امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288381
۱۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

این مواد غذایی را در مخلوط کن نریزید

این مواد غذایی را در مخلوط کن نریزید

مخلوط کن یکی از همه کاره‌ترین ابزار‌های موجود در آشپزخانه است که می‌تواند وظایف بسیاری از خرد کردن انواع میوه و سبزیجات و تهیه سس گرفته تا تهیه انواع نوشیدنی و معجون را بر عهده بگیرد. این دستیار آشپزخانه قادر است در کمترین زمان ممکن کار‌های شما را انجام دهد؛ اما جالب است بدانید با وجود این همه کاربرد، چندین ماده غذایی وجود دارند که نباید درون مخلوط کن قرار دهید.

در ادامه به معرفی این مواد غذایی و دلیل اینکه چرا نباید آنها را درون مخلوط کن قرار داد، می پردازیم:

۱- یخ

این موضوع کمی بحث برانگیز است. زیرا بسیاری از افراد از مخلوط کن خود برای تهیه اسموتی و نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌کنند. خوراکی‌هایی که در دستورالعملشان باید از یخ استفاده شود. با این حال، برخی از مخلوط‌کن‌ها موتور‌های قدرتمندی برای پشتیبانی از خرد کردن یخ ندارند و ریختن یخ در آن‌ها موجب فرسوده شدن موتور و در نهایت تعمیر و تعویض دستگاه خواهد شد. پیش از خرید مخلوط کن توصیه می‌کنیم مشخصات دستگاهی که می‌خواهید خریداری کنید، بررسی نمایید و در صورتی که محصول مورد نظر قابلیت خرد کردن یخ را داشت، اقدام به خریداری آن نمایید.

۲- مایعات داغ

افزودن مایعات داغ مانند سوپ داغ به مخلوط کن موجب آزاد شدن بخار و فشار زیاد شده و ممکن است باعث باز شدن درب مخلوط کن و در بهترین حالت بیرون ریختن مایع و کثیفی آشپزخانه و در بدترین حالت منجر به سوختگی شود؛ بنابراین از ریختن مایعات داغ درون مخلوط کن خودداری کنید و پیش از این کار، صبر کنید تا خنک شوند. علاوه بر این، همیشه در حین کار با یک دست درب مخلوط کن را محکم نگه دارید.

۳- سیب زمینی

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته است که موجب می‌شود در حین خرد شدن با مخلوط کن، به جای پوره سبک و پف دار، شاهد سیب زمینی‌های له شده و چسبناک باشیم. توصیه می‌کنیم به جای مخلوط کن از رنده یا گوشت کوب برقی برای پوره کردن سیب زمینی استفاده کنید.

۴- خمیر نان

هرگز برای ورز دادن خمیر نان از مخلوط کن استفاده نکنید. مخلوط کن فاقد عملکرد چرخشی دستگاه خمیرگیر است و نمی‌تواند مانند آن، خمیر نان را بخوبی ورز دهد. در حین کار کردن مخلوط کن گلوتن موجود در آرد آزاد شده و یک محصول نهایی سفت و متراکم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵- سبزیجات فیبردار خام

سبزیجات فیبر دار مانند کلم پیچ و سبزیجاتی مانند کرفس و کلم بروکلی را درون مخلوط کن نریزید. زیرا ترکیب مولکولی موجود در این سبزیجات، در حالت خام بخوبی تجزیه نمی‌شوند و در نتیجه الیاف آن‌ها درون مخلوط کن باقی می‌مانند و تمیز کردن مخلوط کن را دچار مشکل می‌کنند. این الیاف همچنین تیغه‌های مخلوط کن را احاطه کرده و در نتیجه کارکرد موتور را دچار مشکل می‌کنند و به مخلوط کن آسیب می‌رسانند. برای پوره کردن این نوع سبزیجات توصیه می‌کنیم از آبمیوه گیری استفاده کنید. همچنین می‌توانید ابتدا این سبزیجات را بپزید و سپس با استفاده از مخلوط کن آن‌ها را پوره کنید.

۶- میوه‌های منجمد

اگر موتور دستگاه شما قوی نباشد، میوه‌های منجمد نیز مانند یخ می‌توانند آن را دچار آسیب کنند. اگر قصد تهیه اسموتی با استفاده از میوه‌های یخ زده را دارید، توصیه می‌کنیم پس از خارج کردن قطعات میوه از فریزر کمی صبر کنید تا میوه‌ها کمی نرم‌تر شوند و سپس آن‌ها را درون مخلوط کن بریزید.

۷- استخوان

برای تهیه سوپ و خورشت، حتما پیش از ریختن گوشت درون مخلوط کن تمام استخوان‌ها حتی استخوان‌های ریز را جدا کنید. واضح است که سختی استخوان می‌تواند موتور دستگاه شما را دچار آسیب کند.

۸- دانه‌های قهوه

ریختن مقداری دانه قهوه در مخلوط کن اغلب اوقات به نتایج فاجعه باری ختم نمی‌شود. اما این کار می‌تواند به مرور زمان منجر به کند شدن تیغه‌های مخلوط کن شود. دانه‌های قهوه فوق‌العاده سفت هستند، به این معنی که برای شکستن آن‌ها به ترکیبی از نیروی تیغه و نیروی اضافه نیاز است. اگر از مخلوط کن استاندارد استفاده می‌کنید، احتمالا تیغه‌های آن در اثر آسیاب دانه‌های قهوه آسیب می‌بینند و دستگاهتان به مرور زمان برای مخلوط کردن غذا‌های نرم‌تر نیز دچار مشکل خواهد شد. توصیه می‌کنیم برای آسیاب کردن دانه‌های قهوه از یک دستگاه آسیاب قهوه مناسب استفاده کنید.

۹- ادویه جات

مخلوط‌کن‌ها معمولاً برای آسیاب کردن ذرات کوچک مانند گیاهان خشک و ادویه‌ها طراحی نشده‌اند و تیغه‌های بزرگ آن‌ها معمولا برای خرد کردن میوه جات، سبزیجات و حبوبات درشت مناسب هستند. برای خرد کردن مؤثر گیاهان خشک و ادویه جات، توصیه می‌کنیم از یک هاون یا مخلوط کن ادویه استفاده کنید.

۱۰- گوشت

برای خرد کردن یا چرخ کردن گوشت از مخلوط کن استفاده نکنید. زیرا مخلوط کن در نهایت یک ترکیب نرم و لزج به شما تحویل خواهد داد و در نهایت بافت همبرگر یا کباب شما را بر هم می‌زند. توصیه می‌کنیم از چرخ گوشت برای چرخ کردن گوشت استفاده کنید و یا در هنگام خرید گوشت، از سوپر پروتئینی بخواهید آن را چرخ کند.

۱۱- مایعات بیش از حد

ریختن بیش از حد مایع درون مخلوط کن هیچ گاه نتیجه مطلوبی برای شما به همراه نخواهد داشت. در عوض سعی کنید هر بار مقدار کمی مایع به مخلوط کن اضافه کنید و تا زمانی که ترکیب مورد نظر به قوام مورد نیاز دست پیدا کنید.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید