امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283184
۳۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

بام قشم کجاست و چرا باید آن را دید؟

بام قشم کجاست و چرا باید آن را دید؟

تماشای شهرها از بلندترین نقطه همیشه جذاب و هیجان‌انگیز است. اما شاید تصور کنید که در جزیره مسطحی مثل قشم چنین امکانی نباشد؛ ولی بام قشم در قسمت غربی آن، درست همان جایی است که می‌توانید زیبایی‌های جزیره مثل جنگل‌های حرا و آبی خلیج‌فارس را از بالا تماشا کنید. پس برای این تصویر بی‌نظیر چندان تعلل نکنید.

خود را به غرب جزیره برسانید تا در یکی از فلات‌های قشم، شاهد زیبایی‌های طبیعت باشید. اینجا جایی است که از دیدن مناظر زیبا در روز و آسمان پرستاره در شب سیر نخواهید شد.

بام قشم کجاست؟

در جزیره زیبای قشم می‌توانید بر بلندترین نقطه آن بروید. جایی که یکی از جاذبه‌های اصلی ژئو پارک قشم هم به شمار می‌رود. این نقطه به نام بام قشم معروف است و در بخش غرب جزیره و در منطقه‌ای که ارتفاعات گسترده‌ای دارد، قرار گرفته است.

شاید در نگاه اول تصور کنید، دیدن یک پهنای کویری چندان هم چنگی به دل نزند. اما جالب است، بدانید که بام قشم بخشی از ژئوپارک قشم است که به ثبت یونسکو رسیده و یکی از مناطق حفاظت شده جزیره به‌شمار می‌رود. جاذبه‌های مختلف قشم مثل دره ستارگان، دره مجسمه‌ها و… هر کدام یک بخش از ژئوسایت هستند که از بام قشم می‌توانید همه آن‌ها را یکجا ببینید! این همه شکوه و زیبایی طبیعت فقط در یک نگاه، حقیقتاً که تصویری شگفت‌انگیزی است!

بام قشم در اطراف شهر و در جنوب روستای طبل و شمال روستای سلخ قرار دارد که فاصله آن از هر روستا حدود ۵ کیلومتر است.

تاریخچه بام قشم

جزیره قشم یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های طبیعی جنوب ایران است که با وجود جاذبه‌های بسیار زیاد در طول میلیون‌ها سال شکل‌گرفته است. کوه‌ها و صخره‌های این منطقه به عقیده باستان‌شناسان بعد از فرونشست آب دریا به این شکل درآمده و قدمتی بیش از دو میلیون سال دارند. اما نکته جالب اینجاست که برخلاف بسیاری از مناطق طبیعی از دوره عصر آهن تا کنون در این منطقه انسان‌ها زندگی می‌کردند.

وجود آثار باستانی مثل کوزه‌های سفالی هم خبر از تمدن در این منطقه دارد و البته یک آب انبار هم در نزدیکی بام قشم کشف شده که مهر تأییدی بر حضور انسان و جوامع انسانی در این منطقه بوده است.

ویژگی‌های زمین‌شناسی بام قشم

از بام قشم که به همه‌جا نگاه کنید، برای چند لحظه تصور می‌کنید که در سیاره دیگری فرود آمده‌اید! جنس زمین و اشکال صخره‌ای مختلفی که تا چشم کار می‌کند همه‌جا را پوشانده است.

بخش زیادی از زمین هم از شن و ماسه است. در ارتفاعات جنس خاک آهکی و نرم و زمین شکل کویری به خود می‌گیرد. پوشش گیاهی منطقه هم مثل مناطق کویری است.

بام قشم کجاست و چرا باید آن را دید؟

در بام قشم چه ببینیم؟

بدون شک قشم یکی از زیباترین جزایر جنوبی است که علاوه‌بر شهر زیبا و همیشه شلوغ، پر از جاذبه‌های طبیعی‌ست. طبیعت خاص و منحصر به‌فردی که شما با هر آنچه تا کنون دیده‌اید کاملاً متفاوت است.

چشم انداز حیرت انگیز

تصور کنید که بخش عظیمی از زیبایی‌های طبیعی قشم از جنگل حرا تا آبی خلیج‌فارس را می‌توانید از بالا و بام قشم تماشا کنید. چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ای به تمام جزیره و جاذبه‌های طبیعی و صخره‌های عظیمش که انگار دست جادویی تمام آن‌ها را پیکرتراشی کرده است.

اگر به قشم سفر می‌کنید که از همه زیبایی‌های بکر این جزیره شگفت‌انگیز لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم با اجاره اقامتگاه بوم گردی نخل ناخدا طعم زندگی بین محلی‌های خونگرم، با صبحانه و غذاهای محلی و امکانات گشت جزیره و تفریحی متنوع را تجربه کنید.

رصد ستارگان

حالا کمی چشم خود را از زمین به آسمان بدوزید! اینجا آسمان شب است. صاف و پر از ستاره‌هایی که به شما چشمک می‌زنند. آسمانی دور از شهر و آلودگی‌های نوری، درست از جنس کویر! هوایی خنک که لذت تماشای این آسمان را چندین برابر می‌کند.

اگر اهل نجوم و ستاره‌شناسی هستید، تلسکوپ و تجهیزات خود را بردارید و در بام قشم به تماشای آسمان بنشینید! اگر نه، دیدن آسمان شبی که با نور ستاره‌ها روشن شده و با چشم می‌توانید تک تک آن‌ها را ببینید را از دست ندهید.

آثار باستانی قشم

با رسیدن به بام قشم، شما نزدیک به جاذبه‌های دیگر این جزیره هستید! از جاذبه‌های طبیعی تا آثار باستانی. جنگل حرا که از بالای قشم معلوم است تا دره ستارگان که در ابتدا تصور می‌کنید تمام صخره‌های آن را پیکر تراشی کرده‌اند! اما این اشکال حاصل دست طبیعت هستند و فرسایشی که در طول میلیون‌ها سال شکل‌گرفته است.

آب انبار قشم

آب انبار بی بی یکی از آثار تاریخی اینجاست که از جمله آثار انسانی منطقه به‌شمار می‌رود. این آب انبار را بانویی به نام صوفیه همسر حاکم وقت در سال ۱۲۰۲ احداث کرد.

معماری این آب انبار وجه تمایز آن با سایر بناهای مشابه است. به‌طوری که دارای یک مخزن جداگانه برای تمیز نگه‌داشتن آب باران است.

روستای کلات کشتار

روستاهای پررمز و راز اینجا هم داستان‌های زیادی در دل خود دارند که رفتن به آنجا و شنیدن داستان‌هایشان از زبان افراد محلی را نباید از دست بدهید. یکی از این روستاها، کلات کشتار است که در حال حاضر ویرانه‌های آن باقی‌مانده است.

در بین بناهایی که از بین رفته‌اند یک حفره شبیه به غار و چند حلقه چاه وجود دارد. مردم محلی داستان‌های زیادی برای این روستا دارند و به گفته بعضی از آن‌ها از اینجا به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است. اما آنچه اینجا را پر رمز و راز کرده این است که تمامی اهالی روستا نابود شده‌اند ولی هنوز کسی دلیل آن را نمی‌داند.

بام قشم کجاست و چرا باید آن را دید؟

جاهای دیدنی قشم در اطراف بام

جزیره قشم یک سرزمین عجایب کامل است. پس بعید است پس از آمدن به جزیره به این راحتی‌ها بتوانید از آن دل بکنید. گشتی در این سرزمین عجایب بزنیم:

کاسه سلخ – محوطه‌ای بزرگ پر از تپه‌های بزرگ و کوچک مخروطی که از منجمد شدن گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده است.

دره تندیس‌ها – دره‌ای پر از اشکال صخره‌ای عظیم که به شکل‌های مختلف انسان و حیوان هستند و در اثر فرسایش شکل گرفته‌اند و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی قشم است.

پارک بام سهیلی – پارکی با چشم‌انداز زیبا به جنگل حرا و آبی خلیج‌فارس در روستای سهیلی که جان می‌دهد برای تماشای طلوع و غروب.

تنگه چاکاویر – تنگه‌ای پر از حفره‌ها و برآمدگی‌هایی که با شکل‌های عجیب تشکیل شده‌اند.

دشت بوخو– دشتی که در دامنه بلندترین کوه قشم یعنی کوه بوخو قرار دارد و در زمستان هم سرسبز و زیباست.

  • منبع
  • جاباما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید