دامان خود یا روی میز جلوی خود به هم گره کنید.

۳. به حالت دست‌های خود توجه کنید

مطمئن‌ترین ژست ظاهری چیست؟ حالت دست می‌تواند گویای حال شما باشد. بسیاری از مردم به ژست «برگ انجیری» (fig leaf) عادت دارند که در آن یک دست روی دست دیگر قرار می‌گیرد و جلوی بدن و روی ناحیه‌ی کشاله ران قرار می‌گیرد. اما این حالت دست نشان‌دهنده ناامنی و ضعف است.

برای این که با اعتماد‌به‌نفس‌تر به نظر برسید، باید از حالت hand steeple استفاده کنید. حالتی که در آن انگشتان دست به هم می‌رسند تا یک نقطه را تشکیل دهند. برای دیدن تصاویر و درک بهتر حالت‌های دست، اسم آن‌ها را گوگل کنید. هنگامی که شخصی این حالت دست را روبه‌روی سینه خود می‌گیرد، نشان‌دهنده‌ی این است که از آنچه می‌گوید مطمئن است.

وقتی کسی دستانش را در این حالت بر دامان می‌‌گذارد، به این معنی است که نسبت به آنچه می‌شنود اعتماد‌به‌نفس دارد.

۴. تماس چشمی برقرار کنید

تماس چشمی یکی از قوی‌ترین حالات زبان بدن اعتماد‌به‌نفس است. قانون ۸۰/۲۰ را رعایت کنید: در ۸۰درصد مواقع چشمان شما باید با شریک گفت‌وگویتان در تماس باشد. در ۲۰درصد مواقع، چشمان شما در حال دور زدن هستند تا تصمیم بگیرید در پاسخ چه بگویید.

تماس چشمی خوب به شریک صحبت شما این احساس را می‌دهد که به آنچه می‌گوید علاقه‌مند هستید. شما به خاطر تماس چشمی بیشتر، قدردانی و احترام می‌بینید و در نهایت شما را فردی دلسوز و با اعتماد‌به‌نفس می‌شناسند.

۵. محکم و با اعتماد‌به‌نفس دست بدهید

کسانی که با اعتماد‌به‌نفس به نظر می‌رسند، می‌دانند که دست دادن خوب می‌تواند تعامل درستی با افراد دیگر ایجاد کند. بهترین حالت دست دادن وقتی است که دست خود را در حالت عمودی دراز می‌کنید در حالی که انگشتان خود را در کنار هم قرار داده‌اید و شست را به حالت راست نگه داشته‌اید.

هنگامی که دست شریک زندگی خود را می‌فشارید، ارتباطی نزدیک و محکم ایجاد کنید که در آن بافت دست شما با بافت دست او برخورد کند. موقع دراز کردن دست تا حد امکان به دست او نزدیک شوید. شیوه‌ای که فرد دست دراز می‌کند، چیزهای زیادی درباره‌ی قصد او می‌گوید. وقتی دست کسی رو به پایین است، به این معنی است که می‌خواهد شما را کنترل کند. اگر دستش رو به بالا باشد نشان‌دهنده‌ی فروتنی است.

اگر می‌خواهید قدم بلندتری برای بااعتماد‌به‌نفس به نظر رسیدن بردارید، هنگام دست دادن، دست دیگر را «لنگر» کنید. به این معنی که از دست دیگر خود برای لمس ساعد فرد بین مچ و آرنج استفاده کنید. این کار اگر به درستی انجام شود، نشان می‌دهد که شما کاملا متعهد به صحبت با آن شخص هستید. فقط مطمئن شوید که از آرنج بالاتر نروید، زیرا ممکن است باعث شود فرد احساس کند که حریم شخصی‌اش را نادیده می‌گیرید.

۶. با آرامش راه بروید

می‌خواهید بدانید که چگونه به محض ورود به اتاق خود را با اعتماد‌به‌نفس نشان دهید؟ نحوه‌ی راه رفتن خود را تغییر دهید. نحوه‌ی راه رفتن شما می‌تواند نشان دهد که عصبی، خوشحال یا ناراحت هستید. همچنین نشان می‌دهد که آرام هستید یا عجله دارید.

اگر در حال ورود به گروهی هستید که می‌خواهید دیگران را تحت‌تأثیر قرار دهید یا وارد اتاق هیأت‌ مدیره می‌شوید تا در مذاکره دست بالا را بگیرید، نوع صحیح راه رفتن باعث می‌شود که با اعتماد‌به‌نفس بیشتری به نظر برسید. کسانی که تند راه می‌روند و دست‌ها را نزدیک بدن نگه می‌دارند، عصبی و نامطمئن نسبت به خود به نظر می‌رسند.

آرام و در حالی که بازوهای خود را در کنار بدن رها کرده‌اید، راه بروید. این قدم زدن را با رویی گشاده همراه کنید و آماده باشید تا وقتی با دیگران روبه‌رو می شوید، دست بدهید. زبان بدن مطمئن، دیگران را به سمت شما جذب می‌کند.

۷. عادات سازنده‌ی اعتماد‌به‌نفس پیدا کنید

هنگامی که بتوانید زبان بدن معتمد به نفس را در لحظه به کار برید، می‌توانید شروع به تغییر عادات روزانه خود کنید تا اعتماد‌به‌نفس واقعی خود را افزایش دهید. عادت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید.

سه تا از قوی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از آمادگی، تصور و جادو. آمادگی یا priming یک روتین صبحگاهی است که توسط تونی رابینز ایجاد شده است و عناصر روانشناسی و مدیتیشن را برای شروع روز در حالتی قدرتمند و با اعتماد‌به‌نفس ترکیب می‌کند. تجسم یا Visualization نوعی شرطی‌سازی ذهنی است که از کانر مک گرگور گرفته تا مایکل فلپس از آن استفاده می کنند. جادو یا incantations تصور را به سطح بعدی می‌برد و آن را در واقعیت فریاد می‌زند.

۸. بر احساسات خود مسلط شوید

اینکه چگونه با اعتماد‌به‌نفس‌تر به نظر برسید با توانایی کنترل احساسات شروع می‌شود. اگر اجازه دهید ناراحتی‌های کوچک زندگی، شما را عصبانی کنند یا در ترس زندگی کنید، اعتماد‌به‌نفس شما دائماً تحت‌تأثیر احساسات قرار می‌گیرد. تسلط احساسات بر زندگی فقط منجر به ناامیدی می‌شود. با شناسایی آنچه احساس می‌کنید، شروع کنید.

از خود بپرسید که این احساسات به شما چه می‌گوید و سپس برای بازگرداندن تعادل به خود اقدام کنید. حتی می‌توانید از برخی از تکنیک‌های زبان بدن اعتماد‌به‌نفس برای فریب دادن مغز خود استفاده کنید تا بتوانید احساسات منفی خود را با احساس مثبت جایگزین کنید.

۹. باورهای منفی را از خود دور کنید

وقتی طرز تفکرتان را در مورد خود تغییر دهید، زندگی خود را تغییر داده‌اید. هنگامی که به خود و توانایی‌هایتان اطمینان دارید، بسیار آسان‌تر است که یاد بگیرید چگونه خود را با اعتماد‌به‌نفس نشان دهید. اگر در گذشته به شما گفته‌اند که به اندازه‌ی کافی خوب نیستید، احتمالا در عمق وجودتان به این حرف باور دارید. هنگامی که باورهای قدرتمند‌کننده‌ای درباره‌ی خود پیدا کنید، عزت نفس خود را افزایش می‌دهید و این در ظاهر شما نمایان می‌شود.

۱۰. از شخص دیگری الگو بگیرید

برخی افراد باعث می‌شوند که یادگیری زبان بدن اعتماد‌به‌نفس آسان‌تر به نظر رسد. شما می‌توانید با انتخاب یکی از این افراد برای الگوبرداری، ظاهر با اعتماد‌به‌نفس خود را ایجاد کنید. این شخص می‌تواند فرد مشهوری باشد که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید یا کسی که در جامعه که شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

الگوی اید‌ئال، دانا و کامل خواهد بود. او علاوه بر اینکه در موقعیت‌های مختلف با اعتماد‌به‌نفس ظاهر می‌شود، نسبت به دیگران، نگرانی و احترام نشان می‌دهد. الگوی شما می‌تواند شخصی باشد که از دور زیر نظر دارید یا می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید و یک رابطه‌ی مربیگری (mentoring) ایجاد کنید.

  • منبع
  • تابناک باتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید