امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285071
۳۴۶
۱
۰
نسخه چاپی

باغ گلشن طبس؛ بهشتی در میان کویر

باغ گلشن یکی از جاهای دیدنی طبس در استان خراسان جنوبی است که با مساحت هشت هکتاری متعلق به دوره زندیه - قاجاریه است و از همین رو یکی از مهم ترین باغ های ایرانی است. گلشن به وسیله شخصی به نام میرحسن خان از افرادی که به دستور نادرشاه به اداره طبس منصوب شده بود، ساخته شده است.

باغ گلشن طبس؛ بهشتی در میان کویر

باغ گلشن طبس

طبس شهری است که گل ها و گياهان يکی از عناصر شکل دهنده آن محسوب می شود. در باغ ها ، باغچه ها ، کنار جويبار هاي خيابان ها ، باغچه های وسط ميدان ها و خيابان ها انواع گل و گياهان به فراوانی کاشت می شود.

باغ گلشن یکی از جاهای دیدنی طبس در استان خراسان جنوبی است که با مساحت هشت هکتاری متعلق به دوره زندیه - قاجاریه است و از همین رو یکی از مهم ترین باغ های ایرانی است. گلشن به وسیله شخصی به نام میرحسن خان  از افرادی که به دستور نادرشاه به اداره طبس منصوب شده بود، ساخته شده است.

با اینکه شهرستان طبس در میان دو دشت کویری قرار گرفته اما شرایط آب و هوایی و آب سازگار آن باعث آبادی و سرسبزی این شهر شده که باغ گلشن نمونه ای از چندین مکان بکر و طبیعی طبس است. انواع درختان نخل، کاج، نارنج، انار، پرتقال، انگور، چنار و انواع گل های زیبای تزئینی رز و ختمی که بوی خوش آن در همه نقاط باغ به مشام می رسد، سکونت تعدادی از پرندگان وهمچنین وجود آب های دائمی، نشانه همین طراوت و سرسبزی است.

باغ گلشن طبس؛ بهشتی در میان کویر

ارتفاع ابتدای باغ گلشن که از آن به عنوان جاهای تفریحی طبس یاد می شود تا انتهای آن اختلاف زیادی دارد که در طول باغ به کمک چند پله جبران می شود؛ گلشن در ظاهر به صورت پلکانی یا طبقاتی دیده می شود. در وسط باغ گلشن حوض بزرگی با چندین فواره به چشم می خورد که طول آن باز هم از ابتدا تا انتهای باغ ادامه دارد. در فاصله کمی از حوض در گوشه ای از پیاده رو نیمکت هایی در زیر سایه درختان گذاشته شده تا علاوه بر رفع خستگی از صدای آب و پرندگان داخل آب و بوی خوش گلها و درختان استفاده کنید.

از ویژگی های جذاب باغ گلشن میتوان به ابعاد مربعی باغ (طول و عرض برابر) که فقط در تاج محل هند نمونه آن تکرار شده است؛ و رشد درختانی با 2 اقلیم آب و هوایی کاملا متفاوت مانند درخت چنار (منحصر به مناطق سردسیر) و درخت خرما یا همان نخل (منحصر به مناطق گرمسیر) در کنار هم است.

سردر باغ گلشن در زلزله سال 57 از بین رفت که امروزه مجددا همانند سردر قبلی بازسازی شده است. این مکان با صفا در 20 دیماه سال 1355 با شماره 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همه ساله بخصوص در فصل بهار و تعطیلات آن مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی گردشگران خارجی از این شگفتی در دل کویر دیدن می کنند زیرا عطر بهار نارنج سراسر باغ گلشن و حتی کوچه و خیابان طبس را معطر کرده است.

  • منبع
  • گردشگری 724

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید