امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281030
۷۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

با 5 فایده عادت ماهیانه یا پریود آشنا شوید

از مهمترین فواید قاعدگی، پریود یا عادت ماهیانه این است که نشانه سلامت دستگاه تناسلی و باردار نبودن است. قاعدگی یک “بیماری” نیست که نیاز به درمان داشته باشد. قاعدگی را باید یک چیز شگفت‌انگیز در زندگی یک زن دانست.

فواید عادت ماهیانه یا پریود

توجه به قاعدگی و منظم بودن چرخه قاعدگی شما به شما کمک می کند تا بدانید که هورمونهای شما در چه زمانی قرار دارند یا خارج از تعادل هستند. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد استخوان ها، تیروئید و سلامت متابولیک خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هنگامی که چرخه خود را درک می کنید، می توانید بهترین روزهای خود را برای برانگیختگی جنسی و لذت بردن و اهرم روزهای افزایش انرژی برای ورزش و تناسب اندام شناسایی کنید. دوره شما ابزاری اساسی برای کمک به شما در تصمیم گیری های بهداشتی آگاهانه و ایجاد سلامتی عاطفی است.

هورمون‌هایی که بدن شما در طول چرخه ماهانه تولید می‌کند، فوایدی برای سلامت باروری دارد. زنان قبل از یائسگی به دلیل استروژن کمتر در معرض خطر بیماری قلبی و سکته هستند! اگر قاعدگی شما هر ماه مانند ساعت است یعنی در همان زمان و جریان مشابه درست در روز ۲۸ چرخه شما رخ می‌دهد، این نشان دهنده خوبی است که سلامت باروری و تعادل هورمونی استروژن- پروژسترون- تستوسترون در وضعیت خوبی است. اگر می خواهید باردار شوید، می توانید چرخه های باروری خود را در زمانی که عادت ماهانه شما منظم است پیگیری کنید.

۵ فایده عادت ماهیانه یا پریود

در کمال تعجب قاعدگی مزایایی دارد. تمام آن شب‌ های بی‌خوابی به دلیل دردهای قاعدگی و میگرن‌های وحشتناک بالاخره جواب داده است؛ قاعدگی فواید اساسی دارد که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در اینجا پنج مزیت شگفت انگیز و در عین حال جالب قاعدگی آورده شده است:

• قاعدگی می‌تواند در مورد بیماری‌های آینده هشدار دهد. زنان در مورد بدن خود بسیار مراقب هستند. رنگ، طول و بوی خون قاعدگی می‌تواند نشانه‌هایی از وضعیت سلامت شما باشد. برخی از زنان برای مدت طولانی قاعدگی شدید دارند یا اصلاً پریود نمی‌شوند که نشان می‌دهد مشکلی در بدن وجود دارد و همین موضوع به شما کمک می‌کند از چنین تغییراتی آگاه شوید. چرخه قاعدگی با بیماری قلبی، دیابت یا سایر مشکلات مرتبط با سلامت باروری متوقف می‌شود. شما خوش شانس هستید، چرا که زن بودن به شما کمک می‌کند بیشتر از سلامت خود آگاه شوید.

• عادت ماهیانه می‌تواند شما را زیبا کند؛ فراموش نکنید که از هورمون‌های خود تشکر کنید! در طول روز اول، سطح استروژن شما بسیار پایین است. بیشتر دخترانی که در روز اول پریود خونریزی می‌کنند افسرده، غمگین و هیجانی هستند. با این حال پس از چند روز، سطح استروژن بالا می‌رود و اندورفین ترشح می‌کند که می‌تواند به شما احساس هوشیاری، شادی و خلق و خوی خوب بدهد. شما احساس می‌کنید فعال هستید که تقریباً می‌توانید هر کاری انجام دهید. افزایش سطح استروژن بدن شما را جذاب‌تر و زنانه‌تر می‌کند. همچنین قاعدگی هورمون‌های استرس را سرکوب می‌کند، زیرا استروژن بر نحوه کنترل مغز بر احساسات تأثیر می‌گذارد. در دوران پریود صورت شما می درخشد و پوست شما نرم و صاف به نظر می‌رسد. حتی می‌توانید انتظار داشته باشید که جوش های شما نیز از بین برود.

• قاعدگی به شما کمک می‌کند از سطح متفاوتی از رابطه جنسی لذت ببرید. در حالی که برخی از مردان از داشتن رابطه جنسی در زمانی که شرکایشان در حال پریود هستند اجتناب می کنند، هنوز هم مردانی وجود دارند که علاقه زیادی به انجام آن دارند، درست مانند روزهای عادی دیگر. در واقع به گفته پزشکان، رابطه جنسی در دوران پریود از نظر پزشکی مشکلی ندارد. هنگامی که یک زن در حال قاعدگی است، میل جنسی او بسیار بیشتر می‌شود. پریود شدن به شما کمک می‌کند تا به ارگاسم نیز برسید زیرا در حین قاعدگی، ناحیه تناسلی شما حساس‌تر است.

• پریود به طور طبیعی بدن شما را پاک‌سازی می‌کند. نوشیدنی‌های سم زدا و پاک کننده سالم این روزها محبوب شده‌اند. عادت ماهیانه راه بدن برای پاکسازی و دفع سموم به طور طبیعی است. به عبارت دیگرقاعدگی خود یک پاک کننده طبیعی است؛ به خصوص اگر منظم باشد. در طول قاعدگی، بدن شما آهن اضافی را تخلیه می‌کند. دفع آهن اضافی به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. با این حال مصرف مکمل آهن به ویژه برای زنانی که در حین قاعدگی دچار سرگیجه می‌شوند بسیار مفید است.

• قاعدگی به شما کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کنید. پریود روند پیری را کند می‌کند. هر زمان که قاعدگی دارید، بدنتان آهن ترشح می‌کند؛ این یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود پریود شما را جوان کند. به همین دلیل است که اکثر زنان طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند. بر اساس مطالعات متخصصان طول عمر، از دست دادن آهن می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی کمک کند. بنابراین راز طول عمر به نوعی به جنسیت شما نیز مرتبط است.

پریودهای نامنظم

اگر از پریودهای نامنظم رنج می‌برید، بدن شما می گوید که ممکن است تا حد زیادی از نظر هورمونی متعادل نباشد. این فرصتی است تا خود را به تعادل برگردانید تا بتوانید از مزایای سلامتی یک چرخه قاعدگی منظم لذت ببرید. در صورتی که دچار بی‌نظمی در دوره‌های ماهیانه خود هستید حتما در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید.

هر ماه قاعدگی نتیجه گفتگوی هماهنگ بین مغز و تخمدان شماست. دو ناحیه از مغز که این مکالمه را هدایت می کنند -هیپوتالاموس و غده هیپوفیز- نیز در امتداد همین مسیرها به غدد فوق کلیوی، تیروئید و روده متصل هستند. بنابراین وقتی یک سیستم مختل می‌شود، سایرین نیز ممکن است آسیب ببینند. دوره های قاعدگی یا پریودهای نامنظم زنان، اغلب اولین ناحیه‌ای است که نشانه‌هایی از اختلال در سیگنال دهی را در طول این مسیرها نشان می‌دهد، با پیامدهایی که در سراسر بدن احساس می شود.

زمانی که هورمون‌های جنسی در تعادل باشند شما احساس خوبی دارید، پرانرژی هستید، خوب می‌خوابید و به رابطه جنسی علاقه‌مند می‌شوید. وقتی تحت استرس دائمی هستید، هورمون‌های شما از تعادل خارج می‌شوند و پریود نامنظم یکی از اولین راه‌های درخواست کمک است.

قاعدگی در سلامت استخوان‌ها نقش کلیدی دارد.  تعادل طبیعی بین هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون به اطمینان از قاعدگی سالم و چرخش استخوان سالم کمک می‌کند. و همینطور بین سایر هورمون‌های مهم از جمله انسولین، تیروئید، پاراتیروئید و هورمون‌های استرس تعادل برقرار می‌کند. در واقع، استخوان‌های شما یک اندام غدد درون ریز یا تولید کننده هورمون هستند. اگر تعادل مختل شود، ممکن است قاعدگی نامنظم شود؛ همین موضوع یک سرنخ مفید ارائه می‌دهد که استخوان سازی ممکن است همگام با تجزیه استخوان نباشد.

تیروئید که در مرکز بین مغز و بقیه بدن قرار دارد، مانند یک “ایستگاه انتقال” عمل می‌کند و سرعت عملکرد هر سلول و غده بدن از جمله رشد، ترمیم و متابولیسم را کنترل می‌کند. زمانی که تیروئید شما کم کار باشد منجر به خستگی، افزایش وزن، افسردگی، کلسترول بالا و سایر علائم می‌شود. اگر تیروئید سالم است و وظیفه خود را درست انجام می‌دهد، احتمال اینکه قاعدگی شما منظم باشد بسیار بیشتر است.

قاعدگی منظم در حفظ وزن سالم بسیار موثر است. چربی به ویژه بافت چربی اطراف کمر نیز مانند یک اندام غدد درون ریز عمل می‌کند و استروژن تولید می‌کند (و همچنین لپتین، هورمونی که به تنظیم انرژی دریافتی و مصرف از جمله اشتها کمک می کند). غلبه استروژن و مقاومت به انسولین هر دو نوع عدم تعادل هورمونی هستند که با اضافه وزن بدن و بی نظمی‌های قاعدگی مرتبط هستند. همچنین، کمبود وزن در نتیجه رژیم‌های غذایی سخت، تمرین بیش از حد، یا سایر استرس‌های شدید فیزیکی یا روحی، می‌تواند باعث بی‌نظمی‌های قاعدگی، از جمله آمنوره (عدم قاعدگی) شود.

وقتی تحت استرس هستیم صرف نظر از علت (خطر، روابط شخصی، کار و محیط)، فعالیت در امتداد محور بین مغز و غدد فوق کلیوی افزایش می‌یابد تا هورمون‌های استرس مانند کورتیزول تولید شود که به ما در پاسخ به تهدید کمک می‌کند. کورتیزول به طور غیر مستقیم بر تعادل بین هورمون‌های جنسی از جمله استروژن، پروژسترون و DHEA تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، بسیاری از زنان زمانی که تحت استرس هستند دچار پریودهای نامنظم می‌شوند.

  • منبع
  • دکتر دکتر
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید