امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278888
۴۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

با مشهورترین کاخ های جهان آشنا شوید!

12 نمونه از کاخ های مشهور جهان

12 نمونه از کاخ های مشهور جهان

1. کاخ باکینگهام

کاخ باکینگهام اقامتگاه خانواده سلطنتی بریتانیاست و اگر نگوییم مشهورترین، یکی از مشهورترین کاخ‌های جهان است.

حتما می‌دانید که اقامتگاه ملکه انگلستان و خانواده‌اش فرق‌های اساسی با خانه‌های معمولی دارد. اقامتگاه متشکل از اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف است که هریک کارکردی دارند. به‌علاوه، رسم‌ورسومات سنتی رایج در انگلستان در آن هنوز حفظ می‌شود و می‌توانید شاهد برخی از اینها باشید (مثلا زمانی که نگهبانان نوبتشان را عوض می‌کنند و وقایع روزمره دیگر).

کاخ باکینگهام

2. کاخ هوا محل، قصر بادها

کاخ هوا محل یکی دیگر از زیباترین کاخ های جهان است که در جیپور هند خودنمایی می‌کند. شن‌وماسه‌های قرمز و صورتی‌رنگی که در نمای کاخ به‌ کار گرفته شده‌اند ظاهر فوق‌العاده زیبایی به آن می‌بخشند.

اگر به اقامتگاه‌های تابستانی علاقه‌مندید، حتما سرزدن به قصر بادها را به شما توصیه می‌کنیم. شیوه ساخت و طراحی در آن به‌گونه‌ای بوده است که جاذب باد باشد؛ بنابراین، در اتاق‌های کاخ، همیشه نسیمی می‌وزد و خنک است. به‌علاوه، برای سفر به هند و گشت‌وگذار در این کشور دیرینه، در مقایسه با بسیاری از مواردی که معرفی می‌شوند، هزینه کمتری خواهید پرداخت.

کاخ هوا محل در پروژه اصلی ساخت جزئی از کاخ شهر محسوب می‌شود. کاخی که پیش از کاخ هوا محل ساخته شده است و قدمت بیشتری دارد.

کاخ هوا محل، قصر بادها

3. کاخ جال محل، قصر آب‌ ها

کمی دورتر از کاخ هوا محل، در همان شهر جیپور، در میانه دریاچه سان‌گار، قصر فوق‌العاده زیبای دیگری قرار دارد که به‌نام جال محل یا قصر آب‌ها شهره شده است.

سفر به قصر آب‌ها تجربه‌ای نیست که به این زودی‌ها از یاد ببرید. طراحی و ساخت در آن فضایی سوررئال‌گونه دارد. وقتی دریاچه پر از آب باشد، طبقه‌های زیرین کاخ کاملا در آب مستغرق می‌شوند. قصر آب‌ها مجموعا ۵ طبقه دارد و وقتی آب دریاچه پر باشد، ۴ طبقه زیر آب خواهند بود.

ماه‌های بارانی سال بهترین زمان برای بازدید از کاخ جال محل هستند. ریزش قطرات باران روی سنگ‌های شن‌وماسه‌ای قصر، جلوه خاص و مسحورکننده‌ای به نمای آن می‌دهد.

در حال حاضر، فضای داخلی کاخ جال محل موقتا برای بازدید عموم باز نیست. منتها گردشگران می‌توانند با قایق‌های تعبیه‌شده تا هرجا که بخواهند در دریاچه به قصر نزدیک شوند و از تماشای آن لذت ببرند.

کاخ جال محل

4. کاخ همپتون کورت

کاخ همپتون کورت یکی دیگر از زیباترین کاخ های جهان است. قدمت آن به دودمان تودورها در بریتانیا برمی‌گردد و زمانی اقامتگاه شاه هنری هشتم و خاندانش بود.

مثل کاخ اول (کاخ باکینگهام)، کاخ همپتون کورت نیز زمانی اقامتگاه خاندان سلطنتی بوده است و تماشای اتاق‌ها، آشپزخانه‌ها و باغ‌های مجلل و بزرگ این کاخ جلوه دیگری از زندگی داخل فضایی محدود را پیش رویتان می‌گذارد که در نوع خود، سفری تاریخی محسوب می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های کاخ همپتون می‌توان به دالان هزارتوی مشهور آن اشاره کرد که همه‌ساله، عده زیادی از گردشگران برای دیدن آن راهی لندن می‌شوند.

باغ جادویی کاخ برای بازدید عموم باز است. دالان هزارتوی آن فعلا موقتا بسته است.

کاخ همپتون کورت

5. کاخ ورسای

کاخ ورسای، در میان زیباترین کاخ های جهان، از آن حیث اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اتفاق تاریخی مهم و تأثیرگذاری در آن رخ داده است. این کاخ باشکوه اقامتگاه خاندان سلطنتی فرانسه بود؛ البته تا زمانی که انقلاب فرانسه و فجایع بعد آن رخ داد.

قسمت‌ها و اتاق‌های متعددی در کاخ ورسای هستند که شهره جهان‌اند و همه‌ساله گردشگران زیادی برای دیدنشان رهسپار فرانسه می‌شوند. شاید مشهورترین این اتاق‌ها سالن آینه‌ها باشد. دژ، اسطبل، باغ‌های مجلل و باشکوه، فواره‌های زیبای آب و موزه تاریخ فرانسه از دیگر جاذبه‌های دیدنی در کاخ ورسای هستند.

کاخ ورسای

6. کاخ سن‌سوسی

کاخ سن‌سوسی به‌دستور فردریک بزرگ، پادشاه پروس ساخته شد. سن‌سوسی از حیث زیبایی، شکوه و عظمت معماری و ساخت، جدی‌ترین رقیب کاخ ورسای فرانسه است. بسیاری آن را معادل آلمانی کاخ ورسای می‌دانند.

دو نکته راجع‌به کاخ سن‌سوسی آن را متمایز می‌کنند. اول آنکه فضای داخلی کاخ و اتاق‌ها فوق‌العاده زیبا و مجلل است و از این حیث دست‌کمی از کاخ ورسای ندارد. نکته دیگر به پارکی مربوط می‌شود که کاخ را احاطه می‌کند. این پارک، جدای از کاخ، خود جاذبه گردشگری دیگری است و کلی مکان‌های متفاوت برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت در آن یافت می‌شود. خانه چینی‌ها، باغ پرتقال و قصر جدید از آن جمله‌اند.

کاخ سن‌سوسی

7. کاخ میسور

در شهری که از بخت خوب ۷ کاخ زیبا در خود جای داده، قصری که بیش از همه چشم‌نوازی می‌کند و گردشگران را به خود می‌کشاند میسور است. این کاخ اقامتگاه خاندان وادیار در میسور هند بود؛ خاندانی که صدها سال بر ولایت میسور پادشاهی می‌کردند. این اقامتگاه امروز به موزه تبدیل شده است.

پادشاهی و خاندان وادیار خیلی قدیمی نیستند و نوادگانشان در قرن بیستم زندگی می‌کردند. دیدن آثار باقی‌مانده از چگونگی زندگی پادشاهانی که به اعصار مدرن نزدیک می‌شدند برایتان جالب و متفاوت خواهد بود.

کاخ میسور

8. کاخ کنزینگتون

کاخ کنزینگتون، واقع در لندن انگلیس، بیشتر از ۳۰۰ سال قدمت دارد. این کاخ همان‌جایی است که ملکه ویکتوریا کودکی‌اش را در آن سپری کرد.

زیبایی‌ها و هنر باشکوه معماری این کاخ قدیمی را که کنار بگذاریم، نکته دیگری هست که آن را متمایز می‌کند. در حال حاضر، برخی از دوک‌ها، دوشیزه‌ها و شاهزاده‌های انگلیسی در این کاخ زندگی می‌کنند، مثل دوک و دوشیزه کمبریج، کیت (Kate) و ویلز (Wills). داشتن گوشه‌چشمی به مناسبات میان این خانواده‌های اشرافی و سبک زندگی‌شان در نوع خود جالب است.

خوشبختانه، با وجود آنکه کاخ کنزینگتون اقامتگاه رسمی برخی خانواده‌های سلطنتی انگلیس است، امکان بازدید عموم از کاخ وجود دارد.

کاخ کنزینگتون

9. شاتو دو شامبور

کاخ شامبور (چمبورد) در دره لوآر واقع شده است که طبیعت بکر و قلعه‌های موجود در آن از جاذبه‌های گردشگری فرانسه هستند. این کاخ زمانی اقامتگاه شکاری شاه فرانسیس اول بود.

شایعاتی هست مبنی بر آنکه لئوناردو داوینچی در کشیدن طرح‌ها و نقشه‌های اولیه برای ساخت و معماری کاخ نقش داشته است. از لحاظ ساخت و معماری، ظاهر فوق‌العاده زیبایی دارد که به فضای داخلی اتاق‌ها هم کشیده می‌شود. نکته دیگر وجود قلعه در دامنه‌های نوآر است که خود از جاذبه‌های طبیعی فرانسه است و گشت‌وگذار در آن خالی از لطف نخواهد بود.

شاتو دو شامبور

10. کاخ پترهوف

پتر کبیر، پادشاه روسیه تزاری در پاسخ به لویی چهاردهم و کاخ مجللش، ورسای، دستور ساخت کاخ پترهوف را صادر کرد.

     پترهوف رقیبی درخور برای کاخ ورسای فرانسه است و از لحاظ زیبایی ساخت و معماری دست‌کمی از آن ندارد. نکته دیگر وجود قسمت‌های مختلف در کاخ است که گشت‌وگذار در آن را بیش‌ازپیش شیرین و لذت‌بخش می‌کند. باغ، آبشار و فواره، دژ و قلعه، اینها از جاذبه‌های کاخ هستند و در اطراف آن گسترده شده‌اند.

کاخ پترهوف

11. کاخ نوی‌شوان‌اشتاین

کاخ نوی‌شوان‌اشتاین، واقع در باواریا، آلمان، از زیباترین کاخ های جهان است و به‌دستور شاه لودویگ دوم و به هزینه شخصی خود او ساخته شده است.

وقتی وارد کاخ می‌شوید، انگار پا به سرزمین افسانه‌های رؤیایی جن و پری گذاشته‌اید. واقعا هم هدف و ایده اولیه از ساخت کاخ همین بوده است. شاه لودویگ می‌خواست قلعه‌ای درست کند که یادآور سبک حماسی و رمانتیک قرون‌وسطا باشد و تا حدود زیادی به آنچه می‌خواست دست یافت. بازدید از این کاخ سفری به‌یادماندنی خواهد بود.

کاخ نوی‌شوان‌اشتاین

12. کاخ هیمه‌ جی

از معدود کاخ‌هایی است که از تاریخ ژاپن به یادگار مانده است و همه‌ساله عده زیادی برای بازدید از آن رهسپار این کشور می‌شوند. کاخ هیمه‌جی به‌ویژه در ماه‌هایی از سال دیدنی است که درخت‌های گیلاس اطراف باغ شکوفه می‌دهند.

زیبایی‌های معماری و طبیعی کاخ و فضای اطراف آن را که کنار بگذاریم، ویژگی دیگری هست که سبب شهرت آن شده است. کاخ هیمه‌جی یکی از معدود کاخ‌هایی است که در گذر زمان آسیب چندانی ندیده و هنوز بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است. دیدن آن در این شرایط خیلی برایتان جالب و جذاب خواهد بود.

کاخ هیمه‌ جی

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید