امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277293
۵۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

سبک دکوراسیون روستیک

سبک دکوراسیون روستیک به چه سبک و دکوراسیونی گفته می‌شود؟

روستیک، کلمه‌ای لاتین بوده و به صورت Rustic نوشته می‌شود و در لغت به معنی روستا ترجمه می‌شود. روستیک استایل به معنی سبک روستایی برگردان می‌شود. اما روستیک در معنی معماری دو تعریف جداگانه دارد.

یک: روستیک، یک روش سنگ تراشی بوده است که عمدتاً در معماری رنسانس مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دو: یک سبک معماری غیر رسمی در ایالات متحده و کانادا بوده که تغییرات گسترده‌ای را به خود دیده است.

در این بخش منظور مورد نظر ما روستیک همان روستا و سبک دکوراسیون روستیک یا همان سبک کوراسیون روستایی خواهد بود.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

   سبک  روستیک با الهام از طبیعت کوهستانی و جنگلی و با استفاده از متریال های طبیعی پرداخت نشده و خام، محیطی دنج و صمیمی همانند خانه های روستایی را به وجود می آورد.  

یکی از مشخصه‌های سبک روستیک طبیعی‌بودن عناصر و مواد به‌کاررفته در آن است. به این معنا که مواد سازنده مبلمان و دیوارها در این سبک بیشتر سنگ و چوب و روکش‌هایی از جنس کرباس و پارچه‌های قدیمی است. به‌گفته کتی هاجز، طراح داخلی، استفاده از مواد آلی در طبیعی‌ترین شکل آنها جوهره اصلی سبک روستیک است. طراحی روستیک ساده، طبیعی و الهام‌گرفته از زمین است.

هیچ گزینه‌ای به اندازه تیرهای ساخته‌شده از چوب خام، که روی سقف و در معرض دید قرار دارند، حال‌وهوای سبک روستیک را برای شما ایجاد نخواهد کرد. البته این تیرها، علاوه بر سقف، به‌عنوان چهارچوب در، پنجره و یا شومینه نیز کاربرد دارند. تیرهای مستطیل شکل تیز و محکم به نظر می‌رسند و تیرهای چوبی که به‌صورت گرد برش خورده‌اند فضایی آرام و راحت را به ذهن بیننده القا خواهند کرد.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

استفاده از مواد خام در این سبک رایج است. بنابراین، در این سبک به‌جای استفاده از چوب‌های صیقلی، جلادار و رنگ‌شده تا جای ممکن از چوب‌ها و سنگ‌ها در طبیعی‌ترین شکل آنها استفاده می‌شود تا عناصر طبیعت وارد فضای خانه شوند. در این سبک، به‌جای استفاده از کاغذدیواری و رنگ‌های روغنی از سنگ و چوب برای سطح‌سازی و ایجاد ابعاد در دیوارهای فضای داخلی استفاده می‌شود.

به استفاده از چوب هایی فکر نمائید که بکر و دست نخورده هستند، چوب هایی که حتی فرآوری هم نشده اند. یا قطعه هایی که از ترکیب دو نوع مختلف چوب ایجاد شده اند. بکارگیری چوب در رنگ های مختلف از تیره ترین رنگ تا روشن ترین آن در سقف، کف، ستون ها و اسباب و اثاثیه خانه منجر به نمایش رقص زیبایی طبیعت در فضای دکوراسیون داخلی خانه خواهد شد.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

علاوه بر چوب طبیعی، سنگ های طبیعی نیز بر روی دیوارها و شومینه هایی که به سبک دکوراسیون روستیک طراحی گردیده اند، دیده می شوند. با این کار زیبایی محیط طبیعت به داخل خانه شما آورده خواهد شد. به این کلبه بسیار زیبا که یک شومینه سنگی دارد فکر کنید. این مکان می تواند جای بسیار عالی و زیبا برای کسانی باشند که بعد از یک روز پر کار، نیاز به آرامش و ریلکس شدن و استفاده از گرمای شومینه برای گرم شدن دارند.

این سبک، پارچه های گوناگون از قبیل پارچه های کتانی، پارچه های نمدی، چرم و پارچه های کنفی را در طراحی دکوراسیون داخلی بکار می گیرد. این پارچه ها در روکش مبلمان، بالش، پتو و قالیچه های خانه بکار می روند. بکارگیری این گونه پارچه ها که در سبک دکوراسیون روستیک بسیار پر کاربرد است سبب گرم تر شدن فضای داخلی خانه می گردد. البته دکوراسیون روستیک می تواند تعدادی از المان های ذکر شده را داشته باشد و لازم نیست که تمام آنها را در خود جای دهد. چوب و نور طبیعی که از پنجره های بسیار بزرگ به داخل خانه جاری می گردد از دیگر موارد مشترک در سبک روستیک می باشند.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

درب های چوبی که با فلز و استیل مزین گردیده اند به همراه مبلمان معاصر که بسیار ساده و دارای خطوط منظم هستند، ابزاری برای نمایش زیبایی دکوارسیون روستیک می باشند. استفاده از وسایل بازیافت شده نشان دیگری از این سبک می باشد.

فضای دکوراسیون روستیک می تواند به وسیله اشیای ظریف مانند روشنایی (لوستر)، اشیاء عتیقه و یا وسایل بازیافت شده زیبا مزین گردد. دکوراسیون روستیک می تواند به وسیله اشیا ساده نیمه معاصر مزین گردد و یا به سبک صنعتی با استفاده از چوب های فراوان، فلز، روشنایی های صنعتی و اثاثیه صنعتی کار شده باشد. در تمام این موارد داشتن پنجره رو به بیرون بسیار اهمیت دارد که هم بتواند نور فراوان را از بیرون به داخل خانه جاری نماید و هم طبیعت اطراف خانه را در درون خانه به نمایش بگذارد.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

ویژگی‌های اصلی دکوراسیون روستیک

به طور خلاصه سبک روستیک با این ویژگی‌ها مشخص می‌شود:

- استفاده از مواد طبیعی: چوب، سنگ و پارچه‌هایی با بافت ویژه مثل کرباس و برزنت

- ماهیت سبک روستیک: سادگی و طبیعی بودن آن

- مبلمان بزرگ و ساده

- فاقد مواد مدرن: فلز، پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی

- رنگ‌های طبیعی: طیف‌های متنوعی از رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری

- مبلمان و عناصر تزئینی دست ساز

- دکوراسیونی هماهنگ با طبیعت

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

المان‌های بکار رفته در سبک روستیک

سنگ و چوب خام

این مهم‌ترین ویژگی خانه‎های روستایی است. دوستداران این سبک می‌خواهند طبیعت را به دل خانه‌هایشان بیاورند. اگر خانه‌تان قدیمی است شما باید هویت و جزئیات معماری مثل دیوارهای سنگی آن را حفظ کنید. اما اگر خانه‌تان تازه ساخت است، می‎توانید از تیرهایی با برش‌های ناهموار برای چارچوب سقف، درب ورودی، شومینه و پنجره‌ها استفاده کنید. همینطور یک شومینه‌ی سنگی ایده‌ی خوبی برای دکوراسیون روستیک می‌باشد. مثلا اتاق خواب زیر دارای سقف کاذب چوبی و دیوار سنگی است که فضای روستیک مدرن و زیبایی را ایجاد نموده است.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

پارچه‌های طبیعی ساده

ماهیت طبیعی خانه‌هایی با دکوراسیون روستیک بوسیله‌ی اتاثیه، لوازم جانبی، پارچه و فرش مشخص می‌شود. پارچه‌های ساده بدون هیچ عکس، انتخاب رایجی برای این سبک هستند. بنابراین اگر شما این سبک رو دوست دارید، باید مبلمانی طبیعی بدون هیچ الگو و با رنگ خنثی انتخاب کنید. در این اتاق نشیمن مبلمان به رنگ شنی ماسه‌ای و فرش به شکل پوست حیوانات، توانسته حس و حال طبیعت را در خانه تداعی کند.

در خانه‌های روستایی، چرم بخاطر کاربرد خوب و ظاهر طبیعی‌شان بسیار محبوب است. چرم بسیار بادوام بوده و سخت لکه‌دار می‌شود. صندلی‌هایی با طراحی‌های زیر انتخاب عالی برای دکوراسیون روستیک شما خواهند بود.

پوست گوسفند یکی دیگر از گزینه‌هایی است که دکوراسیون راحت و دنجی را برای اتاق شما به ارمغان می‎آورد.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

چشم‌انداز اتاق

پنجره‌های بزرگ یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم خانه‌هایی با دکوراسیون روستیک است. در حقیقت این ویژگی در هر دو دکوراسیون روستیک و مدرن حضور دارد و عنصر مهمی در طراحی‌ خانه‌های امروزی به شمار می‌آید. خانه‌های مدرن همیشه از فضای باز و پر نوری برخوردار هستند و پنجره‌های بزرگ به خوبی می‌توانند این ویژگی‌ را در خانه‌های مدرن عملی سازند. پنجره‌های بزرگ در سبک روستیک نیز بین فضای داخلی و بیرونی شما ارتباط برقرار کرده و طبیعت را به دکوراسیون شما می‌آورد.

در سبک روستیک اشکال بیشتر به همان شکل طبیعی خود در دکوراسیون بکار برده می‌شوند و هماهنگی زیادی را با هم ندارند. تمامی مبلمان و اشیای بکار برده شده در این سبک دارای مقاطع ناهموار و خشن می‌باشند.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

پالت رنگی خنثی

در خانه‌های روستیک معمولا از رنگ‌های روشن یا کاغذ دیواری استفاده نمی‌شود. برای این سبک، شما باید دیوارهای‌تان را به رنگ سفید درآورید و یا اینکه تمام سطح آن را با مواد طبیعی مثل سنگ یا چوب بپوشانید.

شومینه

 این سبک به دنبال فضای دنج و راحتی است، بنابراین شما باید وجود شومینه در فضای خانه‌تان را جدی بگیرید.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

دلایل استفاده از دکوراسیون روستیک

آزادی در دکوراسیون روستیک

دکوارسیون روستیک پر است از کنترانست ها و تضادهای مختلف که در کنار همدیگر زیبایی تحسین برانگیزی را ایجاد می نماید. به طور مثال سبک مدرن در کنار طراحی صنعتی و روستایی همه در کنار هم جلوه زیبایی را ایجاد می نماید.

نور فراوان در دکوراسیون روستیک

دکوراسیون روستیک علاقه شدید به آوردن نور طبیعی و زیبایی طبیعت به داخل خانه دارد که این امر با استفاده از پنجره های بزرگ و کوچک تحقق می پذیرد. حضور نور فراوان طبیعی یکی از خصیصه های بزرگ دکوراسیون روستیک می باشد.

احساس دلپذیر دنج بودن در دکوراسیون روستیک

با استفاده از وسایل خانه از قبیل صندلی های چرمی دسته دار و یا پارچه های کتانی که می تواند با هر سبکی همسو گردد، می توانید فضای دکوراسیون داخلی خود را به گونه ای طراحی نمائید که فوق العاده زیبا به نظر آید کمااینکه راحتی و آرامش بی نظیری را هم داشته باشد. یکی دیگر از دلایل انتخاب دکوراسیون روستیک داشتن زیبایی و شیکی در کنار احساس آرامش و دنج بودن می باشد.

با سبک دکوراسیون روستیک روستا را به خانه بیاورید

سبک روستیک برای چه خانه هایی مناسب است؟

با اینکه بسیاری از مردم سبک روستیک را برای فضاهای ویلایی، روستایی و کوهستانی مناسب می‌دانند، اما شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از آن برای خانه‌های مدرن شهری نیز استفاده کنید. همینطور شما می‌توانید از این سبک برای طراحی داخلی مسافرخانه، هتل و رستوران‌ها استفاده کنید و مطمئن باشید که دکوراسیونی مجلل و زیبایی خواهید داشت. سبک روستیک با ایجاد فضایی گرم و دنج، حس خوشامدگویی را به خوبی در بیننده ایجاد خواهد کرد. مطمئنا مردم در چنین دکوراسیونی احساس آسودگی، آرامش و آسایش‌خاطر بیشتری خواهند داشت و همیشه در خاطرشان خواهد ماند.

  • منبع
  • لومه
  • چطور
  • معمارنت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید